Capitolul v - Reguli de baza pentru stabilirea si aplicarea preturilor la bunurile de consum - Legea 19/1971 cu privire la regimul preturilor si tarifelor - REPUBLICARE
B.Of. 3
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 Ianuarie 1977
CAPITOLUL V:Reguli de baza pentru stabilirea si aplicarea preturilor la bunurile de consum
Art. 47
Pentru bunurile de consum, alimentare si nealimentare, se stabilesc preturi de productie si preturi cu amanuntul. Preturi de livrare se deduc din cele cu amanuntul, cu exceptiile prevazute de lege.
Art. 48
Bunurile de consum si alte produse destinate aprovizionarii populatiei se vind la preturile cu amanuntul. Aceleasi preturi se aplica si la vinzarile prin reteaua comertului cu amanuntul catre unitatile de stat, cooperatiste si alte organizatii obisnuite.
Art. 49
Preturile de productie pentru bunurile de consum industriale se determina pe baza costurilor si a beneficiului potrivit prevederilor cap. II si III sectiunea I din prezenta lege.
Art. 50
Preturile cu amanuntul cuprind :
- pretul de productie ;
- impozitul pe circulatia marfurilor sau alte prelevari la buget ;
- rabatul (adaosul) comercial.
Preturile cu amanuntul la produsele agricole care nu sint supuse industrializarii se stabilesc sau se formeaza pe baza preturilor de livrare ale organizatiilor achizitoare, la care se adauga, dupa caz, impozitul pe circulatia marfuriloe si rabatul (adaosul) comercial.
In cazurile in care unitatile de stat si ale cooperatiei mestesugaresti si de consum, producatoare, sint autorizate sa vinda produsele direct populatiei, prin unitatile de desfacere pe care le organizeaza, acestea vor putea practica preturi mai mici, in limita preturilor cu amanuntul stabilite pentru produsele respective, cu conditia ca acestea sa nu afecteze realizarea indicatorilor economico-financiari pe unitatea respectiva. Pentru produsele care au preturi cu amanuntul unice, unitatile producaroare vor aplica aceste preturi. Rabatul (adaosul) comercial incasat de unitatile producatoare se utilizeaza potrivit dispozitiilor legale.
Art. 51
La determinarea preturilor cu amanuntul se va urmari asigurarea conditiile necesare intre preturile diferite produse care sa exprime raporturile dintre valorile de inbunatatire, concretizate in caracteristicile lor tehnice-functionale, de durabilitate, estetice, de confort si alte asemenea caracteristici, tinindu-se totodata seama si de urmatoarele criterii :
a)la produsele de larg consum, preturile cu amanuntul vor cuprinde un beneficiu si - dupa caz - un impozit pe circulatia marfurilor, care sa permita aplicarea unor preturi accesibile pentru toate categoriile de consumuri.
Pentru produsele destinate exclusiv copiilor, preturile cu amanuntul vor putea include impozit pe circulatia marfurilor mai mic decit cel cuprins in preturile produselor similare destinate adultilor, sau chiar vor putea fi scutite de impozite ;
b)la produsele de serie mica, cu caracter de noutate, comanda individuala si cele de lux se vor stabili preturi corespunzatoare materiilor prime materialelor, manoperei si prezentarii superioare a produselor si se vor include beneficii si impozit pe circulatia marfurilor mai mari, in concordanta cu posibilitatile de productie si de desfacere.
Pe masura ce productia acestor bunuri de consum se transforma in productie de serie mare sau de masa, preturile se vor reduce corespunzator ;
c)la produsele din categoriile prevazute la lit. a) si b) de mai sus, la care standardele sau normele interne prevad mai multe calitati, preturile se diferentiaza astfel incit unitatile producatoare sa fie stimulate in realizarea productiei de calitate superioara.
In cazurile in care, temporar, preturile cu amanuntul nu pot fi diferentiate pe calitatile prevazute in standarde sau norme interne, unitatile producatoare vor acorda organizatiilor beneficiare bonificatii de preturi sau se vor varsa la buget penalizari pentru calitatile inferioare, potrivit normelor Comitetului de Stat pentru Preturi ;
d)in cadrul sarcinii de largire a gamei de produse preambalate se va urmari apropierea preturilor cu amanuntul la produsele preambalate de preturile acelorasi produse desfacute in vrac ; in acest scop, pentru ambalaje se vor folosi materialele cele mai indicate din punct de vedere comercial in functie de categoria din care face parte produsul preambalat si se vor reduce cheltuielile de preambalare; rabaturile comerciale pentru produsele preambalate vor fi stabilite, de regula, la un nivel mai mic decit la produsele in vrac, diferenta revenind unitatilor producatoare pentru acoperirea cheltuielilor de preambalare si realizarea unui beneficiu corespunzator.
Art. 52
In vederea asigurarii unor proportii corespunzatoare intre categoriile de produse prevazute in art. 51 si pentru indeplinirea sarcinilor de diversificare si modernizare a bunurilor de consum in limita nivelului planificat al preturilor :
a)prin planurile de stat anuale se vor nominaliza principalele marfuri de larg consum pe grupe de produse, sau sortimente, dupa caz in proportie corespunzatoare necesitatilor populatiei cu venituri mai mici.
Unitatile producatoare si organizatiile comerciale sint obligate sa produca, sa livreze si, respectiv, sa preia cu proprietate aceste marfuri ;
b)pe baza studierii cererii de consum a populatiei, la elaborarea si realizarea planului se va asigura o structura pe sortimente a productiei si desfacerii bunurilor de consum in concordanta cu evolutia puterii de cumparare a tuturor categoriilor de consumatori. In acest scop, odata cu planurile anuale se vor aproba preturilor medii pentru grupele si subgrupele de produse cu pondere importanta in consumul populatiei.
Art. 53
Unitatile producatoare au obligatia sa ridice calitatea bunurilor de consum existente in cadrul preturilor in vigoare.
Scoaterea din productie a produselor si sortimentelor existente sau diminuarea cantitatilor acestora in conformitate du cerintele si necesitatile pietei, cu exceptia celor nominalizate in planul national unic de dezvoltare economico-sociala, se poate face numai cu acordul principalelor organizatii beneficiare.
Noile produse si sortimente care urmeaza a fi executate si puse in circulatie trebuie sa constituie o diversificare si reinoire a gamei de produse existente in circuitul economic, in conformitate cu cerintele populatiei. Este interzis sa se stabileasca preturi mai mari pentru produsele si sortimentele noi care se deosebesc de cele existente numai prin schimburi minime, care nu sporesc valoarea de intrebuintare pentru consumatori.
Art. 54
Stabilirea preturilor cu amanuntul pentru sortimentele noi de bunuri de consum, destinate largirii gamei de sortimente aflate in circuitul comercial sau inlocuirii unor sortimente in conditiile prevazute la articolul precedent, se va face in limita preturilor cu amanuntul determinate potrivit regulilor prevazute in art 21 din prezenta lege.
Art. 55
Odata cu stabilirea preturilor se precizeaza si conditiile de livrare, care se aplica la livrarea bunurilor de consum catre organizatiile comerciale.
Livrarea produselor de la producatori catre organizatiile comerciale se face in conditia de ,,franco producator''. In cazurile in care natura produselor o impune, si in special la produsele alimentare perisabile, conditia de livrare poate fi ,,franco destinatie''.
Furnizorii si beneficiarii pot conveni, prin contract, ca livrarea bunurilor de consum sa se faca si in alte conditii de franco, cu decontarea cheltuielilor legale fata de conditia de franco prevazuta in actul normativ de stabilire a pretului.
Art. 56
La desfacerea produselor prin unitatile de alimentatie publica se aplica preturi cu amanuntul, stabilite ca atare sau formate pe baza de adaosuri, care trebuie sa asigure :
a)acoperirea cheltuielilor de aprovizionare cu produse ce se folosesc ca materie prima, pentru prepararea produselor finite, deservirea consumatorilor, precum si a cheltuielilor de regie ;
b)realizarea beneficiarului si a impozitului legal stabilit.
Art. 57
Preturile cu amanuntul ce se aplica in alimentatia publica se determina in functie de categoria de confort a unitatilor, precum si in raport cu gradul de preparare a produselor ce se desfac prin unitatile de alimentatie publica.
Pentru unitatile din categoriile superioare, la preturile cu amanuntul, determinate potrivit art. 50, se adauga remiza si, dupa caz, taxa de serviciu, potrivit dispiozitiilor legale.
Ministerele, celelalte organele centrale si organele locale, care in subordine unitati de alimentatie publica, sint obligate sa asigure o proportie pe categorii a acestor unitati, corespunzatoare structurii veniturilor consumatorilor. Incadrarea unitatilor de alimentatie publica pe categorii se face cu acordul comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 58
Pentru meniurile fize, preparatele si alte produse servite in cadrul cantinelor-restaurant care functioneaza pe linga unitatile de stat, cooperatiste si alte organizatii obstesti, preturile se stabilesc potrivit legii.
Art. 59
Modificarea preturilor cu amanuntul se poate face numai cu respectarea prevederilor de plan privind veniturile reale ale populatiei.
Preturile cu amanuntul se pot reduce definitiv pe timp limitat, la unele marfuri sezoniere aflate in stoc in reteaua comerciala, in perspectiva de a deveni marfuri demodate sau depasite, precum si la alte marfuri care nu mai pot fi desfacute la preturile initiale stabilite, in vederea soldarii acestor produse.
Art. 60
Unitatile producatoare si organizatiile comerciale care preambaleaza bunuri de consum sint obligate sa asigure stantarea, imprimarea sau etichetarea pretului cu amanuntul legal si, dupa caz, a termenului de garantie.
Unitatile comerciale au indatorirea sa afiseze vizibil la locul de vinzare preturile pe fiecare produs, iar cind nu este posibil, afisarea se va face prin liste de preturi.