Capitolul iv - Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile instituţiilor din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului - Hotararea 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia
M.Of. 729
Ieşit din vigoare Versiune de la: 20 Decembrie 2022
CAPITOLUL IV:Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile instituţiilor din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului
Art. 8
(1)Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului îndeplinesc atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului de implementare a politicilor, strategiilor şi legislaţiei în domeniul protecţiei mediului la nivel judeţean, precum şi la nivelul municipiului Bucureşti.
(2)Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului au următoarele atribuţii principale:
1.a) emit acte de reglementare în conformitate cu competenţele stabilite prin prezenta hotărâre şi prin alte acte normative în vigoare din domeniul protecţiei mediului sau de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
2.b) parcurg procedurile şi emit avize de mediu pentru planurile care urmează a fi implementate pe teritoriul judeţului sau al municipiului Bucureşti, cu informarea prealabilă a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
3.c) stabilesc în actele de reglementare valori-limită pentru emisiile poluanţilor în mediul înconjurător în funcţie de gradul de poluare existent, precum şi metodele de măsurare ale acestora;
4.d) gestionează funcţionarea la nivel local a laboratoarelor pentru analiza aerului, deşeurilor, zgomotului şi vibraţiilor, precum şi a radioactivităţii mediului, aflate în structura proprie;
5.e) implementează şi menţin un sistem de management adecvat pentru activitatea laboratoarelor şi staţiilor prevăzute în Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
6.f) pot efectua, la cerere, măsurări şi analize de laborator ale calităţii factorilor de mediu;
7.g) efectuează şi derulează activităţi de monitorizare a calităţii mediului înconjurător la nivel teritorial, prin operarea echipamentelor, colectarea şi validarea datelor şi transmiterea acestora către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
8.h) asigură colectarea şi validarea datelor primare necesare evaluării calităţii aerului, pe care le transmit Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
9.i) elaborează periodic rapoarte privind starea factorilor de mediu la nivel local;
10.j) verifică modul de implementare a proiectelor de tip "implementare în comun" (JI) în baza Protocolului de la Kyoto;
11.k) elaborează, împreună cu titularul de activitate şi cu autorităţile implicate, planurile de acţiune pe termen scurt în domeniul calităţii aerului;
12.l) participă la elaborarea planurilor de menţinere a calităţii aerului şi a planurilor de calitate a aerului şi le avizează;
13.m) elaborează rapoarte privind stadiul şi efectele realizării măsurilor din planurile de calitate a aerului, din planurile de menţinere a calităţii aerului şi din planurile de acţiune pe termen scurt;
14.n) asigură implementarea la nivel teritorial a prevederilor legislaţiei naţionale referitoare la compuşii organici volatili rezultaţi din depozitarea, încărcarea, descărcarea şi distribuţia benzinei la terminale şi la staţiile de benzină;
15.o) nominalizează reprezentanţi în cadrul comisiilor pentru evaluarea şi analizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune pentru reducerea nivelului de zgomot;
16.p) realizează colectarea, centralizarea, validarea şi prelucrarea datelor şi informaţiilor de mediu la nivel judeţean pentru elaborarea unitară a inventarelor şi rapoartelor de emisii de poluanţi atmosferici şi de gaze cu efect de seră;
17.q) participă la elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor şi la monitorizarea realizării obiectivelor stabilite prin aceste planuri;
18.r) aprobă planurile elaborate de operatorii economici în vederea eliminării echipamentelor care conţin sau sunt contaminate cu bifenili policloruraţi (PCB), conform legislaţiei în vigoare;
19.s) aprobă transportul deşeurilor periculoase pe teritoriul României, conform legislaţiei în vigoare;
20.ş) emit avizul de împrăştiere a nămolului conform legislaţiei în vigoare privind protecţia mediului şi, în special, a solurilor, când se utilizează nămoluri de epurare în agricultură;
21.t) realizează colectarea, validarea şi prelucrarea datelor şi informaţiilor în domeniul gestionării deşeurilor şi a celor privind chimicalele la nivel judeţean;
22.ţ) asigură identificarea, promovarea şi monitorizarea implementării proiectelor prioritare din Planul naţional de acţiune pentru protecţia mediului; elaborează şi actualizează planul local de acţiune pentru mediu;
23.u) atribuie administrarea ariilor naturale protejate, pe baza convenţiilor de custodie, conform legislaţiei în vigoare;
24.v) asigură administrarea ariilor naturale protejate care nu sunt atribuite în custodie;
25.w) monitorizează activitatea de administrare a ariilor naturale protejate;
26.x) elaborează măsuri minime de conservare pentru ariile naturale protejate de interes comunitar care nu sunt atribuite în custodie;
27.y) implementează şi/sau sprijină implementarea politicilor şi strategiilor privind educaţia ecologică şi conştientizarea publicului în domeniul ariilor protejate;
28.z) derulează procedura de evaluare adecvată pentru planuri/proiecte susceptibile să genereze un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
29.aa) realizează lista siturilor contaminate/potenţial contaminate, decide asupra necesităţii realizării investigării şi evaluării preliminare şi/sau de detaliu a zonelor contaminate, analizează şi aprobă programele de remediere a zonelor în care solul şi subsolul sunt afectate;
30.bb) asigură accesul publicului la informaţia de mediu, consultarea şi participarea acestuia la luarea deciziilor privind mediul, în condiţiile legislaţiei specifice;
31.cc) participă la programe şi proiecte naţionale şi internaţionale, cu consultarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
32.dd) elaborează propuneri privind delimitarea ariilor naturale protejate de interes naţional, a căror limite nu sunt aprobate printr-un act normativ;
33.ee) îndeplinesc atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, conform prevederilor legale în vigoare;
34.ff) asigură implementarea sistemului de control managerial intern;
35.gg) derulează procedura de evaluare a impactului asupra mediului, procedura de evaluare a rapoartelor de securitate şi procedura de evaluare adecvată pentru proiectele care intră sub incidenţa legislaţiei privind prevenirea şi controlul integrat al poluării;
36.hh) derulează procedura de autorizare integrată de mediu şi de emitere a autorizaţiei integrate de mediu;
37.ii) urmăresc îndeplinirea cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare emise şi, în cazul constatării unor neconformităţi, iau măsurile care se impun, potrivit competenţelor stabilite de legislaţia în vigoare;
38.jj) gestionează inventarierea instalaţiilor ce intră sub schema de comercializare a emisiilor de gaze cu efect de seră, pentru perioada 2013-2020;
39.kk) asigură funcţionarea secretariatelor de risc de la nivel local;
40.ll) urmăresc aplicarea la nivel teritorial a programelor şi măsurilor pentru respectarea convenţiilor, acordurilor şi tratatelor internaţionale în domeniu la care România este parte;
41.mm) asigură consilierea şi coordonarea procedurilor de emitere a actelor de reglementare;
42.nn) îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite prin actele normative pentru domeniul său de activitate ori de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, în condiţiile legii.
Art. 9
(1)Conducerea agenţiei pentru protecţia mediului este asigurată de un director executiv, numit prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în condiţiile legii.
(2)Directorul executiv al agenţiei pentru protecţia mediului îndeplineşte funcţia de ordonator terţiar de credite.
(3)Directorul executiv al agenţiei pentru protecţia mediului numeşte şi eliberează din funcţie personalul de conducere al acesteia, cu avizul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în condiţiile legii.
(4)Directorul executiv al agenţiei pentru protecţia mediului numeşte şi eliberează din funcţie personalul de execuţie al acesteia, în condiţiile legii şi ale prezentei hotărâri.
(5)Structurile organizatorice, statele de funcţii şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare ale agenţiilor pentru protecţia mediului se aprobă prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(6)Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare al agenţiilor pentru protecţia mediului este supus actualizării periodice.
(7)Personalul de conducere şi de execuţie din cadrul agenţiilor pentru protecţia mediului are calitatea de funcţionar public, cu excepţia personalului care exercită activităţi de secretariat şi administrative.
(8)Prin decizie a directorului executiv al agenţiei pentru protecţia mediului şi cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în cadrul structurii organizatorice se pot organiza colective temporare, fără modificarea structurii organizatorice, în condiţiile legii.