Hotararea 592/2021 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea violenţei sexuale ''SINERGIE'' 2021-2030 şi a Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea violenţei sexuale ''SINERGIE'' 2021-2030
M.Of. 608
În vigoarePRIM-MINISTRU FLORIN-VASILE CÎŢU Contrasemnează: p. Ministrul muncii şi protecţiei sociale, Mihnea-Claudiu Drumea, secretar de stat Ministrul sănătăţii, Ioana Mihăilă Ministrul afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode Ministrul educaţiei, Sorin-Mihai Cîmpeanu Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila Zoltan p. Ministrul afacerilor externe, Daniela Anda Grigore Gîtman, secretar de stat p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Marius-Mihai Vasiliu, secretar de stat Ministrul finanţelor, Alexandru Nazare |
a) viol; b) pornografia din răzbunare - revenge porn; c) sclavie sexuală; d) hărţuire sexuală, inclusiv cereri de favoruri sexuale în schimbul promovării la locul de muncă sau promovarea în unităţile şcolare superioare; e) trafic de persoane în scopul prostituţiei forţate; f) expunere forţată la pornografie; g) sarcina forţată; h) sterilizare forţată; i) avort forţat; j) căsătoria forţată; k) mutilarea genitală a femeilor; l) testarea forţată a virginităţii. |
a) sex - caracteristici biologice şi fiziologice ale bărbaţilor şi femeilor; sunt congenitale, iar diferenţele dintre sexe sunt limitate la funcţiile fiziologice de reproducere; b) gen - caracteristici sociale construite pe baza a diferiţi factori cum ar fi: vârsta, religia, originea etnică şi socială. Ele diferă de la o cultură la alta şi definesc statutul, rolul, responsabilitatea socială, relaţiile de putere dintre membrii oricărei societăţi sau culturi; c) violenţa - ca mijloc de control şi opresiune de natură emoţională, psihologică, fizică, sexuală, socială. În timp ce agresivitatea este o tendinţă înnăscută, violenţa se învaţă; d) abuz - uzul inadecvat de putere prin care autorul deţine controlul sau anumite avantaje asupra abuzatului; e) coerciţie - forţare sau tentativa de forţare împotriva consimţământului persoanei, uzându-se de ameninţare, insistenţă, manipulare, norme culturale sau putere economică; f) agresor - persoană, grup, instituţie care exercită agresiunea. Este un mit că violenţa sexuală şi de gen este săvârşită de către persoane străine. Cele mai multe fapte de acest tip sunt înfăptuite de persoane cunoscute, iar multe incidente violente sunt premeditate şi planificate în avans; g) cultura violului - rape culture - un complex de credinţe care încurajează agresiunea sexuală masculină şi încurajează violenţa împotriva femeilor. Această noţiune descrie o societate în care violenţa este considerată sexy şi sexualitatea violentă. Manifestările în cadrul unei culturi a violului includ cazuri de violenţă sexuală care variază de la remarci sexuale, atingeri sexuale până la viol, precum şi faptul că asemenea violenţe împotriva femeilor sunt trecute cu vederea şi prezentate ca normale, https://eige.europa.eu/ro/taxonomy/term/1341. |
a) femei, în special cele aflate în relaţii abuzive, cele dependente economic şi social de partener; b) copii, fete şi băieţi, precum şi tineri, inclusiv cei aflaţi în centre de plasament; c) bărbaţi şi femei cu dizabilităţi fizice şi psihice, din familie sau din centrele rezidenţiale; d) persoane aflate în închisoare sau în detenţie; e) persoane cu dependenţă de droguri sau alcool; f) persoane cu istoric de viol sau abuz sexual care au avut calitatea de victimă a unui viol sau a unei alte forme de agresiune sexuală; g) persoane implicate în prostituţie sau în producerea şi difuzarea de materiale pornografice, persoanele traficate în scopul exploatării sexuale; h) persoane fără adăpost. |
a) Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene; b) Statutul Curţii Infracţionale Internaţionale de la Roma, 1998; c) Rezoluţia 1325 a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite, 2000; d) Convenţia Consiliului Europei pentru protecţia copiilor împotriva exploatării sexuale şi a abuzurilor sexuale, adoptată la Lanzarote la 25 octombrie 2007 şi semnată de România la Lanzarote la 25 octombrie 2007, ratificată de România prin Legea nr. 252/2010; e) Convenţia Consiliului Europei privind criminalitatea informatică, adoptată la Budapesta la 23 noiembrie 2001, ratificată de România prin Legea nr. 64/2004; f) Recomandarea Comitetului de Miniştri către statele membre nr. R (87) 21 privind asistenţa victimelor şi prevenirea victimizării; g) Convenţia cu privire la drepturile copilului, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 20 noiembrie 1989; h) Declaraţia privind eliminarea violenţei împotriva femeilor, adoptată de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite la 23 februarie 1994; i) Declaraţia şi Platforma de acţiune adoptate la Beijing, în cadrul Conferinţei mondiale asupra femeilor, septembrie 1995; j) Recomandarea Consiliului Europei nr. R (2002) privind protecţia femeilor contra violenţei; k) Rezoluţia Adunării Generale a Naţiunilor Unite nr. 61/143 privind intensificarea eforturilor în vederea eliminării tuturor formelor de violenţă împotriva femeilor din 19 decembrie 2006; l) Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 26 septembrie 2007; m) Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului; n) Directiva 2004/80/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind despăgubirea victimelor infracţionalităţii; o) Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2004/68/JAI a Consiliului; p) Directiva 2011/99/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind ordinul european de protecţie; q) Regulamentul (UE) nr. 606/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 iunie 2013 privind recunoaşterea reciprocă a măsurilor de protecţie în materie civilă; r) Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2011 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane şi protejarea victimelor acestuia, precum şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2002/629/JAI a Consiliului. |
a) dezvoltarea activităţilor de educaţie timpurie şi de creştere a nivelului de răspuns şi atitudine civică la nivelul comunităţii; b) stabilirea unor mecanisme de monitorizare şi raportare a violenţei sexuale; c) includerea unor prevederi referitoare la interzicerea şi sancţionarea hărţuirii sexuale în regulamentele interne de funcţionare a instituţiilor publice şi private, inclusiv pentru elaborare unor protocoale pentru gestionarea sesizărilor de hărţuire sexuală la locul de muncă şi în unităţile de învăţământ; d) dezvoltarea unui sistem de servicii care să răspundă nevoilor medicale/de sănătate ale victimelor/supravieţuitorilor; e) dezvoltarea unui sistem de servicii care să răspundă nevoilor psihosociale ale victimelor/supravieţuitorilor; f) dezvoltarea unui sistem de servicii care să răspundă nevoilor de siguranţă/securitate a victimelor/supravieţuitorilor; g) stabilirea unui răspuns coordonat la nivelul cadrului juridic/legal; h) identificarea rolurilor şi responsabilităţilor altor potenţiali actori; i) dezvoltarea unui plan de lucru/asistenţă cu agresorii. |
Măsura | Termen de realizare | Responsabil | Resurse | Indicatori | Riscuri |
1. Derularea anuală de activităţi de educaţie parentală organizate de către echipele intersectoriale locale pentru prevenirea şi combaterea violenţei asupra copilului şi a violenţei domestice (EIL) | 2021-2030 | CJ/CL de sector, monitorizare de către ANDPDCA | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: CJ/CL de sector, ANDPDCA | - Organizarea unor grupuri de sprijin şi educaţie parentală | Reticenţa părinţilor de a participa la grupurile de sprijin Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
2. Elaborarea şi implementarea unor proceduri de lucru şi ghiduri de bune practici în prevenirea abuzului sexual asupra copiilor în familie şi în comunitate | 2021-2023 | ANDPDCA, MAI, ANES,ONG, INM, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANDPDCA, MAI, ANES, ONG | - Proceduri de lucru elaborate - Ghiduri de bune practici elaborate | Lipsa bunelor practici |
3. Îmbunătăţirea competenţelor cadrelor didactice din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi tehnic şi profesional în abordarea violenţei sexuale şi violenţei domestice | 2021-2025 | ME, Colegiul Naţional al Psihologilor, ANES, casele corpului didactic, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ME, Colegiului Naţional al Psihologilor, ANES, caselor corpului didactic, ONG | Acţiuni privind instruirea/formarea continuă/informarea-conştientizarea cadrelor didactice din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi tehnic şi profesional cu privire la abordarea violenţei sexuale şi violenţei domestice | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
4. Formarea continuă pentru toate categoriile de profesionişti relevante (cadre didactice, medici, psihologi, poliţişti, judecători, procurori, asistenţi sociali etc.), precum şi a reprezentanţilor ONG-urilor care activează în domeniu, pe tema prevenirii şi combaterii violenţei sexuale în toate formele sale, inclusiv a faptelor săvârşite în mediul cibernetic (cadre didactice, medici, psihologi, poliţişti, judecători, procurori, asistenţi sociali, ONG etc.) | 2021-2030 | ME, ANES, MAI/IGPR, ISOP, ANITP, INM, MS, ONG, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ME, ANES, MAI/IGPR, ISOP, ANITP, INM, MS, ONG | Număr de profesionişti care au beneficiat de formare continuă (cadre didactice, medici, psihologi, poliţişti, judecători, procurori, asistenţi sociali, ONG etc.) | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
5. Elaborarea şi aprobarea unui conţinut educaţional obligatoriu pentru învăţământul de masă la toate nivelurile, adaptat în funcţie de vârstă, pe tema prevenirea şi combaterea abuzurilor sexuale de orice tip şi din orice mediu (inclusiv online). Implementarea acestui conţinut în cadrul unei noi materii sau prin integrarea în materii existente Obiective de învăţare minime (adaptate pe vârste): recunoaşterea comportamentelor sexuale neadecvate (de la atingeri nedorite la expunerea la pornografie), cum luăm atitudine şi modalităţi de raportare | 2021-2030 | ME, ANES, CSM, ONG, cu implicarea unor procurori, poliţişti, judecători practicieni în domeniu | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; personal de specialitate din cadrul: ME, ANES, CSM, ONG | Planuri-cadru, programe şcolare care integrează prevenirea violenţei sexuale, elaborate şi aprobate de ME şi introduse în învăţământul de masă cu caracter obligatoriu La realizarea acestei măsuri este necesară implicarea unor procurori, poliţişti, judecători practicieni în domeniu (pentru identificarea şi înţelegerea pericolelor concrete care rezultă din cazuistică şi expunerea unor moduri de operare şi metode folosite de acest tip de agresori). | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
6. Informarea şi instruirea elevilor şi părinţilor în scopul conştientizării necesităţii educării în scopul prevenirii şi combaterii abuzurilor sexuale de orice tip şi din orice mediu: unitate de învăţământ, familie/familie extinsă, comunitate, societate | 2021-2025 | ME, unităţi de învăţământ, IPJ, ANES, CSM, DGASPC, ONG, cu implicarea unor procurori, poliţişti, judecători practicieni în domeniu | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ME, unităţi de învăţământ, IPJ, ANES, CSM, DGASPC, ONG | Număr de acţiuni privind informarea şi instruirea elevilor şi părinţilor | Reticenţa elevilor şi părinţilor de a participa la acţiunile de informare şi instruire |
7. Informarea şi educarea adulţilor în scopul prevenirii şi combaterii abuzurilor sexuale de orice tip şi din orice mediu: loc de muncă, familie/familie extinsă, comunitate, societate, inclusiv prevenirea recidivelor în cazurile de viol | Permanent | ANES, IGPR, organizaţii sindicale şi patronale, ANP, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANES, IGPR, organizaţiilor sindicale şi patronale, DNP, ANP, ONG | Număr de acţiuni privind informarea şi instruirea adulţilor | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
8. Înfiinţarea unor cluburi de împuternicire a fetelor şi băieţilor (CIFB) pe lângă unităţile de învăţământ, cu activităţi centrate pe: dezvoltarea personală, cunoaşterea drepturilor, mentorat, modele de viaţă, tehnici de autoapărare | 2023-2028 | ME, IGPR, ONG, universităţi, ANES, cu implicarea unor procurori, poliţişti, judecători, practicieni în domeniu | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ME, IGPR, ONG, universităţilor, ANES | Număr de CIFB create | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
9. Derularea unor campanii locale şi naţionale de prevenire a traficului de persoane şi a turismului sexual, cu implicarea autorităţilor locale, societăţii civile şi, inclusiv, a reprezentanţilor poliţiei | Permanent | ANITP, IGPR, APL, consilii judeţene, MP, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANITP, IGPR, MP, APL, consiliilor judeţene | Număr de campanii locale şi naţionale de prevenire a traficului de persoane Număr de autorităţi publice locale implicate | Nivel scăzut de implicare din partea autorităţilor locale |
10. Derularea de acţiuni anuale de informare şi conştientizare pe tema prevenirii şi combaterii violenţei sexuale, adresate jurnaliştilor, bloggerilor şi vloggerilor a căror activitate are impact asupra copiilor/adolescenţilor | Permanent | ANES, CNA, IGPR, MP, ONG, asociaţii profesionale ale jurnaliştilor | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANES, CNA, IGPR, MP, ONG, asociaţiilor profesionale ale jurnaliştilor | Număr de jurnalişti implicaţi | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
11. Campanii de informare a persoanelor migrante/refugiate privind legislaţia din România - dreptul la siguranţă şi integritate corporală, servicii de suport şi modalităţi de raportare în caz de abuz | Anual | ONG, APL, OIM | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ONG-urilor de profil, APL | Număr de persoane informate, număr de autorităţi publice locale implicate | Nivel scăzut de implicare din partea autorităţilor locale |
Măsura | Termen de realizare | Responsabil | Resurse | Indicatori | Riscuri |
1. Derularea unor campanii locale şi naţionale privind serviciile de sprijin pentru combaterea violenţei sexuale, adresate grupurilor vulnerabile, cu posibilitatea de accesare a serviciilor | Permanent | APL, ANES, MAI/IGPR, MP, ANDPDCA, ANITP, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: APL, ANES, MAI/IGPR, MP, ANDPDCA, ANITP, ONG | Număr de persoane vulnerabile informate şi consiliate prin campanii derulate la nivel local şi naţional | Reticenţa persoanelor vulnerabile de a participa la activităţi şi de a accesa servicii sociale |
2. Analiza cadrului legislativ actual din perspectiva necesităţii asigurării siguranţei în mediul online şi a unui răspuns ferm pentru combaterea pornografiei, pornografiei din răzbunare, hărţuirii/şantajului privind difuzarea unor materiale cu conţinut sexual | 2021-2023 | MAI/IGPR, ANES, MP, ONG, PICCJ, DIICOT, ANCOM | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, ANES, PICCJ, MP, DIICOT, ANCOM, ONG | Raport de analiză elaborat | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor responsabile Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
3. Formarea profesională continuă a specialiştilor din unităţile sanitare şi din cadrul serviciilor de medicină legală | Permanent | MS, INML, servicii de medicină legală | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MS, INML, serviciilor de medicină legală | Număr de sesiuni de formare/programe de formare | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
4. Analiza privind necesitatea înfiinţării unor servicii/compartimente de tip cyber patrol la nivelul poliţiei naţionale | 2021-2025 | MAI/IGPR, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, MP, ANES, ANDPDCA | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MS, INML, serviciilor de medicină legală, MAI/IGPR, Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, MP, ANES, ANDPDCA | Constituirea unui grup de lucru Elaborarea unui document privind necesitatea înfiinţării unor servicii/compartimente de tip cyber patrol la nivelul poliţiei naţionale | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor responsabile Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
5. Derularea unor activităţi de informare a copiilor, tinerilor şi părinţilor privind gestionarea pericolelor în legătură cu accesarea platformelor de socializare online | Permanent | MAI/IGPR, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, MP, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, MP, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Număr de activităţi de informare a copiilor, tinerilor şi părinţilor privind gestionarea pericolelor în legătură cu accesarea platformelor de socializare online | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
6. Întărirea gradului de aplicare şi respectare a politicilor interne la nivelul angajatorilor cuprinzând măsuri de prevenire, combatere şi sesizare a faptelor de hărţuire sexuală/abuz la locul de muncă | Permanent | ANES, organizaţii sindicale şi patronale, operatori economici | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANES, organizaţiilor sindicale şi patronale, operatorilor economici | Număr de acţiuni de informare realizate la nivelul angajatorilor | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
7. Marcarea Zilei internaţionale împotriva violenţei domestice - 25 noiembrie | Anual | MAI/IGPR, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Organizarea unor evenimente tematice de conştientizare a fenomenului violenţei sexuale | Gradul ridicat de toleranţă la violenţă sexuală al opiniei publice |
8. Marcarea celor 16 zile de activism care urmează zilei de 25 noiembrie | Anual | MAI/IGPR, Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, ANES, ANDPDCA, ME, ONG | Organizarea unor evenimente tematice de conştientizare a fenomenului violenţei sexuale | Gradul ridicat de toleranţă la violenţă sexuală al opiniei publice |
9. Derularea de campanii de conştientizare în rândul poliţiştilor şi personalului din serviciile sociale de la nivelul autorităţilor locale, cu privire la vulnerabilitatea migranţilor | 2021-2023 | IGPR, MMPS, consilii judeţene, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: IGPR, MMPS, consiliilor judeţene, ONG | Număr de funcţionari/poliţişti conştientizaţi | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor responsabile/angajaţilor Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
10. Completarea cadrului legislativ special în sensul reglementării posibilităţii obţinerii de daune morale prin intermediul compensaţiilor financiare acordate de la bugetul de stat şi pentru daunele morale provocate victimelor infracţiunilor de viol/agresiune sexuală/raport sexual cu un minor/trafic de persoane etc. | 2021- 2024 | MJ, MAI/IGPR, ANES, ANITP, MP, ANDPDCA | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MJ, MAI/IGPR, ANES, ANITP, MP, ANDPDCA | Modificarea/Completarea cadrului legislativ astfel încât victimele infracţiunilor de viol/agresiune sexuală/raport sexual cu un minor/trafic de persoane etc. să poată obţine compensaţii financiare de la bugetul de stat şi pentru prejudiciul moral suferit | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor responsabile Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
11. Analiza privind acţiunile şi măsurile necesare în vederea alinierii la iniţiativele Comisiei Europene privind armonizarea răspunsului la unele forme specifice de violenţă bazată pe gen [în conformitate cu art. 83 alin. (1) din TFUE], aşa-numitele Eurocrimes şi/sau la măsurile suplimentare pentru prevenirea şi combaterea unor forme specifice de violenţă bazată pe gen, inclusiv pentru hărţuire sexuală şi abuz împotriva femeilor | 2021-2026 | MAI/IGPR, ANES, MJ, MP, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, ANES, MJ, MP, ONG | Nr. de acţiuni/măsuri realizate pentru prevenirea şi combaterea unor forme specifice de violenţă bazată pe gen, inclusiv pentru hărţuire sexuală şi abuz împotriva femeilor | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
Măsura | Termen de realizare | Responsabil | Resurse | Indicatori | Riscuri |
1. Instituirea unui sistem naţional de monitorizare a tuturor formelor de violenţă sexuală | 2021-2023 | ANDPDCA, ANES, MAI, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANDPDCA, ANES, MAI, MP | Set de indicatori elaborat şi preluat în sistemul de raportare al instituţiilor cu atribuţii în domeniul violenţei Metodologie de colaborare interinstituţională elaborată | Lipsa dorinţei de perfecţionare şi aprofundare a cunoştinţelor din partea profesioniştilor din domeniu |
2. Crearea şi funcţionarea unor centre de criză/servicii integrate de sprijin pentru situaţiile de violenţă sexuală, inclusiv prin sprijinirea şi finanţarea mediului ONG la nivel local pentru funcţionarea unor centre de sprijin în cazul violenţei sexuale. Serviciile integrate de sprijin vor include măsuri precum: cazare atât pentru victime, cât şi pentru minorii aflaţi în îngrijire în servicii sociale în regim rezidenţial, locuinţe protejate/vouchere chirie, consiliere profesională, consiliere juridică, suport material pentru asigurarea nevoilor de bază (îmbrăcăminte, hrană, materiale de uz sanitar, medicamente, transport). | 2021-2030 | ANES, MS, CJ, APL, IGPR, PICCJ, spitale judeţene de urgenţă, servicii de medicină legală, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile;Programul operaţional Incluziune şi demnitate socială 2021-2027;personal de specialitate din cadrul: ANES, MS, CJ, APL, spitalelor judeţene de urgenţă, serviciilor de medicină legală, ONG | Nr. de centre de criză pentru situaţiile de viol/servicii integrate de sprijin/centre de sprijin în cazul violenţei sexuale Elaborarea unui ordin comun MS, MMPS, IGPR şi PICCJ privind asistenţa multidisciplinară a victimelor agresiunilor sexuale | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor responsabile Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
3. Educarea tinerilor delincvenţi, adulţilor agresori/condamnaţi pentru infracţiuni de natură sexuală, prin programe de intervenţie specifice, inclusiv în vederea prevenirii recidivelor în cazurile de viol | 2022-2027 | ANES, IGPR, organizaţii sindicale şi patronale, ANP, DNP, ONG, DGASPC | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: ANES, IGPR, organizaţiilor sindicale şi patronale, ANP, DNP, ONG, DGASPC | Nr. programe de intervenţie specifice Nr. beneficiari | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
4. Întărirea capacităţii serviciilor de sprijin pentru victimele infracţiunilor din cadrul DGASPC, care acordă sprijin victimelor infracţiunilor | 2022-2027 | DGASPC, MMPS, MJ, MP, MAI | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: DGASPC, MMPS, MJ, MP, MAI | Nr. compartimente de sprijin pentru victimele infracţiunilor, create în cadrul DGASPC | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare Lipsa de personal specializat |
5. Furnizarea de sprijin psihologic adecvat pentru victimele violenţei sexuale prin intermediul unor programe de dezvoltare personală şi identificarea unor modalităţi de facilitare a suportării costurilor psihoterapiei (cel puţin pentru un număr de şedinţe) pentru victimele violenţei sexuale | 2023-2030 | ANES, DGASPC, Colegiul Naţional al Psihologilor | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile; personal de specialitate din cadrul: ANES, DGASPC, Colegiului Naţional al Psihologilor | Nr. de victime ale violenţei sexuale care au beneficiar de sprijin prin intermediul grupurilor de suport - suportarea costurilor psihoterapiei (cel puţin pentru un număr de şedinţe) pentru victimele violenţei sexuale; modalităţi identificate privind suportarea costurilor psihoterapiei (cel puţin pentru un număr de şedinţe) pentru victimele violenţei sexuale | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
6. Informare, orientare şi sprijin pentru victimele violenţei sexuale, inclusiv victimele traficului de persoane, prin intermediul liniei naţionale telefonice gratuite cu număr unic 0800-500-333, cu program non-stop, şi identificarea de noi oportunităţi privind înfiinţarea unei linii naţionale telefonice gratuite destinate problematicii violenţei sexuale | 2021-2030 | ANES, IGPR, ONG, APL, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: ANES, IGPR, ONG, APL, MP | Nr. de victime ale violenţei sexuale şi nr. de victime ale traficului de persoane care au beneficiat de sprijin prin intermediul liniei naţionale telefonice gratuite cu nr. unic 0800-500-333, cu program non-stop Nr. de soluţii identificate privind înfiinţarea unei linii naţionale telefonice gratuite destinate problematicii violenţei sexuale | Nivel scăzut de implicare din partea autorităţilor locale |
7. Identificarea unor exemple de bună practică în scopul îmbunătăţirii capacităţii instituţionale privind colectarea, centralizarea şi gestionarea datelor din Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor | 2023-2026 | MAI/IGPR, ANP, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: MAI/IGPR, ANP, MP | Organizarea unor schimburi de experienţă cu state care gestionează registre naţionale similare | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
8. Realizarea unei analize în vederea determinării celor mai frecvente cauze care înlătură răspunderea penală a făptuitorilor din perspectiva dosarelor care implică infracţiuni de natură sexuală (viol, hărţuire sexuală etc.) în care s-a stabilit neînceperea urmăririi penale la nivel de parchet, respectiv achitarea în instanţă | Anual | Avocatul Poporului, MAI, MJ, MP, universităţi - facultăţi de drept, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: Avocatului Poporului, MAI, MJ, MP, universităţilor - facultăţi de drept, ONG | Analiză realizată şi concluzii integrate în planificarea strategică | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
9. Îmbunătăţirea colectării de date, dezagregate pe sex şi vârstă, respectiv relaţia cu agresorul, cu privire la plângerile depuse pentru toate formele violenţei sexuale (de exemplu, hărţuirea sexuală la locul de muncă, în şcoală şi stradală, violenţă cibernetică), pentru toate categoriile de vârstă, inclusiv date despre soluţionarea plângerii | 2023-2028 | IGPR, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: IGPR, MP | Modificări în protocoalele de colectare de date în conformitate cu necesităţile de planificare strategică | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
10. Realizarea unui studiu naţional privind prevalenţa formelor de violenţă sexuală în rândul populaţiei | 2021-2024 | IGPR, ANES, ONG, APL, DGASPC, MJ | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: IGPR, ANES, MJ, ONG, APL, DGASPC | Rezultate studiu publicate | Gradul ridicat de toleranţă la violenţă sexuală al opiniei publice |
11. Introducerea unor măsuri de prevenire şi combatere a violenţei sexuale în cadrul programelor de interes naţional în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice | 2022-2030 | ANES | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; personal de specialitate din cadrul ANES | Includerea tematicii privind combaterea violenţei sexuale în cel puţin un program de interes naţional | Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
Măsura | Termen de realizare | Responsabil | Resurse | Indicatori | Riscuri |
1. Îmbunătăţirea mijloacelor de identificare a agresorilor şi de sancţionare, prin acţiuni de formare continuă privind specificul traficului de persoane, respectiv al violenţei sexuale pentru poliţişti (inclusiv operatorii 112 şi poliţia locală), procurori şi judecători | Anual | IGPR, MP, INM, CSM, ANITP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: IGPR, Ministerului Public, CSM, INM, ANITP | Nr. de persoane formate la nivel de IGPR, MP, MAI, parchete şi instanţe | Nivel scăzut de implicare din partea personalului Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
2. Elaborarea unui program de formare pentru echipe mobile care asigură intervenţia de urgenţă în situaţiile de violenţă domestică şi pentru specialiştii din cadrul serviciilor sociale destinate victimelor violenţei domestice | 2022-2025 | ANES, APL, DGASPC, ONG | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: ANES, APL, DGASPC, ONG | Un program de formare pentru echipe mobile care asigură intervenţia de urgenţă în situaţiile de violenţă domestică şi pentru specialiştii din cadrul serviciilor sociale destinate victimelor violenţei domestice | Nivel scăzut de implicare din partea personalului Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
3. Derularea unui program de formare pentru specialiştii compartimentelor specializate de violenţă domestică de la nivelul DGASPC care intervin în situaţiile de violenţă şi pentru EIL | 2022-2025 | ANES, ANDPDCA, DGASPC | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: ANES, ANDPDCA, DGASPC | Un program de formare pentru specialiştii compartimentelor specializate de violenţă domestică de la nivelul DGASPC care intervin în situaţiile de violenţă | Nivel scăzut de implicare din partea personalului Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
4. Întărirea capacităţii şi eficientizarea organismelor interinstituţionale: COJES/CONES/Comitetul interministerial pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice | 2022-2025 | ANES, APL, DGASPC, instituţii deconcentrate de la nivel local | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din bugetele locale; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: ANES, DGASPC, APL, instituţiilor deconcentrate de la nivel local | Elaborarea de instrumente de lucru privind eficientizarea activităţii organismelor interinstituţionale | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor cu atribuţii în domeniu Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
5. Crearea de structuri specializate în cadrul parchetului şi poliţiei, dotarea lor cu instrumente necesare şi elaborarea unor proceduri (metodologii) de intervenţie rapidă(cu implicarea tuturor instituţiilor responsabile în gestionarea acestui tip de cauze) | 2022-2025 | MAI, MP | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile; finanţare din fonduri externe nerambursabile;personal de specialitate din cadrul: MAI, MP | Număr de structuri specializate create în cadrul parchetului şi poliţiei Număr de proceduri (metodologii) de intervenţie rapidă (cu implicarea tuturor instituţiilor responsabile în gestionarea acestui tip de cauze) | Nivel scăzut de implicare din partea instituţiilor cu atribuţii în domeniu Nivel crescut de rezistenţă la schimbare |
Măsura | Termen de realizare | Responsabil | Resurse | Indicatori | Riscuri |
1. Raportarea anuală a gradului de implementare a activităţilor asumate în cadrul Planului de acţiuni | |||||
Monitorizarea măsurilor cuprinse în Planul de acţiuni | Anual | Persoanele desemnate ca responsabile cu implementarea strategiei din cadrul tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniu | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile | Elaborarea unei proceduri de raportare şi monitorizare a datelor Un raport anual privind gradul de implementare a activităţilor asumate | Acurateţea datelor colectate Lipsa de implicare a instituţiilor responsabile Netransmiterea datelor |
2. Evaluarea finală a Planului de acţiuni | |||||
Realizarea unei analize privind îndeplinirea obiectivelor asumate în cadrul Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea violenţei sexuale "SINERGIE" 2021-2030 | 2029/2030 | Toate instituţiile implicate în implementarea măsurilor specifice | Finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele instituţiilor responsabile | O analiză privind îndeplinirea obiectivelor asumate în cadrul Strategiei naţionale pentru prevenirea şi combaterea violenţei sexuale "SINERGIE" 2021-2030 Diseminarea analizei prin diferite mijloace (site, Facebook etc.) la nivelul tuturor instituţiilor responsabile şi extragerea unor lecţii învăţate ca premisă a elaborării următoarei strategii specifice | Acurateţea datelor colectate Lipsa de implicare a instituţiilor responsabile Netransmiterea datelor |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (10)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (10)
- Regulamentul 606/12-iun-2013 privind recunoaşterea reciprocă a măsurilor de protecţie în materie civilă
- Directiva 2012/29/UE/25-oct-2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului
- Directiva 2011/93/UE/13-dec-2011 privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2004/68/JAI a Consiliului