Secţiunea 2 - Investiţii în sistemele informatice şi în infrastructura digitală a instituţiilor cu atribuţii în domeniul sanitar aflate în subordinea MS - Ghid de finantare din 2023 pentru investiţia specifică: I3.2 - Digitalizarea instituţiilor cu atribuţii în domeniul sanitar aflate în subordinea Ministerului Sănătăţii din cadrul pilonului II: Transformare digitală - componenta 7: Transformare digitală, investiţia: I.3. Realizarea sistemului de eHealth şi telemedicină

M.Of. 965 bis

În vigoare
Versiune de la: 14 Decembrie 2023
SECŢIUNEA 2:Investiţii în sistemele informatice şi în infrastructura digitală a instituţiilor cu atribuţii în domeniul sanitar aflate în subordinea MS
2.1.Obiectivul Investiţiei
Obiectivul investiţiei este reprezentat de dezvoltarea unui cadru sistemic de guvernanţă a datelor pentru a aborda calitatea datelor şi schimbul eficient al acestora în cadrul diferitelor instituţii administrative, unităţi sanitare, furnizori de servicii, pacienţi.
Având în vedere cele menţionate se urmăreşte dezvoltarea unor module informatice noi care să deservească activitatea instituţiilor din domeniul sănătăţii prin demararea unui proces de digitalizare, prin achiziţionarea şi instalarea echipamentelor necesare (echipamente IT, echipamente pentru comunicaţii, şi echipamente conexe, inclusiv licenţe), migrarea de date către noi sisteme şi infrastructuri, dezvoltare de aplicaţii informatice aferente, dar şi prin instruirea personalului tehnic la nivel local. Instituţiile din domeniul sanitar aflate în zone defavorizate vor avea prioritate în ceea ce priveşte alocarea de fonduri.
2.2.Indicatorii Investiţiei
Investiţia are următorii indicatori:
a)Indicatori cantitativi în conformitate cu prevederile ţintei 158:
a.1.cel puţin 60 de instituţii de sănătate publică vor fi digitalizate.
a.2.cursuri de formare a personalului pentru a învăţa să utilizeze aplicaţiile informatice pentru 2970 de angajaţi
b)Indicator comun conform Regulamentului Delegat (UE) 2021/2106:
* Utilizatori de servicii, produse şi procese publice digitale noi şi modernizate: persoane
Indicatorii la nivel de proiect sunt (minim):
1.Echipamente hardware achiziţionate şi instalate
2.Soluţii software implementate (dezvoltate şi/sau configurate)
3.Număr sisteme/aplicaţii informatice implementate/funcţionale interconectate şi interoperabile cu sistemele existente la nivelul instituţiei şi/sau altor instituţii
4.Număr persoane instruite şi certificate de instruire emise
2.3.Alocarea apelului de proiecte
Alocarea totală a prezentului apel pentru "Digitalizarea instituţiilor cu atribuţii în domeniul sanitar aflate în subordinea MS" este de 496.380.000 lei (fără TVA), echivalentul a 100.000.000 Euro (fără TVA), la cursul de schimb InforEuro din luna iulie 1 euro = 4,9638 lei.
Notă: În funcţie de interesul manifestat de solicitanţi în cadrul apelurilor specifice, Ministerul Sănătăţii poate decide realocări bugetare între investiţiile din cadrul aceleiaşi componente fără a afecta îndeplinirea indicatorilor minimi de rezultat.
Notă: Ministerul Sănătăţii poate decide finanţarea unui număr de proiecte cu indicatori superiori ţintei prevăzută în CID cu condiţia încadrării în bugetul alocat investiţiei sau în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 Art. 24. alin. 1:
În cazul în care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte, în scopul atingerii jaloanelor şi ţintelor asumate prin PNRR, coordonatorii de reforme şi/sau investiţii sunt autorizaţi să încheie/să emită contracte/decizii/ordine de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea cu până la 30% a sumelor alocate în euro aferente fiecărei reforme şi/sau investiţie din acordurile de finanţare, numai pentru implementarea proiectelor pentru care este prevăzută lansarea de apeluri de proiecte, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legile bugetare anuale".
Depăşirea valorii cu până la 30% a sumelor alocate în euro aferente investiţiei este permisă strict pentru obţinerea asigurărilor necesare că indicatorii vor fi atinşi, la valoarea prevăzută în plan, şi nu pentru depăşirea acestora.
2.4.Valori maxime ale bugetului
Bugetul maxim pentru un proiect se acordă în funcţie de modalitatea de organizare şi funcţionare a instituţiei publice beneficiare, astfel:
* Direcţiile de sănătate publică judeţene (inclusiv cea a municipiului Bucureşti):
- Bugetul total alocat: 21.500.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 500.000 euro (fără TVA)
* Serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov:
- Bugetul total alocat: 25.200.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 600.000 euro (fără TVA)
* Institutul Naţional de Sănătate Publică
- Bugetul total alocat: 6.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 6.000.000 euro (fără TVA)
* Institutul Naţional de Medicină Sportivă
- Bugetul total alocat: 300.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 300.000 euro (fără TVA)
* Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină "Prof. Dr. C.T. Nicolau
- Bugetul total alocat: 5.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 5.000.000 euro (fără TVA)
* Agenţia Naţională de Transplant
- Bugetul total alocat: 1.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 1.000.000 euro (fără TVA)
* Oficiul Central de Stocare pentru Situaţii Speciale
- Bugetul total alocat: 300.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 300.000 euro (fără TVA)
* Registrul Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice
- Bugetul total alocat: 500.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 500.000 euro (fără TVA)
* Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România
- Bugetul total alocat: 5.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 5.000.000 euro (fără TVA)
* Institutele de medicina legală şi Institutul Naţional de Medicină Legală "Mina Minovici" Bucureşti
- Bugetul total alocat: 3.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 500.000 euro (fără TVA)
* Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog Bucureşti
- Bugetul total alocat: 200.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 200.000 euro (fără TVA)
* Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate
- Bugetul total alocat: 1.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 1.000.000 euro (fără TVA)
* Ministerul Sănătăţii:
- Bugetul total alocat: 31.000.000 euro (fără TVA)
- Bugetul maxim alocat/proiect: 31.000.000 euro (fără TVA)
2.5.Activităţi eligibile
Proiectele propuse spre finanţare în cadrul apelului MS-732 aferente Investiţiei specifice I3.2. - Digitalizarea instituţiilor cu atribuţii în domeniul sanitar aflate în subordinea MS au ca scop implementarea de sisteme informatice integrate pentru conectarea tuturor sistemelor de înregistrare şi administrare digitale.
Un proiect poate conţine următoarele componente:
Componenta 1: Îmbunătăţirea/dezvoltarea reţelelor de comunicaţii şi a infrastructurii IT/hardware la nivelul instituţiei, cu următoarele activităţi eligibile:
* Implementarea unor componente noi, actualizarea sau extinderea componentelor hardware existente şi ale reţelei de comunicaţii IT, exemple:
- Porturi de comunicare externă (Gateways)
- Routere
- Comutatoare (Switches)
- Hub-uri
- Puncte de acces wireless
- Firewall-uri
- Modem-uri
- Conectori între reţele (Bridges)
- Repetoare
- Gateway-uri
- Servere de reţea
- Cabluri şi conectori
- Adaptoare de reţea
- Proxy-uri
- Balansor încărcare reţea (Load Balancers)
- Hardware VPN
- Stocare pentru acces la reţea (Network Access Storage - NAS)
- Transceiver-uri
- Panouri de corecţie (Patch panels)
* Actualizarea sau instalarea software-ului legat de reţelele IT şi securitate, exemple:
- Sisteme de operare în reţea (Network Operating Systems - NOS)
- Software de management sau monitorizare a reţelei
- Sistem de protecţie şi securitate (Firewall)
- Reţea privată virtuală (VPN)
- Sisteme de detectare a intruziunilor (IDS)/Sisteme de prevenire a intruziunilor (IPS)
- Balansor încărcare reţea Load Balancers)
- Maparea reţelei şi inventarul
- Antivirus/Antimalware
- Server Web
- Server DNS (Domain Name System)
- Server DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol).
- Controller de reţea definită de software (Software Defined Networking - SDN).
- Simulator de reţea
- Server proxy
- Server FTP
- Analizor de protocol de reţea
- Software de reţea wireless
- Instrumente de automatizare a reţelei
- Soluţii SD-WAN
- Software de comunicaţii unificate
- Amenajare spaţiu - cameră/camere servere/infrastructură IT centrală;
* Actualizarea sau instalarea dispozitivelor hardware IT, exemple:
- Servere
- Dispozitive de stocare a datelor
- Staţii de lucru/Desktop-uri/Laptop-uri/Tablete pentru uz administrativ;
- Rack-uri şi dulapuri pentru servere
- Dispozitive de alimentare neîntreruptibilă (UPS).
- Imprimante şi scanere
- Alte periferice pentru computere (tastatură, mouse-uri, altele) pentru uz administrativ;
- Unităţi de distribuţie a energiei
- Sisteme de răcire
- Scanere de coduri de bare
- Dispozitive biometrice
Componenta 2: Implementarea şi/sau îmbunătăţirea software-ului non-clinic şi a interoperabilităţii, cu următoarele activităţi eligibile:
* Implementarea unor sisteme noi, actualizarea sau extinderea modulelor software non- clinice legate de funcţionarea instituţiei:
- Managementul resurselor umane şi interoperabilitate cu alte sisteme digitale similare de la nivel naţional/administrativ;
- Managementul lanţului de aprovizionare
- Întreţinerea clădirilor şi instalaţiilor
- Managementul documentelor
- Managementul serviciilor de securitate
- Management de conţinut (site web sau similar)
- Retrodigitalizarea arhivelor
* Implementarea unor sisteme noi, actualizarea sau extinderea sistemelor de operare, platformelor, aplicaţiilor software de birou
- Sisteme de operare
- Baze de date
- Platforme de schimb şi integrare de informaţii
- Aplicaţii software de birou
Componenta 3: Dezvoltarea de platforme digitale integrate la nivel naţional pentru sistemul medical, cu următoarele activităţi eligibile:
- Platforme digitale pentru managementul resursei umane
- Platforme digitale pentru gestionarea fluxurilor financiare
- Platforme digitale pentru gestionarea şi evidenţa infrastructurii/dotărilor de la nivelul instituţiei;
- Platforme digitale pentru gestionarea/managementul documentelor;
- Registru digital pentru înregistrarea în evidenţe electronice a documentelor;
- Registre naţionale de boală;
- Platforme digitale pentru gestionarea/managementul din domeniul farmaceutic.
Atenţie! În cadrul Componentelor 1 şi 2 sunt eligibili toţi solicitanţii enumeraţi la Secţiunea 2.6, iar în cadrul Componentei 3 sunt eligibile doar următoarele instituţii:
* Ministerul Sănătăţii
* Institutul Naţional de Sănătate Publică
* Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină "Prof. Dr. C.T. Nicolau"
* Institutul Naţional de Medicină Sportivă
Notă:lista de elemente (echipamente/investiţii) nu este limitativă, ci orientativă.
ATENŢIE! Structura obligatorie a proiectului:
Implementarea investiţiilor menţionate în cadrul acestui Ghid va conduce la luarea de decizii bazate pe date şi va facilita MS în introducerea unei platforme centralizate de schimb de date interoperabile, aplicarea algoritmilor adaptivi care identifică cheltuielile ineficiente în sectorul sănătăţii şi consolidarea rolului de administrare a MS în traducerea datelor disponibile pentru furnizorii de servicii medicale şi instituţiile implicate în furnizarea de servicii, promovarea eficienţei cheltuielilor publice pentru sănătate.
Este obligatoriu ca proiectele propuse spre finanţare să conţină:
- Digitalizarea interacţiunii cu terţi: Prin terţ se înţeleg diferite entităţi cu care Instituţia/Unitatea sanitară intră în contact: pacienţi, societăţi comerciale etc;
- Digitalizarea fluxurilor interne specifice şi instituţionale (suport)/digitalizarea proceselor;
- Pregătirea sistemului pentru interoperabilitate cu alte instituţii/unităţi sanitare respectiv pentru integrare/consolidare şi replicare date;
- Cursuri de formare pentru angajaţi în vederea utilizării noilor aplicaţii informatice.
Notă: Ministerul Sănătăţii are obligaţia de a forma resursa umană din instituţiile aflate în subordine în vederea dezvoltării de competenţe digitale şi a utilizării sistemelor informatice implementate în cadrul proiectelor.
Instrumentele proiectate pentru asigurarea confidenţialităţii datelor trebuie să asigure accesul utilizatorilor sistemului prin intermediul protocolului securizat HTTPS, folosind certificate digitale calificate, pentru a elimina posibilele încercări de interceptare a datelor când sunt transmise prin mediile de comunicaţie.
Notă: Entităţile eligibile vor putea aplica pentru finanţare în cadrul Apelului, în funcţie de nevoile instituţionale, argumentate în cererea de finanţare, în raport cu specificul activităţii şi cu direcţiile de dezvoltare stabilite în documentul de analiză internă referitoare la necesitatea digitalizării. Solicitantul trebuie să demonstreze prin proiect că investiţia propusă sprijină dezvoltarea capacităţilor digitale ale entităţii, în scopul creşterii nivelului de inovare şi a competitivităţii/eficientizării la nivel instituţional. Este necesar ca documentul de analiză a necesităţii digitalizării să fie aprobat de conducătorul entităţii.
Notă: În scopul elaborării politicii Guvernului în domeniul societăţii informaţionale şi monitorizării implementării acesteia, precum şi al corelării cu politicile europene înainte de demararea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică având ca obiect specificaţii tehnice aferente studiilor de fezabilitate, proiecte tehnice şi caiete de sarcini, care au o componentă specifică tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor cu o valoare nominală sau cumulată mai mare de 2.000.000 lei, fără TVA, finanţate din fonduri europene, la avizare vor fi condiţionate de obţinerea avizului Comitetului Tehnico- Economic (CTE) în conformitate cu HG nr. 941 din 27 noiembrie 2013 privind organizarea şi funcţionarea Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională, cu modificările şi completările ulterioare.
2.6.Solicitanţi eligibili
Beneficiarii eligibili sunt reprezentaţi de:
* Direcţiile de sănătate publică judeţene (inclusiv cea a municipiului Bucureşti)
* Serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov
* Institutul Naţional de Sănătate Publică
* Institutul Naţional de Medicină Sportivă
* Institutul Naţional de Transfuzie Sanguină "Prof. Dr. C.T. Nicolau"
* Agenţia Naţională de Transplant
* Oficiul Central de Stocare pentru Situaţii Speciale
* Registrul Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice
* Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România
* Institutele de medicina legală şi Institutul Naţional de Medicină Legală "Mina Minovici" Bucureşti
* Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog Bucureşti
* Institutul Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate
* Ministerul Sănătăţii
"Solicitanţii şi aplicanţii eligibili (Liderii de parteneriat) sunt reprezentaţi de instituţiile din domeniul sănătăţii sau de entităţile în subordinea cărora funcţionează şi pot încheia acorduri de parteneriat cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS)."
Atenţie!
- Pentru depunerea proiectelor pe platforma proiecte.pnrr.gov.ro va fi necesar să fie realizat un parteneriat între instituţia din domeniul sanitar, ordonatorul principal de credite şi/sau UAT, în care să fie menţionat liderul de parteneriat şi dreptul de a încărca proiectul pe platforma dedicată. Liderul de parteneriat poate să fie orice entitate parte a acordului de parteneriat - inclusiv instituţia.
- Ministerul Sănătăţii nu solicită un Acord de parteneriat standard, acesta se va întocmi/particulariza la nivelul partenerilor de proiect, în funcţie de specificul fiecăruia. Un model orientativ de acord de parteneriat se regăseşte în Anexa 13 la prezentul ghid.
- Un beneficiar poate primi finanţare în cadrul unui singur proiect prin prezentul Ghid;
- În situaţia în care un ordonator principal de credite şi/sau UAT deţine mai multe entităţi menţionate ca fiind eligibile, aceştia pot depune maxim 1 proiect pentru fiecare entitate beneficiară.
- Un ordonator principal de credite şi/sau UAT poate beneficia de finanţare pentru mai multe proiecte, câte un proiect finanţat pentru fiecare beneficiar.
Notă: Dosarul de finanţare va fi încărcat pe platforma proiecte.pnrr.gov.ro de reprezentantul legal sau un împuternicit-angajat (contract de muncă pe perioadă nedeterminată) al liderului de parteneriat.
Notă: Pe platforma proiecte.pnrr.gov.ro un Cod de identificare fiscală nu poate fi alocat către 2 persoane diferite pentru a depune proiecte în cadrul mai multor sesiuni/apeluri.
2.7.Calendar apel:
Data publicării ghidului de finanţare: 29 august 2023
Data deschiderii platformei pentru depunerea dosarelor de finanţare: 29 august 2023, ora 18.00
Data închiderii: 29 decembrie 2023, ora 16.00.
NOTE:
În contractele de finanţare va fi trecută data-limită de implementare, în conformitate cu prevederile ghidului. În situaţia în care, ca urmare a instrucţiunilor dintre Ministerul Sănătăţii şi coordonatorul naţional, se stabileşte o altă dată-limită de implementare a ţintei, Ministerul Sănătăţii va publica o instrucţiune în acest sens.
Fiind un apel necompetitiv cu termen-limită de depunere:
- încărcarea dosarelor se va putea face după data deschiderii platformei pentru depunerea dosarelor de finanţare, menţionată în cadrul prezentei secţiunii;
- pentru a evita supraîncărcarea sistemului de înregistrare electronică se recomandă evitarea depunerii solicitărilor de finanţare în ultima perioadă.
Având în vedere termenul-limită de realizare a ţintei, în conformitate cu prevederile din CID, este necesar ca solicitanţii să propună proiecte în cadrul cărora să ia toate măsurile necesare pentru minimizarea riscurilor de prelungire peste termenul menţionat a activităţilor propuse.

2.8.Finanţarea în cadrul investiţiei
Rata de finanţare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului fără TVA. În cazul proiectelor depuse în cadrul PNRR, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile va fi suportată de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme şi/sau investiţii pentru Componenta 7 Transformare Digitală I.3 Realizarea sistemului de eHealth şi telemedicină în conformitate cu legislaţia în vigoare (pentru beneficiarii fără drept de deducere a TVA).