Art. 46. - Cercetarea administrativă se efectuează după următoarele reguli: - Instructiuni din 2024 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a Ordonanţei Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor
M.Of. 359
În vigoare Versiune de la: 17 Aprilie 2024
Art. 46
(1)Cercetarea administrativă se efectuează după următoarele reguli:
a)se analizează actul prin care a fost constatată (sesizată) paguba;
b)se identifică documentele care trebuie verificate;
c)ori de câte ori se impune, la cererea motivată a preşedintelui comisiei de cercetare administrativă, se dispun măsuri pentru efectuarea inventarierii generale a conturilor sau reperelor ce formează obiectul pagubei;
d)se determină data producerii pagubei pe bază de dovezi (documente, expertize, martori etc.);
e)se stabileşte valoarea pagubelor, întocmindu-se documentaţia din care să rezulte calculul valorii acestora;
f)se cheamă, de regulă, la sediul unităţii militare în cadrul căreia se desfăşoară cercetarea, pentru ascultare, explicaţii, declaraţii şi prezentarea actelor legale justificative, persoanele care prin acţiunea sau inacţiunea lor au produs ori au favorizat producerea pagubelor şi orice alte persoane care pot da relaţii asupra împrejurărilor în care s-au produs pagubele.
(2)În adresele de chemare, întocmite conform precizărilor preşedintelui comisiei de cercetare administrativă şi transmise, conform prevederilor legale, prin grija structurii de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, se arată motivele chemării, data, ora şi locul prezentării.
(3)Pentru persoanele care nu mai au raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, chemarea se face printr-o notificare care cuprinde informaţiile menţionate la alin. (2) şi care se transmite prin poştă, de către structura de resurse umane a unităţii militare în care s-a produs paguba, la ultima adresă cunoscută sau prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii notificării.
(4)Pentru clarificarea circumstanţelor în care a fost produsă paguba, comisia de cercetare administrativă formulează întrebări, iar răspunsurile la acestea, precum şi orice alte detalii şi informaţii care au legătură cu paguba se consemnează într-o notă explicativă.
(5)Dacă o persoană nu se poate prezenta în faţa comisiei de cercetare administrativă, din motive întemeiate şi dovedite prin documente justificative, dar consimte să răspundă la întrebări, acestea se înscriu într-un chestionar ce se transmite persoanei în cauză, care are obligaţia de a răspunde printr-o notă explicativă, însoţită de eventualele documente justificative, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii chestionarului.
(6)Comisia de cercetare administrativă nu are dreptul să refuze primirea de la persoanele implicate în producerea prejudiciului a documentelor care pot ajuta la stabilirea circumstanţelor în care s-a produs paguba.
(7)Nicio persoană nu poate fi constrânsă, în niciun fel, să prezinte comisiei de cercetare administrativă explicaţii scrise.
(8)Neprezentarea, în alt caz decât cel prevăzut la art. 44 alin. (1) lit. c), refuzul persoanelor chemate pentru prezentarea de explicaţii, precum şi nerespectarea obligaţiei prevăzute la alin. (5) se menţionează în mod obligatoriu şi detaliat în procesul-verbal al cercetării şi nu se interpretează în defavoarea acestora şi nu împiedică finalizarea cercetării administrative. În atari situaţii, comisia de cercetare administrativă efectuează şi finalizează cercetarea administrativă pe baza documentelor şi informaţiilor avute la dispoziţie.
(9)Oricare dintre persoanele implicate în producerea pagubei sau care pot avea cunoştinţă despre împrejurările în care aceasta s-a produs poate fi chemată pentru a da explicaţii în faţa comisiei de cercetare administrativă ori de câte ori este necesar.