Secţiunea 3 - Stabilirea pagubelor prin cercetare administrativă - Instructiunile 152/2024 pentru aplicarea în Ministerul Afacerilor Interne a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor
M.Of. 991
În vigoare Versiune de la: 3 Octombrie 2024
SECŢIUNEA 3:Stabilirea pagubelor prin cercetare administrativă
Art. 49
(1)Stabilirea pagubei produse, existenţa faptei, a vinovăţiei persoanei, a legăturii de cauzalitate şi a celorlalte elemente care angajează răspunderea materială se face, pe bază de probe şi mijloace de probă, de către comandantul/şeful unităţii în urma cercetării administrative.
(2)Cercetarea administrativă se face de către o comisie anume desemnată, denumită în continuare comisie de cercetare administrativă.
(3)Declanşarea cercetării administrative se face prin emiterea ordinului/dispoziţiei de desemnare a comisiei de cercetare administrativă de către persoanele prevăzute la art. 44 lit. a)-d), ocazie cu care se stabileşte obiectul cercetării administrative şi termenul de efectuare a acesteia, în funcţie de complexitatea cauzei.
(4)Emiterea ordinului/dispoziţiei de desemnare a comisiei de cercetare administrativă se face în termen de cel mult o zi de la data consemnării rezoluţiei prevăzute la art. 46 alin. (3).
(5)După emitere, ordinul/dispoziţia de desemnare a comisiei de cercetare administrativă se consemnează în ordinul/dispoziţia de zi pe unitate şi se comunică membrilor comisiei de cercetare administrativă.
Art. 50
(1)Comisia de cercetare administrativă se alcătuieşte dintr-un număr impar de membri, cel puţin 3, şi are în componenţă persoane cu funcţie de conducere şi specialişti din cadrul unităţii la nivelul căreia s-a produs paguba.
(2)Preşedintele comisiei de cercetare administrativă este desemnat din rândul membrilor acesteia, fiind persoana cu funcţia cea mai mare sau persoana cu gradul cel mai mare. La grade egale, preşedinte al comisiei este persoana cu cea mai mare vechime în funcţie.
(3)În situaţia cauzelor complexe, precum şi în situaţia în care comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba este implicat în producerea acesteia, cercetarea administrativă se efectuează la nivelul eşalonului superior.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru pagubele produse în gestiunea casierului unităţii, se desemnează să efectueze cercetarea administrativă şeful structurii financiar-contabile sau înlocuitorul legal al acestuia, caz în care atribuţiile comisiei de cercetare administrativă sunt îndeplinite în consecinţă de către această persoană desemnată.
Art. 51
(1)Nu pot fi desemnate în comisia de cercetare administrativă persoanele care sunt implicate în producerea pagubei.
(2)În situaţia în care, după desemnare sau pe timpul efectuării cercetării administrative, unul dintre membrii comisiei constată că are ori că poate avea legătură cu producerea pagubei, acesta are obligaţia de a raporta despre acest fapt, de îndată, prin raport scris adresat comandantului/şefului care l-a desemnat.
(3)În situaţia în care comandantul/şeful competent cunoaşte sau este sesizat că persoanele din comisia de cercetare administrativă au legătură cu paguba produsă sau se află în imposibilitatea de a participa la efectuarea cercetării administrative, este obligat să le înlocuiască de îndată, dacă cele sesizate se confirmă.
Art. 52
(1)Comisia de cercetare administrativă formulează concluziile şi propunerile cu luarea în considerare a opiniei majoritare a membrilor, materializate în cuprinsul procesului-verbal de finalizare a cercetării administrative.
(2)În situaţia în care există opinii separate sau concurente ale membrilor comisiei de cercetare administrativă materializate în cuprinsul procesului-verbal, în vederea fundamentării deciziei comandantului pentru luarea hotărârii, acesta se adresează eşalonului superior, a cărui opinie este obligatorie pentru unitatea în patrimoniul căreia s-a produs paguba, potrivit principiului subordonării ierarhice.
(3)Procesul-verbal de finalizare a cercetării administrative cuprinde:
a)valoarea pagubei, determinată cu certitudine;
b)cauzele, împrejurările şi data producerii pagubei, respectiv data împlinirii termenului de prescripţie a răspunderii materiale;
c)persoanele care trebuie să repare paguba;
d)îndeplinirea condiţiilor obligatorii în vederea stabilirii răspunderii materiale sau a cauzelor care apără de răspundere materială, după caz;
e)întinderea răspunderii materiale: integrală, limitată sau exonerarea de răspundere;
f)partea de vină a fiecărei persoane responsabile de producerea pagubei, iar dacă aceasta nu se poate stabili, elementele care conduc la stabilirea răspunderii în comun şi felul acesteia;
g)probele şi mijloacele de probă pe care se fundamentează concluziile cercetării administrative;
h)concluziile şi propunerile făcute de comisia de cercetare administrativă privind scăderea din evidenţa contabilă sau, după caz, pentru recuperarea pagubei.
(4)Propunerile de recuperare a pagubei prevăzute la alin. (3) lit. h) au în vedere următoarele modalităţi:
a)încheierea unui angajament de plată, când persoana în cauză recunoaşte că a produs paguba şi înţelege să plătească întreg cuantumul acesteia, în funcţie de răspunderea materială reţinută;
b)sesizarea instanţei de contencios administrativ competente;
c)sesizarea organelor de urmărire penală şi constituirea ca parte civilă în cadrul procesului penal, când paguba s-a produs prin fapte ce pot constitui infracţiuni.
Art. 53
(1)Cercetarea administrativă se efectuează, de regulă, la sediul unităţii la nivelul căreia a fost desemnată comisia de cercetare administrativă.
(2)În situaţia prevăzută la art. 50 alin. (3), comisia de cercetare administrativă se poate deplasa şi la sediul unităţii în patrimoniul căreia a fost produsă paguba, în vederea efectuării unor acte de cercetare administrativă.
Art. 54
(1)Cercetarea administrativă şi înregistrarea procesului-verbal de cercetare se efectuează în cel mult 180 de zile calendaristice de la data constatării pagubei sau de la data luării la cunoştinţă de producerea pagubei.
(2)Termenul de 180 de zile se calculează de la data prevăzută la alin. (1), iar nu de la data producerii acesteia sau de la data de la care se cunoaşte cuantumul exact al pagubei ori persoanele vinovate/beneficiari, astfel: la data de 10 martie 2024 s-a produs o pagubă, iar comandantul/şeful competent a luat cunoştinţă de producerea acesteia la data de 20 martie 2024; cercetarea administrativă poate fi efectuată până la data de 15 septembrie 2024 inclusiv.
(3)În situaţia în care se stabileşte răspunderea subsidiară, termenul de 180 de zile curge din momentul constatării insolvabilităţii autorului direct al pagubei.
(4)Termenul de efectuare a cercetării administrative, în cadrul celor 180 de zile, se stabileşte în raport cu: cuantumul pagubei; actele şi faptele ce trebuie verificate şi analizate; numărul persoanelor care au produs paguba; necesitatea de deplasare a persoanelor ce trebuie chemate pentru relaţii şi explicaţii etc.
(5)La stabilirea termenelor, comandantul/şeful competent va avea în vedere ca întreaga procedură de cercetare administrativă, inclusiv sesizarea organelor de urmărire penală sau, după caz, a instanţei de contencios administrativ competente, să se realizeze înlăuntrul termenului de 3 ani de la data producerii pagubei.
Art. 55
(1)În situaţia în care, din motive temeinic justificate, nu sunt îndeplinite condiţiile pentru finalizarea cercetării administrative în termenul prevăzut la art. 54 alin. (4), comandantul sau şeful eşalonului superior poate aproba suspendarea efectuării cercetării administrative până la eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea cercetării acesteia.
(2)Pentru pagubele produse în cadrul structurilor aparatului central, suspendarea efectuării cercetării administrative se aprobă de către persoana prevăzută la art. 44 lit. a).
(3)Sunt considerate motive temeinic justificate acele cauze care în mod obiectiv împiedică efectuarea cercetării administrative, cum ar fi, dar fără a se limita la, următoarele:
a)cazul fortuit sau forţa majoră;
b)epidemii, epizootii, calamităţi sau catastrofe naturale;
c)necunoaşterea întinderii certe a pagubei, întrucât nu au fost alocate fonduri în vederea reparării sau înlocuirii bunului material degradat sau distrus;
d)absenţa justificată de la program (concedii medicale) a persoanelor vinovate de producerea pagubei, pentru o perioadă mai mare de 30 de zile;
e)întârzierea în transmiterea unor documente necesare stabilirii cuantumului exact al pagubei de către alte instituţii/autorităţi din afara M.A.I., cum ar fi expertize, documente contabile etc.;
f)vidul legislativ survenit ca urmare a unor evenimente legislative neprevăzute în domeniul vizat, cum ar fi deciziile Curţii Constituţionale sau alte decizii ale instanţelor competente, opozabile erga omnes.
Art. 56
(1)Cererea de suspendare se face de către comisia de cercetare administrativă şi se transmite comandantului/şefului competent să o aprobe, la data când a intervenit motivul de suspendare, dar nu mai puţin de 5 zile lucrătoare înaintea expirării termenului prevăzut la art. 54 alin. (4), fiind însoţită de documente doveditoare ale motivului invocat.
(2)Dacă motivul pentru care se solicită suspendarea cercetării administrative este unul dintre cele prevăzute la art. 55 alin. (3) lit. a), b) sau f), cererea de suspendare se poate face oricând, înlăuntrul termenului prevăzut la art. 21 alin. (1) din ordonanţa Guvernului.
(3)Comandantul/Şeful competent analizează cererea de suspendare primită şi în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii o aprobă sau o respinge motivat.
(4)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (2), dacă cererea de suspendare se transmite într-un termen mai scurt decât cel prevăzut la alin. (1), aceasta se analizează şi se soluţionează în ziua primirii ei.
(5)În scopul asigurării celerităţii procedurii de aprobare, cererea poate fi trimisă şi prin mijloace de comunicaţii electronice, fax sau e-mail.
Art. 57
(1)După eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea cercetării administrative, comisia de cercetare administrativă reia cercetarea, consemnând în cuprinsul procesului-verbal încheiat la finalizarea activităţii şi aspectele referitoare la suspendarea cercetării administrative.
(2)De la data când cauza de suspendare a încetat, prescripţia îşi reia cursul, socotindu-se pentru împlinirea termenului şi timpul scurs înainte de suspendare.
(3)Prescripţia nu se va împlini mai devreme de o lună de la data încetării suspendării, potrivit art. 2.534 alin. (2) din Codul civil.
Art. 58
(1)Cercetarea împrejurărilor în care s-a produs paguba se face cu chemarea şi ascultarea tuturor persoanelor care au cunoştinţă despre situaţia de fapt, acestea având obligaţia de a da declaraţii şi explicaţii scrise, precum şi de a pune la dispoziţia comisiei de cercetare administrativă documentele care pot fi utile soluţionării cauzei.
(2)Persoanele care au legătură cu producerea pagubei sunt chemate pentru lămurirea situaţiei, context în care acestea au dreptul de a propune şi prezenta probe în apărare, precum şi posibilitatea de a da declaraţii şi explicaţii scrise.
(3)Chemarea persoanelor care au produs ori au înlesnit producerea pagubei, a martorilor sau a altor persoane care au cunoştinţă despre situaţia de fapt se face de către preşedintele comisiei de cercetare administrativă şi este adresată comandantului/şefului unităţii în care personalul chemat îşi desfăşoară activitatea.
(4)Atunci când persoanele care trebuie să dea explicaţii sau declaraţii au fost trecute în rezervă/retragere ori acestora le-au încetat raporturile de serviciu/contractuale cu M.A.I. ori nu mai deţin calitatea de elev sau student în cadrul instituţiilor de învăţământ din subordinea M.A.I., citarea acestora se face la locul de domiciliu.
(5)În scopul citării prevăzute la alin. (4), preşedintele comisiei de cercetare administrativă solicită structurii de resurse umane sau, după caz, comandantului/şefului unităţii păgubite să comunice în scris datele de identificare ale persoanei vizate, respectiv: numele de familie şi prenumele, prenumele tatălui şi al mamei, data şi locul naşterii, ultimul domiciliu cunoscut, şi/sau verifică aceste informaţii, cu respectarea dispoziţiilor normative incidente, în bazele de date administrate de M.A.I., la care are acces.
(6)Comunicarea citaţiilor, al căror model este prevăzut în anexa nr. 3, precum şi a altor acte de procedură sau documente se poate face şi prin fax, poştă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.
Art. 59
(1)Neprezentarea sau refuzul persoanelor chemate de a da explicaţii nu împiedică finalizarea cercetării administrative.
(2)Atunci când persoanele chemate, din motive obiective, nu se pot prezenta pentru explicaţii şi declaraţii şi nu se află în situaţia prevăzută la art. 55 alin. (3) lit. d), precum şi atunci când interesul efectuării în bune condiţii a cercetării administrative o reclamă, comisia de cercetare administrativă se poate deplasa la domiciliul, reşedinţa ori locul de muncă al celor în cauză.
(3)În situaţia în care persoanele în cauză nu se prezintă atunci când sunt chemate ori, deşi s-au prezentat, refuză să dea explicaţiile necesare, comisia de cercetare administrativă formulează întrebările într-o notă scrisă, înregistrată la secretariatul unităţii, stabilind totodată şi termenul în care trebuie transmis răspunsul.
(4)Dacă nici în situaţia prevăzută la alin. (3) nu se primeşte răspuns, comisia de cercetare administrativă va consemna situaţia într-un proces-verbal, anexând copia notei sus-menţionate şi dovada comunicării acesteia către cel în cauză.
Art. 60
Concluziile desprinse în urma desfăşurării activităţilor prevăzute la art. 58 alin. (1) şi (2), respectiv la art. 59 sunt materializate în procese-verbale, care sunt parte integrantă a dosarului de cercetare administrativă.