Secţiunea 2 - Abuzul de poziţie dominantă - Instructiuni din 2011 privind modul de aplicare a regulilor de concurenţă acordurilor de acces din sectorul de comunicaţii electronice - cadrul general, pieţe relevante şi principii
M.Of. 197
În vigoare Versiune de la: 22 Martie 2011
SECŢIUNEA 2:Abuzul de poziţie dominantă
SUBSECŢIUNEA 0:
61.Aplicarea prevederilor art. 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 102 din TFUE presupune existenţa unei poziţii dominante şi anumite legături între această poziţie dominantă şi un comportament presupus a fi abuziv. Sunt situaţii în sectorul comunicaţiilor electronice în care va fi necesară examinarea unui număr de pieţe asociate/relaţionate, dintre care una sau mai multe poate/pot fi dominată(e) de către un anumit operator, în aceste împrejurări există un număr de situaţii posibile în care pot apărea abuzuri:
a)comportamentul pe piaţa dominată să aibă efecte pe această piaţă dominată;
b)comportamentul pe piaţa dominată să aibă efecte pe alte pieţe decât cea dominată;
c)comportamentul pe altă piaţă decât cea dominată să aibă efecte pe piaţa dominată;
d)comportamentul pe altă piaţă decât cea dominată să aibă efecte pe o piaţă, alta decât cea dominată.
62.Deşi circumstanţele economice şi de fapt din sectorul comunicaţiilor electronice prezintă adesea un caracter specific, în multe cazuri este posibilă aplicarea principiilor clasice ale dreptului concurenţei. În cazul în care se analizează problemele de concurenţă din acest sector, este important să se aibă în vedere jurisprudenţa existentă şi deciziile Consiliului Concurenţei26).
___
26) Jurisprudenţa şi/sau decizii ale Consiliului Concurenţei referitoare, de exemplu, la exploatarea puterii pe o piaţă în scopul controlului altor pieţe, discriminare şi vânzări legate, cum ar fi servicii livrate sub formă de vânzări legate.
SUBSECŢIUNEA 1:Refuzul de a permite accesul la facilităţi şi impunerea unor clauze contractuale inechitabile
63.Refuzul de a permite accesul poate constitui o practică interzisă, potrivit prevederilor art. 6 din lege, respectiv ale art. 102 din TFUE, dacă refuzul provine de la o companie care se află într-o poziţie dominantă datorită controlului deţinut asupra infrastructurilor, facilităţilor. Un refuz poate avea ca efect împiedicarea menţinerii unui anumit grad de concurenţă care există pe piaţă sau dezvoltarea acestei concurenţe.
Refuzul nu va fi abuziv decât dacă rezultă din exploatarea abuzivă a unei poziţii dominante sau produce efecte anticoncurenţiale. Pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice vor exista iniţial puţini concurenţi, iar refuzul de a permite accesul la facilităţi va afecta, în general, concurenţa de pe aceste pieţe. În toate cazurile investigate de refuz, orice justificare va fi examinată cu atenţie pentru a determina dacă aceasta este obiectivă.
64.Dintre situaţiile de refuz acces, în sensul unei practici cu caracter anticoncurenţial, se pot menţiona:
a)refuzul de a permite accesul în scopul prestării unui serviciu, când altui operator i s-a permis accesul de către furnizorul de acces pentru a opera pe acea piaţă a serviciului;
b)refuzul de a permite accesul în scopul prestării unui serviciu, când niciunui alt operator nu i s-a acordat accesul de către furnizorul de acces pentru a opera pe acea piaţă a serviciului;
c)o retragere a accesului deja acordat unui anumit client.
SUBSECŢIUNEA 2:Discriminarea
65.Referitor la prevederea pct. 64 lit. a) privitoare la refuzul de a permite accesul în scopul prestării unui serviciu, când altui operator i s-a permis accesul de către furnizorul de acces pentru a opera pe acea piaţă a serviciului, este clar că un refuz de a acorda accesul unui nou client, în situaţia în care furnizorul de acces aflat într-o poziţie dominantă a acordat accesul unuia sau mai multor clienţi care operează în avalul aceleiaşi pieţe, ar constitui un tratament discriminatoriu care, dacă restricţionează concurenţa de pe piaţa din aval, reprezintă un abuz. Dacă operatorii de reţea oferă aceleaşi servicii cu amănuntul sau unele similare cu ale operatorului care solicită accesul, ar putea exista posibilitatea restricţionării în acest mod a concurenţei şi a abuzului de poziţia lor dominantă. Ar putea exista desigur justificări pentru asemenea refuzuri27). În absenţa unei justificări obiective, un refuz reprezintă de obicei un abuz de poziţie dominantă pe piaţa de acces.
___
27) Justificări de refuz, cum ar fi cele faţă de solicitanţii care prezintă un risc potenţial din punctul de vedere al solvabilităţii, dificultăţi tehnico-economice justificate etc.
66.În termeni generali, o companie care deţine o poziţie dominantă are obligaţia de a permite accesul, astfel încât bunurile şi serviciile oferite companiilor din aval să le fie furnizate în condiţii nu mai puţin favorabile decât cele acordate altor părţi, inclusiv în condiţiile aplicate propriilor operaţiuni din aval.
SUBSECŢIUNEA 3:Facilităţi esenţiale
67.Cu privire la a doua ipoteză menţionată, se pune întrebarea dacă cel care permite accesul trebuie să fie obligat să încheie un contract cu furnizorul de servicii, pentru a-i permite acestuia să opereze pe o nouă piaţă. Dacă nu există constrângeri legate de capacitate, iar compania care refuză să permită accesul la propriile facilităţi nu a permis accesul la acea facilitate nici propriei reprezentanţe din aval şi nici altei companii care operează pe acea piaţă a serviciului, atunci se pune problema de a şti ce altă justificare obiectivă ar putea motiva refuzul.
68.În domeniul transportului s-a stabilit că o întreprindere care controlează o facilitate esenţială trebuie să permită accesul la acea facilitate în anumite circumstanţe. Aceeaşi regulă se aplică şi sectorului de comunicaţii electronice. Dacă nu există o alternativă acceptabilă din punct de vedere comercial pentru acel serviciu solicitat, atunci partea care solicită accesul nu va putea opera pe piaţa acelui serviciu dacă accesul nu îi este acordat. În acest caz, refuzul ar limita din acel moment dezvoltarea de noi pieţe sau de noi produse pe acea piaţă, contrar prevederilor art. 6 lit. b) din lege, ori ar împiedica dezvoltarea concurenţei existente pe piaţă. Un refuz având asemenea efecte poate constitui un abuz.
69.Principiul potrivit căruia întreprinderile care deţin o poziţie dominantă sunt obligate să încheie contracte în anumite situaţii este adesea relevant în sectorul comunicaţiilor electronice. În mod curent, pentru majoritatea serviciilor de comunicaţii electronice există monopoluri sau monopoluri virtuale în asigurarea infrastructurii de reţea. Chiar acolo unde restricţiile au fost sau vor fi în curând ridicate, concurenţa de pe pieţele din aval va continua să depindă de preţurile şi condiţiile de acces la serviciile de reţea din amonte, care vor reflecta doar în mod gradual mecanismele concurenţiale de pe piaţă. Dat fiind ritmul rapid al progresului tehnologic din sectorul comunicaţiilor electronice, este posibil să apară situaţii în care întreprinderilor care vor încerca să ofere servicii sau produse noi, care nu concurează cu produsele şi serviciile deja oferite de către operatorul cu poziţie dominantă, li se va refuza accesul de către operatorul aflat în poziţie dominantă.
70.Consiliul Concurenţei trebuie să se asigure că deţinerea controlului asupra facilităţilor de către anumiţi operatori nu este folosită în scopul de a împiedica dezvoltarea unui mediu concurenţial în sectorul comunicaţiilor electronice. Unei companii care se află într-o poziţie dominantă pe o piaţă a serviciilor şi care săvârşeşte un abuz interzis de prevederile art. 6 din lege, respectiv de prevederile art. 102 din TFUE pe acea piaţă i se va cere să permită accesul unuia sau mai multor concurenţi de pe acea piaţă la facilităţile deţinute, în scopul încetării acelui abuz. În particular, o companie poate săvârşi un abuz de poziţie dominantă dacă prin acţiunile sale împiedică apariţia unui nou produs sau serviciu.
71.Punctul de pornire în analiza efectuată de către Consiliul Concurenţei va fi identificarea unei pieţe existente sau potenţiale pentru care este solicitat accesul. În scopul de a determina dacă este necesar ca obligaţia de a permite accesul să fie impusă ca urmare a aplicării regulilor de concurenţă, se va lua în calcul o eventuală încălcare a obligaţiei de nediscriminare de către compania aflată în poziţie dominantă sau următoarele elemente, în mod cumulativ:
a)accesul la facilitatea în discuţie este esenţial pentru ca întreprinderile să poată concura pe acea piaţă conexă.
Aspectul-cheie îl reprezintă determinarea elementelor care sunt esenţiale. Nu este suficient ca poziţia companiei care solicită accesul să fie mai avantajoasă în cazul în care accesul îi este permis, ci trebuie ca, prin refuzul de a i se acorda accesul, activitatea propusă să fie ori imposibil de efectuat, ori ineficientă din punct de vedere economic;
b)capacitatea disponibilă este suficientă pentru acordarea accesului;
c)compania care deţine facilităţile nu reuşeşte să satisfacă cererea de pe o piaţă a serviciului sau a produsului, blochează intrarea unui produs ori serviciu potenţial sau împiedică concurenţa pe piaţa unui serviciu ori produs existent sau potenţial;
d)compania care solicită accesul este pregătită să plătească un preţ rezonabil şi nediscriminatoriu şi acceptă termenii şi condiţiile nediscriminatorii de acces;
e)nu există nicio justificare obiectivă de a refuza accesul. Justificările admisibile în acest context se pot referi la dificultăţi insurmontabile în acordarea accesului companiei care îl solicită sau la necesitatea celui care deţine infrastructura şi care a făcut investiţii pentru introducerea unui produs ori serviciu nou de a beneficia de condiţii şi de o amânare, suficiente pentru a folosi acea facilitate în scopul de a plasa produsul sau serviciul respectiv pe piaţă. Cu toate acestea, orice justificare va trebui să fie examinată cu grijă de la caz la caz, întrucât este important pentru sectorul comunicaţiilor electronice ca beneficiile care vor apărea - pentru utilizatorii finali - de pe urma dezvoltării unui mediu concurenţial să nu fie compromise de acţiunile fostelor monopoluri, care vizează să împiedice apariţia şi dezvoltarea concurenţei; în acest context, monopolurile deţinute pe pieţele ce implică accesul la infrastructuri - bazat pe acorduri -, pieţe formate în special din servicii bazate pe accesul la infrastructuri, precum şi accesul la facilităţile şi elementele asociate.
72.Pentru a se determina dacă s-a săvârşit o încălcare a prevederilor art. 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 102 din TFUE, vor fi luate în considerare atât situaţia reală din zona respectivă sau din alte zone geografice, cât şi, dacă este relevant, relaţia dintre configuraţia tehnică a facilităţii şi acordarea accesului.
73.Problematica privind justificarea obiectivă necesită o analiză foarte riguroasă în acest domeniu în vederea stabilirii caracterului insurmontabil al dificultăţilor invocate într-un anumit caz, astfel încât să se justifice refuzul de a acorda accesul; autorităţile implicate trebuie să decidă şi dacă aceste dificultăţi sunt suficiente pentru a prevala asupra prejudiciilor aduse concurenţei în cazul în care accesul este împiedicat sau îngreunat şi dacă concurenţa de pe pieţele serviciilor din aval este limitată.
74.Furnizorul de acces ar putea manipula 3 elemente importante legate de acces, în scopul de a refuza acordarea acestuia: timpul de răspuns, configuraţia tehnică a reţelei şi preţul.
75.Operatorii de comunicaţii electronice care deţin o poziţie dominantă au obligaţia de a trata solicitările de acces în mod eficient: refuzul de a răspunde sau întârzierea inexplicabilă ori nejustificată în a da un răspuns la o solicitare de acordare a accesului poate constitui un abuz. Consiliul Concurenţei va analiza răspunsul dat unei solicitări de acordare a accesului din punctul de vedere al:
a)perioadei de timp şi condiţiilor aplicabile în mod obişnuit de către furnizorul de acces la acordarea accesului propriilor filiale sau ramuri operaţionale;
b)răspunsurilor la solicitările de acordare a accesului la facilităţi similare de pe alte pieţe geografice;
c)explicaţiilor date întârzierilor în rezolvarea solicitărilor de acordare a accesului.
76.Problematica configuraţiei tehnice a reţelei va fi examinată în detaliu, pentru a se determina dacă este reală. În principiu, regulile de concurenţă impun ca părţii ce solicită accesul să îi fie acordat la cel mai potrivit punct, cu condiţia ca acest fapt să fie posibil din punct de vedere tehnic pentru furnizorul de acces. Problema fezabilităţii tehnice poate constitui o justificare obiectivă pentru un refuz de acordare a accesului28); de asemenea, justificarea obiectivă poate consta în restricţii de capacitate.
___
28) De exemplu, traficul pentru care este solicitat accesul trebuie să satisfacă standardele tehnice relevante pentru infrastructură.
77.În afară de faptul că poate constitui un abuz de poziţie dominantă, practicarea de preţuri excesive pentru acces poate, de asemenea, să fie echivalentă cu un refuz efectiv de a acorda accesul.
78.În cadrul acestor verificări există un număr de elemente care necesită o evaluare atentă. Problema preţului în sectorul de comunicaţii electronice este facilitată de posibilitatea ANCOM de a institui sisteme transparente de calcul al costurilor, potrivit prevederilor OG 34/2002.
SUBSECŢIUNEA 4:Retragerea accesului
79.În ceea ce priveşte cea de-a treia situaţie prezentată la pct. 64 lit. c), în jurisprudenţa comunitară există analize şi decizii referitoare la cazuri de retragere a accesului acordat concurenţilor din aval, precizându-se că: "un întreprinzător care are o poziţie dominantă pe o piaţă de materii prime şi care, cu scopul de a-şi păstra aceste materii prime pentru prelucrarea propriilor derivate, refuză să servească un client care este la rândul său producător de asemenea derivate, riscând - prin aceasta - să elimine concurenţa din partea acestui client, abuzează de poziţia sa dominantă în sensul art. 86 din Tratat29)".
___
29) - Art. 86 este o referinţă la Tratatul Uniunii Europene din 7 februarie 1992, Maastricht. Actualmente, art. 102 din TFUE, articol transpus de art. 6 din lege.
80.Rezilierea unilaterală a acordului de acces ridică probleme similare celor examinate în cazul refuzurilor de acordare a accesului. Retragerea accesului acordat deja unui client va constitui, în mod normal, un abuz de poziţie dominantă. Totuşi, şi în acest caz pot fi invocate motive obiective care să poată justifica rezilierea contractului, prin clauzele contractuale, forţă majoră etc. Aceste motive trebuie să fie proporţionale cu efectele asupra concurenţei, determinate de retragerea accesului acordat.
SUBSECŢIUNEA 5:Alte forme de abuz
81.Refuzul de a acorda accesul este doar una dintre formele posibile de abuz de poziţie dominantă din acest domeniu. Abuzuri pot apărea şi în cazul în care accesul a fost deja acordat. Un abuz de poziţie dominantă poate apărea, printre altele, în situaţia în care operatorul în cauză se comportă într-o manieră discriminatorie sau în cazul în care acţiunile operatorului limitează dezvoltarea tehnică sau dezvoltarea pieţelor. Următoarele reprezintă exemple neexhaustive de situaţii de abuz.
SUBSECŢIUNEA 6:Configurarea reţelei
82.Configurarea reţelei de către un operator de reţea, care ocupă o poziţie dominantă într-un asemenea mod încât face ca accesul să fie, în mod obiectiv, mult mai dificil pentru prestatorii de servicii, poate constitui un abuz, numai dacă aceasta nu este justificată de motive obiective. O justificare obiectivă ar putea fi aceea că această configuraţie conduce la îmbunătăţirea eficienţei generale a reţelei.
SUBSECŢIUNEA 7:Servicii legate
83.Această problematică prezintă o importanţă deosebită în cazul în care serviciile pentru care operatorul de comunicaţii electronice ocupă o poziţie dominantă sunt legate de alte servicii, pentru care acesta nu deţine o poziţie dominantă. În cazul în care operatorul de reţea integrat pe verticală, care deţine o poziţie dominantă, obligă partea care solicită acces să cumpere unul sau mai multe servicii fără a avea o justificare adecvată, aceasta poate duce la împiedicarea concurenţilor furnizorului de acces în poziţie dominantă de a oferi şi ei - în mod independent - acele elemente ale "pachetului" de servicii. Această cerinţă poate astfel să constituie o încălcare a prevederilor art. 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 102 din TFUE. Chiar în cazul în care vânzările legate de două produse sunt în concordanţă cu uzanţele comerciale sau există o legătură naturală între cele două produse în cauză, asemenea vânzări pot totuşi să constituie un abuz în sensul prevederilor art. 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 102 din TFUE, cu excepţia cazului când sunt justificate din punct de vedere obiectiv.
SUBSECŢIUNEA 8:Tarifarea
84.Pentru a determina dacă tarifarea ridică probleme din punctul de vedere al aplicării regulilor de concurenţă, va fi necesar să se demonstreze că veniturile şi costurile sunt alocate într-un mod adecvat. Alocarea incorectă a costurilor şi manipularea preţurilor de transfer pot fi folosite ca mecanisme pentru a ascunde de fapt practicarea preţurilor excesive, a preţurilor de ruinare sau practicarea subvenţionării încrucişate30).
___
30) Situaţia în care diferenţa dintre tarifele cu ridicata şi cele cu amănuntul, practicate de un operator având poziţie dominantă, este atât de mică încât concurenţii nu vor putea să îşi ofere serviciile într-o manieră profitabilă.
SUBSECŢIUNEA 9:Preţurile excesive
85.Problemele de tarifare legate de accesul furnizorilor de servicii la infrastructura unui operator care deţine o poziţie dominantă sunt legate deseori de niveluri de preţuri excesive, în absenţa unei alternative viabile la infrastructura la care prestatorii de servicii încearcă să dobândească acces, operatorul ce deţine o poziţie dominantă sau de monopol poate fi tentat să practice preţuri excesive.
86.Preţul excesiv poate fi definit ca fiind "un preţ exagerat în comparaţie cu valoarea economică a serviciului furnizat". Acest exces poate fi, printre altele, determinat în mod obiectiv, în situaţia în care este posibil, prin realizarea unei comparaţii între preţul de vânzare al produsului în cauză şi costul de producţie al acestuia.
87.Pentru a determina dacă un preţ este sau nu excesiv trebuie să se ia în considerare legislaţia specifică domeniului, acolo unde este cazul, care stabileşte principiile ce trebuie respectate în materie de stabilire a preţurilor din acel sector.
88.În plus, poate servi ca indicator al preţului excesiv comparaţia cu alte zone geografice: dacă este posibil, se poate realiza o comparaţie între preţurile practicate de către o întreprindere aflată în poziţie dominantă şi acelea practicate pe pieţe care sunt deschise concurenţei. O asemenea comparaţie poate permite să se determine dacă preţurile practicate de către compania aflată în poziţie dominantă au fost sau nu corecte. În anumite circumstanţe, în situaţia în care nu există date comparative, ANCOM ar putea ea însăşi să încerce să determine care ar fi fost preţul pe o piaţă deschisă concurenţei, în anumite cazuri, o astfel de analiză poate fi avută în vedere şi de către Consiliul Concurenţei pentru a determina dacă un preţ este excesiv sau nu.
SUBSECŢIUNEA 10:Preţuri de ruinare
89.Preţurile de ruinare apar, printre altele, în cazul în care o companie aflată în poziţie dominantă vinde un bun sau un serviciu la un preţ situat sub cost, pe o perioadă lungă de timp, cu scopul de a împiedica noi întreprinderi să intre pe piaţă ori cu scopul de a elimina un concurent, ceea ce îi permite întreprinderii aflate în poziţie dominantă să obţină în continuare o creştere a puterii pe piaţă şi, ulterior, o creştere a profiturilor. Practicarea unor astfel de preţuri este interzisă prin prevederile art. 6 alin. (1) lit. e) din lege31). În general, un preţ este abuziv dacă este sub media costurilor variabile ale societăţii în poziţie dominantă sau dacă este sub media costurilor totale şi dacă practicarea sa face parte dintr-un plan anticoncurenţial. În serviciile de reţea, o simplă aplicare a regulii de mai sus nu reflectă realitatea economică a acestora.
____
31) O astfel de problemă ar putea să apară, de exemplu, în contextul concurenţei dintre diferite reţele de comunicaţii electronice, în cazul în care un operator cu poziţie dominantă poate avea tendinţa să practice preţuri foarte mici în scopul de a elimina concurenţa din partea altor furnizori de acces la reţea, în special a acelora intraţi de curând pe piaţă.
90.Costurile variabile reprezintă acele costuri care variază în funcţie de cantităţile produse. O întreprindere care deţine o poziţie dominantă nu ar avea niciun interes să practice astfel de preţuri, cu excepţia aceluia de a elimina de pe piaţă pe vreunul dintre concurenţii săi şi, prin aceasta, să aibă posibilitatea de a creşte ulterior preţurile şi de a profita de poziţia sa de monopol; aceasta deoarece vânzarea de unităţi de produs la preţuri sub costurile variabile generează pierderi echivalente costurilor fixe - care rămân constante indiferent de cantitatea produsă - şi, cel puţin, ale părţii din costurile variabile aferente unităţilor respective.
91.În scopul comercializării rentabile a unui serviciu sau grup de servicii, un operator trebuie să adopte o strategie de stabilire a preţurilor care să îi permită acestuia acoperirea tuturor costurilor suplimentare prin veniturile suplimentare obţinute ca rezultat al prestării serviciului sau grupului de servicii respectiv, în cazul în care un operator în poziţie dominantă fixează un preţ pentru un produs sau un serviciu dat, care este inferior mediei costurilor totale reieşite din prestarea acelui serviciu, operatorul trebuie să justifice acest preţ în termeni comerciali: un operator în poziţie dominantă care ar obţine beneficiile de pe urma unei asemenea politici de preţuri, doar dacă unul sau mai mulţi concurenţi au fost afectaţi, trebuie considerat ca practicând un abuz.
92.Pentru a dovedi abuzul, autoritatea de concurenţă este aceea care trebuie să determine preţul sub care o companie ar putea obţine un profit doar prin eliminarea sau slăbirea unuia ori a mai multor concurenţi. Structurile de cost în industriile de reţea tind să fie diferite de majoritatea altor industrii, în măsura în care industriile de reţea suportă costuri comune mult mai mari.
93.În cazul furnizării serviciilor de comunicaţii electronice, un preţ care este egal cu costul variabil al unui serviciu poate fi inferior preţului care trebuie practicat de către operator pentru a-şi acoperi costul furnizării serviciului. Aplicând testul menţionat la pct. 90 preţurilor care vor fi practicate de către un operator pe o perioadă mai mare de timp şi pe care se bazează pentru a decide să investească, costurile luate în considerare trebuie să includă costul marginal care este alocat pentru furnizarea serviciului. În analizarea situaţiei se va acorda atenţie perioadei adecvate de timp în care costurile vor fi analizate. În majoritatea cazurilor există motive să se considere că nu sunt indicate nici perioadele foarte scurte de timp, dar nici cele foarte lungi.
94.În aceste circumstanţe, Consiliul Concurenţei va trebui deseori să examineze costurile incrementale32) medii de furnizare a serviciului, putându-se dovedi necesară analizarea acestora pe o perioadă mai mare de un an.
___
32) Costul determinat de furnizarea suplimentară a incrementului definit de servicii sau costul care este economisit în cazul în care incrementul de servicii definit nu mai este furnizat.
95.În acest context, regulile specifice sectorului de comunicaţii electronice cu privire la cerinţele de contabilitate şi transparenţă a acestuia asigură aplicarea efectivă a prevederilor art. 6 din lege, respectiv a prevederilor art. 102 din TFUE.
SUBSECŢIUNEA 11:Subvenţionarea încrucişată
96.O practică de subvenţionare încrucişată poate constitui un abuz în cazul în care un operator se află în poziţie dominantă pe o piaţă a produsului sau a serviciului. Dovada unei asemenea practici poate fi făcută demonstrând că operaţiunile din aval ale companiei în poziţie dominantă nu s-ar putea desfăşura profitabil pe baza preţurilor practicate în relaţiile cu concurenţii de pe piaţa din aval de către unitatea de operare din amonte a companiei în poziţie dominantă. Operatorul aflat în poziţie dominantă ar putea ascunde faptul că unităţile sale din aval înregistrează pierderi, alocând activităţilor legate de acces costuri care ar fi trebuit alocate - în mod normal - operaţiunilor din aval sau determinând în mod impropriu preţurile de transfer în cadrul organizaţiei. Prevederile OG 34/2002 abordează acest aspect, ANCOM putând impune unui operator în poziţie dominantă integrat pe verticală obligaţii privind evidenţa contabilă separată, în cadrul contabilităţii interne de gestiune, pentru anumite activităţi care au legătură cu interconectarea reţelelor de comunicaţii electronice ori cu accesul la aceste reţele sau la infrastructura asociată. În plus, ANCOM îi poate impune să urmărească distinct tarifele la vânzarea de gros şi tarifele de transfer intern pentru a asigura, între altele, îndeplinirea obligaţiei de nediscriminare. Cu toate acestea, existenţa contabilităţilor separate nu exclude existenţa unui posibil abuz. Consiliul Concurenţei va examina faptele pe baza unei analize de la caz la caz.
97.În anumite circumstanţe, o practică de subvenţionare încrucişată ar putea fi demonstrată şi arătând că diferenţa dintre preţurile de acces practicate în relaţiile cu concurenţii de pe piaţa din aval - care include şi operaţiunile din aval ale companiei în poziţie dominantă, dacă există - şi preţul pe care operatorul de reţea îl practică pe piaţa din aval este insuficientă pentru a permite o furnizare a serviciului în condiţii de eficienţă rezonabilă pe piaţa din aval, pentru a obţine un profit normal, cu excepţia cazului când societatea aflată în poziţie dominantă poate demonstra că operaţiunile sale din aval se caracterizează printr-o eficacitate excepţională.
98.În ipotezele rezultate din prevederile pct. 97, concurenţii de pe piaţa din aval se vor confrunta cu o practică de subvenţionare încrucişată care i-ar putea elimina de pe piaţă.
SUBSECŢIUNEA 12:Discriminare
99.Un furnizor de acces aflat în poziţie dominantă nu poate face discriminări între părţile cu care a încheiat acorduri de acces diferite, în cazul în care asemenea discriminări ar restricţiona concurenţa.
Orice diferenţiere fondată mai degrabă pe utilizarea prevăzută a fi dată accesului decât pe diferenţele dintre tranzacţiile ce ar putea exista pentru furnizorul de acces este contrară prevederilor art. 6 din lege, respectiv, unde este cazul, prevederilor art. 102 din TFUE, în cazul în care discriminarea riscă să restrângă sau să denatureze concurenţa actuală ori potenţială. Această discriminare ar putea lua forma impunerii unor condiţii diferite, inclusiv practicarea unor preţuri diferite sau alte diferenţieri între acordurile de acces, cu excepţia cazului în care asemenea discriminare ar fi în mod obiectiv justificată33). Această discriminare ar putea să restricţioneze concurenţa de pe piaţa din aval pe care compania care solicită accesul a dorit să opereze, prin faptul că ar putea limita posibilitatea acelui operator de a intra pe piaţă sau de a-şi extinde operaţiunile de pe acea piaţă.
___
33) De exemplu, pe bază de costuri sau consideraţii tehnice ori de faptul că utilizatorii operează la niveluri diferite.
100.Această discriminare ar putea avea efect asupra concurenţei şi în cazul în care a avut loc între operatori de pe pieţe din aval strâns legate, învecinate. În situaţia în care există două pieţe distincte ale produsului în aval, dar unul dintre produse poate fi considerat substituibil cu celălalt, cu excepţia faptului că există diferenţe de preţ între cele două produse, orice discriminare prin preţurile practicate în relaţia cu furnizorii celor două produse ar putea slăbi concurenţa actuală sau potenţială.
101.Referitor la discriminarea prin preţ34), prevederile art. 6 alin. (1) lit. c) din lege, respectiv prevederile art. 102 (c) din TFUE interzic discriminarea practicată de către o întreprindere ce deţine o poziţie dominantă faţă de clienţii săi, inclusiv discriminarea între clienţi pe baza faptului că aceştia acceptă sau nu să trateze în mod exclusiv cu acea întreprindere aflată în poziţie dominantă.
___
34) De exemplu, deşi în prezent serviciile de telefonie vocală fixă şi mobilă constituie pieţe ale produsului distincte, aceste pieţe au o evoluţie convergentă. Faptul de a practica tarife de interconectare mai mari operatorilor de telefonie mobilă, comparativ cu operatorii de telefonie fixă, va tinde să limiteze această convergenţă şi, prin urmare, va avea efect asupra concurenţei. Efecte similare asupra concurenţei se pot produce şi pe alte pieţe de comunicaţii electronice. Această discriminare va fi, în orice eventualitate, dificil de justificat, dată fiind obligaţia de a stabili preţurile în funcţie de costuri.
102.Prevederile art. 6 din lege, iar acolo unde este cazul, prevederile art. 102 din TFUE nu pot impune unei întreprinderi aflate în poziţie dominantă să nu aplice un tratament diferenţiat pentru categorii diferite de clienţi, în cazul în care diferenţierea poate fi obiectiv justificată pe baza tipului de interconectare oferit şi/sau pe baza condiţiilor în vigoare de acordare a licenţelor, dat fiind faptul că aceste diferenţe nu determină o distorsionare a concurenţei. Dimpotrivă, prevederile art. 6 din lege, respectiv ale art. 102 din TFUE interzic companiilor în poziţie dominantă să practice discriminări pentru tranzacţii similare, în situaţia în care o asemenea discriminare va avea efect asupra concurenţei.
Determinarea faptului dacă aceste diferenţe produc efecte distorsionante asupra concurenţei trebuie efectuată în fiecare caz în parte. Din această perspectivă trebuie reamintit că prevederile art. 5 şi 6 din lege, respectiv prevederile art. 101 şi 102 din TFUE se ocupă de aspecte referitoare la concurenţă şi nu de aspecte de reglementare a diferitelor sectoare economice.
103.Discriminarea cu privire la orice aspecte sau condiţii ale unor acorduri de acces, fără o justificare obiectivă, poate constitui un abuz. Discriminarea se poate referi la elemente precum: fixarea tarifelor, întârzieri la acordarea accesului, aspectele tehnice ale accesului, rutare, numerotare, restricţii de reţea ce exced necesităţilor şi folosirea datelor din reţea referitoare la clienţi. Totuşi, existenţa discriminării nu poate fi demonstrată decât pe baza unei analize de la caz la caz. Discriminarea reprezintă o practică interzisă de prevederile art. 6, respectiv de prevederile art. 102 din TFUE, indiferent de faptul că aceasta rezultă sau nu în mod clar din termenii unui anumit acord de acces.
104.Există în acest context o obligaţie generală a operatorului de reţea de a trata clienţii independenţi în acelaşi mod ca şi propria sa filială sau o activitate de furnizare de servicii din aval. Natura clienţilor şi cererile acestora pot juca un rol semnificativ în determinarea faptului dacă tranzacţiile pot fi comparabile. Practicarea de preţuri diferite pentru clienţi aflaţi pe niveluri diferite, cum ar fi cazul vânzării de gros şi de detaliu, nu constituie în mod necesar o discriminare.
105.Probleme de discriminare pot apărea şi în ceea ce priveşte configurarea tehnică a accesului, dată fiind importanţa acesteia. Gradul de complexitate tehnică a accesului reprezentând restricţiile asupra tipului sau nivelului din ierarhia reţelei care asigură accesul ori capacitatea tehnică a acesteia are o importanţă deosebită din punct de vedere concurenţial. Acestea se pot referi la infrastructurile disponibile pentru a asigura o conexiune sau la tipul interfeţei şi al sistemului de semnalizare folosit pentru a determina tipul de serviciu ce poate fi pus la dispoziţia părţii care solicită accesul.
Numărul şi/sau localizarea punctelor de conectare - cerinţa de a colecta şi distribui traficul pentru o anumită zonă prin centrul de comutare care deserveşte direct acea zonă şi nu la un nivel mai înalt al ierarhiei reţelei - poate juca un rol important. Partea care solicită accesul suportă cheltuieli suplimentare fie datorită furnizării legăturilor la o distanţă mai mare de propriul său centru de comutare, fie datorită faptului că este obligată să plătească tarife de transport mai mari.
Accesul egal reprezentat şi de un plan uniform de adresare, cum ar fi posibilitatea clienţilor părţii care solicită accesul de a beneficia de serviciile prestate de către furnizorul de acces prin tastarea aceluiaşi număr de cifre ca şi clienţii celui din urmă, reprezintă o problemă importantă în ceea ce priveşte concurenţa în domeniul comunicaţiilor electronice.
SUBSECŢIUNEA 13:Justificări obiective
106.Justificările ar putea include factori legaţi de operarea efectivă a reţelei deţinute de operatorul care asigură accesul sau restricţii legate de licenţiere35
_____
35) De exemplu, de natura drepturilor de proprietate intelectuală.
SUBSECŢIUNEA 14:Abuzul de poziţie dominantă colectivă
107.În cazul unei dominanţe colective, comportamentul uneia sau al mai multora dintre companiile în poziţie dominantă poate fi abuziv, chiar dacă celelalte nu au acelaşi comportament.
108.În completarea măsurilor prevăzute de lege, în situaţia în care niciun operator nu este dispus să acorde accesul şi nu există nicio justificare tehnică sau comercială pentru acest refuz, ANCOM ar putea rezolva această problemă, impunând uneia sau mai multor companii obligaţia de a acorda accesul, potrivit prevederilor OG 34/2002.