Capitolul iii - Stabilirea şi recuperarea pagubelor - Instructiuni din 2024 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor
M.Of. 359
În vigoare Versiune de la: 17 Aprilie 2024
CAPITOLUL III:Stabilirea şi recuperarea pagubelor
PARTEA 14:14. Ordonanţa:
Art. 20
(1)Comandantul sau şeful unităţii care a constatat sau a luat cunoştinţă de producerea unei pagube dispune, în scris, de îndată, efectuarea cercetării administrative.
(2)Cercetarea pagubelor se face, de regulă, de către comisia de cercetare administrativă din unitatea în care acestea s-au produs.
(3)În situaţia în care pagubele se referă la cauze complexe, stabilite prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2, precum şi în cazul în care comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba este implicat în producerea acesteia, cercetarea administrativă se face de către o comisie numită de comandantul sau şeful eşalonului superior al unităţii în care s-a produs prejudiciul.
(4)În situaţia în care comisiile de inspecţie sau control din cadrul eşaloanelor superioare constată, pe timpul desfăşurării misiunilor specifice, producerea unor pagube în patrimoniul unităţii controlate, cercetarea administrativă se face, după caz, de către o comisie desemnată de către comandantul sau şeful unităţii prevăzut la alin. (1) sau alin. (3), din ordinul comandantului sau şefului care a dispus efectuarea inspecţiei sau controlului.
(5)Cercetarea administrativă a pagubelor se poate face şi de către structuri de control specializate, potrivit competenţelor stabilite prin legile de organizare şi funcţionare ale autorităţilor publice prevăzute la art. 2 sau prin ordine ale conducătorilor acestora.
PARTEA 141:Instrucţiune:
Art. 40
(1)Comandantul/Şeful unităţii militare care a constatat personal sau a luat cunoştinţă în orice mod de producerea unei pagube are obligaţia de a dispune, de îndată, efectuarea cercetării administrative, prin ordinul de zi pe unitate. Data înscrierii acesteia reprezintă data constatării pagubei.
(2)Persoanele care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, iau cunoştinţă de existenţa unei pagube sunt obligate ca, în cel mai scurt timp, să raporteze, în scris, comandantului/şefului unităţii militare din care fac parte.
(3)Comandantul/Şeful unităţii militare are obligaţia de a dispune, de îndată, înscrierea în ordinul de zi pe unitate a pagubelor de care a luat cunoştinţă prin rapoarte, procese-verbale, sesizări ori alte documente depuse de către personalul din subordine ori alte persoane. Data luării la cunoştinţă de producerea pagubei în aceste cazuri o reprezintă data înregistrării respectivelor documente la unitatea militară al cărei comandant/şef numeşte comisia de cercetare administrativă.
(4)În situaţia prevăzută la art. 20 alin. (4) din ordonanţă, data luării la cunoştinţă este data înregistrării la unitatea militară al cărei comandant/şef numeşte comisia de cercetare administrativă a ordinului comandantului/şefului care a dispus efectuarea inspecţiei sau controlului.
(5)În cazul constatării existenţei unor posibile prejudicii de către Curtea de Conturi, structurile de audit intern, Direcţia de prevenire şi investigare a corupţiei şi fraudelor, data luării la cunoştinţă o reprezintă data înregistrării:
a)la unitatea militară auditată a raportului de audit;
b)la unitatea militară desemnată de ministrul apărării naţionale a formularului de constatare şi raportare a iregularităţii;
c)la unitatea militară desemnată de ministrul apărării naţionale a documentului prin care s-a aprobat efectuarea cercetării administrative de către aceasta.
Art. 41
(1)Cercetarea administrativă se efectuează de către o comisie formată dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3 persoane din cadrul unităţii militare în care s-a produs paguba, nominalizate de către comandantul/şeful unităţii militare.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), cercetarea administrativă se efectuează de către o comisie numită de către comandantul/şeful eşalonului ierarhic superior al unităţii militare în care s-a produs paguba, atunci când:
a)comandantul/şeful unităţii militare este implicat în producerea pagubei;
b)cauzele care au stat la baza producerii pagubei sunt complexe.
(3)Prin cauze complexe se înţelege:
a)cauze în care valoarea prejudiciilor depăşeşte pragul de 100.000 lei;
b)cauze în care prejudiciile vizează pierderi, sustrageri sau distrugeri de armament, tehnică de luptă, dispozitive militare şi muniţii, cu excepţia elementelor de muniţie consumate la trageri;
c)cauze în care pagubele sunt produse prin pierderea, distrugerea sau degradarea bunurilor din stocul de mobilizare şi stocul de luptă;
d)cauze în care pagubele sunt produse de persoane încadrate în unităţi militare diferite;
e)cauze identificate de comisiile de control/audit intern ca fiind produse de persoane care fac parte din echipa de comandă a unităţii.
(4)În alte situaţii decât cele prevăzute la alin. (2), la cererea temeinic motivată a comandantului/şefului unităţii militare în care s-a produs paguba, comandantul/şeful eşalonului ierarhic superior poate dispune măsurile necesare pentru detaşarea/delegarea personalului din subordine la unitatea militară anterior amintită, în vederea completării comisiei de cercetare administrativă.
(5)Membrilor comisiei li se aduce la cunoştinţă, pe bază de semnătură, de către structura de personal/persoana responsabilă, un extras din ordinul de zi pe unitate prin care au fost nominalizaţi să efectueze cercetarea administrativă.
(6)În cazul în care comandantul/şeful unităţii militare ia cunoştinţă, în orice mod, că vreuna din persoanele numite pentru efectuarea cercetării administrative are legătură cu paguba produsă sau se află în relaţii de rudenie, subordonare sau coordonare, cu autorul/autorii pagubei, acesta este obligat să o înlocuiască.
(7)Prevederile alin. (1), (5) şi (6) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia în care cercetarea administrativă este efectuată de către structuri de control specializate.
PARTEA 15:15. Ordonanţa:
Art. 21
(1)Termenul pentru efectuarea cercetării administrative şi înregistrarea procesului-verbal de cercetare administrativă este de cel mult 180 de zile de la data când comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba sau, după caz, comandantul sau şeful eşalonului superior ori comandantul sau şeful structurii de control specializate a constatat sau a luat cunoştinţă de producerea pagubei.
(2)Termenul prevăzut la alin. (1) este termen de prescripţie.
(3)În situaţia în care, din motive temeinic justificate, nu sunt îndeplinite condiţiile pentru finalizarea cercetării administrative în termenul prevăzut la alin. (1), comandantul sau şeful eşalonului superior poate aproba suspendarea cercetării administrative până la eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea cercetării administrative. Cererea de suspendare se face în termenul prevăzut la alin. (1) şi va fi însoţită de documente doveditoare ale motivului invocat.
(4)În toate situaţiile, cercetarea împrejurărilor în care s-a produs paguba se face cu chemarea celor în cauză, pentru explicaţii scrise şi prezentarea de probe în apărare. Neprezentarea sau refuzul de a da explicaţii scrise nu împiedică finalizarea cercetării administrative.
(5)Hotărârea asupra rezultatului cercetării administrative se ia de către comandantul sau şeful unităţii în care s-a produs paguba sau, după caz, comandantul sau şeful eşalonului superior ori comandantul sau şeful structurii de control specializate care a dispus efectuarea cercetării.
(6)Pe baza dosarului cercetării administrative, comandantul sau şeful prevăzut la alin. (5) poate hotărî:
a)înaintarea dosarului cercetării administrative la compartimentul juridic, în termen de 15 zile de la aprobarea procesului-verbal de cercetare administrativă, în vederea promovării acţiunii civile la instanţa de contencios administrativ competentă;
b)sesizarea organelor de urmărire penală când paguba s-a produs prin fapte ce pot constitui infracţiuni;
c)scăderea din evidenţa contabilă a valorii pagubei produse prin fapte sau împrejurări pentru care nu se stabileşte răspunderea materială, în condiţiile stabilite prin instrucţiuni aprobate de conducătorii autorităţilor publice prevăzute la art. 2.
(7)Pentru luarea hotărârii, comandantul sau şeful care a dispus efectuarea cercetării este obligat să analizeze temeinicia constatărilor şi propunerilor comisiei de cercetare administrativă.
(8)În cazul în care, în urma analizei prevăzute la alin. (7), este necesară o completare a cercetării administrative, aceasta se va efectua astfel încât comandantul sau şeful unităţii să poată lua hotărârea asupra cercetării în termen de 30 de zile de la înregistrarea procesului-verbal de cercetare administrativă.
PARTEA 151:Instrucţiune:
Art. 42
(1)Comisia de cercetare administrativă are obligaţia de a efectua cercetarea administrativă în termen de cel mult 180 de zile, calculat de la data constatării pagubei sau, după caz, a luării la cunoştinţă.
(2)Termenul prevăzut la alin. (1) se stabileşte în funcţie de complexitatea pagubei, acesta putând fi prelungit, la solicitarea motivată a preşedintelui comisiei, de comandantul/şeful unităţii militare care a dispus efectuarea cercetării administrative, fără a depăşi cele 180 de zile.
(3)Până la expirarea termenului stabilit potrivit alin. (2), procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie să fie finalizat, semnat de membrii comisiei şi înregistrat la compartimentul documente clasificate.
Art. 43
În situaţia în care structurile de audit public intern/alte structuri de control, în cadrul misiunilor specifice, iau cunoştinţă despre existenţa unor pagube în sensul art. 2 alin. (3) lit. p), vor sesiza, prin documentele întocmite, comandantul/şeful eşalonului superior al unităţii militare care a efectuat cercetarea administrativă sau şeful Direcţiei de prevenire şi investigare a corupţiei şi fraudelor, după caz, în vederea dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestora.
Art. 44
(1)Sunt considerate motive temeinice pentru solicitarea suspendării cercetării administrative în condiţiile art. 21 alin. (3) din ordonanţă, dar fără a se limita la acestea, următoarele:
a)efectuarea unei expertize tehnice;
b)efectuarea unor traduceri autorizate;
c)imposibilitatea obiectivă şi dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unităţii, pentru ascultare şi exercitarea dreptului la apărare, a persoanelor care au produs sau au favorizat producerea pagubei;
d)existenţa pe rolul instanţei a unei cauze conexe de a cărei soluţionare depinde finalizarea cercetării;
e)incidenţa unei situaţii de forţă majoră;
f)lipsa motivării hotărârii judecătoreşti prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2)Suspendarea cercetării se solicită comandantului/şefului eşalonului superior prin raport întocmit de preşedintele comisiei de cercetare administrativă şi semnat de comandantul/şeful unităţii militare.
(3)Suspendarea operează doar în situaţia în care raportul prevăzut la alin. (2) este aprobat în interiorul termenului stabilit pentru efectuarea cercetării administrative.
(4)Aprobarea suspendării cercetării administrative şi încetarea acesteia se înscriu în ordinul de zi pe unitate.
Art. 45
Cercetarea administrativă se efectuează, de regulă, la sediul unităţii militare în care s-a produs paguba. În situaţia în care cercetarea administrativă se efectuează de o comisie desemnată potrivit prevederilor art. 41 alin. (2) sau (7), cercetarea administrativă se poate efectua atât la sediul unităţii militare în care s-a produs paguba, cât şi la sediul unităţii militare din care fac parte membrii comisiei de cercetare administrativă.
Art. 46
(1)Cercetarea administrativă se efectuează după următoarele reguli:
a)se analizează actul prin care a fost constatată (sesizată) paguba;
b)se identifică documentele care trebuie verificate;
c)ori de câte ori se impune, la cererea motivată a preşedintelui comisiei de cercetare administrativă, se dispun măsuri pentru efectuarea inventarierii generale a conturilor sau reperelor ce formează obiectul pagubei;
d)se determină data producerii pagubei pe bază de dovezi (documente, expertize, martori etc.);
e)se stabileşte valoarea pagubelor, întocmindu-se documentaţia din care să rezulte calculul valorii acestora;
f)se cheamă, de regulă, la sediul unităţii militare în cadrul căreia se desfăşoară cercetarea, pentru ascultare, explicaţii, declaraţii şi prezentarea actelor legale justificative, persoanele care prin acţiunea sau inacţiunea lor au produs ori au favorizat producerea pagubelor şi orice alte persoane care pot da relaţii asupra împrejurărilor în care s-au produs pagubele.
(2)În adresele de chemare, întocmite conform precizărilor preşedintelui comisiei de cercetare administrativă şi transmise, conform prevederilor legale, prin grija structurii de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, se arată motivele chemării, data, ora şi locul prezentării.
(3)Pentru persoanele care nu mai au raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, chemarea se face printr-o notificare care cuprinde informaţiile menţionate la alin. (2) şi care se transmite prin poştă, de către structura de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, la ultima adresă cunoscută sau prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii notificării.
(4)Pentru clarificarea circumstanţelor în care a fost produsă paguba, comisia de cercetare administrativă formulează întrebări, iar răspunsurile la acestea, precum şi orice alte detalii şi informaţii care au legătură cu paguba se consemnează într-o notă explicativă.
(5)Dacă o persoană nu se poate prezenta în faţa comisiei de cercetare administrativă, din motive întemeiate şi dovedite prin documente justificative, dar consimte să răspundă la întrebări, acestea se înscriu într-un chestionar ce se transmite persoanei în cauză, care are obligaţia de a răspunde printr-o notă explicativă, însoţită de eventualele documente justificative, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii chestionarului.
(6)Comisia de cercetare administrativă nu are dreptul să refuze primirea de la persoanele implicate în producerea prejudiciului a documentelor care pot ajuta la stabilirea circumstanţelor în care s-a produs paguba.
(7)Nicio persoană nu poate fi constrânsă, în niciun fel, să prezinte comisiei de cercetare administrativă explicaţii scrise.
(8)Neprezentarea, în alt caz decât cel prevăzut la art. 44 alin. (1) lit. c), refuzul persoanelor chemate pentru prezentarea de explicaţii, precum şi nerespectarea obligaţiei prevăzute la alin. (5) se menţionează în mod obligatoriu şi detaliat în procesul-verbal al cercetării şi nu se interpretează în defavoarea acestora şi nu împiedică finalizarea cercetării administrative. În atari situaţii, comisia de cercetare administrativă efectuează şi finalizează cercetarea administrativă pe baza documentelor şi informaţiilor avute la dispoziţie.
(9)Oricare dintre persoanele implicate în producerea pagubei sau care pot avea cunoştinţă despre împrejurările în care aceasta s-a produs poate fi chemată pentru a da explicaţii în faţa comisiei de cercetare administrativă ori de câte ori este necesar.
Art. 47
Comisia de cercetare administrativă este obligată să asigure persoanelor cercetate dreptul la apărare.
Art. 48
(1)Rezultatul cercetării administrative se consemnează într-un proces-verbal, ale cărui elemente orientative sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(2)Comisia de cercetare administrativă are obligaţia de a informa persoanele implicate în producerea pagubei că au dreptul să ia cunoştinţă, sub semnătură, de conţinutul procesului-verbal şi să îşi exprime, în scris, eventualele observaţii ori obiecţii, într-un termen ce nu poate depăşi 3 zile lucrătoare.
(3)Procesul-verbal poate fi studiat numai în prezenţa unui membru al comisiei de cercetare administrativă, la sediul unităţii militare unde comisia îşi desfăşoară activitatea şi cu respectarea normelor privind protecţia informaţiilor clasificate.
(4)După îndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (2) faţă de toate persoanele implicate în producerea pagubei:
a)în cazul în care observaţiile ori obiecţiile sunt întemeiate, comisia de cercetare administrativă modifică procesul-verbal în mod corespunzător;
b)în cazul în care observaţiile sau obiecţiile sunt considerate neîntemeiate, comisia de cercetare administrativă completează procesul-verbal cu o notă cuprinzând punctul de vedere, fundamentat, al comisiei cu privire la fiecare dintre observaţiile sau obiecţiile formulate.
(5)Atunci când cei în cauză nu se prezintă sau refuză să ia cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, comisia de cercetare administrativă consemnează situaţia în procesul-verbal, anexând şi dovada înştiinţării celor în cauză.
Art. 49
(1)Procesul-verbal de cercetare administrativă se întocmeşte astfel:
a)1 exemplar pentru unitatea militară în care s-a produs paguba;
b)1 exemplar pentru eşalonul superior al unităţii militare în care s-a produs paguba sau pentru structura de control specializată, dacă cercetarea administrativă a fost efectuată de o comisie numită de comandantul/şeful acestuia/acesteia;
c)1 exemplar pentru a fi trimis organelor de urmărire penală, dacă paguba a fost produsă prin fapte ce pot constitui infracţiuni;
d)1 exemplar pentru Direcţia generală juridică, dacă se impune promovarea acţiunii civile la instanţa de contencios administrativ competentă.
(2)Prevederile alin. (1) lit. d) nu se aplică în situaţia în care paguba s-a produs la o unitate militară care are personalitate juridică.
(3)Procesele-verbale de cercetare administrativă se înregistrează la unitatea militară al cărei comandant/şef a numit comisia.
(4)Procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie redactat cu respectarea următoarelor cerinţe:
a)claritate, pentru a nu da naştere la confuzii şi interpretări greşite;
b)concizie, evitându-se repetarea faptelor şi a descrierilor deja consemnate;
c)precizie, consemnându-se doar faptele care prezintă importanţă pentru stabilirea răspunderii materiale, date concrete şi care pot fi verificate;
d)documentare, fiecare constatare fiind argumentată temeinic, indicându-se totodată prevederile legale încălcate, precum şi actele şi documentele care dovedesc vinovăţia persoanelor responsabile. Vor fi prezentate calculele care stau la baza cuantificării prejudiciului.
(5)Procesul-verbal de cercetare administrativă este însoţit de anexe care susţin constatările şi propunerile comisiei de cercetare administrativă, declaraţii, note explicative, tabele, situaţii şi documente justificative, în copie, angajamente scrise şi orice alte documente doveditoare. Anexele se certifică de comisia de cercetare administrativă ori de persoanele sau comisiile care le-au întocmit, iar documentele puse la dispoziţia comisiei de cercetare administrativă în copie se certifică conform cu originalul.
(6)Comisia care efectuează cercetarea administrativă trebuie să stabilească următoarele:
a)cauzele şi împrejurările producerii pagubei;
b)valoarea pagubei, determinată cu certitudine;
c)persoanele care trebuie să repare paguba, cei vinovaţi sau beneficiarii de sume şi servicii necuvenite ori bunuri ce li s-au distribuit din eroare;
d)îndeplinirea condiţiilor obligatorii în vederea stabilirii răspunderii materiale sau a cauzelor care apără de răspundere materială, după caz;
e)întinderea răspunderii materiale;
f)partea de vină a fiecărei persoane vinovate de pagubă, iar dacă aceasta nu se poate stabili, elementele care conduc la stabilirea răspunderii în comun şi felul acesteia;
g)documentele şi faptele pe care se fundamentează concluziile cercetării administrative;
h)concluziile şi propunerile formulate.
Art. 50
Comandantul/Şeful prevăzut la art. 21 alin. (5) din ordonanţă înscrie în rezoluţie pe procesul-verbal de cercetare administrativă hotărârea adoptată şi:
a)dacă ia hotărârea prevăzută la art. 21 alin. (6) lit. a) din ordonanţă, transmite dosarul cercetării administrative, în termen de 15 zile de la aprobarea procesului-verbal de cercetare administrativă, structurii juridice care asigură reprezentarea intereselor MApN în justiţie, potrivit legii;
b)dacă apreciază că există suspiciuni rezonabile cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor Codului de procedură penală;
c)dacă ia hotărârea prevăzută la art. 21 alin. (6) lit. c) din ordonanţă, dispune sau înaintează propunerea de scădere din evidenţa contabilă a valorii pagubei, conform competenţelor prevăzute la art. 34.
Art. 51
În situaţia în care este necesară completarea cercetării administrative:
a)comandantul/şeful prevăzut la art. 21 alin. (5) din ordonanţă trebuie să indice în mod expres aspectele care fac obiectul completării cercetării administrative, prin rezoluţie pe procesul-verbal;
b)comisia de cercetare administrativă consemnează rezultatul analizei într-un proces-verbal de completare a procesului-verbal iniţial, înregistrat conform prevederilor art. 49 alin. (3), cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de expirarea termenului prevăzut la art. 21 alin. (8) din ordonanţă.
PARTEA 16:16. Ordonanţa:
Art. 22
(1)Răspunderea materială a militarilor pentru pagubele produse instituţiilor publice prevăzute la art. 2 poate fi stabilită numai în cazul în care acestea au fost constatate în cel mult 3 ani de la data producerii lor.
(2)Obligarea la restituirea sumelor încasate fără drept, a contravalorii bunurilor ori serviciilor nedatorate se poate face numai în cazurile în care paguba a fost constatată în cel mult 3 ani de la data primirii sumelor sau bunurilor ori de când au beneficiat de serviciile nedatorate.
(3)Termenele prevăzute de prezentul articol sunt termene de decădere.
PARTEA 161:Instrucţiune:
Art. 52
(1)În situaţia în care comisia de cercetare administrativă face dovada că paguba a fost constatată la mai mult de 3 ani de la data producerii acesteia, MApN este decăzut din dreptul de a o recupera, atât de la autorul direct al pagubei, cât şi de la cei care aveau obligaţia constatării înăuntrul acestui termen, dacă omisiunea respectivă nu constituie infracţiune.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă paguba nu s-a produs prin fapte ce pot constitui infracţiuni, aceasta se scade din evidenţa contabilă pe baza actului de cercetare administrativă.
PARTEA 17:17. Ordonanţa:
Art. 23
Acoperirea pagubelor, precum şi restituirea sumelor sau plata contravalorii bunurilor ce nu mai pot fi restituite în natură ori a serviciilor nedatorate, recunoscute, se fac prin angajament de plată, în scris, al celui în cauză. În acest caz angajamentul de plată constituie titlu executoriu de la data semnării acestuia.
PARTEA 171:Instrucţiune:
Art. 53
(1)Angajamentul de plată este actul juridic unilateral prin care persoana care a produs paguba cercetată administrativ recunoaşte că datorează suma prevăzută în cuprinsul său şi îşi asumă obligaţia de a o plăti integral.
(2)Modelul angajamentului de plată este prevăzut în anexa nr. 4.
(3)Angajamentul de plată se întocmeşte de persoana care se angajează, în condiţiile în care există documente din care rezultă cuantumul pagubei sau alte obligaţii de plată, precum procesul-verbal de inventariere, actul de control/constatare sau procesul-verbal de cercetare administrativă, şi se înregistrează la compartimentul documente clasificate.
(4)Angajamentul de plată însoţit de procesul-verbal de cercetare administrativă se transmite la structura financiar-contabilă pentru înregistrarea angajamentului şi, după caz, regularizarea evidenţei contabile.
(5)În situaţia în care angajamentul de plată nu este corect şi complet întocmit este necesară semnarea unui nou angajament. Dacă, din orice motiv, deficienţa constatată nu este remediată în termen de cel mult 10 zile de la data notificării/primirii confirmării de primire poştale/a dovezii electronice în cazul persoanei care a semnat angajamentul de plată, dosarul cercetării administrative se transmite structurii juridice care asigură reprezentarea intereselor MApN în justiţie, potrivit legii, în vederea promovării acţiunii civile, la instanţa de contencios administrativ competentă.