Art. 11. - Art. 11: Depasirea si circulatia pe benzi - Conventie din 1968 asupra circulatiei rutiere
B.Of. 86
În vigoare Versiune de la: 4 Martie 2021
Art. 11: Depasirea si circulatia pe benzi
1._
c)Legislaţia naţională poate autoriza bicicliştii şi conducătorii de motorete să depăşească vehiculele staţionare sau vehiculele care se deplasează cu viteză redusă, altele decât bicicletele sau motoretele, pe partea care corespunde direcţiei de circulaţie, cu condiţia să fie disponibil suficient spaţiu.
a)Depasirea trebuie sa se faca pe partea opusa celei care corespunde sensului circulatiei.
b)Totusi, depasirea trebuie sa se faca pe partea corespunzatoare sensului circulatiei in cazul cind conducatorul care urmeaza sa fie depasit, dupa ce a semnalizat intentia de a se indrepta spre partea opusa celei care corespunde sensului circulatiei, a condus vehiculul sau animalele spre aceasta parte a drumului, in scopul fie de a vira in aceasta parte pentru a circula pe alt drum sau pentru a intra intr-o proprietate alaturata, fie pentru a opri pe aceasta parte.
c)Legislaţia naţională poate autoriza bicicliştii şi conducătorii de motorete să depăşească vehiculele staţionare sau vehiculele care se deplasează cu viteză redusă, altele decât bicicletele sau motoretele, pe partea care corespunde direcţiei de circulaţie, cu condiţia să fie disponibil suficient spaţiu.2.Inainte de a depasi, conducatorul trebuie, sub rezerva dispozitiilor paragrafului 1 al art. 2 si ale art. 14 ale conventiei, sa se asigure ca:
c)Poate face acest lucru fără a pune în pericol sau a interfera cu traficul din sens opus, asigurându-se în special că banda pe care va intra este liberă pe o distanţă suficientă şi că viteza relativă a celor două vehicule permite depăşirea într-un timp suficient de scurt.
a)nici un conducator care il urmeaza nu a inceput o manevra pentru a-l depasi;
b)cel care il precede pe aceeasi banda nu a semnalizat intentia de a depasi un altul;
c)Poate face acest lucru fără a pune în pericol sau a interfera cu traficul din sens opus, asigurându-se în special că banda pe care va intra este liberă pe o distanţă suficientă şi că viteza relativă a celor două vehicule permite depăşirea într-un timp suficient de scurt.d)si ca, in afara cazului cind se angajeaza pe o banda interzisa circulatiei din sens invers, va putea, fara a stinjeni pe cei depasiti, sa-si reia locul prevazut la paragraful 3 al art. 10 din conventie.
3.Conform dispozitiilor paragrafului 2 al acestui articol, pe partile carosabile unde circulatia se face in ambele sensuri, depasirea este interzisa in apropierea virfului unei pante si, cind vizibilitatea este insuficienta, in curbe, afara de cazul cind in aceste locuri exista benzi materializate prin marcaje rutiere longitudinale, iar depasirea se face fara a iesi de pe aceste benzi interzise prin marcaje circulatiei din sens invers.
4.In timpul depasirii, conducatorul trebuie sa se indeparteze de cel sau de cei depasiti, astfel incit sa lase libera o distanta laterala suficienta.
5._
a)Pe partile carosabile care au cel putin doua benzi rezervate circulatiei in sensul de mers, un conducator care ar vrea sa efectueze o noua manevra de depasire imediat sau la putin timp dupa ce a revenit pe locul prevazut de paragraful 3 al art. 10 din conventie, poate, pentru a efectua aceasta manevra si cu conditia de a se asigura ca aceasta nu stinjeneste in mod deosebit pe conducatorii vehiculelor mai rapide care vin din spate, sa ramina pe banda pe care s-a angajat la efectuarea primei depasiri.
b)[textul din Art. 11, punctul 5., litera B. din capitolul II a fost abrogat la 20-oct-1980 de punctul 10., litera A. din anexa 1 din Acord din 1971]
6.Cind sint aplicabile dispozitiile paragrafului 5.a) al acestui articol, iar densitatea circulatiei este de asa natura incit vehiculele nu numai ca ocupa toata latimea partii carosabile rezervata sensului lor de circulatie, dar circula cu o viteza ce depinde de viteza vehiculului pe care-l precede pe banda pe care se afla:
a)sub rezerva dispozitiilor paragrafului 9 al prezentului articol, faptul ca vehiculele de pe o banda circula mai repede decit vehiculele de pe alta banda nu este considerat depasire in sensul acestui articol;
b)un conducator care nu se gaseste pe banda cea mai apropiata de marginea partii carosabile corespunzatoare sensului circulatiei trebuie sa nu schimbe banda decit pentru a se pregati sa vireze la dreapta sau la stinga ori pentru a stationa, cu exceptia schimbarilor de banda efectuate, conform legislatiei nationale, in aplicarea prevederilor paragrafului 5. b) al prezentului articol.
*) Ca urmare a neaplicarii alin. b) al paragrafului 5 al acestui articol, dispozitia din ultima parte a frazei acestui alineat nu se va aplica.
*) Ca urmare a neaplicarii alin. b) al paragrafului 5 al acestui articol, dispozitia din ultima parte a frazei acestui alineat nu se va aplica.7.In circulatia pe benzi prevazuta la paragrafele 5 si 6 ale acestui articol, este interzis conducatorilor, atunci cind benzile sint delimitate pe partea carosabila prin marcaje longitudinale, sa circule incalcind aceste marcaje.
8.Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 2 al prezentului articol si ale altor restrictii pe care partile contractante sau subdiviziunile lor le vor putea stabili in ce priveste depasirea la intersectii si la trecerile la nivel, nici un conducator de vehicul nu trebuie sa depaseasca un vehicul, altul decit o bicicleta cu doua roti, o motoreta sau o motocicleta fara atas:
b)imediat inainte si pe trecerile la nivel neprevazute cu bariere sau cu semibariere, afara de cazul cind circulatia rutiera este dirijata de semnale luminoase de circulatie ca cele folosite in intersectii.
a)imediat inainte si intr-o intersectie alta decit o intersectie cu sens giratoriu, in afara de:
(i)cazul prevazut la paragraful 1 b) al prezentului articol;
(ii)cazul in care drumul sau locul unde are loc depasirea beneficiaza de prioritate la intersectie;
(iii)cazul in care circulatia este dirijata la intersectii de un agent de circulatie sau de semnale luminoase de circulatie;
b)imediat inainte si pe trecerile la nivel neprevazute cu bariere sau cu semibariere, afara de cazul cind circulatia rutiera este dirijata de semnale luminoase de circulatie ca cele folosite in intersectii.9.Un vehicul nu trebuie sa depaseasca un alt vehicul care se apropie de o trecere pentru pietoni, delimitata prin marcaje sau semnalizata ca atare, ori care este oprit in dreptul acesteia, decit cu o viteza suficient de redusa pentru a putea opri daca un pieton se afla pe trecere. Nici o dispozitie din prezentul paragraf nu va fi interpretata ca impiedicind partile contractante sau subdiviziunile lor sa interzica depasirea incepind de la o anumita distanta de o trecere pentru pietoni sau sa impuna prevederi mai stricte conducatorului unui vehicul care vrea sa depaseasca un altul oprit in dreptul trecerii.
10.Un conducator care constata ca un altul care il urmeaza doreste sa-l depaseasca trebuie, in afara cazului prevazut la paragraful 1 b) al art. 16 al conventiei, sa se apropie de marginea partii carosabile corespunzatoare sensului circulatiei si sa nu mareasca viteza. Daca insuficienta latimii, profilul sau starea partii carosabile nu permit, tinind seama de densitatea circulatiei din sens invers, de a depasi cu usurinta si fara pericol un vehicul lent, voluminos ori obligat sa respecte o limita de viteza, conducatorul acestui din urma vehicul trebuie sa reduca viteza si, la nevoie, sa se dea la o parte de indata ce este posibil, pentru a lasa sa treaca vehiculele care il urmeaza.
11._
a)Partile contractante sau subdiviziunile lor pot, pe drumurile cu sens unic si pe cele unde circulatia se desfasoara in ambele sensuri, cind cel putin doua benzi in localitati si trei benzi in afara localitatilor sint rezervate circulatiei in acelasi sens, delimitate prin marcaje longitudinale:
(i)sa permita vehiculelor care circula pe o banda sa depaseasca, pe partea corespunzatoare sensului de circulatie, vehiculele care circula pe alta banda;
(ii)sa nu aplice dispozitiile paragrafului 3 al art. 10 din conventie,
cu exceptia unor dispozitii corespunzatoare care sa restringa posibilitatea de a schimba banda.
b)In cazul prevazut la alin. a) al prezentului paragraf, modul de a conduce va fi considerat ca nu constituie o depasire in sensul conventiei; totusi, dispozitiile paragrafului 9 al prezentului articol ramin aplicabile.