Capitolul iii - Infrastructura căilor ferate române şi asigurarea funcţionării acesteia - Legea 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane
M.Of. 268
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 1998
CAPITOLUL III:Infrastructura căilor ferate române şi asigurarea funcţionării acesteia
Art. 7
(1)Infrastructura căilor ferate române constituie proprietate publică a statului, fiind formată din ansamblul elementelor necesare circulaţiei materialului rulant în scopul efectuării serviciului public de transport feroviar, în condiţii de siguranţă, potrivit tehnologiilor şi reglementărilor specifice transportului feroviar.
(2)Elementele anasamblului care formează infrastrucura căilor ferate române sunt:
a)liniile ferate deschise circulaţiei publice, terenul aferent pe care acestea sunt efectiv construite şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare exploatării, în limitele concrete stabilite prin standarde şi prin hotărâri ale Guvernului, pe baza propunerilor Companiei Naţionale "Căile Ferate Române", însuşite de Ministerul Transporturilor.
a)liniile ferate deschise circulaţiei publice, terenul aferent pe care acestea sunt efectiv construite şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei căii ferate, necesare exploatării, în limitele concrete stabilite prin standarde şi prin hotărâri ale Guvernului, pe baza propunerilor Companiei Naţionale "Căile Ferate Române", însuşite de Ministerul Transporturilor.b)lucrările de artă: poduri, tunele, viaducte şi altele asemenea, aferente liniilor ferate deschise circulaţiei publice;
c)lucrările geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de protecţie a liniilor ferate şi terenurile aferente pe care sunt amplasate;
d)instalaţiile de siguranţă şi de conducere operativă a circulaţiei feroviare;
e)triajele de reţea ale căii ferate şi terenurile aferente acestora;
f)instalaţiile de electrificare, staţiile de transformare şi terenurile aferente acestora;
g)instalaţiile de telecomunicaţii care asigură transmiterea informaţiei pentru siguranţa şi conducerea operativă a circulaţiei;
h)clădirile care conţin numai instalaţii de centralizare, electrificare şi telecomunicaţii feroviare, inclusiv construcţiile de orice fel afectate lor şi terenurile aferente;
i)dotările care sunt utilizate pentru întreţinerea, repararea şi modernizarea infrastructurii căilor ferate române.
(3)Elementele concrete ale ansamblului care formează infrastructura căilor ferate române se vor stabili prin hotărâre a Guvernului.
(4)Nu fac parte din infrastructura căilor ferate române:
a)instalaţiile de siguranţă a circulaţiei, de control al vitezei, de schimb de date cale-tren şi de telecomunicaţii, aflate pe materialul rulant;
b)construcţiile de orice fel, terenurile şi liniile ferate utilizate pentru activitatea tehnologică de transport feroviar;
c)instalaţiile, echipamentele şi terminalele de telecomunicaţii şi de prelucrare electronică a datelor, care sunt utilizate numai pentru exploatarea comercială a serviciilor de transport public pe căile ferate.
Art. 8
Funcţionarea infrastructurii căilor ferate române se asigură în mod neîntrerupt de către Societatea comercială de infrastructură feroviară şi se realizează prin:
a)asigurarea stării de funcţionare a tuturor liniilor, instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliţi conform art. 6 alin. (3) lit. c);
b)conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pentru mişcarea materialului rulant de la şi către liniile de garare, liniile industriale, triaje, depouri, remize şi alte zone care dau acces materialului rulant pe liniile deschise circulaţiei publice;
c)repartizarea capacităţilor infrastructurii căilor ferate române către operatorii feroviari autorizaţi pe baza contractului de acces pe infrastructură.
Funcţionarea infrastructurii căilor ferate române se asigură în mod neîntrerupt de către Societatea comercială de infrastructură feroviară şi se realizează prin:
a)asigurarea stării de funcţionare a tuturor liniilor, instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii, la parametrii stabiliţi conform art. 6 alin. (3) lit. c);
b)conducerea operativă a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pentru mişcarea materialului rulant de la şi către liniile de garare, liniile industriale, triaje, depouri, remize şi alte zone care dau acces materialului rulant pe liniile deschise circulaţiei publice;
c)repartizarea capacităţilor infrastructurii căilor ferate române către operatorii feroviari autorizaţi pe baza contractului de acces pe infrastructură.Art. 9
Parametrii elementelor infrastructurii căilor ferate române trebuie să corespundă normelor interne, internaţionale sau stabilite prin acorduri specifice la care România este parte. Aceşti parametri trebuie să asigure compatibilitatea infrastructurii căilor ferate române, în întregul ei sau pe direcţii şi culoare de transport, cu ansamblul internaţional al căilor ferate feroviare.
Art. 10
Parametrii elementelor infrastructurii căilor ferate române, stabiliţi conform art. 9, se specifică în contractul de concesiune a infrastructurii şi se reactualizează prin contractul de activitate al Companiei Naţionale Căile Ferate Române prevăzut la art. 44.
Parametrii elementelor infrastructurii căilor ferate române, stabiliţi conform art. 9, se specifică în contractul de concesiune a infrastructurii şi se reactualizează prin contractul de activitate al Companiei Naţionale Căile Ferate Române prevăzut la art. 44.Art. 11
Elementele infrastructurii căilor ferate române, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate aceste bunuri, precum şi terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de orice taxe şi impozite.
Elementele infrastructurii căilor ferate române, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate aceste bunuri, precum şi terenurile destinate acestui scop, sunt scutite de orice taxe şi impozite.Art. 12
(1)Accesul şi circulaţia pe infrastructură sunt permise în condiţiile deţinerii autorizaţiei de operator feroviar şi ale existenţei unui contract de acces pe infrastructura căilor ferate române, încheiat cu societatea comercială de infrastructură feroviară.
(2)Grupurile internaţionale care realizează transport combinat şi operatorii de transport feroviar străini sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura căilor ferate române în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(1)Accesul şi circulaţia pe infrastructură sunt permise în condiţiile deţinerii autorizaţiei de operator feroviar şi ale existenţei unui contract de acces pe infrastructura căilor ferate române, încheiat cu societatea comercială de infrastructură feroviară.
(2)Grupurile internaţionale care realizează transport combinat şi operatorii de transport feroviar străini sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura căilor ferate române în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.Art. 13
Gestiunea infrastructurii căilor ferate române se realizează de către societatea comercială de infrastructură feroviară prin îndeplinirea ansamblului funcţiilor economice şi tehnice necesare.
Gestiunea infrastructurii căilor ferate române se realizează de către societatea comercială de infrastructură feroviară prin îndeplinirea ansamblului funcţiilor economice şi tehnice necesare.Art. 14
Realizarea unei noi infrastructuri a căilor ferate române sau a unor proiecte majore de modificări structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii căilor ferate române se supune legislaţiei privind lucrările publice şi se avizează de către Ministerul Apărării Naţionale, în scopul încadrării acestora în infrastructura sistemului naţional de apărare.
Realizarea unei noi infrastructuri a căilor ferate române sau a unor proiecte majore de modificări structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii căilor ferate române se supune legislaţiei privind lucrările publice şi se avizează de către Ministerul Apărării Naţionale, în scopul încadrării acestora în infrastructura sistemului naţional de apărare.Art. 15
Execuţia lucrărilor de modernizare şi adaptare a infrastructurii căilor ferate române la cerinţele tehnice şi tehnologice impuse de considerente de siguranţă sau de rentabilitate economică se avizează de către Compania Naţională Căile Ferate Române, la propunerea societăţii comerciale de infrastructură feroviară, şi se aprobă potrivit legii.
Execuţia lucrărilor de modernizare şi adaptare a infrastructurii căilor ferate române la cerinţele tehnice şi tehnologice impuse de considerente de siguranţă sau de rentabilitate economică se avizează de către Compania Naţională Căile Ferate Române, la propunerea societăţii comerciale de infrastructură feroviară, şi se aprobă potrivit legii.Art. 16
(1)Lucrările de întreţinere, reparaţii capitale, modernizare şi investiţii din domeniul infrastructurii căilor ferate române, aşa cum este definită la art. 7, se finanţează de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale societăţii comerciale de infrastructură feroviară.
(2)Veniturile proprii ale societăţii comerciale de infrastructură feroviară se constituie pe baza prestaţiilor de servicii de alocare a capacităţilor proprii către operatorii feroviari autorizaţi, precum şi din valorificarea produselor reziduale.
(3)Operatorii feroviari autorizaţi să efectueze transporturi de marfă şi/sau de călători, folosind capacităţile infrastructurii căilor ferate române, plătesc societăţii comerciale de infrastructură feroviară un tarif de utilizare a acesteia.
(4)Tariful de utilizare a infrastructurii căilor ferate române se stabileşte prin contractul de activitate al Companiei Naţionale "Căile Ferate Române", încheiat conform art. 44 şi 45, şi se aprobă o dată cu acesta.
(5)Tariful de utilizare a infrastructurii căilor ferate române se stabileşte cu avizul Oficiului Concurenţei şi se regăseşte ca element de cost al operatorilor de transport feroviar autorizaţi să efectueze transporturi de marfă şi de călători pe calea ferată.
(6)Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale ferată, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de către Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentată a Companiei Naţionale "Căile Ferate Române".
(7)Cheltuielile pentru investiţii, modernizări şi/sau dezvoltări de tronsoane de cale ferată vor fi finanţate de la bugetul de stat.
(1)Lucrările de întreţinere, reparaţii capitale, modernizare şi investiţii din domeniul infrastructurii căilor ferate române, aşa cum este definită la art. 7, se finanţează de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale societăţii comerciale de infrastructură feroviară.
(2)Veniturile proprii ale societăţii comerciale de infrastructură feroviară se constituie pe baza prestaţiilor de servicii de alocare a capacităţilor proprii către operatorii feroviari autorizaţi, precum şi din valorificarea produselor reziduale.
(3)Operatorii feroviari autorizaţi să efectueze transporturi de marfă şi/sau de călători, folosind capacităţile infrastructurii căilor ferate române, plătesc societăţii comerciale de infrastructură feroviară un tarif de utilizare a acesteia.
(4)Tariful de utilizare a infrastructurii căilor ferate române se stabileşte prin contractul de activitate al Companiei Naţionale "Căile Ferate Române", încheiat conform art. 44 şi 45, şi se aprobă o dată cu acesta.
(5)Tariful de utilizare a infrastructurii căilor ferate române se stabileşte cu avizul Oficiului Concurenţei şi se regăseşte ca element de cost al operatorilor de transport feroviar autorizaţi să efectueze transporturi de marfă şi de călători pe calea ferată.
(6)Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale ferată, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate vitezelor ridicate se face de către Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentată a Companiei Naţionale "Căile Ferate Române".
(7)Cheltuielile pentru investiţii, modernizări şi/sau dezvoltări de tronsoane de cale ferată vor fi finanţate de la bugetul de stat.Art. 17
În condiţiile legii, Compania Naţională "Căile Ferate Române" poate subconcesiona sau închiria porţiuni ale infrastructurii, cu avizul Ministerului Transporturilor şi al Ministerului Apărării Naţionale.
În condiţiile legii, Compania Naţională "Căile Ferate Române" poate subconcesiona sau închiria porţiuni ale infrastructurii, cu avizul Ministerului Transporturilor şi al Ministerului Apărării Naţionale.Art. 18
(2)Hotărârea privind menţinerea în exploatare a liniei respective, a regimului exploatării sau închiderea acesteia pentru circulaţia publică, prin conservare sau dezafectare, se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi cu avizul Ministerului Apărării Naţionale, pe baza documentaţiei elaborate de către Compania Naţională "Căile Ferate Române".
(1)Liniile ferate pe care, din considerente de rentabilitate economică, nu se desfăşoară transport public pot fi închise pentru circulaţia feroviară publică.
(2)Hotărârea privind menţinerea în exploatare a liniei respective, a regimului exploatării sau închiderea acesteia pentru circulaţia publică, prin conservare sau dezafectare, se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi cu avizul Ministerului Apărării Naţionale, pe baza documentaţiei elaborate de către Compania Naţională "Căile Ferate Române".(3)Pierderile rezultate prin menţinerea în exploatare a liniilor nerentabile, hotărâtă conform prevederilor art. 18 alin. (2), se suportă de la bugetul de stat.
Art. 19
În cazul unor calamităţi naturale, dezastre sau evenimente de cale ferată, elementele afectate ale infrastructurii căilor ferate române vor fi repuse în funcţiune în cel mai scurt timp, utilizându-se resursele ce pot fi mobilizate în acest scop în condiţiile legii, ale ordinelor şi ale instrucţiunilor specifice căii ferate.