Secţiunea 2 - Formularele europene de legătură utilizate pentru stabilirea pensiilor - Instructiuni din 2009 pentru aplicarea în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 14 iunie 1971 şi a Regulamentului Consiliului nr. 574/72/CEE care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 21 martie 1972
M.Of. 355 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Decembrie 2009
SECŢIUNEA 2:Formularele europene de legătură utilizate pentru stabilirea pensiilor
Art. 26: Formularul E202/E203/E204 - "Instrumentarea unei cereri de pensie de bătrâneţe/urmaş/invaliditate"
(1)Formularul E202/E203/E204, intitulat "Instrumentarea unei cereri de pensie de bătrâneţe/urmaş/invaliditate" este emis de către instituţia statului membru căruia i-a fost adresată o cerere pentru acordarea drepturilor de pensie, care transmite câte un exemplar al formularului fiecăreia dintre instituţiile în cauză.
(2)Formularul E202/E203/E204 echivalează cu o cerere de pensie de bătrâneţe/urmaş/invaliditate pentru fiecare dintre instituţiile în cauză şi înlocuieşte cererea care ar fi trebuit făcută ţinând cont de legislaţia internă a fiecăruia dintre state.
(3)La primirea acestui formular, este declanşată examinarea dreptului solicitat de către fiecare instituţie în cauză, pentru a analiza dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a unui drept de pensie, în conformitate cu legislaţia pe care o aplică fiecare instituţie.
(4)Instituţia care instrumentează dosarul de pensie precizează data la care cererea a fost introdusă de solicitant şi care trebuie reţinută de către toate instituţiile în cauză.
Art. 27: Formularul E205 - "Atestat privind cariera de asigurat în România"
(1)Formularul E205, intitulat «Atestat privind perioada totală de asigurare» este emis atât de către instituţia de instrumentare, cât şi de către instituţiile în cauză.
(2)Având în vedere necesitatea accelerării procesului de acordare a prestaţiilor, instituţia de instrumentare poate transmite formularul E205 şi ulterior transmiterii formularului E202/203/204.
(3)Prin intermediul acestui formular fiecare instituţie implicată confirmă perioadele de asigurare, precum şi perioadele echivalente acestora realizate de persoana interesată/asiguratul decedat conform legislaţiei pe care o aplică.
(4)Având în vedere dispoziţiile specifice fiecărei legislaţii privind cuantificarea perioadelor de asigurare şi a celor echivalente acestora, a fost stabilit câte un formular de atestare a propriilor perioade de asigurare pentru fiecare dintre statele membre.
(5)Perioadele de asigurare sau perioadele echivalente acestora vor fi luate în considerare aşa cum acestea au fost confirmate de instituţia emitentă a formularului E205.
(6)Perioadele de asigurare sau perioadele echivalente acestora vor fi transformate, atunci când sunt exprimate într-o unitate diferită de cea utilizată în legislaţia naţională, conform prevederilor articolului 15 din Regulamentul 574/72.
(7)Instituţiile statelor membre care nu pot stabili drepturi de pensie au obligaţia de a emite acest formular indicând perioadele de asigurare, precum şi perioadele echivalente realizate conform legislaţiei proprii, urmând a fi reţinute în momentul stabilirii dreptului la prestaţii, de către celelalte instituţii, dacă pensia astfel obţinută este mai mare.
(8)Perioadele de asigurare realizate pe teritorii care nu mai aparţin în prezent statului român vor fi confirmate dacă au fost realizate în perioada în care respectivele teritorii se aflau sub jurisdicţia română şi dacă sunt dovedite cu documente valabile.
Art. 28: Formularul E207 - "Certificat privind cariera de asigurat"
(1)În România, formularul E207 este completat de persoana interesată, la solicitarea instituţiei de instrumentare, pentru facilitarea îndeplinirii formalităţilor de către instituţiile în cauză.
(2)Informaţiile completate în cadrul formularului E207 se referă la angajatorii sau activitatea independentă desfăşurate pe teritoriul instituţiilor în cauză.
(3)Formularul E207 poate fi însoţit de documente care atestă perioadele de asigurare sau cele echivalente realizate pe teritoriul celorlalte state membre.
Art. 29: Formularul E210 - "Notificarea deciziei cu privire la o cerere de pensie"
(1)Formularul E210 este eliberat de către fiecare dintre instituţiile în cauză, fiind însoţit de o copie a deciziei oficiale proprii.
(2)Dacă dreptul la prestaţii poate fi stabilit ţinând cont numai de perioadele proprii de asigurare, formularul E210 poate fi transmis instituţiei de instrumentare doar cu informaţii privind dreptul la pensia naţională, înaintea efectuării calculului pensiei comunitare, urmând ca rezultatul acestui din urmă calcul să fie transmis ulterior.
Art. 30: Formularul E211 - "Sumarul deciziilor"
(1)Acest document este eliberat de către instituţia care instrumentează cererea, după ce a intrat în posesia tuturor deciziilor transmise de către fiecare dintre instituţiile în cauză.
(2)Instituţia de instrumentare adresează solicitantului un exemplar al formularului E211, anexând un exemplar din fiecare decizie oficială şi trimite o copie a acestui formular către instituţiile în cauză, anexând şi o copie a propriei sale decizii.
(3)Primirea formularului E211 şi a diferitelor decizii ale celorlalte instituţii poate antrena revizuirea dosarului de către oricare dintre instituţiile în cauză.
(4)Termenele de contestaţie a deciziilor prevăzute de legislaţiile naţionale nu încep să curgă decât din momentul primirii de către solicitant a formularului E211.
Art. 31: Formularul E213 - "Raport medical detaliat"
(1)Formularul E213 este utilizat pentru stabilirea gradului de invaliditate de către toate instituţiile la legislaţia cărora solicitantul de pensie de invaliditate a fost supus.
(2)Formularul E213 este, de asemenea, utilizat, atunci când instituţia unui stat membru doreşte expertizarea medicală a unei persoane care are reşedinţa pe teritoriul altui stat membru.
Art. 32: Formularul E001 - "Formular de comunicare"
(1)Formularul E001 este utilizat în completarea altor formulare sau pentru orice schimb de informaţii care nu este prevăzut în alte formulare, nesubstituindu-se în nici un caz acestora.
(2)Utilizarea formularului E001 rămâne la iniţiativa instituţiei care doreşte să formuleze o cerere de informaţii şi/sau de formulare către instituţia unui alt stat membru.
(3)Acest formular nu este destinat unei situaţii particulare, ci serveşte doar în cazul în care niciun formular nu este adaptabil unei situaţii date.
(4)Formularul E001 se poate utiliza în vederea obţinerii, de către casele teritoriale de pensii, a unor informaţii necesare acordării drepturilor de pensie, care nu se regăsesc în rubricile celorlalte formulare, dar a căror transmitere este impusă de legislaţia naţională, atât la acordarea iniţială a drepturilor, cât şi în vederea continuării plăţii prestaţiilor.
Art. 33: Formularul E215 - "Raport administrativ cu privire la situaţia pensionarului"
Formularul E215 este folosit pentru realizarea unui control administrativ, în general, al unui beneficiar de pensii care locuieşte pe teritoriul altui stat membru.