Partea 151 - Instrucţiune: - Instructiuni din 2024 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor
M.Of. 359
În vigoare Versiune de la: 17 Aprilie 2024
PARTEA 151:Instrucţiune:
Art. 42
(1)Comisia de cercetare administrativă are obligaţia de a efectua cercetarea administrativă în termen de cel mult 180 de zile, calculat de la data constatării pagubei sau, după caz, a luării la cunoştinţă.
(2)Termenul prevăzut la alin. (1) se stabileşte în funcţie de complexitatea pagubei, acesta putând fi prelungit, la solicitarea motivată a preşedintelui comisiei, de comandantul/şeful unităţii militare care a dispus efectuarea cercetării administrative, fără a depăşi cele 180 de zile.
(3)Până la expirarea termenului stabilit potrivit alin. (2), procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie să fie finalizat, semnat de membrii comisiei şi înregistrat la compartimentul documente clasificate.
Art. 43
În situaţia în care structurile de audit public intern/alte structuri de control, în cadrul misiunilor specifice, iau cunoştinţă despre existenţa unor pagube în sensul art. 2 alin. (3) lit. p), vor sesiza, prin documentele întocmite, comandantul/şeful eşalonului superior al unităţii militare care a efectuat cercetarea administrativă sau şeful Direcţiei de prevenire şi investigare a corupţiei şi fraudelor, după caz, în vederea dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestora.
Art. 44
(1)Sunt considerate motive temeinice pentru solicitarea suspendării cercetării administrative în condiţiile art. 21 alin. (3) din ordonanţă, dar fără a se limita la acestea, următoarele:
a)efectuarea unei expertize tehnice;
b)efectuarea unor traduceri autorizate;
c)imposibilitatea obiectivă şi dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unităţii, pentru ascultare şi exercitarea dreptului la apărare, a persoanelor care au produs sau au favorizat producerea pagubei;
d)existenţa pe rolul instanţei a unei cauze conexe de a cărei soluţionare depinde finalizarea cercetării;
e)incidenţa unei situaţii de forţă majoră;
f)lipsa motivării hotărârii judecătoreşti prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2)Suspendarea cercetării se solicită comandantului/şefului eşalonului superior prin raport întocmit de preşedintele comisiei de cercetare administrativă şi semnat de comandantul/şeful unităţii militare.
(3)Suspendarea operează doar în situaţia în care raportul prevăzut la alin. (2) este aprobat în interiorul termenului stabilit pentru efectuarea cercetării administrative.
(4)Aprobarea suspendării cercetării administrative şi încetarea acesteia se înscriu în ordinul de zi pe unitate.
Art. 45
Cercetarea administrativă se efectuează, de regulă, la sediul unităţii militare în care s-a produs paguba. În situaţia în care cercetarea administrativă se efectuează de o comisie desemnată potrivit prevederilor art. 41 alin. (2) sau (7), cercetarea administrativă se poate efectua atât la sediul unităţii militare în care s-a produs paguba, cât şi la sediul unităţii militare din care fac parte membrii comisiei de cercetare administrativă.
Art. 46
(1)Cercetarea administrativă se efectuează după următoarele reguli:
a)se analizează actul prin care a fost constatată (sesizată) paguba;
b)se identifică documentele care trebuie verificate;
c)ori de câte ori se impune, la cererea motivată a preşedintelui comisiei de cercetare administrativă, se dispun măsuri pentru efectuarea inventarierii generale a conturilor sau reperelor ce formează obiectul pagubei;
d)se determină data producerii pagubei pe bază de dovezi (documente, expertize, martori etc.);
e)se stabileşte valoarea pagubelor, întocmindu-se documentaţia din care să rezulte calculul valorii acestora;
f)se cheamă, de regulă, la sediul unităţii militare în cadrul căreia se desfăşoară cercetarea, pentru ascultare, explicaţii, declaraţii şi prezentarea actelor legale justificative, persoanele care prin acţiunea sau inacţiunea lor au produs ori au favorizat producerea pagubelor şi orice alte persoane care pot da relaţii asupra împrejurărilor în care s-au produs pagubele.
(2)În adresele de chemare, întocmite conform precizărilor preşedintelui comisiei de cercetare administrativă şi transmise, conform prevederilor legale, prin grija structurii de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, se arată motivele chemării, data, ora şi locul prezentării.
(3)Pentru persoanele care nu mai au raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, chemarea se face printr-o notificare care cuprinde informaţiile menţionate la alin. (2) şi care se transmite prin poştă, de către structura de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, la ultima adresă cunoscută sau prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii notificării.
(4)Pentru clarificarea circumstanţelor în care a fost produsă paguba, comisia de cercetare administrativă formulează întrebări, iar răspunsurile la acestea, precum şi orice alte detalii şi informaţii care au legătură cu paguba se consemnează într-o notă explicativă.
(5)Dacă o persoană nu se poate prezenta în faţa comisiei de cercetare administrativă, din motive întemeiate şi dovedite prin documente justificative, dar consimte să răspundă la întrebări, acestea se înscriu într-un chestionar ce se transmite persoanei în cauză, care are obligaţia de a răspunde printr-o notă explicativă, însoţită de eventualele documente justificative, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii chestionarului.
(6)Comisia de cercetare administrativă nu are dreptul să refuze primirea de la persoanele implicate în producerea prejudiciului a documentelor care pot ajuta la stabilirea circumstanţelor în care s-a produs paguba.
(7)Nicio persoană nu poate fi constrânsă, în niciun fel, să prezinte comisiei de cercetare administrativă explicaţii scrise.
(8)Neprezentarea, în alt caz decât cel prevăzut la art. 44 alin. (1) lit. c), refuzul persoanelor chemate pentru prezentarea de explicaţii, precum şi nerespectarea obligaţiei prevăzute la alin. (5) se menţionează în mod obligatoriu şi detaliat în procesul-verbal al cercetării şi nu se interpretează în defavoarea acestora şi nu împiedică finalizarea cercetării administrative. În atari situaţii, comisia de cercetare administrativă efectuează şi finalizează cercetarea administrativă pe baza documentelor şi informaţiilor avute la dispoziţie.
(9)Oricare dintre persoanele implicate în producerea pagubei sau care pot avea cunoştinţă despre împrejurările în care aceasta s-a produs poate fi chemată pentru a da explicaţii în faţa comisiei de cercetare administrativă ori de câte ori este necesar.
Art. 47
Comisia de cercetare administrativă este obligată să asigure persoanelor cercetate dreptul la apărare.
Art. 48
(1)Rezultatul cercetării administrative se consemnează într-un proces-verbal, ale cărui elemente orientative sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2)Comisia de cercetare administrativă are obligaţia de a informa persoanele implicate în producerea pagubei că au dreptul să ia cunoştinţă, sub semnătură, de conţinutul procesului-verbal şi să îşi exprime, în scris, eventualele observaţii ori obiecţii, într-un termen ce nu poate depăşi 3 zile lucrătoare.
(3)Procesul-verbal poate fi studiat numai în prezenţa unui membru al comisiei de cercetare administrativă, la sediul unităţii militare unde comisia îşi desfăşoară activitatea şi cu respectarea normelor privind protecţia informaţiilor clasificate.
(4)După îndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (2) faţă de toate persoanele implicate în producerea pagubei:
a)în cazul în care observaţiile ori obiecţiile sunt întemeiate, comisia de cercetare administrativă modifică procesul-verbal în mod corespunzător;
b)în cazul în care observaţiile sau obiecţiile sunt considerate neîntemeiate, comisia de cercetare administrativă completează procesul-verbal cu o notă cuprinzând punctul de vedere, fundamentat, al comisiei cu privire la fiecare dintre observaţiile sau obiecţiile formulate.
(5)Atunci când cei în cauză nu se prezintă sau refuză să ia cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, comisia de cercetare administrativă consemnează situaţia în procesul-verbal, anexând şi dovada înştiinţării celor în cauză.
Art. 49
(1)Procesul-verbal de cercetare administrativă se întocmeşte astfel:
a)1 exemplar pentru unitatea militară în care s-a produs paguba;
b)1 exemplar pentru eşalonul superior al unităţii militare în care s-a produs paguba sau pentru structura de control specializată, dacă cercetarea administrativă a fost efectuată de o comisie numită de comandantul/şeful acestuia/acesteia;
c)1 exemplar pentru a fi trimis organelor de urmărire penală, dacă paguba a fost produsă prin fapte ce pot constitui infracţiuni;
d)1 exemplar pentru Direcţia generală juridică, dacă se impune promovarea acţiunii civile la instanţa de contencios administrativ competentă.
(2)Prevederile alin. (1) lit. d) nu se aplică în situaţia în care paguba s-a produs la o unitate militară care are personalitate juridică.
(3)Procesele-verbale de cercetare administrativă se înregistrează la unitatea militară al cărei comandant/şef a numit comisia.
(4)Procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie redactat cu respectarea următoarelor cerinţe:
a)claritate, pentru a nu da naştere la confuzii şi interpretări greşite;
b)concizie, evitându-se repetarea faptelor şi a descrierilor deja consemnate;
c)precizie, consemnându-se doar faptele care prezintă importanţă pentru stabilirea răspunderii materiale, date concrete şi care pot fi verificate;
d)documentare, fiecare constatare fiind argumentată temeinic, indicându-se totodată prevederile legale încălcate, precum şi actele şi documentele care dovedesc vinovăţia persoanelor responsabile. Vor fi prezentate calculele care stau la baza cuantificării prejudiciului.
(5)Procesul-verbal de cercetare administrativă este însoţit de anexe care susţin constatările şi propunerile comisiei de cercetare administrativă, declaraţii, note explicative, tabele, situaţii şi documente justificative, în copie, angajamente scrise şi orice alte documente doveditoare. Anexele se certifică de comisia de cercetare administrativă ori de persoanele sau comisiile care le-au întocmit, iar documentele puse la dispoziţia comisiei de cercetare administrativă în copie se certifică conform cu originalul.
(6)Comisia care efectuează cercetarea administrativă trebuie să stabilească următoarele:
a)cauzele şi împrejurările producerii pagubei;
b)valoarea pagubei, determinată cu certitudine;
c)persoanele care trebuie să repare paguba, cei vinovaţi sau beneficiarii de sume şi servicii necuvenite ori bunuri ce li s-au distribuit din eroare;
d)îndeplinirea condiţiilor obligatorii în vederea stabilirii răspunderii materiale sau a cauzelor care apără de răspundere materială, după caz;
e)întinderea răspunderii materiale;
f)partea de vină a fiecărei persoane vinovate de pagubă, iar dacă aceasta nu se poate stabili, elementele care conduc la stabilirea răspunderii în comun şi felul acesteia;
g)documentele şi faptele pe care se fundamentează concluziile cercetării administrative;
h)concluziile şi propunerile formulate.
Art. 50
Comandantul/Şeful prevăzut la art. 21 alin. (5) din ordonanţă înscrie în rezoluţie pe procesul-verbal de cercetare administrativă hotărârea adoptată şi:
a)dacă ia hotărârea prevăzută la art. 21 alin. (6) lit. a) din ordonanţă, transmite dosarul cercetării administrative, în termen de 15 zile de la aprobarea procesului-verbal de cercetare administrativă, structurii juridice care asigură reprezentarea intereselor MApN în justiţie, potrivit legii;
b)dacă apreciază că există suspiciuni rezonabile cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor Codului de procedură penală;
c)dacă ia hotărârea prevăzută la art. 21 alin. (6) lit. c) din ordonanţă, dispune sau înaintează propunerea de scădere din evidenţa contabilă a valorii pagubei, conform competenţelor prevăzute la art. 34.
Art. 51
În situaţia în care este necesară completarea cercetării administrative:
a)comandantul/şeful prevăzut la art. 21 alin. (5) din ordonanţă trebuie să indice în mod expres aspectele care fac obiectul completării cercetării administrative, prin rezoluţie pe procesul-verbal;
b)comisia de cercetare administrativă consemnează rezultatul analizei într-un proces-verbal de completare a procesului-verbal iniţial, înregistrat conform prevederilor art. 49 alin. (3), cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului prevăzut la art. 21 alin. (8) din ordonanţă.