Capitolul ii - Autorizarea şi predarea spre exploatare a parchetelor - Instructiuni din 2011 privind termenele, modalităţile şi perioadele de colectare, scoatere şi transport al materialului lemnos

M.Of. 430

În vigoare
Versiune de la: 28 Aprilie 2021
CAPITOLUL II:Autorizarea şi predarea spre exploatare a parchetelor
SECŢIUNEA A:Autorizarea parchetelor
Art. 4
(1)Exploatarea masei lemnoase se efectuează de către operatori economici atestaţi pentru exploatări forestiere, precum şi de către persoanele fizice şi juridice, în condiţiile prevăzute la art. 62 alin. (3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În cazul proprietăţilor forestiere pentru care legea nu obligă la elaborarea amenajamentului silvic şi în vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional, actul de punere în valoare se poate întocmi şi pe grup de proprietari, situaţie în care exploatarea forestieră se realizează cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 62 alin. (3) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv în situaţia în care volumul din actul de punere în valoare, întocmit la nivel de grup de proprietari, este mai mare de 20 mc.
(2)Exploatarea masei lemnoase se efectuează în baza autorizaţiei de exploatare, denumită în continuare autorizaţie, care se generează în SUMAL 2.0, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele instrucţiuni.
(3)Autorizaţia de exploatare se generează de către şeful ocolului silvic sau de persoana delegată de acesta care asigură administrarea sau serviciile silvice şi se tipăreşte în două exemplare, unul pentru ocolul silvic şi unul pentru titularul autorizaţiei de exploatare.
(4)Titularii autorizaţiilor pot fi:
a)operatorii economici atestaţi pentru exploatări forestiere, care au încheiat contracte de cumpărare a masei lemnoase pe picior cu proprietarii/deţinătorii de fond forestier sau de vegetaţie forestieră din afara fondului forestier sau care efectuează prestări de servicii de exploatare, pe bază de contracte încheiate cu cumpărătorii de masă lemnoasă pe picior;
b)operatorii economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră, care au încheiat contracte de prestări de servicii de exploatare forestieră cu proprietarii/deţinătorii de fond forestier;
c)Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, prin subunităţile sale, şi celelalte structuri de administrare a fondului forestier proprietate publică a statului, prevăzute de lege;
d)ocoalele silvice de regim;
e)proprietarii de păduri, din categoria persoanelor fizice şi juridice prevăzute la alin. (1);
f)operatorii economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră care au încheiate contracte de prestări servicii cu proprietarii/deţinătorii reţelelor de transport sau distribuţie a petrolului, a gazelor naturale sau a energiei electrice, pentru produsele extraordinare apărute sub/peste aceste reţele.

Art. 5
(1)Durata maximă de exploatare a masei lemnoase este prevăzută în anexa nr. 2.
(2)Este interzisă exploatarea masei lemnoase în afara termenelor prevăzute în autorizaţii.
(3)Este interzisă autorizarea spre exploatare a masei lemnoase din orice proprietate forestieră care face parte din fondul forestier naţional, în situaţia în care proprietarul nu a realizat, în termenul prevăzut de lege, lucrările de regenerare artificială şi de completare a regenerării naturale pe terenurile forestiere aflate, după caz, în proprietatea sa, de pe care masa lemnoasă a fost exploatată integral. În situaţia fondului forestier proprietate publică a statului interdicţia se aplică la nivel de subunitate de gospodărire.

(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3), se pot autoriza spre exploatare:
a)produsele accidentale provenite din arboretele afectate de factori biotici şi abiotici şi produsele extraordinare;
b)produsele principale provenite din arboretele incluse în planul decenal de recoltare, în care regenerarea naturală este asigurată în condiţiile normelor tehnice silvice;
c)produsele secundare provenite din lucrările de îngrijire şi conducere a arboretelor.

(5)Interdicţia prevăzută la alin. (3) este aplicabilă până la data notificării emisă de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice către structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, prin care certifică faptul că lucrările prevăzute la alin. (3) au fost executate conform prevederilor normelor tehnice.

(6)Interdicţia prevăzută la alin. (3) nu se aplică în fondul forestier din Lunca şi Delta Dunării, în cazul în care lucrările de pregătire integrală a terenului şi solului şi cele de împădurire şi completare a regenerării naturale nu au putut fi realizate în cel mult două sezoane de vegetaţie, din cauze de forţă majoră, de inundaţii periodice care nu au permis accesul în teren sau din alte cauze obiective, pe bază de documente justificative întocmite în acest sens.

Art. 6
(1)Autorizaţiile aflate în termenul de valabilitate se retrag de către emitenţii acestora, în următoarele situaţii:
a)suspendarea serviciilor silvice în baza Legii nr. 374/2006 privind suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevăzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, cu modificările şi completările ulterioare;
b)punerea în aplicare de hotărâri judecătoreşti executorii de stopare a lucrărilor de exploatare sau de suspendare;
c)punerea în aplicare de hotărâri judecătoreşti executorii de anulare/suspendare a aplicării amenajamentului silvic;
d)schimbarea ocolului silvic care administrează/asigură servicii silvice pentru fondul forestier;
e)rezilierea contractelor de vânzare a masei lemnoase pe picior sau de prestări de servicii de exploatare şi altele asemenea;
f)retragerea certificatului de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră;
g)expirarea valabilităţii certificatului de atestare pentru lucrări de exploatare forestieră.
(2)Procedura de retragere a autorizaţiei de exploatare, în situaţiile prevăzute la alin. (1) se iniţiază de către emitentul autorizaţiei şi cuprinde următorii paşi:
a)notifică titularul autorizaţiei cu privire la apariţia situaţiei de retragere a autorizaţiei de exploatare, în termen de o zi lucrătoare de la data comunicării situaţiei de retragere. Prin notificare, emitentul autorizaţiei dispune măsura opririi doborârii arborilor şi totodată comunică data şi ora începerii inventarierii stocurilor de masă lemnoasă din parchet care nu poate fi mai mare de 3 zile lucrătoare de la data comunicării;
b)efectuează inventarierea stocurilor de masă lemnoasă pe picior, în faze şi în platforma primară. Inventarierea se face de către reprezentantul emitentului autorizaţiei împreună cu reprezentantul titularului autorizaţiei şi în prezenţa pădurarului titular de canton în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării situaţiilor prevăzute la alin. (1). În situaţia în care titularul autorizaţiei de exploatare refuză sau nu poate să participe la acţiunea de inventariere a stocurilor, aceasta se face în lipsa titularului autorizaţiei, iar rezultatul i se comunică în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizare;
c)rezultatul inventarierii stocurilor se consemnează în actul de constatare semnat de participanţi. Actul de constatare este executoriu.
(3)În baza actului de constatare prevăzut la alin. (2) lit. c) se efectuează reprimirea parchetului, în aplicaţia SUMAL 2.0 - Marcare, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1), cu înscrierea stocurilor de masă lemnoasă pe picior, în faze şi în platforma primară.
(4)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) colectarea masei lemnoase aflate în faze se face de către titularul autorizaţiei, dacă instanţa de judecată nu dispune altfel. Pentru masa lemnoasă înscrisă în procesul-verbal de reprimire cu stoc în faze şi în platforma primară emitentul documentelor de transport este titularul autorizaţiei de exploatare.
(5)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. d)-f) colectarea masei lemnoase aflate în faze se face de către ocolul silvic emitent al autorizaţiei de exploatare sau un alt operator economic atestat pe bază de contract de prestări servicii exploatare sub supravegherea ocolului silvic. Pentru masa lemnoasă înscrisă în procesul-verbal de reprimire cu stoc în faze şi în platforma primară emitentul documentelor de transport este ocolul silvic.
(6)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (4) şi (5) nu este necesară emiterea unei autorizaţii de exploatare.
(7)Regularizarea cantitativă şi valorică a masei lemnoase din partizile aflate în situaţiile de la art. 5 alin. (1) se realizează între vânzător/beneficiar al prestaţiei şi cumpărător/prestator servicii exploatare cu respectarea clauzelor contractuale/dispoziţiilor executorii ale instanţei, în funcţie de rezultatul stocurilor înregistrate prin actul de constatare prevăzut la alin. (2) lit. c).
(8)Sumele rezultate din valorificarea stocurilor de masă lemnoasă, în situaţia de la alin. (1) lit. a), urmează regimul reglementat de art. 4 alin. (4) din Legea nr. 374/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(9)Pentru masa lemnoasă inventariată şi evidenţiată ca stoc pe picior, în procesul-verbal de reprimire a parchetului din aplicaţia SUMAL 2.0 Ocol se întocmeşte un act de punere în valoare, pentru care exploatarea şi valorificarea masei lemnoase se fac potrivit prevederilor legale sau se casează, dacă instanţa dispune în acest sens pentru situaţiile de la alin. (1) lit. b) şi c).
(10)Autorizaţiile de exploatare se pot modifica de către emitenţii acestora, în următoarele situaţii:
a)cesionarea contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase pe picior, cu acordul vânzătorului; în acest caz, emitentul documentelor de transport este cesionarul contractului;
b)cesionarea lucrărilor de exploatare a masei lemnoase de către cumpărătorul masei lemnoase pe picior, cu acordul vânzătorului; în acest caz, emitentul documentelor de transport este cedentul lucrărilor de exploatare, care are şi calitatea de cumpărător al masei lemnoase pe picior.
(11)Autorizaţiile de exploatare se pot suspenda de către emitenţii acestora, în următoarele situaţii:
a)punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti de suspendare a lucrărilor de exploatare pentru o perioadă de timp determinată;
b)executarea unor lucrări specifice de către administratorul fondului forestier în zona parchetelor autorizate la exploatare: intervenţii la drumuri, lucrări de artă, obiective de corectare a torenţilor, amenajarea bazinelor hidrografice torenţiale.
(12)Autorizaţiile de exploatare se prelungesc automat cu numărul de zile în care au fost sistate lucrările de exploatare pentru situaţiile prevăzute la alin. (11).

Art. 7
(1)În eventualitatea apariţiei pe parcursul anului de producţie a unor produse accidentale I, pentru precomptarea partizilor respective se poate constitui la nivelul fiecărui ocol silvic o rezervă de până la 20% din volumul produselor principale prevăzut la tăiere în anul respectiv.

(2)Precomptările se fac de către ocoalele silvice care asigură administrarea sau serviciile silvice. Responsabilitatea operării precomptărilor în evidenţele ocolului silvic revine şefului de ocol şi se face conform normelor tehnice silvice.
(3)După efectuarea precomptărilor, volumul din partizile care au constituit rezerva şi nu au făcut obiectul precomptărilor se autorizează la exploatare începând cu data de 15 septembrie a anului de producţie respectiv.

Art. 8
(1)Perioadele pentru exploatarea masei lemnoase din păduri sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele instrucţiuni.

(2)În vederea pregătirii parchetului, autorizaţia se poate emite cu cel mult 30 de zile înainte de termenul de începere a exploatării masei lemnoase, numai pentru:
a)amenajarea instalaţiilor de scos-apropiat;
b)executarea lucrărilor specifice de pregătire a parchetului, respectiv: înlăturarea stâncilor şi bolovanilor instabili, doborârea arborilor aninaţi, uscaţi şi a iescarilor şi altele asemenea;
c)executarea lucrărilor de organizare a şantierului de exploatare, respectiv: amenajarea adăposturilor pentru vite, a depozitelor pentru carburanţi şi altele asemenea.
(3)Perioada autorizată prevăzută la alin. (1) se înscrie în autorizaţie, cu precizarea expresă a lucrărilor ce pot fi efectuate.
Art. 9
(1)În cazuri de forţă majoră sau în alte situaţii obiective care nu permit executarea lucrărilor de exploatare a lemnului cum sunt inundaţii, avalanşe, alunecări de teren, precipitaţii abundente şi altele asemenea, titularii autorizaţiilor pot solicita, pe parcursul termenului de exploatare autorizat, prelungirea perioadei autorizate pentru exploatarea parchetelor cu durata manifestării cazului de forţă majoră sau a situaţiei obiective, după caz.

(2)Forţa majoră sau situaţiile obiective prevăzute la alin. (1) se constată de către o comisie care are în componenţă, în mod obligatoriu, următoarele persoane:
a)delegatul ocolului silvic emitent al autorizaţiei de exploatare;
b)delegatul titularului autorizaţiei de exploatare.

(3)Comisia prevăzută la alin. (2) se constituie la solicitarea titularului autorizaţiei de exploatare, prin dispoziţia şefului ocolului silvic. În urma verificării comisia întocmeşte un proces-verbal de constatare.

(4)[textul din Art. 9, alin. (4) din capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 28-apr-2021 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 487/2021]
(5)La încetarea forţei majore sau a situaţiilor obiective care au determinat oprirea lucrărilor de exploatare forestieră, comisia prevăzută la alin. (2) încheie un proces-verbal constatator, prin care stabileşte cu exactitate data încetării.

(6)Prelungirea duratei înscrise iniţial în autorizaţia de exploatare se face de către emitentul autorizaţiei de exploatare în baza proceselor-verbale prevăzute la alin. (5) înregistrate în SUMAL 2.0., precum şi a actelor adiţionale la contracte.

(7)În situaţii deosebite, atunci când condiţiile meteorologice conduc la întârzierea intrării în vegetaţie, termenul de exploatare poate fi prelungit cu maximum 30 de zile peste perioadele prevăzute în anexa nr. 2, cu notificarea structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.

Art. 10
(1)Tehnologia de exploatare a masei lemnoase din parchet, precum şi amplasarea căilor de scos-apropiat şi a instalaţiilor aferente se aprobă de emitentul autorizaţiei.
(2)Tehnologia de exploatare a masei lemnoase din parchete, precum şi amplasarea căilor de scos-apropiat şi a instalaţiilor aferente vor fi diferenţiate în funcţie de tratamentul aplicat şi de felul tăierii, astfel încât să nu producă vătămarea regenerărilor, a arborilor care rămân pe picior, degradarea solului şi a malurilor apelor peste limitele admise de normele tehnice.

(3)Corhănitul se admite numai atunci când alte tehnologii nu sunt posibile, luându-se toate măsurile necesare pentru evitarea degradării solului, regenerărilor şi arborilor care rămân pe picior şi numai când solul este acoperit cu zăpadă sau este îngheţat.
(4)Tehnologia de exploatare a arborilor cu coroană - varianta arbori întregi se poate aplica numai cu condiţia evitării producerii de prejudicii arborilor rămaşi pe picior.

(5)Coroanele arborilor vor fi fasonate separat la locul de doborâre, masa lemnoasă rezultată parchetizându-se în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât prin scoaterea acestora să se evite degradarea solului, a arborilor şi seminţişului.
Art. 101
(1)Pentru instalarea de funiculare, înlăturarea vegetaţiei forestiere de pe culoar se realizează cu avizul emitentului autorizaţiei, titularul fiind obligat să respecte următoarele condiţii:
a)lăţimea culoarului, la nivelul sarcinii, poate fi de maximum 4 m la funicularele cu două cărucioare şi 6 m la cele cu un singur cărucior;
b)punctele de încărcare şi de descărcare a sarcinii se amplasează în afara suprafeţelor cu seminţiş;
c)arborii folosiţi pentru ancorare nu pot fi elagaţi şi vor fi protejaţi prin manşoane, iar arborii-suport se pun în valoare odată cu marcarea traseului de funicular.
(2)Drumurile de tractor folosite la scos-apropiatul masei lemnoase se amplasează evitându-se afectarea zonelor cu seminţiş utilizabil. Lăţimea drumului este de maximum 4 m, luându-se măsuri de consolidare şi de stabilizare a taluzurilor.
(3)Drumurile de scos-apropiat se pot aproba şi se pot realiza pe versanţi cu pantă de până la 30 de grade, în situaţia în care substratul litologic este constituit din fliş - facies marnos, marno-argilos şi argilos -, nisipuri, pietrişuri şi loess, sau de până la 35 de grade pe alte substraturi litologice, şi pot avea o declivitate maximă de 25%; peste aceste limite scos-apropiatul lemnului se realizează cu funiculare/alte instalaţii cu cablu.
(4)Aprobarea realizării drumurilor de scos-apropiat se face de emitentul autorizaţiei de exploatare.
(5)Traseele de funicular şi cele ale drumurilor de tractor folosite pentru scos-apropiatul masei lemnoase reprezintă căi de acces interior şi nu schimbă categoria de folosinţă silvică a terenurilor pe care se amplasează.
(6)Pentru masa lemnoasă de pe suprafaţa aferentă căilor de acces interior prevăzute la alin. (5) se întocmesc acte de punere în valoare.

Art. 11
(1)Exploatarea masei lemnoase din parchetele cu produse accidentale se autorizează cu prioritate.
(2)Tăierile în parchetele cu restricţii de exploatare, în anii de fructificaţie, se autorizează spre exploatare în primul sezon de repaus vegetativ care urmează fructificaţiei.
(3)Tăierile în parchetele fără restricţii se autorizează spre exploatare în tot cursul anului.
SECŢIUNEA B:Predarea parchetelor spre exploatare
Art. 12
(1)Exploatarea masei lemnoase în cadrul termenelor prevăzute în autorizaţie poate începe numai după predarea spre exploatare a parchetelor.
(2)Predarea-primirea spre exploatare a parchetelor de exploatare se face pe teren de către şeful ocolului silvic sau de o persoană nominalizată de acesta prin act administrativ, în prezenţa pădurarului titular de canton, către titularul autorizaţiei sau către reprezentantul împuternicit al acestuia, utilizând aplicaţia SUMAL 2.0. Modelul procesului-verbal de predare-primire este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele instrucţiuni.

(3)Predarea-primirea spre exploatare a parchetelor de exploatare amplasate în suprafeţele de fond forestier pentru care legea nu obligă la elaborarea amenajamentelor silvice şi în vegetaţia forestieră de pe terenuri din afara fondului forestier naţional se poate face pe teren şi de către pădurarul titular de canton.