Art. 19. - Art. 19 - Legea 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice
M.Of. 513
În vigoare Versiune de la: 12 Ianuarie 2025
Art. 19
(1)Constituie contravenţie silvică, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă şi cu confiscarea materialelor lemnoase în cauză faptele privind expedierea, primirea, depozitarea, deţinerea şi/sau prelucrarea materialelor lemnoase de către deţinătorii depozitelor permanente/temporare, ai platformelor primare, pieţelor, târgurilor, oboarelor şi altele asemenea, ai altor spaţii destinate depozitării temporare, instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase, personalul operatorului de transport, al administratorului şi/sau gestionarului infrastructurii căii ferate, fără provenienţă legală potrivit art. 10 alin. (10) şi art. 12 din Normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi a instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi cele privind provenienţa şi circulaţia materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului şi unele măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2020, după cum urmează:
a)1.000 lei până la 5.000 lei, pentru un volum de până la 10,00 mc, inclusiv;
b)5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins între 10,01 şi 30,00 mc, inclusiv;
c)10.000 lei până la 15.000 lei, pentru un volum cuprins între 30,01 şi 100 mc, inclusiv;
d)15.000 lei până la 30.000 lei, pentru un volum cuprins între 100,01 şi 500 mc, inclusiv;
e)30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un volum de peste 500 mc.
(2)Constituie contravenţii silvice, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă şi cu confiscarea materialelor lemnoase în cauză următoarele fapte:
a)transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, cu un volum cuprins între 0,1 şi 5 metri cubi, neînsoţit de documentele specifice de transport, aşa cum sunt stabilite de normele privind circulaţia materialelor lemnoase.
Cuantumul amenzii se aplică după cum urmează:
1.1.000 lei până la 2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 şi 1 metru cub inclusiv;
2.2.000 lei până la 4.000 lei, pentru un volum cuprins între 1,01 şi 3,00 metri cubi inclusiv;
3.4.000 lei până la 6.000 lei, pentru un volum cuprins între 3,01 şi 5,00 metri cubi inclusiv;
b)transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, însoţit de documente specifice de transport, aşa cum sunt stabilite de normele privind circulaţia materialelor lemnoase, la care diferenţa dintre volumul constatat la momentul verificării şi cel înscris în avizul de însoţire este de cel mult 5 metri cubi inclusiv, cu luarea în considerare a toleranţelor legale şi a contragerilor specifice.
Cuantumul amenzii se aplică după cum urmează:
1.1.000 lei până la 2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 şi 1 metru cub inclusiv;
2.2.000 lei până la 4.000 lei, pentru un volum cuprins între 1,01 şi 3,00 metri cubi inclusiv;
3.4.000 lei până la 6.000 lei, pentru un volum cuprins între 3,01 şi 5,00 metri cubi inclusiv;
c)transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase fără provenienţă legală, aşa cum sunt stabilite de normele privind circulaţia materialelor lemnoase.
Cuantumul amenzii care se aplică este cuprins între 5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 şi 5 metri cubi inclusiv;
d)transportul de materiale lemnoase ale căror caracteristici nu corespund cu cel puţin unul dintre elementele înscrise în avizul de însoţire referitoare la:
(i)volum pe specii/grupe de specii, cu luarea în considerare a toleranţelor/contragerilor specifice;
(ii)specie/grupe de specii;
(iii)numărul de piese de lemn rotund cu diametrul la capătul subţire mai mare sau egal cu 24 centimetri sau numărul de bucăţi/colete de cherestele.
Cuantumul amenzii se aplică după cum urmează:
1.1.000 lei până la 2.000 lei, pentru un volum cuprins între 0,1 şi 1 metru cub inclusiv;
2.2.000 lei până la 4.000 lei, pentru un volum cuprins între 1,01 şi 3,00 metri cubi inclusiv;
3.4.000 lei până la 6.000 lei, pentru un volum cuprins între 3,01 şi 5,00 metri cubi inclusiv.
Sancţiunea complementară de confiscare se aplică pentru diferenţa de volum în plus constatată faţă de volumul pe specii/grupe de specii înscris în avizul de însoţire, cu luarea în considerare a toleranţelor legale şi a contragerilor specifice;
e)deţinerea materialelor lemnoase de către deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase pe grupe de specii şi sortimente industriale, determinate ca diferenţe în plus dintre volumul stocului fizic şi volumul stocului scriptic înregistrat în aplicaţia SUMAL 2.0 este de până la 20% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 10 metri cubi la momentul constatării faptei;
Cuantumul amenzii se aplică după cum urmează:
1.5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum de până la 5% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 4 metri cubi inclusiv;
2.15.000 lei până la 20.000 lei, pentru un volum de până la 10% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 8 metri cubi inclusiv;
3.30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un volum de până la 20% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 10 metri cubi inclusiv;
f)nedeţinerea materialelor lemnoase de către deţinătorii depozitelor, ai altor spaţii destinate depozitării temporare şi/sau ai instalaţiilor de prelucrare a materialelor lemnoase pe grupe de specii şi sortimente industriale, determinate ca diferenţe în minus dintre volumul stocului fizic şi volumul stocului scriptic înregistrat în aplicaţia SUMAL 2.0, este de până la 20% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 10 metri cubi la momentul constatării faptei;
Cuantumul amenzii se aplică după cum urmează:
1.5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum de până la 5% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 4 metri cubi inclusiv;
2.15.000 lei până la 20.000 lei, pentru un volum de până la 10% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 8 metri cubi inclusiv;
3.30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un volum de până la 20% din stocul scriptic, dar nu mai mult de 10 metri cubi inclusiv.
(21)Confiscarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se realizează fizic, dacă materialele lemnoase pot fi identificate, sau valoric, la preţul de referinţă calculat potrivit art. 22 alin. (7).
(22)Constituie contravenţii silvice, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte:
a)efectuarea de fotografii ale mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, de către transportator, atunci când normele privind circulaţia materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, creează această obligaţie, din care nu se poate distinge/focaliza încărcătura;
b)transportul materialelor lemnoase fără fotografiile mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, atunci când normele privind circulaţia materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instituie această obligaţie;
c)utilizarea tipurilor de pastă/cerneală termosensibilă sau care se poate şterge uşor prin mijloace mecanice, la completarea avizelor de însoţire în format letric.
(23)Constituie contravenţii silvice, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei până la 3.000 lei următoarele fapte:
a)transportul materialelor lemnoase fără conexiune permanentă de date mobile active pe toată perioada transportului până la destinaţie, în baza informaţiilor preluate din SUMAL 2.0, în situaţia în care normele privind circulaţia materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instituie această obligaţie;
b)transportul materialelor lemnoase fără receptorul GPS al dispozitivului mobil pornit pe toată perioada transportului până la destinaţie, în baza informaţiilor preluate din SUMAL 2.0, în situaţia în care normele privind circulaţia materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instituie această obligaţie.
(24)În cazul transportului materialelor lemnoase, în mod repetat, în baza aceluiaşi aviz de însoţire, doar primul transport dintre cele identificate este considerat ca fiind însoţit de documente specifice de transport, cu îndeplinirea condiţiei ca materialele lemnoase/produsele din lemn să fie descărcate/recepţionate la destinaţie. Efectuarea transportului în mod repetat în baza aceluiaşi aviz de însoţire se dovedeşte fără documente specifice de transport. În situaţia identificării unuia sau mai multor transporturi efectuate în baza aceluiaşi aviz de însoţire, al căror volum cumulat depăşeşte 10 mc, se aplică prevederile art. 68 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Repetabilitatea se demonstrează prin interogarea aplicaţiei SUMAL 2.0, cu fotografii şi/sau înregistrări video şi orice alte mijloace de probă.
(3)Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei până la 6.000 lei şi cu confiscarea materialelor lemnoase în cauză transportul realizat cu mijloace de transport feroviare şi navale, precum şi cele care au ca destinaţie exportul, în situaţia în care perioada de valabilitate a avizelor de însoţire care însoţesc transportul de materiale lemnoase depăşeşte perioada de executare a contractului de transport.
(4)Constituie contravenţii silvice şi se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei până la 6.000 lei şi confiscarea materialelor lemnoase refuzul importatorului de a returna în ţara exportatoare cantitatea de mărfuri care depăşeşte cu mai mult de 10% volumul sau greutatea indicate în «licenţa pe suport de hârtie», precum şi «licenţa electronică», aşa cum sunt definite în art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.024/2008 al Comisiei din 17 octombrie 2008 de stabilire a măsurilor detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 2.173/2005 al Consiliului privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru importurile de lemn în Comunitatea Europeană, denumit în continuare licenţa FLEGT, sau, după caz, duplicatul sau substitutul licenţei FLEGT, emis şi validat de autoritatea de acordare a licenţelor, pe cheltuiala importatorului.
(5)Constituie contravenţii silvice, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei până la 2.000 lei introducerea în aplicaţiile informatice din SUMAL 2.0 prevăzute de normele privind circulaţia materialelor lemnoase şi/sau înscrierea în avizul de însoţire a materialelor lemnoase a unui număr de înmatriculare diferit de cel al mijlocului de transport efectiv încărcat.
(6)Următoarele fapte constituie contravenţii silvice şi se sancţionează după cum urmează:
a)[textul din Art. 19, alin. (6), litera A. din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
b)introducerea pe piaţă a lemnului recoltat în mod ilegal sau a produselor din lemn derivate din acesta, aşa cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn sau produse din lemn, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei, cu confiscarea lemnului recoltat în mod ilegal sau a produselor din lemn derivate din acesta sau, după caz, cu interzicerea comercializării lemnului sau a produselor din lemn;
c)importul, transportul, deţinerea şi/sau prelucrarea şi comercializarea produselor din lemn prevăzute în anexele II şi III la Regulamentul (CE) nr. 2.173/2005 al Consiliului din 20 decembrie 2005 privind instituirea unui regim de licenţe FLEGT pentru importurile de lemn în Comunitatea Europeană, exportate de ţările partenere stabilite conform regulamentului menţionat, în cazul în care transportul produselor respective nu este însoţit de o licenţă FLEGT sau, după caz, de duplicatul ori substitutul licenţei FLEGT, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 4 alin. (3) din regulamentul menţionat, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei şi cu confiscarea produselor din lemn;
d)nerespectarea de către operatorii economici a obligaţiei de a utiliza un sistem «due diligence», astfel cum este prevăzut la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, cu luarea în considerare a faptului că, la primul control efectuat asupra unui operator care nu a utilizat un sistem «due diligence», agentul constatator acordă un termen de maximum 45 de zile de la comunicarea constatării pentru încadrarea operatorului în prevederile Regulamentului (UE) nr. 995/2010, termen care se înscrie în actul de constatare a neregulilor, cu amendă de la 8.000 lei la 15.000 lei şi cu suspendarea pentru o perioadă de maximum 12 luni a acordului de distribuire şi utilizare a documentelor cu regim special;
e)neîndeplinirea de către o organizaţie de monitorizare a obligaţiilor prevăzute pentru aceasta la art. 8 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, cu amendă de la 8.000 lei la 15.000 lei. Sancţiunea se aplică organizaţiei de monitorizare;
f)[textul din Art. 19, alin. (6), litera F. din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
g)[textul din Art. 19, alin. (6), litera G. din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
h)implementarea de către operator a propriului sistem «due diligence» care nu îndeplineşte elementele prevăzute la art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei;
i)neîndeplinirea de către operator a condiţiilor înscrise în sistemul «due diligence» pe care îl utilizează, cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei;
j)neîndeplinirea de către comercianţi a obligaţiilor prevăzute pentru aceştia la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 995/2010, cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei;
k)neîndeplinirea de către operatorii economici a obligaţiei de a utiliza un sistem «due diligence» la momentul exploatării masei lemnoase pe picior, cu excepţia situaţiei în care operatorul realizează activităţi de exploatare prin prestaţii silvice, conform reglementărilor în vigoare, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
l)[textul din Art. 19, alin. (6), litera L. din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
m)[textul din Art. 19, alin. (6), litera M. din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
n)nedepunerea licenţei FLEGT pe suport hârtie sau în format electronic sau, după caz, a duplicatului ori substitutului licenţei FLEGT la autoritatea naţională competentă pentru primirea, verificarea şi acceptarea acesteia, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei;
o)încălcarea prevederilor art. 5 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 607/2012 al Comisiei din 6 iulie 2012 privind normele detaliate referitoare la sistemul «due diligence» şi la frecvenţa şi natura controalelor privind organizaţiile de monitorizare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(7)În cazul neîndeplinirii/neimplementării de către operatorii economici a obligaţiilor prevăzute la alin. (6) lit. h)-k) într-un interval de 6 luni de la data constatării, cuantumul amenzii se dublează.
(8)Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la alin. (6) se fac de către personalul silvic cu competenţă în acest sens din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi al structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia.
(9)[textul din Art. 19, alin. (9) din capitolul VII a fost abrogat la 05-oct-2021 de Art. I, punctul 32. din Ordonanta urgenta 119/2021]
(10)Pentru contravenţiile constatate în timpul transportului materialelor lemnoase sancţiunea principală se aplică:
a)emitentului avizului de însoţire a materialelor lemnoase, dacă faptele sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) şi alin. (21) şi (22);
b)transportatorului profesionist, dacă faptele sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c) şi alin. (23;
c)conducătorului vehiculului pe care este încărcat materialul lemnos sau care tractează orice părţi de vehicule distinct înmatriculate/neînmatriculate, pe care este încărcat materialul lemnos, conducătorului atelajului, care nu are calitatea de transportator profesionist, dacă faptele sunt cele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c) şi alin. (23);
d)sancţiunea complementară de confiscare a materialelor lemnoase se aplică emitentului avizului de însoţire a materialelor lemnoase.
(101)Agentul constatator are obligaţia să stabilească cine este proprietarul materialelor lemnoase confiscate şi dacă acestea aparţin unei alte persoane decât emitentul avizului de însoţire care are calitatea de contravenient. În procesul-verbal se vor menţiona datele de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care identificarea nu a fost posibilă.
(11)Persoanele juridice ai căror agenţi constatatori au competenţă în stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice au obligaţia de a nominaliza, la solicitare, persoane care să constate şi să aplice contravenţia silvică, inclusiv măsuri complementare, după caz, în echipe mixte împreună cu un agent constatator/agenţi constatatori din cadrul persoanei juridice care a făcut solicitarea. Solicitarea se poate face pentru fapte care implică evaluarea volumului materialelor lemnoase.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (6)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (6)
- Decizia 304/2024 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 alin. (2) lit. b) şi c) şi ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, precum şi ale art. 6 alin. (9) din Hotărârea Guvernului nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn
- Decizia 497/2022 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 alin. (13) şi (14) din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, în forma modificată prin art. I pct. 52 din Legea nr. 134/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, precum şi ale art. 5 alin. (3) lit. a), ale art. 24 alin. (1) şi ale art. 41 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor
- Decizia 460/2020 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 alin. (1) lit. h) şi ale art. 23 din Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (20065)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (20065)
- Sentinta nr. RJ e94288344/2025 din 21-oct-2025, Judecatoria Huedin, plangere contraventionala (Civil)
- Sentinta nr. RJ 46g862625/2025 din 14-oct-2025, Judecatoria Campulung Moldovenesc, Infractiuni la regimul silvic (Legea nr.46/2008) (Penal)
- Decizie nr. RJ 3ge6eg899/2025 din 06-oct-2025, Tribunalul Calarasi, anulare proces verbal de contraventie (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (3)
Articole numărul de obiecte din listă: (3)
- Limitele exercitării dreptului de proprietate în jurisprudenţa Curţii Constituţionale a României
- Critici cu privire la O.U.G. nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport
- Întâlnirea preşedinţilor secţiilor de contencios administrativ şi fiscal ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi curţilor de apel, Timişoara, 22-23 aprilie 2021