Capitolul vi - Declasarea şi casarea unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe - Instructiunile 167/2009 privind scoaterea din funcţiune, valorificarea şi casarea bunurilor în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor

M.Of. 597

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2023
CAPITOLUL VI:Declasarea şi casarea unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe
Art. 62
(1)Declasarea şi casarea unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe, se aprobă de ordonatorul superior de credite bugetare, după caz.
(2)Nu se propun pentru declasare şi casare bunurile materiale, altele decât mijloacele fixe rezultate din procesul de reparaţii sau ca urmare a îndeplinirii normelor de utilizare şi care sunt retrase ca deşeuri - piese de schimb, materiale - şi care se valorifică prin operatori economici autorizaţi care au ca obiect de activitate achiziţionarea de materiale refolosibile, în starea în care se află, în conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor scoase din funcţiune, precum şi a celor scoase din rezervele proprii, aflate în administrarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 81/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 63
Bunurile materiale, altele decât mijloacele fixe, se propun pentru declasare şi casare numai dacă îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)au îndeplinit durata de serviciu şi au devenit inutilizabile ca urmare a gradului avansat de uzură, iar prin recondiţionare nu mai pot fi readuse la parametrii corespunzători sau nu mai prezintă siguranţă sau precizie în exploatare, iar repararea nu este posibilă prin înlocuirea unor părţi sau piese cu altele noi;
b)piesele de schimb necesare reparaţiei nu mai sunt fabricate de către producători şi nici nu se mai găsesc în reţeaua comercială;
c)au un grad avansat de uzură sau sunt depăşite din punctul de vedere al conţinutului, aceste condiţii fiind aplicabile pentru filme, pelicule de cinema, diafilme, diapozitive, discuri fotografice, cărţi, broşuri, pliante, bunuri de reprezentare, planşe, ştampile, sigilii, insigne şi altele asemenea, cu excepţia celor care prezintă interes documentar istoric;
c1)substanţele speciale pentru stingerea incendiilor şi-au pierdut caracteristicile fizico-chimice şi drept urmare au fost declarate necorespunzătoare pe baza analizelor de laborator şi a rapoartelor de încercare emise de organisme abilitate în acest sens;

d)organismele abilitate - metrologie, ISCIR - au constatat că nu se mai pot repara, au interzis folosirea sau exploatarea în continuare, ca urmare a modificării parametrilor funcţionali şi de siguranţă la aparatura sau sculele a căror funcţionare, potrivit legii, este supusă avizului acestor organe;
e)au fost disponibilizate şi nu au putut fi valorificate în condiţiile legislaţiei în domeniu;
f)a fost interzisă utilizarea în procesul de instrucţie, fiind declarate periculoase, prin dispoziţii ale Direcţiei logistice pe baza rezultatelor analizelor fizico-chimice, verificărilor de laborator şi tragerilor experimentale periodice. Această condiţie se aplica muniţiilor, explozivilor, materialelor de geniu şi chimice;
g)nu au dat rezultate corespunzătoare în urma activităţilor de experimentare, avizare sau omologare. Această condiţie se aplică modelelor experimentale, prototipurilor şi seriilor zero;
h)provin din confiscări sau sunt intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului - armament, muniţii, mijloace explozive şi de dare a focului şi chimice periculoase - cu situaţia juridică clarificată şi care nu fac obiectul introducerii în dotarea unităţilor, a transferului fără plată către alte unităţi publice sau al valorificării;
i)au devenit inutilizabile ca urmare a uzurii morale sau fizice avansate, precum şi în situaţiile când au fost avariate sau distruse, indiferent de cauza;
j)piesele de schimb care au devenit atipice ca urmare a scoaterii din înzestrare a mijloacelor de transport şi utilajelor;
k)bunurile de resortul echipamentului, distribuite conform normelor legale în vigoare, după îndeplinirea duratei minime de serviciu, pe baza analizei şi propunerilor comisiei de inventariere;
l)bunurile de natura echipamentului devenite atipice;
m)tineretul canin şi cabalin, cu vârste până la 1 an şi 6 luni la câini şi până la 3 ani împliniţi la cai, care prezintă tare dobândite ca urmare a unor boli incurabile.
Art. 64
(1)Listele cu propunerile de declasare şi casare a unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe, se întocmesc de către compartimentele /persoanele care ţin evidenţa acestora, cu consultarea, acolo unde situaţia o impune, şi a specialiştilor care cunosc caracteristicile tehnico-funcţionale ale bunurilor respective.
(2)Propunerile se întocmesc după cunoaşterea şi analizarea rezultatelor inventarierii, întocmindu-se liste separate pe compartimente de activitate şi pe nivele de competenţă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 8, care se prezintă conducătorului unităţii care are calitatea de ordonator de credite, în vederea semnării şi înaintării către eşaloanele superioare.
(3)În cazul bunurilor materiale de resortul armament, muniţii şi tehnică specială, la care nu se poate determina durata de folosinţă din cauza necunoaşterii anului de achiziţie sau a anului de fabricaţie, se va lua în considerare anul de fabricaţie cel mai recent al unui produs identic sau anul cel mai recent în care a fost achiziţionat un produs identic, aflat în dotare. Acest fapt se menţionează în Raportul tehnic justificativ care însoţeşte documentele de declasare şi casare.

Art. 65
(1)La primirea listelor cu propuneri, conducătorul unităţii care are calitatea de ordonator de credite numeşte, prin ordin de zi pe unitate / dispoziţie zilnică / document similar, o comisie de analiză compusă din minimum 3 persoane, din care fac parte în mod obligatoriu: şeful formaţiunii logistice /similar, şeful compartimentului de resortul căruia sunt bunurile în cauză, precum şi alţi specialişti care cunosc caracteristicile tehnice şi funcţionale ale acestora.
(2)Gestionarii din a căror gestiune sunt bunurile, precum şi contabilii care ţin evidenţa gestiunii respective nu pot face parte din comisia de analiză, dar sunt obligaţi să prezinte bunurile şi să dea explicaţii referitoare la existenţa şi starea acestora.
Art. 66
(1)Comisia de analiză verifică la faţa locului starea bunurilor propuse pentru declasare şi casare, pe de o parte, şi datele cuprinse în documentaţia referitoare la acestea, pe de alta parte, după care completează coloanele corespunzătoare din lista cu propunerile de declasare şi casare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 8, şi o semnează.
(2)Listele de declasare şi casare a bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, avizate şi semnate de comisia de analiză, vizate pentru control financiar preventiv propriu de către organul financiar, se aprobă de ordonatorul superior de credite.
(3)Pentru armament, muniţii, mijloace de marcare a focului, explozivi şi materiale explozive, din dotarea proprie, precum şi pentru cele provenite din confiscări sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, indiferent de competenţa de aprobare, listele cu propuneri pentru declasare şi casare, avizate de şeful structurii logistice şi vizate pentru control financiar preventiv propriu de şeful compartimentului financiar-contabil de la nivelul ordonatorilor secundari de credite, se transmit ierarhic şi se avizează din punct de vedere tehnic şi de compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei logistice. Cu ocazia avizării, aceasta poate desemna, dacă apreciază necesar, un delegat care să asiste la executarea casării propriu-zise. Numele delegatului împuternicit se înscrie pe lista cu propuneri pentru declasare şi casare.
Art. 67
Listele cu propunerile de declasare şi casare a unor bunuri materiale, altele decât mijloacele fixe, se însoţesc, în mod obligatoriu, după caz, de următoarele documente justificative:
a)tabele cu seriile armamentului şi ale altor materiale înseriate;
b)fişe de lot semnate pentru conformitate, ale bunurilor - muniţii, explozivi, materiale chimice - care au fost interzise de la trageri, depozitare sau în procesul de instrucţie;
c)liste nominale, pentru publicaţii;
d)procese-verbale încheiate cu ocazia experimentărilor, avizărilor sau omologărilor, în cazul modelelor experimentale, prototipurilor şi seriilor zero;
e)buletine de verificare metrologică, documente de autorizare ISCIR etc.;
f)alte documente stabilite de direcţiile centrale de specialitate cu atribuţii logistice;
g)raportul tehnic justificativ din care să rezulte explicit motivele pentru care bunurile, altele decât mijloacele fixe, sunt propuse pentru declasare şi casare: pierderea caracteristicilor tehnice sau a performanţelor, starea fizică a acestora, defecţiuni majore, dacă mai sunt în stare de funcţionare sau nu, plus dotare, devenite atipice etc.; raportul tehnic justificativ se întocmeşte de şeful compartimentului de resortul căruia sunt bunurile în cauza, se verifică de şeful formaţiunii logistice /similar şi se semnează de conducătorul unităţii;
h)carnete de serviciu şi foi matricole, certificate sanitare veterinare, foi de observaţii şi tratament, buletin de analiză, referate ale instructorilor, conductorilor calificaţi în probleme de dresaj, pentru animalele de serviciu.
Art. 68
În cazul bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, a căror casare intră în competenţa de aprobare a ordonatorului principal sau secundar de credite, după caz, listele cu propuneri de declasare se avizează din punct de vedere tehnic şi se vizează pentru control financiar preventiv propriu, conform prevederilor art. 46, 47 şi art. 66 alin. (3).
Art. 69
(1)După aprobarea de ordonatorul principal sau secundar de credite, listele întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 cu propuneri de declasare şi casare se restituie unităţilor de la care s-au primit, în vederea executării casării propriu-zise, valorificării materialelor rezultate şi scăderii din evidenţă a bunurilor casate.
(2)Pentru bunurile ale căror declasare şi casare nu au fost aprobate, organele care au obligaţia de avizare trebuie să comunice, prin adresa de restituire a listelor, destinaţia şi modul de folosire a bunurilor în cauză.
Art. 70
(1)Casarea propriu-zisă a bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, se execută de către o comisie numită prin ordin de zi pe unitate /dispoziţie zilnică /document similar de către conducătorul unităţii care are calitatea de ordonator de credite, compusă din minimum 3 persoane, dintre care cel puţin două persoane trebuie să aibă cunoştinţe de specialitate. Gestionarii nu pot face parte din comisia de casare, iar scăderea din evidenţă a bunurilor casate şi înregistrarea deşeurilor rezultate se fac în baza procesului-verbal de casare întocmit de comisia de casare, avizat pentru control financiar preventiv propriu de organul financiar şi aprobat de conducătorul unităţii care are în evidenţă bunurile casate.
(2)Casarea propriu-zisă a bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, de natura armamentului, tehnicii de luptă, muniţiilor, materialelor explozive şi de dare a focului, materialelor chimice periculoase, se poate efectua şi de către operatorii economici autorizaţi în producerea şi comercializarea de astfel de mijloace tehnice, conform legii, pe baza unui contract încheiat între operatorul economic şi unitatea deţinătoare a bunurilor în cauză, cu respectarea reglementărilor privind achiziţiile publice.
(3)În cazul lipsei de personal cu cunoştinţe de specialitate în domeniu, conducătorul unităţii poate solicita numirea în comisia de casare a unor persoane din alte structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 71
Comisia de casare a bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, are următoarele obligaţii:
a)să verifice, obiect cu obiect, dacă bunurile propuse pentru casare îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 63;
b)să execute casarea propriu-zisă, potrivit normelor tehnice în vigoare, şi să stabilească care sunt materialele refolosibile ce trebuie recuperate;
c)să respingă de la casare bunurile care nu îndeplinesc condiţiile stabilite la art. 63;
d)să verifice dacă listele cu propuneri de declasare şi casare au toate avizele şi aprobările necesare;
e)să întocmească procesul-verbal de casare a bunurilor, conform modelului prevăzut în anexele nr. 7 şi 7a şi să îl supună aprobării celor în drept.
Art. 72
(1)Casarea propriu-zisă a bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, se execută în unitatea în a cărei evidenţă sunt bunurile respective.
(2)În funcţie de specificul bunurilor, organele care avizează listele cu propuneri de declasare pot dispune ca operaţiunea de casare să se execute în anumite unităţi /centre de casare.
Art. 73
(1)Operaţiunile de dezmembrare, desfacere, tăiere, spargere sau alte modalităţi de casare se fac conform normelor tehnice în vigoare astfel încât obiectul să îşi piardă forma iniţială, asigurându-se recuperarea materialelor refolosibile.
(2)Excepţie fac deşeurile de echipamente electrice şi electronice, care se predau centrelor de colectare în starea fizică în care se află, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor aprobată cu modificări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 448/2005 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice.
(3)Materialele refolosibile rezultate în urma casării se înscriu în procesul-verbal de casare şi se înregistrează în evidenţa contabilă a unităţii, urmând a primi destinaţia conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 74
(1)Materialele care nu se pot folosi în cadrul unităţilor Ministerului Administraţiei şi Internelor şi nici nu se pot valorifica prin operatorii economici autorizaţi care au ca obiect de activitate achiziţionarea de astfel de materiale se distrug, consemnându-se despre aceasta în procesul-verbal de casare a mijloacelor fixe /de declasare şi casare a unor bunuri materiale. Distrugerea materialelor care intră în aceste categorii se face cu respectarea normelor legale în vigoare privind protecţia mediului.
(2)După caz, deşeurile pot fi predate gratuit sau contra cost operatorilor economici autorizaţi să le distrugă, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 75
După efectuarea operaţiunii de casare propriu-zisă se aplică în mod corespunzător prevederile art. 57-61.
Art. 76
(1)Unităţile au obligaţia să opereze în contabilitate modificările apărute în urma dezmembrării mijloacelor fixe scoase din funcţiune şi casate şi să evidenţieze în conturi distincte sumele rezultate din valorificarea acestora.
(2)Veniturile realizate din valorificarea bunurilor potrivit prezentelor instrucţiuni au destinaţia prevăzută de dispoziţiile legale în vigoare.
(3)[textul din Art. 76, alin. (3) din capitolul VI a fost abrogat la 30-oct-2023 de Art. I, punctul 1. din Instructiunile 171/2023]
(4)[textul din Art. 76, alin. (4) din capitolul VI a fost abrogat la 30-oct-2023 de Art. I, punctul 1. din Instructiunile 171/2023]
Art. 761
(1)În scopul eliminării cheltuielilor în valută determinate de transportul în ţară, pentru bunurile aflate în dotarea birourilor ataşaţilor de afaceri interne care nu mai sunt necesare şi au durata normală de utilizare/durata de utilizare îndeplinită, se procedează la scoaterea din funcţiune/declasarea şi casarea acestora la posturi, în baza propunerilor formulate de către ataşaţii de afaceri interne.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi bunurilor aflate în dotarea birourilor ataşaţilor de afaceri interne care nu mai sunt necesare şi nu au durata normală de utilizare/durata de utilizare îndeplinită, în situaţia în care valoarea justă a acestora, astfel cum este prevăzută în Regulile şi politicile contabile în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 126/2016, cu modificările şi completările ulterioare, este mai mică decât costurile de aducere în ţară.
(3)În vederea scoaterii din funcţiune/declasării şi casării bunurilor, ataşatul de afaceri interne întocmeşte o notă de fundamentare, din care să rezulte explicit situaţia bunurilor care pot face obiectul scoaterii din funcţiune/al declasării şi casării, care, în cazul prevăzut la alin. (2), va fi însoţită de oferte de preţ pentru transportul bunurilor în ţară.
(4)Pentru întocmirea notei de fundamentare, ataşatul de afaceri interne solicită unităţii în a cărei evidenţă se află bunurile datele referitoare la valoarea justă a acestora, precum şi la durata normală de utilizare/durata de utilizare, respectiv la cea îndeplinită efectiv.
(5)Nota de fundamentare prevăzută la alin. (3) se verifică de către unitatea în a cărei evidenţă se află bunurile, se avizează de către Direcţia generală afaceri europene, Schengen şi relaţii internaţionale, Direcţia generală financiară, Direcţia generală juridică şi de către Direcţia generală logistică sau Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei, după caz, şi se supune aprobării ordonatorului principal de credite.
(6)Direcţia generală logistică sau Direcţia generală pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiei, după caz, poate dispune ca bunurile cuprinse în Nota de fundamentare întocmită de către ataşatul de afaceri interne să nu fie supuse procedurii de scoatere din funcţiune/declasare şi casare, caz în care este obligată să facă precizări, în scris, privind modul de utilizare în continuare a acestora.
(7)După aprobarea notei de fundamentare, bunurile care fac obiectul acesteia se predau, în starea în care se află, spre distrugere/procesare/reciclare, către operatori economici specializaţi în colectarea de bunuri uzate, cu respectarea reglementărilor referitoare la protecţia mediului din statul respectiv.
(8)Documentul/Documentele care atestă predarea bunurilor prevăzute la alin. (7) către un operator economic specializat în colectarea de bunuri uzate se transmite/transmit, tradus(e) în limba română, unităţii în a cărei evidenţă se află bunurile.
(9)În baza notei de fundamentare şi a documentelor prevăzute la alin. (8), primite de la ataşatul de afaceri interne, unitatea în a cărei evidenţă se află bunurile întocmeşte un proces-verbal de scoatere din funcţiune şi casare a mijloacelor fixe/de declasare şi casare a unor bunuri materiale, pe baza căruia bunurile se scot din evidenţa contabilă.