Capitolul iii - Obligaţii de raportare - Legea 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 589

În vigoare
Versiune de la: 24 Octombrie 2025 până la: 18 Decembrie 2025
CAPITOLUL III:Obligaţii de raportare
SECŢIUNEA 1:Raportul pentru tranzacţii suspecte
Art. 6
(1)Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 sunt obligate să transmită un raport pentru tranzacţii suspecte exclusiv Oficiului dacă acestea cunosc, suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că:
a)bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului; sau
b)informaţiile pe care entitatea raportoare le deţine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.

(2)[textul din Art. 6, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 15-iul-2020 de Art. I, punctul 19. din Ordonanta urgenta 111/2020]
(3)Entităţile raportoare consideră ca suspectă tranzacţia ce urmează a fi efectuată în situaţia în care Oficiul solicită acest lucru şi transmit un raport în condiţiile prevăzute de art. 8 alin. (1).

(4)Agenţia Naţională de Administrare Fiscală transmite de îndată un raport pentru tranzacţii suspecte Oficiului atunci când, în aplicarea Regulamentului (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intră sau iese din Uniune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005, din datele deţinute, cunoaşte, suspectează sau are motive rezonabile să suspecteze că bunurile/fondurile provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului sau persoana a încălcat obligaţiile stabilite prin acest regulament.

SECŢIUNEA 2:Raportarea tranzacţiilor care nu prezintă indicatori de suspiciune
Art. 7
(1)Entităţile raportoare au obligaţia de a raporta către Oficiu tranzacţiile cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, inclusiv operaţiunile care au o legătură intre ele.

(2)În situaţia în care tranzacţiile prevăzute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei instituţii de credit sau financiare, obligaţia de raportare revine acesteia, cu excepţia operaţiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5).
(3)Instituţiile de credit şi instituţiile financiare transmit rapoarte privind transferurile externe în şi din conturi, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, inclusiv operaţiunile care au o legătură între ele.

(4)[textul din Art. 7, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 15-iul-2020 de Art. I, punctul 22. din Ordonanta urgenta 111/2020]
(5)Pentru activitatea de remitere de bani, entităţile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 2.000 euro.
(6)Agenţia Naţională de Administrare Fiscală transmite Oficiului rapoarte privind informaţiile cuprinse în declaraţiile persoanelor fizice privind numerarul în valută şi/sau în monedă naţională, care este egal sau depăşeşte limita stabilită prin Regulamentul (CE) 2018/1.672.

(7)Raportul pentru tranzacţiile prevăzute la alin. (1), (3) şi (5) se transmite Oficiului în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul efectuării tranzacţiei.

(8)Raportul prevăzut la alin. (6) se transmite Oficiului în termenul prevăzut în Regulamentul (CE) 2018/1.672 privind controlul numerarului care intră sau iese din Uniune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005, conform unei metodologii aprobate prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.

SECŢIUNEA 3:Reguli privind raportarea
Art. 8
(1)Entităţile raportoare prevăzute la art. 5 transmit, de îndată, Oficiului raportul pentru tranzacţii suspecte prevăzut la art. 6 înainte de efectuarea oricărei tranzacţii aferente clientului care are legătură cu suspiciunea raportată.
(2)Oficiul confirmă, de îndată, în scris, prin alocarea numărului de înregistrare, inclusiv prin mijloace electronice, primirea raportului de tranzacţii suspecte.
(3)Tranzacţia nu se efectuează până la expirarea unui termen de 24 de ore de la momentul înregistrării prevăzute la alin. (2). Dacă Oficiul nu dispune suspendarea efectuării tranzacţiei în termenul menţionat anterior, entitatea raportoare poate efectua tranzacţia.
(4)În scopul de a analiza tranzacţia şi de a verifica suspiciunea, Oficiul poate suspenda efectuarea unei tranzacţii până la 48 de ore, ca urmare a informaţiilor primite în baza prevederilor prezentei legi, a unor solicitări în acest sens venite din partea organelor judiciare române sau ale instituţiilor străine care au atribuţii asemănătoare şi care au obligaţia păstrării secretului în condiţii similare sau în baza altor informaţii deţinute. Decizia Oficiului de suspendare a efectuării unei tranzacţii este comunicată entităţii raportoare de îndată, atât în format letric, cât şi în format electronic, şi va fi implementată imediat.
(5)Dacă nu se confirmă suspiciunea raportată, Oficiul decide încetarea suspendării unei tranzacţii înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (4), decizie care este comunicată entităţii raportoare de îndată şi care va fi implementată imediat.
(6)Înainte de expirarea termenului prevăzut la alin. (4), Oficiul, dacă consideră necesar, poate solicita o singură dată, motivat, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prelungirea suspendării efectuării tranzacţiei cu cel mult 72 de ore, care se calculează începând de la ora la care expiră decizia de suspendare.
(7)Oficiul poate solicita motivat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie încetarea prelungirii suspendării oricând în termenul prevăzut la alin. (6).
(8)Decizia Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se comunică de îndată Oficiului, care la rândul său o comunică de îndată entităţii raportoare care o implementează imediat.

(9)Dacă până la expirarea termenului stabilit prin decizia de suspendare Oficiul nu a comunicat decizia de prelungire a suspendării, entitatea raportoare poate efectua tranzacţia.
(10)Dacă termenele stabilite pe ore, potrivit alin. (3), (4) şi (6), se împlinesc într-o zi declarată nelucrătoare pentru instituţiile publice implicate în procedura de suspendare, acestea se prorogă până la aceeaşi oră din următoarea zi lucrătoare.
(11)Forma şi conţinutul rapoartelor prevăzute la art. 6 şi 7 pentru entităţile raportoare bancare şi nonbancare, precum şi metodologia de transmitere a acestora sunt stabilite prin ordin al preşedintelui Oficiului, cu consultarea autorităţilor de supraveghere şi a organismelor de autoreglementare.

(111)În cazul instituţiilor emitente de monedă electronică şi instituţiilor de plată care îşi desfăşoară activitatea prin agenţi sau distribuitori, obligaţiile de raportare prevăzute la art. 6 şi art. 7 alin. (5) le revin exclusiv instituţiilor emitente de monedă electronică şi instituţiilor de plata persoane juridice române şi punctelor unice de contact stabilite pe teritoriul României pentru instituţiile emitente de monedă electronică şi instituţiile de plată persoane juridice străine.

(12)Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite Oficiului rapoartele prevăzute la art. 6 şi 7 numai în format electronic, prin canalele puse la dispoziţie de către acesta, în forma şi conţinutul stabilite potrivit alin. (11).

(13)Oficiul va returna entităţii raportoare sau autorităţii vamale rapoartele care nu respectă forma şi conţinutul stabilite de către acesta şi va considera obligaţia de raportare ca fiind neîndeplinită până la remedierea deficienţelor.
(14)Deficienţele indicate de Oficiu vor fi remediate şi un nou raport va fi transmis de către entitatea raportoare sau autoritatea vamală în cel mult două zile lucrătoare de la data primirii raportului returnat. În cazul raportului pentru tranzacţii suspecte, termenul prevăzut la alin. (3) va curge de la momentul confirmării de către Oficiu a primirii raportului completat corespunzător.
(15)Rapoartele prevăzute la art. 6 şi 7, precum şi alte documente primite de Oficiu de la autorităţi şi instituţii publice prin care sunt semnalate suspiciuni de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, precum şi suspiciuni de infracţiuni generatoare de bunuri supuse spălării banilor nu constituie petiţie şi nu primesc răspuns în sensul Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare.

Art. 9
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 8, entităţile raportoare pot să efectueze o tranzacţie care are legătură cu tranzacţia suspectă, fără raportarea prealabilă, dacă abţinerea de la realizarea tranzacţiei este imposibilă sau dacă neefectuarea ei ar zădărnici eforturile de urmărire a beneficiarilor tranzacţiei suspecte, cu menţinerea obligaţiei de a transmite un raport de tranzacţii suspecte exclusiv către Oficiu de îndată, dar nu mai târziu de 24 de ore de la efectuarea tranzacţiei, precizând şi motivul pentru care nu au fost respectate dispoziţiile art. 8.
(2)Entităţile raportoare vor transmite de îndată un raport de tranzacţii suspecte exclusiv către Oficiu, atunci când constată că o tranzacţie sau mai multe tranzacţii care au fost efectuate şi care au legătură cu activitatea clientului prezintă suspiciuni de spălare a banilor sau finanţare a terorismului.
(3)Persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. f) au obligaţia de a transmite un raport de tranzacţii suspecte numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informaţiile pe care acestea le primesc de la unul dintre clienţii lor sau le obţin în legătură cu aceştia în cursul evaluării situaţiei juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligaţiei de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare sau în legătură cu aceste proceduri, inclusiv de consiliere juridică privind iniţierea sau evitarea procedurilor, indiferent dacă aceste informaţii sunt primite sau obţinute înaintea procedurilor, în timpul acestora sau după acestea.

(4)Prevederile alin. (3) nu se aplică în cazurile în care persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. f) cunosc faptul că activitatea de consiliere juridică este furnizată în scopul spălării banilor sau al finanţării terorismului sau atunci când ştiu că un client doreşte consiliere juridică în scopul spălării banilor sau al finanţării terorismului.

(5)În cazul entităţilor raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e) şi f), raportările se fac către Oficiu şi se notifică structurile de conducere ale profesiilor liberale asupra transmiterii rapoartelor de tranzacţii suspecte.
(6)Sunt exceptate de la obligaţiile de raportare prevăzute la art. 7 alin. (1) următoarele operaţiuni derulate în nume şi pe cont propriu: între instituţii de credit, între instituţii de credit şi Banca Naţională a României, între instituţii de credit şi Trezoreria Statului, între Banca Naţională a României şi Trezoreria Statului, precum şi operaţiunile de vânzări efecte numismatice şi preschimbare bancnote deteriorate sau ieşite din circulaţie, efectuate de Banca Naţională a României.
Art. 91
(1)Oficiul informează Comisia Europeană cu privire la funcţionarea şi caracteristicile mecanismelor naţionale prevăzute la art. 611 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Oficiul furnizează în timp util informaţiile din registrul prevăzut la art. 611 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, oricărei alte unităţi de informaţii financiare, în conformitate cu dispoziţiile art. 36.