Secţiunea 3 - Răspunderea extinsă a producătorului - Ghid din 2023 privind Reglementările specifice din domeniul deşeurilor, ca urmare a implementării proiectului SIPOCA 394/116097

M.Of. 880 bis

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2023
SECŢIUNEA 3:Răspunderea extinsă a producătorului

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

31.

În vederea prevenirii, reutilizării, reciclării şi a altor tipuri de valorificare a deşeurilor, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului promovează sau, după caz, propune măsuri cu caracter legislativ şi/sau ghiduri, recomandări, prin care producătorul produsului, persoana fizică autorizată sau persoana juridică care, cu titlu profesional, proiectează, produce, prelucrează, tratează, vinde ori importă produse este supus unui regim de răspundere extinsă a producătorului.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (1)

32.

Măsurile prevăzute la punctul 31 sunt incluse în următoarea listă care nu este exhaustivă:

a) încurajarea proiectării de produse şi de componente de produse care să aibă un impact redus asupra mediului şi care să genereze o cantitate scăzută de deşeuri în timpul producerii şi al utilizării ulterioare şi asigurarea valorificării şi eliminării produselor care au devenit deşeuri în conformitate cu prevederile punctelor 4-6 şi 319-323;

b) încurajarea producţiei, dezvoltării şi comercializării de produse şi de componente de produse cu utilizări multiple, care conţin materiale rezultate din reciclare durabilă din punct de vedere tehnic şi care, după ce devin deşeuri, pot fi valorificate şi eliminate corespunzător, în condiţii de siguranţă pentru mediul înconjurător şi sănătatea populaţiei;

c) acceptarea produselor returnate şi a deşeurilor rezultate după ce produsele nu mai sunt folosite şi asigurarea gestionării ulterioare a acestora fără a crea prejudicii asupra mediului sau sănătăţii populaţiei, precum şi asumarea răspunderii financiare;

d) punerea la dispoziţia publicului a informaţiilor disponibile cu privire la caracterul reutilizabil şi reciclabil al produselor;

e) comunicarea către public cu privire la impactul produselor pe parcursul întregului lor ciclu de viaţă, de ierarhia deşeurilor şi, după caz, de potenţialul de reciclare multiplă, dacă este cazul.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (2)

33.

În vederea aplicării răspunderii extinse a producătorului se iau în considerare fezabilitatea tehnică şi viabilitatea economică, efectele globale asupra mediului şi sănătăţii populaţiei, precum şi impactul social, cu respectarea necesităţii de a asigura buna funcţionare a pieţei naţionale.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (3)

34.

Răspunderea extinsă a producătorilor se aplică cu respectarea responsabilităţilor prevăzute la punctele 461 şi 466-471 şi a legislaţiei privind produsele, iar în cazul unui conflict între dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 şi cele ale Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu modificările şi completările ulterioare, acestea din urmă prevalează în cazul aplicării răspunderii extinse a producătorilor.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (4)

35.

În vederea asigurării unor condiţii uniforme de aplicare a obligaţiilor, producătorii de echipamente electrice şi electronice (denumite în continuare EEE) şi producătorii de baterii şi acumulatori portabili trebuie să implementeze răspunderea extinsă a producătorilor definită potrivit pct. 33 din Anexa nr. 1-A şi să se conformeze cu prevederile ordinului prevăzut la punctul 56 în termen de 9 luni de la publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (5)

Anexa nr. 1

36.

Obligaţiile producătorilor de EEE şi cele ale producătorilor de baterii şi acumulatori portabili, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.132/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015, cu modificările şi completările ulterioare, rezultate de la produsele pe care le introduc pe piaţă, se realizează:

a) individual;

b) prin intermediul unei persoane juridice autorizate de Comisia de supraveghere a răspunderii extinse a producătorilor prevăzută la punctul 55 şi reprezintă transferul de responsabilitate, pe bază de contract, către o organizaţie colectivă înfiinţată potrivit legislaţiei specifice respectivelor fluxuri de deşeuri.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (6)

37.

Pentru schemele de răspundere extinsă a producătorului promovate sau, după caz, propuse potrivit prevederilor punctului 31, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului:

a) defineşte în mod clar rolurile şi responsabilităţile tuturor celor implicaţi, inclusiv ale producătorilor care introduc produsele pe piaţa naţională, ale organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorului în numele acestora, ale operatorilor publici şi privaţi care gestionează deşeurile, ale autorităţilor locale şi, după caz, ale operatorilor economici care reutilizează sau pregătesc deşeurile pentru reutilizare, precum şi ale întreprinderilor de tip economie socială şi solidară;

b) defineşte, în conformitate cu ierarhia deşeurilor, obiective de gestionare a deşeurilor relevante pentru schema de răspundere extinsă a producătorului, pentru a atinge cel puţin obiectivele cantitative prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 212/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte obiective cantitative şi/sau calitative considerate a fi relevante pentru schema de răspundere extinsă a producătorului;

c) asigură implementarea unui sistem de raportare care să colecteze datele referitoare la produsele introduse pe piaţa naţională de producătorii cărora li se aplică răspunderea extinsă a producătorului şi datele privind colectarea şi tratarea deşeurilor rezultate de la aceste produse, cu specificarea, după caz, a fluxurilor de materiale, precum şi a datelor relevante referitoare la obligaţiile prevăzute la lit. b);

d) asigură tratament egal tuturor producătorilor, fără a impune producătorilor sarcini disproporţionate, inclusiv pentru întreprinderile mici şi mijlocii sau pentru cantităţi mici de produse;

e) se asigură prin campanii de informare şi conştientizare ca deţinătorii de deşeuri, care fac obiectul unor scheme de răspundere extinsă a producătorului, să fie informaţi cu privire la prevenirea producerii de deşeuri, la centrele de refolosire, pregătire pentru refolosire, la sistemele de preluare şi colectare şi la prevenirea aruncării necontrolate a acestora;

f) stabileşte măsuri, inclusiv stimulente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pentru ca deţinătorii de deşeuri să îşi îndeplinească obligaţia de a încredinţa deşeurile către sistemele de colectare separată;

g) se asigură că sumele plătite de către producător cu titlu de contribuţii financiare pentru conformarea cu obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului acoperă următoarele costuri pentru produsele pe care le introduce pe piaţa naţională:

(i) costurile de colectare separată, de transport şi tratare, inclusiv tratarea necesară pentru îndeplinirea obiectivelor naţionale de gestionare a deşeurilor stabilite la nivelul Uniunii Europene, precum şi costurile necesare pentru atingerea altor obiective prevăzute la lit. b), luând în calcul veniturile obţinute din reutilizare, din vânzarea ca materii prime secundare a materialelor provenite din produsele lor sau din garanţiile nerevendicate;

(ii) costurile pentru furnizarea informaţiilor adecvate deţinătorilor de deşeuri, în conformitate cu lit. e);

(iii) costurile de colectare şi raportare a datelor potrivit lit. c);

(iv) costurile de funcţionare a organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor;

h) asigură, în cazul îndeplinirii în mod colectiv a obligaţiilor de răspundere extinsă a producătorului:

(i) stabilirea unor costuri distincte pentru tipuri de produse sau pentru grupe de produse similare, în principal luând în considerare durabilitatea lor, posibilitatea de a fi reparate sau reutilizate, reciclabilitatea lor şi conţinutul de substanţe periculoase, într-o abordare a întregului ciclu de viaţă aliniat cu cerinţele relevante stabilite de legislaţia Uniunii Europene, în baza criteriilor armonizate pentru asigurarea funcţionării corespunzătoare a pieţei interne europene;

(ii) ca toate costurile de gestionare a deşeurilor să fie stabilite în mod transparent, prin publicarea structurii de costuri a fiecărui an fiscal încheiat pe website-ul propriu al fiecărei organizaţii de implementare a răspunderii extinse a producătorilor, cel târziu la data de 31 mai a anului următor.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (7)

38.

Prevederile punctului 37 lit. g) nu se aplică în cazul schemelor stabilite în baza Legii nr. 212/2015, cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 1.132/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (8)

39.

Producătorii sau organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să desfăşoare activitatea, cel puţin la nivelul unui judeţ, în mediul urban şi rural, fără a se limita la localităţile acoperite de serviciul de salubrizare;

b) să gestioneze o gamă de produse şi materiale bine definite, cu precizarea tipurilor de deşeuri gestionate;

c) să asigure o disponibilitate corespunzătoare de sisteme de colectare în aria geografică în care îşi desfăşoară activitatea;

d) să aibă resursele financiare sau, după caz, financiare şi operaţionale pentru îndeplinirea obligaţiilor potrivit răspunderii extinse a producătorilor;

e) să instituie un mecanism de audit intern, după caz, completat cu un audit independent pentru evaluarea:

(i) managementului financiar, inclusiv conformarea cu prevederile referitoare la costuri;

(ii) calităţii datelor raportate, inclusiv cerinţele Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu modificările ulterioare;

f) să facă publice informaţiile privind îndeplinirea obiectivelor prevăzute la punctul 37 lit. b);

g) în cazul organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, acestea trebuie să facă publice informaţiile privind:

(i) acţionarii/asociaţii şi membrii;

(ii) contribuţiile/tarifele plătite de producători pe unitatea de produs sau pe tona de produs introdus pe piaţa naţională;

(iii) procedura de selectare a operatorilor economici care gestionează deşeurile respective.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (9)

40.

Operatorii economici sunt responsabili pentru preluarea şi valorificarea de la consumatori/utilizatori finali a ambalajelor/deşeurilor de ambalaje după cum urmează:

a) operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite pentru ambalarea produselor lor, cu excepţia ambalajelor de desfacere care sunt folosite pentru ambalarea, la locul de vânzare, a produselor;

b) operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţa naţională;

c) operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, sunt responsabili pentru deşeurile generate de respectivele ambalaje;

d) operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje sunt responsabili pentru respectivele ambalaje.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (1)

41.

Pentru desfăşurarea activităţii, operatorii economici prevăzuţi la punctul 40 trebuie să fie înregistraţi la Administraţia Fondului pentru Mediu, iar înregistrarea se face prin depunerea primei declaraţii privind obligaţiile la Fondul pentru mediu.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (2)

42.

Operatorii economici prevăzuţi la punctul 40 sunt obligaţi:

a) să aibă o evidenţă cantitativă şi să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, conform punctului 43, pentru ambalajele introduse pe piaţa naţională, pe tip de material şi pe tip de ambalaj, primar, secundar şi pentru transport;

b) să asigure reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a ambalajelor primare returnate şi care au devenit deşeuri;

c) să asigure colectarea şi reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea prin alte metode a deşeurilor de ambalaje din comerţ şi din industrie pentru care sunt responsabili, fără a impune costuri suplimentare producătorului iniţial de deşeuri;

d) să acopere costurile pentru colectarea şi transportul ambalajelor primare folosite, provenite de la produsele ambalate destinate consumului populaţiei, luând în calcul veniturile obţinute din vânzarea ca materii prime secundare a materialelor provenite din ambalajele lor sau din garanţiile nerevendicate şi, după caz, pentru valorificarea acestora atunci când devin deşeuri;

e) să acopere, începând cu data de 1 ianuarie 2019, costurile pentru colectarea şi transportul, stocarea temporară, sortarea şi, după caz, pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje gestionate prin serviciile de salubrizare stabilite potrivit prezentului act normativ;

f) să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în Anexa nr. 6 pentru deşeurile de ambalaje pentru care sunt responsabili potrivit punctului 40.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (4)

Anexa nr. 5

43.

Începând cu data de 1 ianuarie 2019, obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în domeniul gestionării ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje se realizează:

a) individual, prin gestionarea propriilor ambalaje introduse pe piaţă naţională;

b) prin intermediul unei organizaţii care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, autorizate de către comisia constituită potrivit punctului 55, denumită în continuare Comisia, pe tip de material şi pe tip de ambalaj, primar, secundar şi pentru transport.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (5)

44.

Începând cu data de 1 ianuarie 2019, operatorii economici prevăzuţi la punctul 40 au dreptul să îndeplinească obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în mod individual şi obligaţia să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în Anexa nr. 6 aplicate respectivelor ambalaje numai pentru: a) ambalajele primare reutilizabile;

b) ambalajele primare pentru care aplică un sistem de returnare a ambalajelor proprii folosite.

c) ambalajele secundare şi ambalajele pentru transport pentru care aplică un sistem de preluare de la distribuitorii produselor lor;

d) ambalajele produselor importate/achiziţionate intracomunitar pentru utilizare sau consum propriu.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (7)

Anexa nr. 5

45.

Producătorii sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului trebuie să asigure continuitatea organizării serviciilor de gestionare a deşeurilor de ambalaje pe parcursul întregului an, chiar dacă obiectivele minime în sarcina lor au fost îndeplinite.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (10)

46.

Producătorii sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului pun în aplicare măsurile care le revin în materie de răspundere extinsă, inclusiv în cazul vânzărilor la distanţă, şi se asigură că mijloacele financiare sunt corect utilizate şi că toţi operatorii publici şi privaţi implicaţi în punerea în aplicare a schemelor de răspundere extinsă a producătorilor raportează date fiabile.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (11)

47.

Producătorii de produse stabiliţi în alt stat membru sau ţară terţă care introduc produse pe teritoriul României sunt obligaţi să numească o persoană juridică stabilită pe teritoriul naţional drept reprezentant autorizat în scopul îndeplinirii obligaţiilor care îi revin unui producător sau în temeiul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (12)

48.

Pentru a fi autorizată, o organizaţie care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în domeniul gestionării ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie organizată sub formă de societate pe acţiuni;

b) toate acţiunile societăţii să fie acţiuni nominative;

c) să aibă ca acţionari numai operatori economici care desfăşoară, cu titlu profesional, activităţi prevăzute la punctul 40;

d) cantitatea de ambalaje introdusă pe piaţă de acţionari în anul precedent celui în care se solicită autorizarea să fie de cel puţin 10.000 de tone;

e) să constituie o garanţie în cuantum de două milioane lei în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, sub forma unui depozit în numerar sau a unei scrisori de garanţie bancară sau alt instrument de garantare emis de către o societate bancară, valabilă pentru întreaga perioadă de autorizare, cu scopul garantării obligaţiilor fiscale prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. v) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (8)

49.

Organizaţiile autorizate să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului în domeniul gestionării ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje au următoarele obligaţii:

a) să implementeze, începând cu primul an de activitate, obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru o cantitate de ambalaje de cel puţin 10.000 de tone;

a1) să menţină în fiecare an de activitate cel puţin cantitatea de 10.000 tone de ambalaje introdusă pe piaţă de către acţionari în anul precedent;

b) să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului distinct pentru deşeurile de ambalaje din comerţ şi industrie şi pentru deşeurile de ambalaje din deşeurile municipale, indiferent de materialul din care acestea sunt fabricate;

c) să desfăşoare numai activităţile prevăzute prin Ordinul nr. 1362/2018 privind aprobarea Procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, cu modificările şi completările ulterioare;

d) să stabilească şi să perceapă operatorilor economici prevăzuţi la punctul 40 tarife distincte pentru deşeurile de ambalaje din comerţ şi industrie şi pentru deşeurile de ambalaje din deşeurile municipale;

e) să includă în contribuţiile financiare percepute operatorilor economici prevăzuţi la punctul 40 pentru conformarea cu obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului numai categoriile de costuri stabilite prin Ordinul nr. 1362/2018 privind aprobarea Procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, cu modificările şi completările ulterioare;

f) să implementeze obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru toate cantităţile de deşeuri de ambalaje pentru oricare operator economic prevăzut la punctul 40 care solicită acest lucru, în condiţiile stabilite prin Ordinul nr. 1362/2018 privind aprobarea Procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, cu modificările şi completările ulterioare, în aria geografică în care urmează să îşi desfăşoare activitatea;

g) să acopere, cu prioritate, în limita cantităţilor şi tipurilor de materiale de ambalaje pentru care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului, costurile pentru colectarea şi transportul, stocarea temporară, sortarea şi, după caz, pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje gestionate prin servicii/operatorii de salubrizare, iar cantităţile pentru care au fost acoperite costurile se iau în calcul în mod corespunzător la îndeplinirea obiectivelor prevăzute în Anexa nr. 6;

h) să asigure, la solicitarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, a unităţilor administrativ-teritoriale sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, preluarea şi valorificarea de către operatorii economici autorizaţi a deşeurilor de ambalaje din deşeurile municipale colectate separat/sortate, în limita cantităţilor şi tipurilor materiale de ambalaje contractate cu operatorii economici prevăzuţi la punctul 40;

i) să îndeplinească cel puţin obiectivele prevăzute în Anexa nr. 6, aplicate la întreaga cantitate de deşeuri de ambalaje rezultate de la ambalajele preluate pe bază de contract.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (9)

Anexa nr. 5

50.

Producătorii de baterii şi acumulatori sunt obligaţi să organizeze colectarea de deşeuri de baterii şi acumulatori în una dintre următoarele modalităţi:

a) individual; sau

b) prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către un operator economic legal constituit, denumit în continuare organizaţie colectivă.

Procedura şi criteriile de evaluare şi autorizare a organizaţiilor colective şi de evaluare şi aprobare a planului de operare pentru producătorii care îşi îndeplinesc în mod individual obligaţiile privind gestionarea deşeurilor de baterii şi acumulatori, precum şi componenţa şi atribuţiile comisiei de autorizare sunt stabilite prin Ordinul nr. 2743/2011.

Potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi completările ulterioare, autorizarea, reautorizarea, revizuirea şi vizarea anuală a licenţei de operare pentru organizaţiile colective şi aprobarea planului de operare pentru producătorii menţionaţi mai sus se exceptează de la procedura aprobării tacite

HG 1132/2008

art. 7 alin. (7)

art. 71 alin. (1) şi (2)

51.

Producătorii de baterii şi acumulatori sunt obligaţi să informeze ANPM cu privire la modalitatea de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute la punctul 50 până la data de 28 februarie a fiecărui an.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (8)

52.

Producătorii de baterii şi acumulatori, terţii sau organizaţiile colective care acţionează în numele lor au următoarele obligaţii generale:

a) să elaboreze şi să depună la ANPM, până la data de 28 februarie a anului următor celui în care a avut loc introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor, un raport care să cuprindă informaţii despre tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor introduşi pe piaţă;

b) să elaboreze şi să depună la ANPM, până la data de 28 februarie a anului următor celui în care a avut loc introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor, un raport care să cuprindă informaţii despre tipul, numărul şi greutatea bateriilor şi acumulatorilor colectaţi;

c) să păstreze evidenţa datelor menţionate la punctele 216 lit. c), 741, şi 742 timp de 5 ani de la sfârşitul anului calendaristic în care a fost elaborată.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (19)

53.

În scopul aplicării obligaţiei de a asigura primirea de la ultimul deţinător legal a vehiculelor pe care le-au introdus pe piaţă, atunci când acestea devin vehicule scoase din uz, şi predarea acestora către operatori economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare, producătorii şi/sau distribuitorii de vehicule au obligaţia:

a) să asigure, individual sau prin contracte cu operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz, minimum:

1) un punct de colectare în fiecare judeţ;

2) un punct de colectare în fiecare oraş cu peste 100.000 de locuitori;

3) 6 puncte de colectare în municipiul Bucureşti, câte unul în fiecare sector;

b) să încheie un contract, cu cel puţin un operator economic autorizat, pentru tratarea vehiculelor scoase din uz a căror marcă o introduc pe piaţă, cu excepţia vehiculelor scoase din uz prevăzute la punctul 648 şi pentru acoperirea eventualelor costuri pentru atingerea obiectivelor prevăzute la punctul 659, în cazul în care costurile de colectare şi tratare a acestora depăşesc veniturile obţinute din vânzarea pieselor reutilizabile şi a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.

Legea 212/2015

art. 8 alin. (5)

54.

În scopul monitorizării şi verificării respectării obligaţiilor ce îi revin unui producător al unui produs în temeiul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, prin ordine de ministru specifice fiecărui flux de deşeuri acoperit de aceste scheme, adoptate într-un termen util care să facă posibilă ducerea lor la îndeplinire, prevede cerinţe, cum ar fi înregistrarea, informarea şi raportarea, care trebuie îndeplinite de o persoană persoana fizică sau juridică care urmează să fie numită reprezentant autorizat pe teritoriul lor.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (13)

55.

Pentru autorizarea şi supravegherea implementării, îndeplinirii în mod colectiv, individual şi/sau prin reprezentanţi autorizaţi, după caz, a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului, se înfiinţează în cadrul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului Comisia de supraveghere a răspunderii extinse a producătorilor, denumită în continuare Comisia.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (14)

56.

Structura specifică şi regulamentul de funcţionare a Comisiei prevăzute la punctul 55 şi procedura de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor şi producătorilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului se aprobă prin ordin de ministru.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023

art. 12 alin. (15)

57.

În cazul în care operatorii economici prevăzuţi la punctul 40 constituie mai multe organizaţii pentru implementarea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului pentru deşeurile de ambalaje, Comisia, în cazul în care ariile geografice declarate în care acestea desfăşoară activitatea nu acoperă întregul teritoriul naţional, solicită acestora ca, în termen de 120 de zile, să supună spre aprobare Comisiei un sistem prin care să se asigure acoperirea întregului teritoriu naţional pe care, după aprobare, să îl implementeze.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (10)

58.

În cazul în care, în termenul prevăzut la punctul 57, nu se supune aprobării un sistem, potrivit prevederilor punctului 57 sau în cazul în care sistemul propus nu asigură cerinţele impuse, Comisia, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului mediului, stabileşte repartizarea geografică pentru fiecare organizaţie autorizată pentru implementarea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (11)

59.

Se derogă de la procedura aprobării tacite potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi completările ulterioare, autorizarea şi supravegherea implementării îndeplinirii în mod colectiv a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorului.

OUG 92/2021

art. 12 alin. (18)

60.

Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului asigură un dialog regulat între părţile interesate pertinente, implicate în punerea în aplicare a schemelor de răspundere extinsă a producătorilor, inclusiv între producători şi distribuitori, operatorii privaţi sau publici care se ocupă de deşeuri, autorităţile locale, asociaţii de dezvoltare intercomunitară, organizaţiile societăţii civile şi, dacă este cazul, actorii economiei sociale, reţelele de reparare şi reutilizare şi operatorii care se ocupă de pregătirea pentru reutilizare.

OUG 92/2021

art. 12 alin. (16)

61.

Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi schemele de răspundere extinsă a producătorului pun la dispoziţia publicului informaţiile în temeiul prezentului articol în măsura în care acestea nu aduc atingere asigurării confidenţialităţii informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial, în conformitate cu dreptul Uniunii Europene relevant şi cu dreptul intern relevant.

OUG 92/2021

art. 12 alin. (17)

SUBSECŢIUNEA 31:SUBSECŢIUNEA 3.1: Sistemul garanţie-returnare (SGR) (sistemul "depozit" pentru ambalaje)

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

62.

Circulaţia ambalajelor reutilizabile între operatorii economici se face prin schimb, cu respectarea prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar dacă beneficiarii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului aceştia achită o garanţie bănească în schimbul ambalajelor primite.

Legea 249/2015

art. 10 alin. (1)

63.

Începând cu data de 31 martie 2019, valoarea garanţiei băneşti prevăzută pentru circulaţia ambalajelor reutilizabile între operatorii economici este în cuantum de 0,5 lei/ambalaj între operatorii economici şi între operatorii economici şi consumatorul final, în cazul ambalajelor primare reutilizabile, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l, utilizate pentru produse destinate consumului populaţiei.

Legea 249/2015

art. 10 alin. (2)

64.

În baza evaluării eficienţei economice, sociale şi de mediu, precum şi a impactului asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, Guvernul stabileşte un sistem de garanţie-returnare, denumit în continuare SGR, care să se aplice pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. In cadrul sistemului de garanţie-returnare, cumpărătorul, la achiziţionarea unui produs ambalat, plăteşte vânzătorului o sumă de bani care îi este rambursată atunci când ambalajul este returnat, potrivit pct. ac) din Anexa nr. 1-B.

Legea 249/2015

art. 10 alin. (5)

pct. q) din Anexa nr. 1

65.

SGR reprezintă o modalitate prin care operatorii economici prevăzuţi la punctul 40, denumiţi în continuare producători, îndeplinesc responsabilitatea pentru preluarea, transportul şi reciclarea ambalajelor SGR, precizate la punctul 64, în condiţiile prezentei subsecţiuni, prin care se stabileşte cadrul legal pentru implementarea pe întreg teritoriul României a acestui sistem.

HG 1074/2021

art. 1 alin. (1) şi alin. (2)

66.

De la data intrării în funcţiune a SGR, obligaţiile producătorilor aferente răspunderii extinse a acestora în ceea ce priveşte colectarea şi reciclarea deşeurilor provenite de la ambalajele SGR se vor îndeplini exclusiv în cadrul SGR.

HG 1074/2021

art. 1 alin. (3)

67.

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel naţional, este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentului document, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR.

HG 1074/2021

art. 10 alin. (1)

68.

Este interzisă introducerea pe piaţa naţională a produselor ambalate în ambalajele prevăzute la punctul 65 dacă producătorii acestora nu sunt înregistraţi în SGR potrivit prevederilor de la punctul 72, respectiv punctul 83.

HG 1074/2021

art. 10 alin. (2)

69.

Este interzisă introducerea pe piaţa naţională a produselor ambalate în ambalajele prevăzute la punctul 65 dacă acestea nu sunt inscripţionate în condiţiile prevăzute la punctele 152-157, cu excepţia produselor care se află în stocul producătorilor sau comercianţilor la data prevăzută la punctul 67.

HG 1074/2021

art. 10 alin. (3)

70.

Stocurile prevăzute la punctul 69 pot fi introduse pe piaţă, respectiv comercializate, după caz, cel târziu până în data de 31 decembrie 2024, dată după care introducerea acestora pe piaţa naţională, respectiv comercializarea lor este interzisă.

HG 1074/2021

art. 10 alin. (4)

71.

În cazul bunurilor importate sau achiziţionate intracomunitar după data intrării în funcţiune a SGR nu se aplică interdicţia prevăzută la punctul 70 dacă respectivele bunuri sunt inscripţionate înainte de prima furnizare pentru distribuire, consum sau utilizare.

HG 1074/2021

art. 10 alin. (5)

72.

Producătorii care introduc pe piaţa naţională produse ambalate prevăzute la punctul 65 au obligaţia să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.

HG 1074/2021

art. 3 alin. (1)

73.

În scopul prevăzut la punctul 72, producătorii au obligaţia de a transmite administratorului SGR prevăzut la punctul 117 o notificare în format digital cu semnătură electronică simplă sau calificată care să cuprindă cel puţin următoarele:

a) datele de identificare ale producătorului, însoţite de o copie a certificatului de înregistrare fiscală;

b) numele, numărul de telefon şi adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea producătorului în relaţia cu administratorul SGR;

c) numărul de unităţi de ambalaje care fac obiectul SGR în conformitate cu punctul 71 şi greutatea aferentă de ambalaj exprimată în kilograme introduse pe piaţa naţională în anul calendaristic anterior, defalcate pe tip de material, volum per unitate de ambalaj şi categorii de produse conţinute.

HG 1074/2021

art. 3 alin. (2)

74.

Data înregistrării este considerată a fi data la care producătorul a transmis corect şi complet documentaţia prevăzută de prezentul document şi cea solicitată de administratorul SGR în condiţiile punctului 75 dacă este cazul, indiferent de data la care administratorul SGR a confirmat primirea documentaţiei şi caracterul complet al acesteia.

HG 1074/2021

art. 3 alin. (3)

75.

Producătorii sunt obligaţi să ofere clarificările şi informaţiile solicitate de către administratorul SGR în legătură cu notificarea de înregistrare în SGR, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notificării.

HG 1074/2021

art. 3 alin. (4)

76.

Producătorii care intenţionează să introducă pe piaţa naţională produsele ambalate prevăzute la punctul 65, ulterior împlinirii termenului prevăzut la punctul 72, au obligaţia de a se înregistra în SGR cu cel puţin 30 de zile înainte de introducerea pe piaţa naţională a produselor ambalate în ambalaje SGR.

HG 1074/2021

art. 3 alin. (5)

77.

Producătorii sunt obligaţi:

a) să încheie contracte cu administratorul SGR, în cel mult 60 de zile de la data înregistrării conform prevederilor punctelor 72-76, în vederea îndeplinirii obligaţiilor aşa cum decurg acestea din prezentul document;

b) să marcheze ambalajele SGR conform prezentului document;

c) să utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piaţa naţională care fac obiectul SGR programul informatic dezvoltat, gestionat şi pus la dispoziţie de către administratorul SGR;

d) să ţină evidenţa numărului total al produselor în ambalaje SGR pe tip de material, greutate şi volume, precum şi evidenţa garanţiilor percepute aferente;

e) să comunice administratorului SGR evidenţa actualizată prevăzută la lit. d), până la data de 10 a lunii imediat următoare pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piaţa naţională în luna de referinţă, în formatul şi procedura stabilite de administratorul SGR;

f) să plătească administratorului SGR valoarea garanţiei aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piaţa naţională, până în data de 25 a lunii următoare introducerii pe piaţă a produselor;

g) să perceapă de la clienţii lor garanţia aferentă produselor în ambalajele SGR introduse pe piaţa naţională şi achiziţionate de către aceştia;

h) să plătească administratorului SGR tariful de administrare conform contractului încheiat cu administratorul SGR;

i) să informeze consumatorii sau utilizatorii finali, prin transmiterea informaţiei detaliate pe produs, marcă, tip de material, greutate şi volum util al ambalajului pentru a fi postată pe pagina de internet a administratorului SGR, despre începerea sau încetarea punerii pe piaţă a unui anumit tip de produs ambalat în ambalaj SGR;

j) să permită efectuarea controalelor de către autorităţile competente şi să furnizeze acestora documente, informaţii corecte şi complete referitoare la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, datele comunicate către administratorul SGR şi decontările cu acesta, alte produse ambalate care fac obiectul obligaţiilor de mediu.

HG 1074/2021

art. 4 alin. (1)

78.

Producătorii, prevăzuţi la punctul 72 prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:

a) 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;

b) 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;

d) 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal, începând cu anul 2026.

HG 1074/2021

art. 4 alin. (2)

79.

Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare se calculează prin raportul dintre numărul total de ambalaje SGR introduse pe piaţa naţională şi numărul total de ambalaje SGR validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR în anul calendaristic de referinţă şi va fi verificat de către Administraţia Fondului pentru Mediu.

HG 1074/2021

art. 4 alin. (3)

80.

Ambalajele SGR validate ca fiind returnate în cadrul SGR sunt cele stabilite la punctele de returnare prin sistemul electronic de numărare al echipamentelor automate de preluare şi, respectiv, la centrul de numărare dacă ambalajele au fost preluate manual la punctele de returnare.

HG 1074/2021

art. 4 alin. (4)

81.

Producătorii sunt obligaţi să utilizeze programul informatic dezvoltat, gestionat şi pus la dispoziţie de către administrator.

HG 1074/2021

art. 4 alin. (5)

82.

Comercianţii au obligaţia să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.

HG 1074/2021

art. 5 alin. (1)

83.

În scopul prevăzut la punctul 82, comercianţii au obligaţia să transmită administratorului SGR o notificare în format digital cu semnătură electronică simplă sau calificată care să cuprindă cel puţin următoarele:

a) datele de identificare, însoţite de copie a certificatului de înregistrare fiscală;

b) numele, numărul de telefon şi adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea comerciantului în relaţia cu administratorul SGR;

c) adresa şi suprafaţa fiecărei structuri de vânzare operate de comerciant ca punct de desfacere astfel cum sunt definite la art. 4 lit. j) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

d) adresa şi detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate şi orarul de funcţionare al punctului de preluare;

e) modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la deţinători: manual sau prin echipamente de preluare;

f) numărul de produse în ambalaje care fac obiectul SGR comercializate cu amănuntul pe piaţa naţională în anul calendaristic anterior;

g) numărul de produse în ambalaje SGR pe care comerciantul anticipează că îl va comercializa în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare;

h) informaţii din care să rezulte dacă comerciantul se încadrează la una dintre excepţiile privind obligaţia de a se constitui punct de returnare.

HG 1074/2021

art. 5 alin. (2)

84.

Data înregistrării este considerată a fi data la care comerciantul a transmis corect şi complet documentaţia prevăzută la punctul 83.

HG 1074/2021

art. 5 alin. (3)

85.

Comercianţii sunt obligaţi să ofere clarificări şi informaţiile administratorului SGR în legătură cu notificarea de înregistrare în SGR, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare.

HG 1074/2021

art. 5 alin. (4)

86.

Comercianţii care se înfiinţează sau încep comercializarea de produse în ambalaje care fac obiectul SGR, ulterior împlinirii termenului prevăzut la punctul 82, au obligaţia de a se înregistra în SGR cu cel puţin 30 de zile înainte de comercializarea produselor în ambalaje SGR.

HG 1074/2021

art. 5 alin. (5)

87.

Dacă acelaşi operator economic întruneşte simultan calitatea de producător şi de comerciant, acesta va fi ţinut de obligaţiile instituite prin prezentul document în sarcina ambelor categorii de operatori economici.

HG 1074/2021

art. 27 alin. (1)

88.

Comercianţii sunt obligaţi:

a) să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din prezentul document, în cel mult 90 de zile de la data înregistrării potrivit prevederilor punctelor 82-86;

b) să indice distinct valoarea garanţiei la raft şi pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR;

c) să plătească valoarea garanţiei operatorilor economici de la care achiziţionează produse ambalate în ambalaje SGR;

d) să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziţionate de la producători neînregistraţi în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;

e) să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor punctelor 152-157;

f) să încaseze de la clienţii săi garanţia aferentă produselor în ambalaje SGR;

g) să afişeze în cadrul punctelor de vânzare informaţii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:

g.1) tipurile de produse care fac parte din sistemul de garanţie-returnare;

g.2) valoarea garanţiei;

g.3) posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanţiei în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României;

g.4) adresa şi programul de funcţionare ale punctului de returnare operat de comerciant;

g.5) modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;

g.6) modalităţile disponibile de restituire a garanţiei;

g.7) dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanţiei în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, conform punctului 107; g.8) situaţiile de refuz al restituirii garanţiei;

h) să organizeze puncte de returnare, în condiţiile prezentului document;

i) să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali şi să restituie acestora valoarea garanţiei la momentul returnării ambalajelor SGR, în condiţiile prezentului document;

j) să protejeze ambalajele SGR preluate în cadrul punctelor de returnare împotriva deteriorării, furtului şi a altor situaţii similare, până la preluarea acestora de către administratorul SGR;

k) să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia; l) să utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR şi a garanţiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispoziţie online de către administratorul SGR; m) să ţină evidenţa numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare şi/sau magazin on-line pe care le operează; evidenţa numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material şi volum; precum şi evidenţa garanţiilor plătite, încasate la vânzarea produselor şi returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR;

n) să permită efectuarea controalelor de către autorităţile competente şi să furnizeze acestora documente, informaţii corecte şi complete referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor de către comerciant, precum şi documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, şi celorlalţi operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a încheiat contracte; o) să ofere în scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, clarificările şi informaţiile solicitate de către administratorul SGR şi care sunt în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din prezenta hotărâre.

HG 1074/2021

art. 6 alin. (1)

89.

Comercianţii care, în temeiul punctului 115, optează pentru organizarea punctelor de returnare în parteneriat cu unităţile administrativ-teritoriale sau cu asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, potrivit prevederilor punctelor 916-921, vor afişa în cadrul punctelor de vânzare, vizibil şi uşor lizibil pentru clienţi, următorul text: "Acest magazin nu funcţionează ca punct de returnare a ambalajelor", precum şi informaţia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispoziţie.

HG 1074/2021

art. 6 alin. (2)

90.

În situaţia în care autorităţile deliberative la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară asigură organizarea şi operarea punctelor de returnare în conformitate cu prevederile punctelor 914-921, acestea vor beneficia din partea administratorului SGR de compensarea costurilor prin tariful de gestionare, stabilit de administratorul SGR în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor prevăzut la punctul 821, în funcţie de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate, respectiv manuală sau prin echipament automat de preluare.

HG 1074/2021

art. 9

91.

Garanţia reprezintă suma plătită de către consumatorul sau utilizatorul final la momentul achiziţionării unui produs în ambalaj SGR, separată de preţul produsului, gestionată în cadrul sistemului de garanţie-returnare prin intermediul administratorului SGR şi care este restituită integral consumatorului sau utilizatorului final la momentul returnării ambalajului SGR în cadrul unui punct de returnare.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (1)

92.

Garanţia se aplică pentru fiecare unitate de produs în ambalaj SGR şi este evidenţiată distinct în documentele fiscale ale producătorilor, distribuitorilor şi comercianţilor, la comercializarea produselor, inclusiv către consumatorii sau utilizatorii finali.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (2)

93.

Începând cu data intrării în funcţiune a SGR, producătorii prevăzuţi la lit. y) din Anexa nr. 1-B, sunt obligaţi ca la momentul introducerii pe piaţa naţională a produselor în ambalaje SGR să perceapă garanţia prevăzută la punctul 91.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (3)

Anexa

94.

Începând cu data intrării în funcţiune a SGR, comercianţii sunt obligaţi să perceapă garanţia de la consumatorii sau utilizatorii finali.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (4)

95.

Începând cu data intrării în funcţiune a SGR valoarea garanţiei este în cuantum de 0,5 lei pentru toate tipurile de ambalaj SGR.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (5)

96.

Administratorul SGR are dreptul de a solicita autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului modificarea valorii garanţiei, inclusiv diferenţiat pe tip de ambalaj, respectiv pe tip de material.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (6)

97.

Valoarea garanţiei modificată potrivit solicitării prevăzute la punctul 96 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (6) lit. e) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare

HG 1074/2021

art. 12 alin. (7)

98.

Acelaşi operator economic nu poate fi obligat la plata de mai multe ori a garanţiei aferente aceleiaşi unităţi de produs în ambalaj SGR.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (8)

99.

Rambursarea preţului produselor în ambalaje SGR, ca urmare a returnării produselor comandate, presupune inclusiv rambursarea garanţiei aferente produselor returnate.

HG 1074/2021

art. 12 alin. (9)

100.

În cadrul punctelor de returnare, comercianţii sunt obligaţi să accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziţionat produsul ambalat şi fără a condiţiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.

HG 1074/2021

art. 13 alin. (1)

101.

În cadrul punctelor de returnare, comercianţii vor păstra ambalajele SGR returnate, separat de deşeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, în vederea preluării acestora prin grija administratorului SGR.

HG 1074/2021

art. 13 alin. (2)

102.

Punctul de returnare este organizat în cadrul structurii de vânzare a comerciantului sau în imediata vecinătate a acesteia, fără depăşirea unei distanţe de 150 de metri faţă de structura de vânzare şi având cel puţin acelaşi program de funcţionare ca structura de vânzare a comerciantului.

HG 1074/2021

art. 13 alin. (3)

103.

Punctele de returnare organizate conform prevederilor punctelor 913-915 vor fi amplasate în zone accesibile consumatorilor de pe raza unităţilor administrativ-teritoriale (UAT- urilor).

HG 1074/2021

art. 13 alin. (4)

104.

Pentru toate punctele de returnare, inclusiv cele organizate în afara spaţiului de vânzare, operatorii punctelor de returnare vor asigura monitorizarea şi securitatea acestora, în baza unui regulament propriu care să asigure păstrarea integrităţii punctului de returnare, a echipamentelor acestuia şi a ambalajelor returnate.

HG 1074/2021

art. 13 alin. (5)

105.

Administratorul SGR este proprietarul ambalajelor SGR returnate în cadrul punctelor de returnare.

HG 1074/2021

art. 13 alin. (6)

106.

Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR în cadrul oricărui punct de returnare organizat de către comercianţi pe teritoriul României, indiferent de locul din care a fost achiziţionat produsul ambalat şi fără a putea fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal în vederea recuperării garanţiei, în condiţiile prezentului document

HG 1074/2021

art. 14 alin. (1)

107.

În cazul în care la punctul de returnare:

a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanţiei este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali în numerar sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului şi cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanţiei este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceştia, în cadrul aceluiaşi comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului şi cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

HG 1074/2021

art. 14 alin. (2)

108.

Garanţia nu va fi restituită către consumatori sau utilizatori finali dacă ambalajul returnat:

a) nu are aplicat marcajul care indică apartenenţa la SGR, respectiv simbolul reprezentativ şi codul de bare prevăzute la punctul 152 sau dacă acesta nu este vizibil ori lizibil;

b) nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenenţa la SGR;

c) nu este golit în întregime de conţinut; sau

d) nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunţului privind încetarea introducerii pe piaţă de către producător a produsului respectiv

HG 1074/2021

art. 14 alin. (3)

109.

Prin excepţie de la prevederile punctului 163, SGR nu se aplică produselor exportate, comercializate în magazine tip duty-free şi celor care se comercializează în mijloacele de transport internaţional.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (1)

110.

Prin excepţie de la prevederile punctului 88 lit. h)-k), comercianţii care fac disponibile pe piaţa naţională de produse ambalate în ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme on-line nu au obligaţia de a organiza puncte de returnare.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (2)

111.

Comercianţii HoReCa au obligaţia să perceapă garanţia de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare şi să nu perceapă garanţia pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (3)

112.

Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianţilor HoReCa vor fi preluate şi gestionate de către administratorul SGR în cadrul sistemului de garanţie-returnare în aceeaşi manieră cu a celor colectate din cadrul punctelor de returnare.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (4)

113.

Comercianţii HoReCa nu au obligaţia de a organiza puncte de returnare şi nu li se va plăti de către administratorul SGR tariful de gestionare.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (5)

114.

Prin excepţie de la prevederile punctului 88 lit. h), comercianţii care fac disponibile produse ambalate în ambalaje SGR către consumatorii finali exclusiv prin intermediul automatelor nu au obligaţia de a organiza puncte de returnare.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (6)

115.

Comercianţii având structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp care nu îşi organizează propriile puncte de returnare îşi vor îndeplini obligaţiile de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alţi comercianţi care au structuri de vânzare cu o suprafaţă mai mică de 200 mp sau prin acord de parteneriat cu UAT/ADI (unitate administrativ-teritoriale/asociaţii de dezvoltare intercomunitară), potrivit prevederilor punctelor 915-921.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (7)

116.

În situaţia prevăzută la punctul 115 distanţa până la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 500 m faţă de fiecare structură de vânzare a comerciantului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vânzare din localităţi rurale, respectiv 150 m pentru structurile de vânzare din localităţi urbane.

HG 1074/2021

art. 17 alin. (8)

117.

Administratorul SGR este persoana juridică română, unică la nivel naţional, constituită sub forma unei societăţi pe acţiuni potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera şi a asigura finanţarea sistemului de garanţie-returnare (SGR).

HG 1074/2021

art. 18 alin. (1)

118.

Administratorul SGR va avea ca acţionari structurile asociative ale producătorilor şi care deţin împreună o cotă de piaţă de cel puţin 30%, raportat la numărul de unităţi de ambalaje SGR introduse pe piaţă în ultimul an fiscal încheiat anterior depunerii documentaţiei pentru acreditare, conform prevederilor punctului 121, şi statul român reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului cu un procent de 20%. Din acţionariat pot face parte şi structurile asociative ale comercianţilor care introduc şi comercializează pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR.

HG 1074/2021

art. 18 alin. (2)

119.

Capitalul social al societăţii constituite nu poate fi mai mic de 5 milioane lei.

HG 1074/2021

art. 18 alin. (3)

120.

Entitatea care doreşte să fie desemnată ca administrator SGR trebuie să depună documentaţia prevăzută la punctul 137 în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021.

HG 1074/2021

art. 18 alin. (4)

121.

Cererea prevăzută la punctul 120 se poate depune până la data de 4 martie 2022.

HG 1074/2021

art. 18 alin. (5)

122.

În situaţia în care este depusă o singură solicitare pentru desemnarea administratorului SGR, societatea solicitantă are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru dobândirea calităţii de acţionar de către statul român, reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, în termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut la punctul 121 şi cu respectarea procentului de deţinere prevăzut la punctele 118 şi 126 iar ulterior persoana juridică solicitantă va fi desemnată drept administrator al SGR, prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 60 de zile de la depunerea documentelor prevăzute la punctul 137.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (1)

123.

În situaţia în care sunt depuse două sau mai multe solicitări pentru desemnarea administratorului SGR, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului lansează o procedură de selecţie, în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la punctul 121.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (2)

124.

Procedura de selecţie prevăzută la punctul 123 se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, şi se aplică exclusiv pentru situaţia prevăzută la punctul 123.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (3)

125.

În cazul în care administratorul SGR este selectat în urma procedurii de selecţie prevăzute la punctul 123, societatea selectată are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru dobândirea calităţii de acţionar de către statul român, reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, în termen de 30 de zile de la data desemnării câştigătorului procedurii de selecţie şi cu respectarea procentului de deţinere prevăzut la punctele 118 şi 126 iar ulterior desemnarea acestuia se realizează prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la finalizarea procedurii de selecţie şi anunţarea administratorului selectat.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (4)

126.

În cadrul societăţii prevăzute la punctul 117 statul român, reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, deţine 20% din acţiuni, iar restul de 80% din acţiuni sunt deţinute de structurile asociative reprezentative ale producătorilor şi ale comercianţilor, cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:

a) structurile asociative reprezentative ale producătorilor deţin maximum 75% din acţiunile societăţii; şi

b) structurile asociative reprezentative ale comercianţilor deţin maximum 25% din acţiunile societăţii.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (5)

127.

Veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, inclusiv garanţiile nerevendicate, se folosesc în mod exclusiv pentru susţinerea funcţionării şi creşterea eficienţei sistemului de garanţie-returnare.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (6)

128.

În cadrul administratorului SGR se constituie, potrivit dispoziţiilor legale de drept comun, Consiliul de supraveghere, care va include cel puţin un membru nominalizat de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (7)

129.

Prin hotărâre a Guvernului se constituie Comitetul de supraveghere, format din reprezentanţi ai producătorilor, comercianţilor şi ai autorităţilor publice cu responsabilităţi în domeniu, şi se aprobă structura şi modul de funcţionare a acestuia.

HG 1074/2021

art. 19 alin. (8)

130.

Calitatea de administrator al SGR va fi retrasă, prin hotărâre a Guvernului, în cazul existenţei uneia dintre următoarele situaţii:

a) nerespectarea prevederilor punctului 127 sau punctului 146 lit. w), constatată de către instituţiile competente, privind destinaţia veniturilor înregistrate sub orice formă de către administratorul SGR;

b) nerespectarea prevederilor punctelor 118 şi 119 privind menţinerea condiţiilor care au stat la baza selecţiei administratorului SGR;

c) în cazul în care administratorul SGR nu realizează, începând cu anul 2027, cel puţin jumătate din obiectivele de colectare prevăzute la punctul 78 pentru cel puţin două din tipurile de material din sfera SGR;

d) în cazul în care administratorul SGR a fost condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni în legătură cu administrarea sistemului de garanţie-returnare;

e) în cazul deschiderii procedurii falimentului a administratorului SGR, stabilit prin hotărâre judecătorească definitivă de către instanţele competente.

HG 1074/2021

art. 20 alin. (1)

131.

În cazul în care Comitetul de supraveghere apreciază sau ia cunoştinţă, după caz, că administratorul SGR se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la punctul 130, va notifica, de îndată, în scris, despre această situaţie autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.

HG 1074/2021

art. 20 alin. (2)

132.

Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului va iniţia, în termen de 30 de zile de la primirea notificării prevăzute la punctul 131, proiectul de hotărâre a Guvernului privind retragerea calităţii de administrator al SGR.

HG 1074/2021

art. 20 alin. (3)

133.

La data intrării în vigoare a hotărârii prevăzute la punctul 130 se organizează o nouă procedură pentru desemnarea unui alt administrator SGR, conform prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

HG 1074/2021

art. 20 alin. (4)

134.

Administratorul SGR căruia i s-a retras calitatea de administrator SGR potrivit punctelor 130-133 are obligaţia de a-şi continua activitatea până la desemnarea unui alt administrator SGR, sub controlul direct şi nemijlocit al Comitetului de supraveghere conform atribuţiilor stabilite prin hotărârea prevăzută la punctul 130.

HG 1074/2021

art. 21 alin. (1)

135.

După intrarea în vigoare a hotărârii prevăzute la punctul 130, Comitetul de supraveghere urmăreşte ca activitatea vechiului administrator SGR să vizeze exclusiv gestionarea curentă a SGR, fără a fi implicate activităţi de investiţii sau oricare alte cheltuieli esenţiale.

HG 1074/2021

art. 21 alin. (2)

136.

În termen de 30 de zile de la desemnarea noului administrator SGR ca urmare a finalizării procedurii organizate potrivit punctului 133, fostul administrator SGR va transfera noului administrator SGR toate activele şi tot pasivul societăţii pe baza unui raport întocmit de un evaluator independent autorizat.

HG 1074/2021

art. 21 alin. (3)

137.

Societăţile interesate să fie desemnate ca administrator al SGR vor depune, în termenul prevăzut la punctul 120, documentaţia necesară desemnării, care conţine cel puţin următoarele:

a) planul de organizare a SGR, care cuprinde măsurile necesare pentru implementarea şi funcţionarea efectivă a sistemului, precum şi pentru îndeplinirea obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la punctul 78;

b) planul financiar anual şi metoda de finanţare a sistemului de garanţie-returnare pe termen scurt, mediu şi lung, care să indice inclusiv tariful de administrare şi tariful de gestionare a returnării;

c) planul anual de atingere a obiectivelor de returnare prevăzute la punctul 78;

d) planul de contractare cu operatorii economici care fac parte din sistemul de garanţie- returnare;

e) planul anual privind campaniile educaţionale şi publicitare de informare şi conştientizare a populaţiei cu privire la SGR;

f) certificatul constatator al societăţii pe acţiuni solicitante, eliberat de către registrul comerţului, valabil la data depunerii.

HG 1074/2021

art. 22

138.

Administratorul SGR implementează, gestionează, operează şi asigură finanţarea sistemului de garanţie-returnare.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (1)

139.

Administratorul SGR are obligaţia rambursării costurilor de operare a staţiilor de sortare pentru ambalajele SGR provenite din colectarea separată a deşeurilor municipale şi care îndeplinesc condiţiile de preluare stabilite în sarcina comercianţilor.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (2)

140.

Pentru situaţia prevăzută la punctul 139, administratorul SGR va achita un tarif de gestionare dedicat staţiilor de sortare doar în situaţia în care acestea din urmă îndeplinesc criteriile solicitate de către administratorul SGR, tarif care poate fi cel mult egal cu tariful de gestionare stabilit de administratorul SGR pentru preluare manuală în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor prevăzut la punctul 821.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (3)

141.

Administratorul SGR are obligaţia afişării lunare pe pagina proprie de internet a cantităţii de ambalaje SGR puse pe piaţă şi, respectiv, recuperate, în număr de unităţi şi în kg, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticlă, până la data de 15 a lunii următoare celei de referinţă.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (4)

142.

Administratorul SGR are obligaţia de a pune la dispoziţie raportarea pentru fiecare unitate administrativ-teritorială în care desfăşoară activitatea de preluare a ambalajelor utilizate, cantitatea de ambalaje preluată de pe teritoriul administrativ al acesteia, cu o frecvenţă trimestrială, în maximum 25 de zile după trimestrul de referinţă.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (5)

143.

Raportarea prevăzută la punctul 142 trebuie să conţină cel puţin cantitatea de ambalaje preluate, pe tip de material şi volum.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (6)

144.

Administratorul SGR raportează trimestrial, în maximum 25 de zile după trimestrul de referinţă, autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului gradul şi modalitatea de ducere la îndeplinire a obligaţiilor ce decurg din prezentul document, inclusiv în ce priveşte încredinţarea spre reciclare, şi va furniza orice alte informaţii solicitate în scris de autorităţile competente în legătură cu funcţionarea sistemului de garanţie-returnare (SGR).

HG 1074/2021

art. 23 alin. (7)

145.

Metodologia raportărilor prevăzute la punctele 141-144 este stabilită prin ordin al autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (8)

146.

Administratorul SGR are următoarele obligaţii:

a) să constituie, în termen de maximum 60 de zile de la înfiinţare, Consiliul de supraveghere;

b) să solicite încheierea contractelor de prestări servicii, denumite în continuare contracte SGR, cu toţi producătorii care pun pe piaţă ambalaje SGR, în termen de 60 de zile de la data înregistrării producătorului conform prevederilor punctului 76;

c) să notifice autoritatea centrală pentru protecţia mediului cu privire la producătorii care refuză încheierea contractului SGR, furnizând informaţii cu privire la identificarea fiscală a acestora şi demersurile întreprinse în vederea încheierii contractelor, în cel mult 30 de zile după expirarea termenului prevăzut la lit. b);

d) să furnizeze producătorilor specificaţiile tehnice ale marcajului SGR obligatoriu a fi aplicat de către aceştia pe ambalajele SGR, în cel mult 30 de zile de la semnarea contractului prevăzut la lit. b);

e) să constituie şi să administreze registrul ambalajelor SGR;

f) să raporteze Comitetului de supraveghere producătorii care nu îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale faţă de administratorul SGR;

g) să solicite încheierea contractelor de prestări servicii, denumite în continuare convenţii SGR, cu toţi comercianţii de produse care fac obiectul SGR, în termen de 90 de zile de la data înregistrării comerciantului conform prevederilor punctului 82;

h) să notifice autoritatea centrală pentru protecţia mediului cu privire la comercianţii care refuză încheierea convenţiei SGR, furnizând informaţii cu privire la identificarea fiscală a acestora şi demersurile întreprinse în vederea încheierii contractelor, cel târziu în termen de 30 zile după expirarea termenului prevăzut la lit. g);

i) să încredinţeze toate cantităţile de ambalaje SGR returnate în cadrul sistemului de garanţie-returnare spre reciclare;

j) să ia în considerare şi să utilizeze infrastructura existentă, publică sau privată, în derularea operaţiunilor sale logistice legate de ambalajele returnate, cu condiţia ca aceasta să respecte cerinţele tehnice ale SGR;

k) să ramburseze comercianţilor valoarea integrală a garanţiilor returnate consumatorilor sau utilizatorilor finali, în condiţiile prevăzute de prezentul document cu o frecvenţă lunară, pentru luna anterioară achitării, în baza solicitărilor acestora, conform convenţiilor semnate cu aceştia;

l) să stabilească şi să plătească comercianţilor tariful de gestionare în schimbul ambalajelor SGR preluate de aceştia prin punctele de returnare de la consumatorii sau utilizatorii finali, cu o cu o frecvenţă lunară, pentru luna anterioară achitării, conform contractului;

m) să asigure şi să achite preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare cu o frecvenţă şi într-o manieră care să nu perturbe buna funcţionare a comercianţilor, conform contractului;

n) să stabilească, să perceapă şi să încaseze tariful de administrare plătit de către producători administratorului SGR, în condiţiile prezentului document;

o) să îndeplinească toate măsurile prevăzute în documentaţia depusă în vederea desemnării în conformitate cu prevederile punctului 137;

p) să stabilească şi să deruleze procedura de înregistrare în cadrul sistemului de garanţie- returnare a operatorilor economici cărora le revine obligaţia de înregistrare;

q) să asigure îndeplinirea obiectivelor de returnare stabilite de prezentul document;

r) să ofere informaţiile solicitate de către operatorii economici şi consumatorii sau utilizatorii finali cu privire la funcţionarea sistemului de garanţie-returnare, obligaţiile ce revin operatorilor economici în cadrul sistemului şi orice alte informaţii ce servesc la conformarea conduitei acestora în scopul bunei funcţionări a sistemului;

s) să îşi desfăşoare activitatea în mod nediscriminatoriu în relaţiile cu operatorii economici;

t) să stabilească, să opereze şi să actualizeze un sistem informatic care să centralizeze date referitoare la:

1. evidenţa tuturor ambalajelor SGR introduse pe piaţa naţională;

2. evidenţa garanţiilor plătite, restituite şi nerestituite în cadrul SGR;

3. producătorii şi comercianţii înregistraţi în cadrul SGR;

4. punctele de returnare şi centrele de numărare din cadrul SGR;

5. operatorii care efectuează preluarea şi transportul ambalajelor SGR;

6. reciclatorii care au încheiat un contract cu administratorul SGR;

u) să facă dovada trasabilităţii ambalajelor SGR de la punctele de returnare de unde operatorii economici cu care a contractat serviciile au preluat ambalajele până la centrul de numărare, respectiv la reciclator, prin documente financiar-contabile şi documente justificative;

v) să identifice şi să implementeze în timp util soluţii optime pentru înlăturarea oricăror disfuncţionalităţi de orice natură în buna funcţionare a sistemului, cu participarea operatorilor economici implicaţi, dacă este cazul;

w) să desfăşoare campanii educaţionale şi publicitare de informare şi conştientizare a populaţiei şi a operatorilor economici cu privire la funcţionarea sistemului de garanţie- returnare, alocând în acest sens o sumă anuală echivalentă cu 1,5-2% din veniturile sale constând în garanţii nereturnate şi sume obţinute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare;

x) să permită efectuarea controalelor de către autorităţile competente şi să furnizeze acestora documente, informaţii corecte şi complete referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor de către administratorul SGR şi ceilalţi operatori economici din cadrul sistemului;

y) să păstreze în condiţii de siguranţă datele cu caracter confidenţial raportate de către operatorii economici conform prezentului document, dacă îi sunt comunicate astfel de date; această obligaţie este aplicabilă inclusiv membrilor organelor constitutive şi personalului angajat al administratorului SGR; datele pe care administratorul SGR este obligat să le raporteze autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului sau altor autorităţi competente şi cele pe care trebuie să le aducă la cunoştinţa publicului conform prezentului document vor fi transmise cu respectarea obligaţiei de confidenţialitate faţă de operatorii economici din cadrul sistemului;

z) să publice pe pagina sa de internet, cu respectarea obligaţiei de confidenţialitate faţă de operatorii economici din cadrul sistemului:

1. cantitatea de ambalaje SGR puse pe piaţă şi, respectiv, returnate, în kg şi număr de bucăţi, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticlă, până la data de 25 a lunii următoare;

2. cantitatea de ambalaje SGR returnate preluată de pe teritoriul administrativ al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, defalcată pe număr de bucăţi, greutate şi tip de material, cel puţin trimestrial;

3. informaţii destinate consumatorilor şi utilizatorilor finali privind funcţionarea sistemului de garanţie-returnare şi posibilitatea acestora de a returna ambalajele SGR în vederea recuperării garanţiei;

4. informaţii privind încetarea punerii pe piaţă a unui anumit tip de produs în ambalaj SGR, la solicitarea producătorului;

aa) să păstreze în format electronic, pentru o perioadă de 10 ani, toate evidenţele şi raportările cerute în temeiul prezentului document.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (9)

147.

În situaţia în care administratorul SGR încetează să mai întrunească oricare dintre criteriile avute în vedere la desemnarea calităţii de administrator SGR, aceasta are obligaţia:

a) să înştiinţeze de îndată, în scris, autoritatea centrală pentru protecţia mediului, cu indicarea criteriilor care nu mai sunt întrunite şi a evenimentului care a determinat nerespectarea criteriilor;

b) să întreprindă toate măsurile necesare astfel încât să asigure respectarea criteriilor avute în vedere la desemnarea calităţii de administrator SGR, în termen de 90 de zile de la data producerii evenimentului care a determinat nerespectarea criteriilor.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (10)

148.

În situaţia în care Comitetul de supraveghere constată deficienţe semnificative în activitatea administratorului SGR, care pot conduce la nerespectarea obligaţiilor sale potrivit prezentului document, acesta propune administratorului SGR luarea unor măsuri de redresare şi înştiinţează instituţiile abilitate şi poate recomanda abrogarea actului normativ prin care a fost desemnat ca administrator al SGR.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (11)

149.

Acţionarii administratorului SGR vor asigura monitorizarea continuă a planului de afaceri şi a documentaţiei de desemnare şi vor propune Comitetului de supraveghere modificarea acestora ori de câte ori este nevoie pentru a asigura îndeplinirea obiectivelor stabilite prin prezenta hotărâre

HG 1074/2021

art. 23 alin. (12)

150.

Administratorul SGR este obligat să respecte măsurile stabilite prin prezenta hotărâre, măsurile propuse prin planul de organizare a SGR, planul financiar anual şi metoda de finanţare a sistemului de garanţie-returnare, planul anual de atingere a obiectivelor de returnare, planul de contractare cu operatorii economici care fac parte din sistemul de garanţie-returnare şi planul anual privind campaniile educaţionale şi publicitare de informare şi conştientizare a populaţiei cu privire la SGR.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (13)

151.

Administratorul SGR propune autorităţii competente pentru protecţia mediului planul pentru continuarea activităţii societăţii.

HG 1074/2021

art. 23 alin. (14)

152.

Producătorii sunt obligaţi să marcheze ambalajele SGR introduse pe piaţa naţională cu un simbol reprezentativ, uşor de recunoscut şi înţeles de către consumatori, marcă înregistrată a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi cu un cod de bare (EAN) în conformitate cu specificaţiile oferite de administratorul SGR, care indică apartenenţa produsului la sistemul de garanţie-returnare.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (1)

153.

Simbolul care indică apartenenţa produsului la sistemul de garanţie-returnare este unic la nivel naţional pentru toate ambalajele SGR, se va aplica direct pe ambalaj, pe eticheta produsului sau pe eticheta suplimentară, după caz, trebuie să fie vizibil, lizibil, durabil şi nu se va suprapune cu un alt element grafic al ambalajului sau al etichetei.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (2)

154.

Codul de bare aplicat pe ambalajul SGR sau pe eticheta produsului va oferi informaţiile necesare, suficiente şi verificabile astfel încât să permită cel puţin stabilirea apartenenţei ambalajului la SGR, greutatea şi volumul ambalajului, precum şi identitatea producătorului.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (3)

155.

Administratorul SGR acordă gratuit producătorilor înscrişi în SGR dreptul de a aplica marcajul SGR asupra ambalajelor SGR pe care le introduc pe piaţa naţională.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (5)

156.

Începând cu data intrării în funcţiune a sistemului de garanţie-returnare, este interzis a se introduce sau a face disponibile pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR care nu poartă marcajul care indică apartenenţa la sistemul de garanţie-returnare conform prezentului document.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (6)

157.

Până la data intrării în funcţiune a sistemului de garanţie-returnare este interzis a se introduce sau a face disponibile pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR care poartă marcajul de apartenenţă la sistemul de garanţie-returnare conform prezentului document.

HG 1074/2021

art. 24 alin. (7)

158.

Supravegherea implementării sistemului de garanţie-returnare se va efectua de către Comitetul de supraveghere care va asigura transparenţa şi stabilitatea sistemului şi va sesiza organele competente ori de câte ori va avea cunoştinţă despre încălcarea oricăreia dintre obligaţiile prevăzute de prezentul document în sarcina operatorilor economici şi a administratorului SGR.

HG 1074/2021

art. 25 alin. (1)

159.

În cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la punctul 78, producătorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să declare şi să achite contribuţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

HG 1074/2021

art. 26 alin. (1)

160.

Contribuţiile plătite de administratorul SGR conform punctului 159 se reflectă în metodologia de calcul al tarifului de administrare aprobată prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor.

HG 1074/2021

art. 26 alin. (2)

161.

Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la punctul 78 se constată de către Administraţia Fondului pentru Mediu potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

HG 1074/2021

art. 26 alin. (3)

162.

In cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la punctele 72 şi 82 pe lângă sancţiunea amenzii contravenţionale, se poate aplica şi sancţiunea complementară a suspendării temporare a activităţii operatorului economic până la conformarea cu prevederile prezentului document.

HG 1074/2021

art. 26 alin. (4)

163.

Dispoziţiile prezentului document se aplică tuturor ambalajelor primare nereutilizabile prevăzute la punctul 65 introduse pe piaţa din România după data intrării în funcţiune a SGR.

HG 1074/2021

art. 27 alin. (4)

164.

La solicitarea motivată a administratorului SGR, adresată autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu cel târziu 60 de zile înainte de împlinirea termenului de intrare în funcţiune a SGR stabilit la punctul 67, acesta va putea fi prelungit prin hotărâre a Guvernului.

HG 1074/2021

art. 27 alin. (5)

165.

În cazul prelungirii termenului de intrare în funcţiune a SGR conform punctului 164, obiectivele anuale de returnare a ambalajelor SGR pentru anul 2024, stabilite la punctul 78, lit. a), se calculează doar pentru perioada cuprinsă între data intrării în funcţiune a SGR şi data de 31 decembrie 2024

HG 1074/2021

art. 27 alin. (6)

SUBSECŢIUNEA 32:SUBSECTIUNEA 3.2: Sistemul "depozit" pentru baterii si acumulatori auto

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

166.

Distribuitorii de baterii şi acumulatori auto au următoarele obligaţii:

a) să colecteze bateriile şi acumulatorii auto de la utilizatorii finali;

b) să aplice sistemul "depozit" asupra preţului de vânzare al bateriilor şi acumulatorilor auto; şi anume sistemul prin care cumpărătorul, la cumpărarea unei baterii şi/sau a unui acumulator pentru autovehicul, plăteşte vânzătorului o sumă de bani care îi este rambursată atunci când bateria şi/sau acumulatorul uzat cu electrolitul în el este returnat persoanelor juridice care comercializează baterii şi/sau acumulatori pentru autovehicule;

c) să depoziteze în spaţii special amenajate, împrejmuite şi asigurate pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, bateriile şi acumulatorii auto primiţi în schimbul celor vânduţi;

d) să predea bateriile şi acumulatorii auto producătorilor sau unui operator economic care este autorizat să execute colectarea în numele producătorului;

e) să afişeze la loc vizibil anunţul cu următorul conţinut: "Predaţi bateriile şi acumulatorii auto în vederea valorificării";

f) să afişeze în mod vizibil preţul pentru o baterie sau un acumulator auto şi valoarea depozitului corespunzător;

g) să emită cumpărătorului, la vânzarea bateriei sau acumulatorului auto, o chitanţă pe care să se specifice valoarea depozitului;

h) să ramburseze cumpărătorului valoarea depozitului, pe baza chitanţei emise, în cazul în care în termen de maximum 30 de zile de la data achiziţionării cumpărătorul îi predă o baterie sau un acumulator auto.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (16)

art. 3 lit. ş)

167.

Sistemul "depozit" se aplică asupra preţului de vânzare de către distribuitorii de baterii şi acumulatori auto, la comercializarea către consumatorul final, reprezintă 10% din preţul de vânzare al unei baterii sau al unui acumulator auto şi este plătit odată cu achiziţionarea unei baterii sau unui acumulator auto, în cazul în care nu se predă o baterie sau un acumulator auto uzat. Sumele încasate din aplicarea sistemului "depozit", nerambursate conform punctului 166 lit. h), sunt evidenţiate separat în contabilitatea persoanei care desfăşoară activitate de comerţ cu baterii şi acumulatori auto şi sunt utilizate numai pentru organizarea activităţii de colectare a bateriilor şi acumulatorilor auto uzaţi.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (17)