Capitolul iii - Reguli de baza pentru stabilirea si aplicarea preturilor la mijloacele de productie industriale - Legea 19/1971 cu privire la regimul preturilor si tarifelor - REPUBLICARE
B.Of. 3
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 Ianuarie 1977
CAPITOLUL III:Reguli de baza pentru stabilirea si aplicarea preturilor la mijloacele de productie industriale
Art. 9
Ministerele, celelalte organe centrale, organele locale, precum si unitatile producatoare, sint obligate sa ia masuri pentru scaderea continua a costurilor, astfel ca treptat sa se poata reduce preturile de livrare ale mijloacelor de productie industriale, contribuind la scaderea sistematica a cheltuielilor de productie in toate ramurile economiei nationale, la reducerea costului investitiilor si la cresterea eficientei exportului.
Art. 10
Pentru mijloacele de productie industriale se stabilesc :
a)preturi de productie, care asigura unitatilor producatoare ce lucreaza in conditii normale de dotare, organizare si gospodarire, recuperarea costurilor si un beneficiu ;
b)preturi de livrare, care se situeaza, de regula, la nivelul preturilor de productie ; in cazurile prevazute de lege preturile de livrare cuprind, in afara preturilor de productie, impozitul pe circulatia marfurilor si alte prelevari la bugetul de stat.
Mijloacele de productie desfacute prin reteaua comertului cu amanuntul se vind la preturi stabilite in conformitate cu prevederile cap. V privind ,, Reguli de baza pentru stabilirea si aplicarea preturilor la bunurile de consum''.
Art. 11
Preturile mijloacelor de productie se stabilesc pe baza costurilor determinate potrivit prevederilor cap. II din prezenta lege.
Sectiunea I:Determinarea beneficiului
Art. 12
Nivelul beneficiului pe ramuri si subramuri se calculeaza avindu-se in vedere obtinerea unor rentabilitati sporite in ramurile de prelucrare finala si a unor rentabilitati mai reduse in ramurile primare si intermediare. Beneficiul astfel determinat constituie o sursa principala pentru reproductia largita in concordanta cu politica de dezvoltare a economiei nationale.
Art. 13
Beneficiul determinat potrivit prevederilor art.12 se raporteaza la costurile totale ale ramurii sau subramurii respective, obtinindu-se astfel rata rentabilitatii medii, care stabileste potrivit legii. In cazul ramurilor si subramurilor la care cheltuielile pentru materii prime si materiale au o pondere ridicata in costuri, beneficiul poate fi stabilit in raport cu cheltuielile de prelucrare.
Odata cu ratele rentabilitatii medii pe ramuri si subramuri se stabilesc si limitele maxime ale acestora.
Art. 14
Rata rentabilitatii pe produse poate fi diferentiata in functie de cerintele politicii economice si de necesitatile de corelare, asigurindus-se pe totalul fiecarei ramuri si subramuri rata medie a rentabilitatii.
Art. 15
Ministerele, celelalte organe centrale, organele locale, precum si unitatile producatoare, sint obligate sa examineze sistematic nivelul costurilor si sa ia masuri de reducere continua a acestora, asigurind astfel cresterea rentabilitatii si ieftinirea productiei
Sectiunea II:Preturile mijloacelor de productie industriale
Art. 16
La determinarea nivelului preturilor de productie si de livrare ale mijloacelor de productie industriale se va tine seama de corelatiile necesare intre preturile diferitelor produse care sa exprime raporturile dintre valorile de intrebuintare ale acestora, concretizate in caracteristicile tehnice-functionale, de durabilitate, estetice, de confort si alte asemenea caracteristici, avindu-se in vedere costurile de productie, beneficiul si dupa caz, impozitul pe circulatia marfurilor.
Art. 17
Preturile ce se stabilesc potrivit prevederilor art. 16 vor trebui sa asigura urmatoarele cerinte ale politicii economice :
a)stimularea introducerii in fabricatie a produselor noi, de un inalt nivel tehnic si cu o eficienta sporita, in care scop se poate lua in calcul o rentabilitate mai mare decit cea a produselor care satisfac necesitatile asemanatoare.
Odata cu stabilirea preturilor la principalele produse din aceasta categorie se precizeaza termenele la care vor face propuneri de reduceri de preturi de productie, precum si cuantumul orientativ al acestor reduceri.
La stabilirea acestor termene se va tine seama, in principal, de durata de serviciu a fondurilor fixe, de prevederile planului tehnic, precum si de marimea perioadei in care tipurile sau categoriile de produse similare se uzeaza moral pe plan mondial.
In acelasi scop, rentabilitatea produselor invechite va fi redusa, astfel incit unitatile producatoare sa fie cointeresate sa le inlocuiasca cu altele moderne si cu eficienta sporita ;
b)stimularea valorificarii resurselor naturale, necesare dezvoltarii economiei nationale chiar in situatiile in care exploatarea si folosirea acestora se fac in conditii mai grele, asigurindu-se, totodata, un minim de eficienta necesara ;
c)stimularea productiei si consumului mijloacelor de productie fabricate in tara ;
d)folosirea cit mai rationala a materiilor prime si materialelor, precum si a combustibilului ce pot fi destinati unei valorificari superioare, stabilindu-se preturi care sa duca la economisirea acestora si la stimularea folosirii de inlocuitori. Pentru stimularea utilizarii de materiale inlocuitoare si de deseuri se vor stabili pentru acestea preturi mai mici in conditii de eficienta egala pentru beneficiari. In cazuri exceptionale, preturile se vor putea situa cel mult la nivelul celor deficitare inlocuite ;
e)stimularea cooperarii si specializarii in productie, prin stabilirea si reducerea periodica a preturilor pieselor, subansamblelor si ansamblelor livrate in cadrul cooperarii, astfel ca scaderea costurilor la produsele fabricate de unitatile specializate sa se reflecte si in preturile produselor finite, asigurindu-se unitatilor furnizoare o rentabilitate stimulativa ;
f)orientarea unitatilor producatoare spre cresterea calitatii productiei prin diferentierea preturilor pe calitati si asigurarea unor beneficii mai mari pentru produsele de calitate superioara ;
g)_
h)stimularea productiei pieselor de schimb in cantitati corespunzatoare necesitatilor economiei nationale, precum si utilizarea acestora in mod rational, in care scop preturile pieselor de schimb se determina astfel incit unitatile producatoare sa li se asigure un beneficiu care sa le cointerezese in fabricarea produselor respective ; suma preturilor pieselor respective ; suma preturilor pieselor componente va trebui sa fie mai mare decit pretul utilajului sau masinii.
Art. 18
Pentru extinderea fabricarii de mijloace de productie destinate autoutilarii, in masura in care acestea nu pot fi procurate de la alti furnizori interni in conditii mai economice, preturile se vor stabili pe baza costurilor realizate si a unui beneficiu corespunzator.
In situatiile in care pentru produsele destinate autoutilarii sint stabilite preturi - pentru productie interna sau pentru import - mai mari decit cele rezultate potrivit prevederilor aliniatului precedent, se pot aplica preturi in vigoare.
Art. 19
In cazurile in care la unele produse criteriile prevazute in art. 17 conduc la necesitatea stabilirii unor preturi care includ o rentabilitate sensibil mai mare fata de media pe ramura sau subramura, se vor stabili si preturile, prin includerea impozitului pe circulatia marfurilor sau altor prelevari la bugetul de stat.
Art. 20
Noile produse si sortimente care urmeaza a fi executate si puse in circulatie trebuie sa prezinte imbunatatiri substantiale, sa constituie o imbogatire reala a gamei de produse existente, corespunzator cerintelor economiei nationale si sa asigure o eficienta sporita. La aprecierea eficientei se va tine seama, in principal, ca pretul rezultat din corelare sa asigure beneficiarilor - la efect util egal - cheltuieli mai mici sau cel mult la acelasi nivel cu cele determinate de folosirea produselor similare existente, iar unitatilor producatoare, realizarea unui beneficiu stimulativ si - dupa caz - a impozitelor, conform normelor legale.
In cazul in care produsul nou nu asigura eficienta prevazuta la aliniatul precedent se intrzice fabricarea produsului si stabilirea pretului respectiv. In mod exceptional, prin decret prezidential se poate aproba fabricarea unor produse din aceasta categorie si stabilirea preturilor in cazul in care producerea lor este justificata de necesitati majore ale economiei nationale.
Art. 21
Stabilirea preturilor se face pe baza regulilor din prezenta lege, cu respectarea urmatoarelor conditii :
a)pentru produsele noi, care au valori de intrbuintare egale sau superioare celor existente, destinate inlocuirii acestora, preturile se stabilesc in limita preturilor produselor inlocuite.
Preturile agregatelor si subansamblelor care se reproduc fara schimbari tehnologice, functionale sau dimensionale, nu vor putea depasi preturile agregatelor si subansamblelor similare fabricate anterior ;
b)pentru produsele noi, destinate largirii sortimentelor , preturile se stabilesc corelat cu preturile in vigoare pentru produsele din grupa sau subgrupa din care face parte noul produs, fara a putea depasi pretul cel mai mare al grupei sau subgrupei respective, considerat ca limita.
In cazurile in care este necesara fabricarea de produse noi cu valori de intrbuintare mult superioare fata de cele existente si care justifica un pret care sa depaseasca limitele determinate potrivit prevederilor lit. a) si b), preturile respective se vor stabili de organele competente potrivit prezentei legi.
Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul produselor ce se livreaza la export.
Art. 22
Pentru valorificarea la maximum a resurselor naturale si a capacitatilor de productie, precum si pentru rationalizarea importurilor, in situatiile in care anumite produse - datorita conditiilor naturale de exploatare sau de fabricatie - se produc de unele unitati la costuri mai ridicate, Consiliul de Ministri poate aproba stabilirea si aplicarea de preturi care sa asigure pentru fiecare, in baza carora se vor efectua decontarile cu organul tutelar.
Pretul mediu ponderat rezultat potrivit alineatului precedent trebuie sa se situeze la nivelul pretului de productie unic stabilit , la care se efectueaza livrarile.
Art. 23
Pentru mijloacele de productie fabricate in serie mica sau executate pe baza de comanda ocazionala, preturile se stabilesc la un nivel superior celor pentru produsele de serie mare sau de masa, tinindu-se seama de cheltuielile suplimentare necesare productiei si desfacerii acestor produse.
In cazul in care fabricarea unor produse avind caracter de serie mica se transforma in productie de serie mare sau de masa, preturile se vor reduce corespunzator, pe masura trecerii la o asemenea productie.
Art. 24
Preturile de productie si de livrare pentru produsele cu caracter de unicat, precum si cele pentru comenzi ocazionale, destinate investitiilor, reparatiilor capitale sau productiei, care depasesc limitele valorice ce se vor stabili potrivit prezentei legi, se vor recalcula pe baza de postcalculatiei. In cazul in care pretul efectiv realizat va fi mai mic sau mai mare decit cel stabilit pe baza de anticalculatie, pretul va fi modificat, iar diferenta se va regulariza cu beneficiarul in termen de mult 30 de zile de la data postcalculului.
Art. 25
In cazuri exceptionale in care datorita tehnologiilor noi de productie nu se pot determina cu anticipatie sau la care stabilirea preturilor nu se poate face prin comparare cu alte produse, se pot stabili preturi, cu acordul beneficiarului, pe baza de postcalculatiei.
Art. 26
Odata cu stabilirea preturilor se precizeaza si conditiile de livrare.
Pentru productia interna, conditia de livrare este ,,franco producator'', ,,franco depozit furnizor'', ,,franco vagon statia de incarcare'' sau alte conditii de franco similare. Furnizorii si beneficiarii pot conveni, prin contract, ca livrarea marfurilor sa se faca si in alte conditii de franco, cu decontarea cheltuielilor legale fata de conditia de franco prevazute in actul normativ de stabilire a pretului.
In cazul in care este necesar ca mijloace de productie sa se livreze prin organizatiile de aprovizionare si desfacere, la preturile stabilite se va aplica cota legala de adaos.
Art. 27
Ministerele, celelalte organe centrale si organele locale ale administratiei de stat, centralele industriale si alte unitati cu statut de centrala, precum si organele si organizatiile cooperatiste si alte organizatii obstesti, vor elabora, edita si difuza cataloage, care sa cuprinda denumirea produselor, caracteristicile tehnice, preturile si conditia de livrare.
Aceste cataloage vor fi completate cel putin o data pe an si adaptate periodic in functie de diversificarea si modernizarea productiei sau de modificarea preturilor aprobate conform legii.
Sectiunea III:Preturile plafon
Art. 28
Pentru masinile, utilajele, instalatiile, liniile tehnologice si agregatele componente ale liniilor tehnologice executate in serie sau in regim de unicat, ministeriele, celelalte organe centrale producatoare, precum si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, vor stabili sau vor propune conform competentelor legale preturi plafon, odata cu definitivarea studiului de asimilare a acestor produse si inainte de inceperea fabricatiei lor.
Preturile plafon vor fi stabilite prin corelarea cu preturile produselor similare, tinind seama de eficienta noului produs atit la producator cit si la beneficiar, precum si de preturile externe, si vor fi avizate de beneficiar.
Preturile plafon astfel stabilite vor fi comunicate beneficiarilor si unitatilor de proiectare interesate.
Art. 29
Se interzice efectuarea orcaror cheltuieli determinate de lucrari premergatoare introducerii in fabricatie de noi masini, utilaje, linii tehnologice, inainte de stabilirea preturilor plafon, cu exceptia celor ce se finanteaza din fondul pentru tehnica noua.
Art. 30
Preturile plafon reprezinta nivelul maxim ce nu poate fi depasit la stabilirea preturilor de productie si livrare fixe.
Art. 31
In cazul cind preturile de productie si de livrare urmeaza a se stabili in conditiile art. 25, preturile plafon prevazute la art. 28, se vor stabili pe baza de antecalcul intocmit in urma unui studiu estimativ.
Pentru produsele prevazute la aliniatul precedent, odata cu stabilirea pretului plafon se aproba si lansarea in fabricatie, precum si termenul in care urmeaza a se face propunerea pentru stabilirea preturilor de productie si de livrare fixe, care nu putea depasi 45 de zile de la terminarea fabricatiei.
Art. 32
Unitatile de proiectare sint obligate sa includa in studiile tehnico-economice ale investitiilor masinile, utilajele, instalatiile, liniile tehnologice si agregatele componente ale liniilor tehnologice care au preturi, indicind si temeiul legal al acestora. Pentru cele care nu au preturi de livrare legal stabilite se vor include preturile plafon stabilite potrivit prevederilor art. 28.
Beneficiarii verifica si raspund de exactitatea acestor preturi.
Art. 33
Proiectantii si beneficiarii sint obligati sa cuprinda in proiectele lucrarilor de investitii in primul rind utilajele insusite a caror eficienta a fost verificata in productie si exploatare.
Art. 34
Producatorii de masini, utilaje, instalatii, linii tehnologice si agregate componente ale liniilor tehnologice sint obligati ca in cadrul preturilor legal stabilite sa imbunatateasca performantele acestora.
In cazul cind se fac modificari importante ale caracteristicilor utilajelor insusite, justificate prin perfectionarea tehnologiei si sporirea corespunzatoare a eficientei la beneficiar, care necesita costuri mai mari si duc la depasirea preturilor aprobate, se va proceda potrivit prevederilor legale cu privire la modificarea preturilor.
Producatorii nu vor trece la modificarea produselor decit dupa aprobarea noului pret.