Nou Decizia 357/2025 [A] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la acţiunea în contencios administrativ introdusă de orice subiect de drept public în temeiul art. 1 alin. (8) din Legea nr. 554/2004
M.Of. 1016
În vigoareElena Diana Tămagă | - preşedintele Secţiei de contencios administrativ şi fiscal - preşedintele completului |
Luiza Maria Păun | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Alina-Nicoleta Ghica Velescu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Vasile Bîcu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Carmen Mihaela Voinescu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Ştefania Dragoe | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Ionel Florea | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Mădălina Elena Vladu-Crevon | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Ramona-Maria Gliga | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Cristina Ardeleanu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Emilian Constantin Meiu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Alexandru-Răzvan-George Popescu | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Alina-Gianina Prelipcean | - judecător la Secţia de contencios administrativ şi fiscal |
Întrucât instanţa de trimitere este învestită în recurs să soluţioneze chestiunea legitimării procesuale active a primarului general al municipiului Bucureşti de a solicita anularea unei autorizaţii de construire emise de primarul unui sector, în temeiul art. 1 alin. (8) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, normă de drept comun în materia contenciosului administrativ, care statuează că orice subiect de drept public poate introduce acţiuni în contencios administrativ, în condiţiile legii contenciosului administrativ şi ale legilor speciale, prin raportare la dispoziţiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, art. 271 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 350/2001, art. 84 şi art. 85 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, şi pentru că instanţa de trimitere a demonstrat că instanţele nu au dat încă o anumită interpretare şi aplicare la nivel jurisprudenţial, practica judiciară incipientă, reflectată în hotărâri nedefinitive, conturând existenţa unei probleme de interpretare a acestor norme, aptă să genereze divergenţe serioase de jurisprudenţă, Înalta Curte constată că această chestiune de drept este una veritabilă care are legătură cu soluţionarea cauzei.
Înalta Curte subliniază că primele două întrebări ale instanţei de trimitere urmăresc lămurirea unei singure chestiuni de drept, respectiv aceea a sferei de aplicabilitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (8) din Legea nr. 554/2004, motiv pentru care se impune formularea unui răspuns unic."
În privinţa întrebărilor 3 şi 4 Înalta Curte constată că nu se impune formularea unui răspuns de sine stătător, având în vedere că prin intermediul acestora instanţa de trimitere urmăreşte aplicarea legii la circumstanţele de fapt particulare ale cauzei. Or, operaţiunile de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor legale la diferitele circumstanţe, care caracterizează fiecare litigiu, fac parte din activitatea curentă a instanţei de judecată, neputând fi transferate completului constituit pentru pronunţarea unei hotărâri prealabile.
Pentru lămurirea chestiunilor de drept ce formează obiectul prezentei sesizări, Înalta Curte reţine următoarele:
Faţă de cele mai sus expuse, Înalta Curte reţine în primul rând că abilitatea unui subiect de drept public de a exercita un rol de tutelă administrativă, cu consecinţa declanşării unor acţiuni în contencios obiectiv în scopul salvgardării legalităţii activităţii autorităţilor publice, presupune, în mod necesar, existenţa unor prevederi exprese în acest sens.
În al doilea rând, Înalta Curte consideră că dispoziţiile legale prin care se conferă unui subiect de drept public rolul de tutelă administrativă trebuie să menţioneze în mod expres materia şi categoriile de acte administrative în privinţa cărora respectivul subiect de drept public poate declanşa în faţa instanţelor de contencios administrativ strict un control de legalitate.
Prin urmare, Înalta Curte reţine că art. 1 alin. (8) din Legea nr. 554/2004 nu poate constitui, în sine, temeiul juridic al unei acţiuni în contencios administrativ obiectiv, formulată de un subiect de drept public, ci această acţiune poate fi exercitată doar în temeiul unei dispoziţii exprese ce se regăseşte în Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sau în legi speciale.
În continuare, Înalta Curte subliniază că dezlegarea raportului juridic dedus în concret judecăţii, prin aplicarea legii la circumstanţele de fapt particulare ale cauzei, şi pronunţarea soluţiei sunt şi rămân în puterea suverană a judecătorului cauzei, fiind atribuţii înglobate funcţiei jurisdicţionale pe care acesta are a o îndeplini independent.
Având în vedere cele mai sus statuate, Înalta Curte constată că nu se mai impune formularea unui răspuns distinct în privinţa întrebărilor nr. 3 şi 4 ale sesizării.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »