Nou Regulamentul 2499/26-sept-2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1217/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte contribuţiile financiare la costurile de punere în aplicare ale statelor membre pentru înfiinţarea Reţelei de date privind durabilitatea agricolă

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 27 Septembrie 2024
Regulamentul 2499/26-sept-2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1217/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte contribuţiile financiare la costurile de punere în aplicare ale statelor membre pentru înfiinţarea Reţelei de date privind durabilitatea agricolă
Dată act: 26-sept-2024
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind crearea Reţelei de date privind durabilitatea agricolă (1), în special articolul 19 alineatul (4),
(1)JO L 328, 15.12.2009, p. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1217/oj.
Întrucât:
(1)Articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 prevede că contribuţiile financiare din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) trebuie să fie furnizate statelor membre pentru a contribui la costurile de punere în aplicare ale statelor membre atunci când instituie sistemul de colectare a variabilelor referitoare la subiectele prevăzute în anexa -I la Regulamentul (CE) nr. 1217/2009, în special variabilele sociale şi de mediu, pentru a îndeplini cerinţele regulamentului respectiv, inclusiv în ceea ce priveşte formarea şi interoperabilitatea între sistemele de colectare a datelor.
(2)În acest scop, este necesar să se stabilească, în special, procedurile detaliate privind contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 şi să se stabilească criteriile pe baza cărora contribuţiile sunt alocate pentru fiecare stat membru.
(3)Bugetul Uniunii pentru 2024, în cadrul pachetului FEGA, include suma de 50 de milioane EUR pentru contribuţiile financiare menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009, pentru a sprijini statele membre în instituirea Reţelei de date privind durabilitatea agricolă (FSDN).
(4)Pentru a sprijini eforturile de care are nevoie fiecare stat membru pentru a-şi converti sistemul computerizat de colectare şi raportare a datelor în vederea îndeplinirii cerinţelor FSDN şi pentru a simplifica gestiunea financiară, contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 trebuie să fie puse la dispoziţia statelor membre sub forma unei contribuţii pe bază de sumă forfetară pentru a acoperi costurile eligibile, cum ar fi cele legate de dezvoltarea tehnologiei informaţiei şi de interoperabilitatea între diferitele surse de date enumerate la articolul 4 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009.
(5)În urma unei evaluări aprofundate, Comisia consideră că sumele forfetare reprezintă cea mai adecvată formă de contribuţie, deoarece natura acţiunii de înfiinţare se pretează la costuri care pot fi estimate în prealabil, cu activităţi asociate care trebuie să conducă la înfiinţarea operaţională a FSDN. În plus, se estimează că există un risc scăzut de nereguli sau fraude, deoarece beneficiarii sunt organisme publice. Se preconizează, de asemenea, că utilizarea contribuţiilor forfetare va simplifica în mod semnificativ punerea în aplicare pentru Comisie şi statele membre, eliminând necesitatea raportării şi verificării financiare.
(6)Pentru a simplifica gestiunea financiară a contribuţiei Uniunii, sumele forfetare care urmează să fie puse la dispoziţie trebuie să se bazeze pe un buget estimat care urmează să fie furnizat de fiecare stat membru, sub rezerva unor sume maxime proporţionale cu populaţia agricolă, cu diversitatea structurilor din sectorul agricol şi cu dimensiunea contribuţiei fiecărui stat membru la producţia agricolă a Uniunii.
(7)În absenţa unei perioade de tranziţie specifice care să permită o etapă de pregătire care să poată fi distinsă în mod clar înainte de punerea în aplicare, noile cerinţe introduse prin Regulamentul (UE) 2023/2674 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), care modifică Regulamentul (CE) nr. 1217/2009, trebuie să fie aplicate treptat de către statele membre de la începutul primului ciclu de colectare a datelor după intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) 2023/2674, şi anume ciclul referitor la anul de raportare 2025. Aceasta implică faptul că statele membre au fost îndemnate să înceapă să îşi adapteze sistemele imediat după intrarea în vigoare a noilor cerinţe la începutul anului 2024, astfel încât să poată beneficia de primele adaptări înainte de octombrie 2024, când începe ciclul de colectare a noilor date. Pentru a respecta acest termen şi pentru a pune în aplicare cu succes noile cerinţe, statele membre au fost încurajate să avanseze în punerea în aplicare a acţiunilor necesare pentru tranziţia către FSDN. În consecinţă şi pentru a evita penalizarea statelor membre pentru că au început să pună în aplicare noile cerinţe cât mai curând posibil în 2024, statele membre trebuie să fie autorizate să considere costurile suportate începând cu 1 ianuarie 2024 ca fiind eligibile pentru contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009.
(2)Regulamentul (UE) 2023/2674 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 noiembrie 2023 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1217/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte transformarea Reţelei de informaţii contabile agricole în Reţeaua de date privind durabilitatea agricolă (JO L, 2023/2674, 29.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2674/oj).
(8)Instituirea FSDN în fiecare stat membru şi, prin urmare, eligibilitatea contribuţiei Uniunii trebuie să fie verificată prin intermediul rapoartelor de punere în aplicare întocmite de statele membre cu privire la acţiunile efective întreprinse în vederea instituirii operaţionale a FSDN. Acţiunile efective întreprinse ar putea fi diferite de cele planificate iniţial în cazul în care au fost înlocuite cu acţiuni alternative relevante.
(9)Pentru a accelera conversia în FSDN, prefinanţarea trebuie acordată statelor membre înainte de 31 decembrie 2024.
(10)Comisia, Parchetul European (EPPO) în ceea ce priveşte statele membre care participă la cooperarea consolidată în temeiul Regulamentului (UE) 2017/1939 al Consiliului (3), Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi Curtea de Conturi sunt abilitate să îşi exercite competenţele care le revin, inclusiv de a efectua audituri, verificări la faţa locului şi investigaţii cu privire la utilizarea contribuţiilor financiare ale Uniunii prevăzute în prezentul regulament.
(3)Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO) (JO L 283, 31.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1939/oj).
(11)Pentru a permite statelor membre să prezinte Comisiei o propunere de stabilire a cuantumului contribuţiilor pe bază de sumă forfetară solicitate cât mai curând posibil, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(12)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru Reţeaua de date privind durabilitatea agricolă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Bugetul disponibil şi alocarea financiară maximă pentru fiecare stat membru
(1)Cuantumul total disponibil furnizat de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în cadrul cheltuielilor de gestiune directă menţionate la articolul 5 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) pentru a finanţa în 2024 contribuţiile financiare menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 este de 50 de milioane EUR.
(4)Regulamentul (UE) 2021/2116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj).
(2)Contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 sunt alocate statelor membre astfel cum se prevede în anexa la prezentul regulament şi se limitează la cuantumurile prevăzute în anexa respectivă.
Art. 2: Sume forfetare unice
Contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009 iau forma unor contribuţii forfetare unice care acoperă costurile eligibile asociate înfiinţării Reţelei de date privind durabilitatea agricolă (FSDN) în statele membre, astfel cum se menţionează la articolul 3 din prezentul regulament, şi nu depăşesc cuantumul maxim pentru fiecare stat membru menţionat la articolul 1 alineatul (2) din prezentul regulament.
Art. 3: Activităţi şi costuri eligibile
(1)Contribuţiile financiare ale Uniunii menţionate la articolul 2 din prezentul regulament pot acoperi costurile eligibile legate de una sau mai multe dintre următoarele categorii de activităţi:
a)dezvoltarea sistemului computerizat al statelor membre de colectare, verificare, prelucrare şi raportare a datelor pentru a îndeplini cerinţele Regulamentului (CE) nr. 1217/2009 şi care este operaţional până la 31 decembrie 2027;
b)consolidarea capacităţii statelor membre de a utiliza sursele de date şi de a conecta seturile de date menţionate la articolul 4 alineatul (2) şi, respectiv, la articolul 4a alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1217/2009, inclusiv costurile legate de cooperarea dintre agenţiile de legătură;
c)dezvoltarea de metodologii şi abordări inovatoare, inclusiv soluţii digitale, pentru a adapta sistemul computerizat al statelor membre de colectare, verificare, prelucrare şi raportare a datelor care furnizează rapoarte de feedback şi servicii de referinţă pentru fermieri la cerinţele Regulamentului (CE) nr. 1217/2009;
d)recrutarea şi formarea de experţi, în special în cadrul agenţiilor de legătură, pentru a alinia capacitatea resurselor umane la cererile sporite ale FSDN, inclusiv indemnizaţiile de deplasare şi de şedere;
e)stimularea fermierilor să participe la FSDN, inclusiv prin sensibilizarea acestora cu privire la beneficiile participării la reţeaua de date.
(2)Contribuţia financiară a Uniunii pentru fiecare stat membru nu depăşeşte 95 % din costurile eligibile estimate de statul membru.
(3)Costurile eligibile pot include atât costuri directe, cât şi costuri indirecte.
(4)Costurile indirecte se calculează prin aplicarea unei rate forfetare maxime de 7 % din totalul costurilor directe eligibile, excluzând costurile de subcontractare.
(5)Costurile salariale ale personalului administraţiilor naţionale sunt eligibile, în măsura în care acestea se referă la costul activităţilor menţionate la alineatul (1) pe care autoritatea publică relevantă nu le-ar efectua dacă nu s-ar efectua înfiinţarea FSDN.
(6)Costurile finanţate în cadrul altor acţiuni ale Uniunii nu sunt eligibile.
Art. 4: Procedura de stabilire a contribuţiilor forfetare
(1)Fiecare stat membru prezintă Comisiei o propunere de stabilire a valorii contribuţiei forfetare solicitate, pe baza bugetului său estimat necesar pentru instituirea FSDN. Propunerea include o defalcare a costurilor estimate, indicând ponderea pe categorie de activitate menţionată la articolul 3 alineatul (1). Propunerea descrie, de asemenea, activităţile acoperite de fiecare categorie şi resursele aferente.
(2)Estimarea detaliată a costurilor pentru fiecare categorie menţionată la alineatul (1) din prezentul articol include numai costurile care sunt:
a)efectuate între 1 ianuarie 2024 şi 31 decembrie 2027;
b)necesare activităţilor prevăzute la articolul 3 alineatul (1);
c)în conformitate cu practicile obişnuite ale statului membru în materie de costuri;
d)respectă dreptul naţional aplicabil impozitelor, ocupării forţei de muncă şi securităţii sociale;
e)respectă principiile bunei gestiuni financiare, în special în ceea ce priveşte economia şi eficienţa.
(3)Costurile eligibile estimate sunt defalcate pe următoarele categorii bugetare:
a)costuri cu personalul;
b)costuri de subcontractare;
c)costuri de achiziţie;
d)alte categorii de costuri;
e)costuri indirecte.
(4)Statele membre îşi elaborează propunerea utilizând modelul relevant furnizat de Comisie şi o transmit în termen de o lună de la intrarea în vigoare a prezentului regulament şi, în orice caz, nu mai târziu de 4 noiembrie 2024, luându-se în considerare data care survine mai întâi.
(5)Comisia evaluează bugetul estimat propus de statele membre în raport cu activităţile propuse de acestea. Costurile neeligibile vor fi eliminate, iar contribuţia Uniunii poate fi ajustată de Comisie, după cum se consideră adecvat.
Art. 5: Rapoartele de punere în aplicare
(1)Statele membre furnizează Comisiei următoarele rapoarte de punere în aplicare:
a)un raport intermediar prezentat cel târziu la 31 martie 2026;
b)un raport final prezentat până cel târziu la 31 martie 2028.
Prin derogare de la primul paragraf, Germania poate prezenta Comisiei rapoartele de punere în aplicare în termen de 15 săptămâni de la termenele respective menţionate la primul paragraf.
(2)Rapoartele de punere în aplicare conţin o descriere a activităţilor desfăşurate, astfel cum se menţionează la articolul 3 alineatul (1):
a)de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2025, pentru raportul intermediar menţionat la alineatul (1) litera (a);
b)de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2027, pentru raportul final menţionat la alineatul (1) litera (b).
Raportul final menţionat la alineatul (1) litera (b) demonstrează instituirea operaţională a FSDN, abordând modul în care activităţile descrise în propunere, menţionate la articolul 4 alineatul (1), sau orice alte activităţi alternative relevante au contribuit la instituirea FSDN.
(3)Statele membre îşi prezintă rapoartele de punere în aplicare utilizând modelul relevant furnizat de Comisie.
Art. 6: Plăţi
(1)După aprobarea propunerii statului membru de către Comisie, statului membru i se plăteşte o prefinanţare de 100 % din contribuţia forfetară unică aprobată.
(2)Plata de prefinanţare este lichidată în momentul plăţii finale numai în cazul în care Comisia este satisfăcută de instituirea operaţională a FSDN de către statul membru şi aprobă raportul final de punere în aplicare care demonstrează instituirea operaţională a FSDN.
(3)Comisia poate, în momentul plăţii finale sau ulterior, să reducă contribuţia financiară pentru un stat membru în cazul în care statul membru şi-a încălcat obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului regulament, inclusiv punerea în aplicare necorespunzătoare, nerespectarea condiţiilor de eligibilitate, prezentarea de informaţii false, nefurnizarea informaţiilor solicitate, erori substanţiale, nereguli sau fraude.
(4)Cuantumul reducerii va fi proporţional cu gravitatea şi durata erorilor, a neregulilor, a fraudei sau a încălcării obligaţiilor, prin aplicarea unei rate individuale de reducere la contribuţia acceptată din partea Uniunii. Comisia îşi rezervă dreptul de a recupera orice sume plătite în mod necuvenit.
Art. 7: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 26 septembrie 2024.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:Alocările maxime ale statelor membre pentru înfiinţarea Reţelei de date privind durabilitatea agricolă, astfel cum se menţionează la articolul 1

EUR (preţuri curente)

Belgia

1 056 000

Bulgaria

1 092 568

Cehia

1 033 904

Danemarca

1 196 202

Germania

4 513 608

Estonia

655 304

Irlanda

1 143 549

Grecia

2 188 568

Spania

4 979 273

Franţa

5 963 231

Croaţia

995 604

Italia

5 034 307

Cipru

663 014

Letonia

786 887

Lituania

951 572

Luxemburg

611 660

Ungaria

1 436 663

Malta

607 896

Ţările de jos

2 178 215

Austria

1 138 913

Polonia

4 269 601

Portugalia

1 567 936

România

2 577 741

Slovenia

801 960

Slovacia

762 344

Finlanda

854 106

Suedia

939 374

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 27 septembrie 2024