Art. 3. - g) activitate în domeniul IT (tehnologia informaţiei) - activitate economică de creare a programelor sau aplicaţiilor software într-un limbaj de programare specific, respectiv activităţi asociate editării de produse software şi realizării softului la comandă, inclusiv activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei şi alte servicii conexe. Astfel, plecând de la structura nomenclatorului CAEN, activităţile în domeniul IT reprezintă unul dintre subsectoarele componente ale macrosectorului "Informaţii şi comunicaţii" (secţiunea J a nomenclatorului CAEN), constituind rezultatul agregat al următoarelor coduri CAEN: - Actul din 2024 Schemă de ajutor de stat şi de minimis ''Granturi pentru sprijinirea antreprenorilor în dezvoltarea tehnologiilor digitale avansate''

M.Of. 155

În vigoare
Versiune de la: 9 Iulie 2025
Art. 3
În sensul prezentei scheme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
1.a) AI - Artificial intelligence (inteligenţă artificială) - sisteme care utilizează tehnologii precum: explorarea şi analizarea unor cantităţi mari de date text nestructurate, viziune computerizată, recunoaşterea vorbirii, generarea limbajului natural, învăţarea automată, învăţarea profundă pentru a culege şi/sau utiliza date pentru a prezice, recomanda sau decide, cu diferite niveluri de autonomie, cea mai bună acţiune pentru atingerea unor obiective specifice;
2.b) activitate identică sau similară - o activitate din aceeaşi clasă (cod numeric din patru cifre) din Nomenclatorul statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire (NACE Rev. 2);
3.c) ajutor regional pentru investiţii - un ajutor de stat regional acordat pentru o investiţie iniţială sau pentru o investiţie iniţială în favoarea unei noi activităţi economice, în conformitate cu prevederile art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
4.d) ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurenţa şi/sau comerţul cu statele membre, în conformitate cu prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014. În conformitate cu prevederile Regulamentul (UE) 2023/2.831, valoarea maximă a ajutorului de minimis ce poate fi acordată unei întreprinderi unice nu trebuie să depăşească 300.000 euro în nicio perioadă de 3 ani. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse naţionale sau europene;
5.e) contract de finanţare - actul juridic semnat între furnizorul/administratorul schemei şi beneficiarul ajutorului de stat, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării măsurilor finanţate prin prezenta schemă de ajutor de stat şi de minimis. În cadrul acestuia se vor specifica cuantumul ajutorului acordat în temeiul prezentei scheme, precum şi caracterul acestuia, cu menţionarea reglementărilor aplicabile;
6.f) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii şi lucrări pe o piaţă;
7.g) activitate în domeniul IT (tehnologia informaţiei) - activitate economică de creare a programelor sau aplicaţiilor software într-un limbaj de programare specific, respectiv activităţi asociate editării de produse software şi realizării softului la comandă, inclusiv activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei şi alte servicii conexe. Astfel, plecând de la structura nomenclatorului CAEN, activităţile în domeniul IT reprezintă unul dintre subsectoarele componente ale macrosectorului "Informaţii şi comunicaţii" (secţiunea J a nomenclatorului CAEN), constituind rezultatul agregat al următoarelor coduri CAEN:
- 5829 - Activităţi de editare a altor produse software;
- 5821 - Activităţi de editare a jocurilor de calculator;
- 6201 - Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);
- 6202 - Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei;
- 6203 - Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul;
- 6209 - Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei;
- 6311 - Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe;
- 6312 - Activităţi ale portalurilor web;
- 6399 - Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a.;
8.h) activitate în domeniul non-IT - orice activitate economică care nu se regăseşte în enumerarea de la lit. g);
9.i) active corporale - echipamente tehnologice, instalaţii de lucru, echipamente informatice, birotică de natura mijloacelor fixe, respectiv cele care se regăsesc în subgrupa 2.1 "Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)", subgrupa 2.2 "Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare", clasa 2.3.6 "Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat" sau grupa 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale", enumerate în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare;
10.j) active necorporale - active care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;
11.k) ajutoare/ajutor (de stat) - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
12.l) furnizor şi administrator al schemei de ajutor de stat şi de minimis - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin intermediul DGDRID, în calitate de coordonator de reforme/investiţii în cadrul PNRR, ce are responsabilitatea de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanţare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanţare, precum şi de modificare a acestora, de aprobare a rapoartelor de progres, de autorizare a cererilor de transfer, de efectuare de plăţi către beneficiari, de monitorizare a implementării proiectelor, precum şi de prevenire, constatare şi sancţionare a neregulilor şi acordă, respectiv administrează ajutoarele de stat şi de minimis;

13.m) activităţile proiectului - totalitatea investiţiilor şi acţiunilor care urmează a fi implementate în proiect şi care au relevanţă pentru domeniul de activitate al întreprinderii (CAEN-ul unic) pentru care a fost solicitată finanţarea;
14.n) acord de parteneriat - un document necesar în scopul reglementării de principiu a aspectelor legale, financiare şi de orice altă natură, inclusiv aspecte care privesc ajutoarele de stat şi de minimis (mod de repartizare, modalităţi de recuperare etc.), care pot interveni în implementarea în parteneriat a proiectului. Acordul de parteneriat este supus legislaţiei din România, se încheie până cel târziu la depunerea cererii de finanţare şi este parte integrantă a contractului de finanţare. În cadrul prezentei scheme, liderul de parteneriat reprezintă o IMM cu activitate în domeniul non-IT care iniţiază un proiect, solicită finanţare pentru acesta în scopul implementării în asociere cu o altă IMM (cu activitate în domeniul IT) şi semnează contractul de finanţare;
15.o) beneficiar al ajutorului de stat/de minimis - întreprindere care îndeplineşte condiţiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat şi de minimis şi care semnează un contract de finanţare;
16.p) beneficiar real - orice persoană fizică în interesul căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacţie, o operaţiune sau o activitate, aşa cum prevede Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
17.q) B2C (Business to Consumer) - indică relaţiile comerciale dintre companie şi consumator; include, de asemenea, întreaga comunicare a companiilor cu clienţi privaţi potenţiali sau existenţi, adică marketing orientat către consumator; vânzări ale întreprinderilor către consumatori privaţi;
18.r) blockchain - listă de înregistrări (sau date) în continuă creştere, numite blocuri, care sunt legate şi securizate cu ajutorul criptografiei;
19.s) big data - colecţie de seturi de date ale căror dimensiuni sunt prea mari şi complexe pentru a putea fi gestionate de sistemele de tip bază de date şi aplicaţiile tradiţionale de procesare analitică;
20.t) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
21.u) CRM (Customer Relationship Management) - metodologie de management care plasează clientul în centrul activităţii de afaceri, în baza unei utilizări intensive a tehnologiilor informaţionale, pentru a colecta, integra, procesa şi analiza informaţiile legate de clienţi;
22.v) cofinanţare/contribuţia proprie a beneficiarului - diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţării nerambursabile acordate. Contribuţia proprie a beneficiarului, într-o formă liberă de ajutor de minimis şi/sau ajutor de stat, poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private;
23.w) cloud computing - ansamblu distribuit de servicii de calcul, aplicaţii, acces la informaţii şi stocare de date, fără ca utilizatorul să aibă nevoie să cunoască amplasarea şi configuraţia fizică a sistemelor care furnizează aceste servicii;
24.x) cercetare industrială - cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud). "Cercetarea industrială" cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe şi poate include construcţia de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfeţe simulate ale sistemelor existente, precum şi de linii-pilot, atunci când acest lucru este necesar pentru cercetarea industrială şi, în special, pentru validarea tehnologiilor generice;
25.y) costuri cu personalul - costul cu cercetătorii, tehnicienii şi alţi membri ai personalului de sprijin, în măsura în care sunt angajaţi în proiectul sau activitatea respectivă;
26.z) cost salarial - valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locul de muncă respectiv, cuprinzând salariul brut înainte de impozitare şi contribuţiile obligatorii, precum contribuţiile la sistemul de securitate socială şi costurile cu îngrijirea copiilor şi a părinţilor, dintr-o perioadă definită;
27.aa) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil. În cadrul prezentei scheme, aceasta este reprezentată de data semnării contractului de finanţare;
28.bb) data plăţii ajutorului de stat - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;
29.cc) DESI (Digital Economy and Society Index) - indicele economiei şi societăţii digitale. Începând din 2014, Comisia Europeană a monitorizat progresele înregistrate de statele membre în domeniul digital şi a publicat rapoarte anuale privind Indicele economiei şi societăţii digitale (DESI). În fiecare an, rapoartele includ profiluri de ţară, care ajută statele membre să identifice domeniile de acţiune prioritară, precum şi capitole tematice care oferă o analiză la nivelul Uniunii Europene (UE) în principalele domenii de politică digitală;
30.dd) dezvoltare experimentală - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe relevante existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii şi tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligenţa artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date şi tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de exemplu, şi activităţi care vizează definirea, planificarea şi documentarea conceptuală a unor noi produse, procese sau servicii.
"Dezvoltarea experimentală" poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea şi validarea unor produse, procese sau servicii noi ori îmbunătăţite în medii reprezentative pentru condiţiile de funcţionare reale, în cazul în care obiectivul principal este de a aduce noi îmbunătăţiri tehnice produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanţial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final şi a cărui producţie este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de validare."
"Dezvoltarea experimentală" nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de fabricaţie, serviciilor existente şi altor operaţiuni în curs, chiar dacă modificările respective ar putea reprezenta ameliorări;"
31.ee) dublă finanţare - finanţarea acordată cu încălcarea prevederilor art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 şi art. 191 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (Regulamentul financiar);
32.ff) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcţii în cadrul investiţiei, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiţia devine ireversibilă, în funcţie de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea permiselor şi realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor;
33.gg) ERP - Enterprise Resource Planning (planificarea resurselor întreprinderii) - unul sau mai multe seturi de aplicaţii software care integrează şi procesează informaţii pentru diverse funcţiuni/departamente din cadrul întreprinderii. Produsele ERP integrează informaţii referitoare la planificare, aprovizionare, vânzări, marketing, financiar şi resurse umane. Sistemele ERP au următoarele caracteristici: sunt proiectate pentru un mediu client-server (tradiţional sau web-based); integrează majoritatea proceselor întreprinderii; prelucrează majoritatea tranzacţiilor la nivelul întreprinderii (organizaţiei); utilizează baze de date care stochează fiecare informaţie doar o singură dată; permite accesul la date în timp real;
34.hh) finalizarea investiţiei - în cadrul prezentei scheme, aceasta este reprezentată de data finalizării perioadei de implementare a proiectului, respectiv 31 decembrie 2026;
35.ii) IoT - Internet of Things (internetul obiectelor) - dispozitive sau sisteme interconectate numite dispozitive "inteligente" sau sisteme "inteligente" care colectează şi fac schimb de date şi care pot fi monitorizate sau controlate de la distanţă prin internet, prin software pe orice fel de computere, smartphone-uri sau prin interfeţe precum comenzi montate pe perete;
36.jj) investiţie iniţială - una dintre următoarele:
(i)investiţie în active corporale şi necorporale legată de una sau mai multe dintre următoarele activităţi:
- înfiinţarea unei noi unităţi;
- extinderea capacităţii unei unităţi existente;
- diversificarea producţiei unei unităţi prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate; sau;
- o schimbare fundamentală a procesului general de producţie a produsului (produselor) sau a prestării generale a serviciului (serviciilor) vizat(e) de investiţia în unitate;
(ii)achiziţionare de active aparţinând unei unităţi care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată. Simpla achiziţionare a acţiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiţie iniţială. Prin urmare, o investiţie de înlocuire nu constituie o investiţie iniţială;
37.kk) inovarea - implementarea unui produs (bun sau serviciu) nou sau optimizat în mod semnificativ (inovare de produs) sau implementarea unui proces de producţie nou sau semnificativ îmbunătăţit în cadrul întreprinderii (inovare de proces);
38.ll) inovarea de produs (bun sau serviciu) - introducerea unui bun sau a unui serviciu nou sau semnificativ îmbunătăţit în privinţa caracteristicilor sau modului său de folosire (aceasta poate include îmbunătăţiri semnificative în privinţa specificaţiilor tehnice, componentelor şi materialelor, software-ului încorporat, uşurinţei de utilizare sau a altor caracteristici funcţionale). Produsele inovative pot fi noi pentru piaţă sau noi numai pentru întreprindere. O întreprindere poate avea inovare de produs chiar dacă acesta nu este nou pentru piaţă, dar este nou pentru întreprindere. Inovaţiile de produs pot folosi cunoştinţe sau tehnologii noi sau se pot baza pe noi utilizări sau combinaţii de cunoştinţe sau tehnologii existente;
39.mm) inovările de proces - punerea în aplicare a unei metode de producţie sau de livrare noi sau îmbunătăţite semnificativ, inclusiv modificări semnificative de tehnici, echipamente sau software la nivel de întreprindere (la nivel de grup într-un anumit sector industrial în Aria economică europeană), inclusiv, spre exemplu, prin utilizarea unor tehnologii sau soluţii digitale noi sau inovatoare. Excepţie fac schimbările sau îmbunătăţirile minore, creşterea capacităţilor de producţie sau de prestare de servicii prin adăugarea de sisteme de fabricaţie sau logistice care sunt foarte asemănătoare cu cele utilizate deja, încetarea utilizării unui proces, simpla înlocuire sau majorare a capitalului, schimbări rezultate numai din modificarea preţurilor factorilor, personalizarea producţiei, localizarea, schimbările regulate, sezoniere şi alte schimbări ciclice şi comercializarea de produse noi sau îmbunătăţite semnificativ.
Metodele de producţie implică tehnici, echipamente şi software utilizate pentru producerea bunurilor. Aceste metode vor contribui la scăderea costurilor unitare ale producţiei sau la îmbunătăţirea calităţii producţiei. Metodele de livrare privesc logistica întreprinderii şi echipamentele incluse, software şi tehnici în vederea identificării rezultatelor, a alocării materialelor din întreprindere sau livrării produselor finale.
Inovările de proces includ metode semnificativ îmbunătăţite sau noi pentru oferirea şi crearea serviciilor. Acestea implică schimbări semnificative în software-ul folosit în întreprinderile orientate către servicii sau în tehnicile folosite pentru livrarea serviciilor având ca bază rezultate de cercetare-dezvoltare sau idei brevetate.
Inovările de proces acoperă de asemenea tehnici, echipamente şi software-uri noi sau semnificativ îmbunătăţite, pentru activităţile-suport auxiliare, precum achiziţiile, contabilitatea, informatizarea sau mentenanţa. Implementarea TIC (tehnologiei informaţiei şi comunicării) noi sau îmbunătăţite reprezintă o inovare de proces, dacă intenţionează să îmbunătăţească eficienţa şi/sau calitatea activităţii-suport auxiliare;
40.nn) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ;
41.oo) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM-uri, microîntreprinderi, întreprinderi mici şi întreprinderi mijlocii - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014. În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici (microîntreprindere - o întreprindere care are mai puţin de 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşesc/nu depăşeşte 2 milioane euro; întreprindere mică - o întreprindere care are mai puţin de 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşesc/nu depăşeşte 10 milioane euro; întreprindere mijlocie - o întreprindere care are mai puţin de 250 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală nu depăşeşte 50 de milioane euro şi/sau al cărei bilanţ anual total nu depăşeşte 43 de milioane euro). Este considerată întreprindere orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia;
42.pp) întreprindere unică - include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
(i)o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv)o întreprindere este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, relaţiile la care se face referire mai sus sunt considerate întreprinderi unice;
43.qq) întreprindere aflată în dificultate - întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
(i)în cazul unei societăţi comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, "societate cu răspundere limitată" se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar "capital social" include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
(ii)în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii (alta decât o IMM care există de mai puţin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, "o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii" se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
44.rr) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;
45.ss) ghidul specific - document programatic ce cuprinde condiţiile specifice de accesare a fondurilor nerambursabile prevăzute în prezenta schemă. Documentul conţine o detaliere tehnică şi financiară a condiţiilor impuse potenţialilor beneficiari pentru pregătirea proiectelor şi completarea corectă a cererilor de finanţare;
46.tt) lider de parteneriat - întreprinderea care exercită convenţional reprezentativitatea unui parteneriat cu alte întreprinderi, conform definiţiei de la lit. n);
47.uu) perioada de durabilitate - intervalul de timp în care beneficiarul trebuie să menţină investiţia. Perioada de durabilitate este de 3 ani pentru IMM-uri. Termenul începe să curgă de la momentul finalizării proiectului. Durabilitatea reprezintă măsura în care proiectul asigură continuarea efectelor sale şi valorificarea rezultatelor obţinute după încetarea sursei de finanţare;
48.vv) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
49.ww) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului;
50.xx) produse pescăreşti şi de acvacultură - produsele definite la art. 5 lit. (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013;
51.yy) producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură - toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord, necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători;
52.zz) prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură - operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia;
53.aaa) plan de afaceri - instrument managerial de acţiune, elaborat în mod logic, ce presupune o gândire de perspectivă asupra dezvoltării unei afaceri prin prisma digitalizării activităţilor şi pornind de la obiectivele acesteia; include toate acele faze şi resurse care sunt implicate în atingerea lor, într-un termen prestabilit;
54.bbb) reţele sociale - aplicaţii bazate pe tehnologii IT care permit utilizatorilor să se conecteze prin crearea de profiluri cu informaţii personale pentru a distribui anumite interese şi/sau activităţi, a împărtăşi idei, a invita alţi utilizatori să acceseze profilul lor şi să creeze comunităţi de oameni cu interese comune;
55.ccc) proiecte.pnrr.gov.ro - aplicaţia pentru depunerea proiectelor de investiţii finanţate în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă. Platforma poate fi accesată la următorul link: https://proiecte.pnrr.gov.ro;
56.ddd) tehnologii digitale avansate - capacităţi de calcul de înaltă performanţă şi de informatică cuantică/capacităţi de comunicare cuantică (inclusiv criptare cuantică); proiectarea, producţia şi integrarea sistemelor în domeniul microelectronicii; următoarea generaţie de capacităţi de date, cloud şi edge (infrastructuri, platforme şi servicii); realitatea virtuală şi augmentată, tehnologia profundă, securizarea lanţului digital de aprovizionare şi implementarea de tehnologii, măsuri şi structuri de sprijin în materie de securitate cibernetică;
57.eee) relocare - transferul unei activităţi identice sau similare sau a unei părţi a acesteia de la o unitate a uneia dintre părţile contractante la Acordul privind SEE2 (unitatea iniţială) către unitatea unei alte părţi contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiţia care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea iniţială şi cel de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puţin parţial aceleaşi scopuri, îndeplinesc cerinţele sau necesităţile aceluiaşi tip de clienţi şi se pierd locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una din unităţile iniţiale ale beneficiarului din SEE;
_______
2Acordul privind SEE - Acordul privind Spaţiul Economic European (SEE).
58.fff) proiect comun - proiectul elaborat, propus şi realizat de către entităţile ce formează parteneriatul prevăzut la lit. n);
59.ggg) studiu de fezabilitate - evaluarea şi analiza potenţialului unui proiect care urmăreşte să vină în sprijinul procesului decizional, evidenţiind în mod obiectiv şi raţional punctele forte şi punctele slabe ale acestuia, oportunităţile şi ameninţările şi identificând resursele necesare pentru punerea în practică şi, în ultimă instanţă, perspectivele de succes ale acestuia;
60.hhh) proiect mare de investiţii - o investiţie iniţială3 cu costuri eligibile care depăşesc 50 de milioane euro, calculată la tarifele şi cursul de schimb de la data acordării ajutorului;
_______
3În cadrul prezentei scheme, proiect mare de investiţii se referă la o investiţie iniţială, aşa cum este aceasta definită la lit. jj).
61.iii) valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiţii, calculată conform formulei:
valoarea ajustată a ajutoarelor4 = R x (A + 0,50 x B + 0 x C),
_______
4Valoarea ajustată a ajutoarelor se aplică doar ajutorului de stat regional.
unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona în cauză prevăzută într-o hartă regională aprobată care este în vigoare la data acordării ajutorului, cu excepţia intensităţii majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri, A reprezintă costurile iniţiale eligibile în valoare de 55 de milioane euro, B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro şi 110 milioane euro, iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.