Capitolul vii - Dispoziţii speciale - Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

M.Of. 393

În vigoare
Versiune de la: 2 Decembrie 2025
CAPITOLUL VII:Dispoziţii speciale
Art. 62
(1)La nivelul Consiliului se organizează întâlniri lunare ale membrilor, în care sunt discutate problemele de drept care au condus la pronunţarea de soluţii diferite în cauze similare. De asemenea vor fi discutate aplicarea şi interpretarea reglementărilor nou-apărute în domeniul achiziţiilor publice, precum şi în orice alte domenii care interesează activitatea profesională a membrilor Consiliului.

(2)Problemele de drept prevăzute la alin. (1) sunt analizate, în prealabil, de către unul sau mai mulţi membri ai Consiliului desemnat/desemnaţi de preşedintele acestuia, care prezintă un studiu asupra acestora, cu referire şi la practica la nivelul Consiliului şi cea judiciară naţională şi europeană, în care, în mod obligatoriu, îşi expune/îşi expun opinia motivată, studiu care se supune dezbaterii membrilor.
(3)Pentru unificarea practicii administrativ-jurisdicţionale, Consiliul organizează semestrial seminare cu judecători din cadrul instanţelor judecătoreşti şi specialişti din cadrul ANAP, precum şi alte categorii de experţi.
Art. 63
(1)Preşedintele Consiliului sau colegiul, din oficiu ori la solicitarea motivată a unui complet sau a oricărui membru al Consiliului, va convoca Plenul pentru emiterea unei hotărâri de unificare a practicii sale administrativ-jurisdicţionale sau pentru emiterea unei hotărâri privind soluţionarea unei probleme de drept nou-apărute. În cazul în care solicitarea este formulată de către un complet al Consiliului, preşedintele convoacă Plenul în cel mult 5 zile de la solicitare.

(2)Prevederile art. 62 alin. (2) se aplică în mod corespunzător, preşedintele desemnând unul sau mai mulţi raportori, care întocmesc un raport care include şi soluţia propusă asupra problemei sesizate şi proiectul hotărârii plenului Consiliului.
(3)Şedinţa plenului Consiliului se convoacă de preşedintele acestuia, cu cel puţin 3 zile înainte de desfăşurarea ei. Odată cu respectiva convocare, fiecare membru primeşte o copie a raportului.
(4)Hotărârile Plenului Consiliului se adoptă cu votul majorităţii absolute a membrilor săi şi sunt obligatorii pentru membrii Consiliului până la pronunţarea unei hotărâri diferite de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în procedura recursului în interesul legii, respectiv în procedura hotărârilor prealabile. Nerespectarea obligativităţii acestor hotărâri ale Plenului Consiliului constituie abatere disciplinară.

(5)Hotărârea este redactată şi comunicată în scris membrilor Consiliului, pentru abordarea unitară a problemei care a făcut obiectul dezbaterii.
(6)Aplicarea unitară a dispoziţiilor în materia achiziţiilor publice, achiziţiilor sectoriale sau concesiunilor constituie criteriu de evaluare a performanţelor individuale profesionale ale membrilor Consiliului.
(7)Hotărârile adoptate în condiţiile alin. (1)-(5) se publică pe pagina de internet a Consiliului.
(8)Hotărârile adoptate în conformitate cu prevederile alin. (1) în chestiuni care au fost rezolvate diferit de către completurile Consiliului se comunică ANAP în maximum 5 zile de la adoptare pentru ca această din urmă autoritate să analizeze, prin raportare inclusiv la practica curţilor de apel, oportunitatea solicitării ca procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să declanşeze procedura recursului în interesul legii.

Art. 64
La propunerea preşedintelui Consiliului, plenul acestuia poate institui, prin hotărâre adoptată cu votul majorităţii absolute a membrilor săi, mecanisme suplimentare de asigurare a practicii unitare la nivelul Consiliului.
Art. 65
(1)ANAP informează Consiliul, respectiv instanţele de judecată, ori de câte ori constată existenţa unor soluţii neunitare în practica acestuia/acestora privind achiziţiile publice, achiziţiile sectoriale sau concesiunile de lucrări şi servicii.
(2)Consiliul înştiinţează ANAP ori de câte ori constată deficienţe ale legislaţiei privind achiziţiile publice, legislaţiei privind achiziţiile sectoriale sau legislaţiei privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii care generează interpretări divergente şi practică neunitară, formulând propuneri de îmbunătăţire ale acestora.
Art. 66
(1)În cazul în care Consiliul constată abordări diferite în hotărârile judecătoreşti definitive din cauze similare în materia achiziţiilor publice, achiziţiilor sectoriale sau concesiunilor, va sesiza şi transmite Curţii de Apel Bucureşti hotărârile judecătoreşti respective, în copie, în vederea declanşării la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a procedurii de pronunţare asupra problemelor de drept care au fost soluţionate diferit de instanţele judecătoreşti, potrivit prevederilor Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare.
(2)Dacă hotărârile divergente aparţin aceleiaşi instanţe de judecată, Consiliul poate solicita exprimarea unui punct de vedere asupra predictibilităţii interpretării prevederilor legale de către respectiva instanţă.
(3)Prevederile alin. (1) şi (2) pot fi aplicate şi de ANAP.
Art. 67
(1)Exercitarea dreptului de a contesta actele autorităţii contractante nu îngrădeşte persoana care se consideră vătămată să sesizeze ANAP în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice, legislaţia privind achiziţiile sectoriale sau legislaţia privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
(2)Măsurile care pot fi luate de ANAP ca urmare a sesizării nu pot aduce atingere autorităţii de lucru judecat a deciziilor Consiliului şi a hotărârilor judecătoreşti.