Regulamentul 2205/29-nov-2017 privind normele detaliate referitoare la procedurile de notificare a vehiculelor comerciale cu deficienţe majore sau periculoase identificate în timpul unui control tehnic în trafic

Acte UE

Jurnalul Oficial 314L

În vigoare
Versiune de la: 30 Noiembrie 2017
Regulamentul 2205/29-nov-2017 privind normele detaliate referitoare la procedurile de notificare a vehiculelor comerciale cu deficienţe majore sau periculoase identificate în timpul unui control tehnic în trafic
Dată act: 29-nov-2017
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2014/47/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor comerciale care circulă în Uniune şi de abrogare a Directivei 2000/30/CE (1), în special articolul 18 alineatul (1),
(1)JO L 127, 29.4.2014, p. 134.
întrucât:
(1)În conformitate cu articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2014/47/UE, în cazurile în care, printre altele, se identifică deficienţe majore sau periculoase la un vehicul care nu este înmatriculat în statul membru unde are loc controlul, punctul de contact este obligat să notifice rezultatele controlului punctului de contact din statul membru unde este înmatriculat vehiculul. Notificarea conţine elementele raportului de control în trafic enumerate în anexa IV la directiva în cauză, care trebuie întocmit de inspector la finalizarea unui control mai detaliat în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Directiva 2014/47/UE.
(2)În scopul facilitării comunicării dintre punctele de contact naţionale, se solicită Comisiei să adopte norme detaliate pentru punerea în aplicare a procedurii de notificare.
(3)În conformitate cu articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2014/47/UE, notificarea se comunică, de preferinţă, prin intermediul registrului electronic naţional menţionat la articolul 16 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (JO L 300, 14.11.2009, p. 51).
(4)Articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 precizează conţinutul minim obligatoriu al registrelor electronice naţionale. Cu toate acestea, elementele raportului de control în trafic enumerate în anexa IV la Directiva 2014/47/UE nu fac parte din conţinutul minim obligatoriu menţionat.
(5)Articolul 16 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 prevede că registrele electronice naţionale trebuie să fie interconectate.
(6)Din cauza domeniului de aplicare limitat al articolului 16 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 şi a domeniului de aplicare limitat care rezultă din acesta al sistemului Registrului european al întreprinderilor de transport rutier (ERRU), notificarea menţionată la articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2014/47/UE nu poate fi transmisă prin registrele electronice naţionale prin intermediul sistemului respectiv.
(7)Pentru a se evita însă sarcinile şi costurile administrative inutile, arhitectura sistemică a ERRU ar trebui folosită pentru a se dezvolta sistemul de mesagerie pentru notificarea prevăzută de articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2014/47/UE.
(8)Normele comune privind interconectarea prin intermediul ERRU sunt stabilite în Regulamentul (UE) nr. 1213/2010 al Comisiei (3).
(3)Regulamentul (UE) nr. 1213/2010 al Comisiei din 16 decembrie 2010 de stabilire a normelor comune privind interconectarea registrelor electronice naţionale ale întreprinderilor de transport rutier (JO L 335, 18.12.2010, p. 21).
(9)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480 al Comisiei (4) va introduce modificări substanţiale ale funcţiilor generale ale ERRU şi va înlocui Regulamentul (UE) nr. 1213/2010 începând cu 30 ianuarie 2019. Sistemul de mesagerie utilizat pentru notificarea controlului în trafic (RSI) va fi elaborat pornind de la funcţiile generale ale ERRU.
(4)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480 al Comisiei din 1 aprilie 2016 de stabilire a unor norme comune privind interconectarea registrelor electronice naţionale ale întreprinderilor de transport rutier şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1213/2010 (JO L 87, 2.4.2016, p. 4).
(10)Prin urmare, în scopul de a se limita sarcinile şi procedurile administrative şi de a se asigura coerenţa, este necesar ca sistemul de mesagerie utilizat pentru notificări în urma unui RSI să devină de asemenea aplicabil începând cu 30 ianuarie 2019.
(11)Dispoziţiile referitoare la protecţia datelor cu caracter personal, astfel cum sunt prevăzute în special de Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), se aplică prelucrării oricăror date cu caracter personal în temeiul Directivei 2014/47/UE. În special, statele membre ar trebui să implementeze măsuri corespunzătoare de securitate pentru a împiedica utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal.
(1)Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (JO L 281, 23.11.1995, p. 31).
(12)Atunci când sunt aplicabile, dispoziţiile referitoare la protecţia datelor cu caracter personal, astfel cum sunt prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), se aplică prelucrării oricăror date cu caracter personal în temeiul Directivei 2014/47/UE.
(2)Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile şi organele comunitare şi privind libera circulaţie a acestor date (JO L 8, 12.1.2001, p. 1).
(13)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt adoptate în conformitate cu avizul comitetului instituit prin articolul 19 alineatul (1) din Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3),
(3)Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi de abrogare a Directivei 2009/40/CE (JO L 127, 29.4.2014, p. 51).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament stabileşte normele aplicabile notificării rezultatelor unui control tehnic în trafic (RSI) al vehiculelor comerciale care prezintă deficienţe majore sau periculoase comunicate prin intermediul sistemului RSI menţionat la articolul 3.
Art. 2: Definiţii
Pe lângă definiţiile prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480, în sensul prezentului regulament se aplică următoarele definiţii:
1."mesaj RSI" înseamnă mesajul de notificare în urma unui control tehnic în trafic mai detaliat menţionat la articolul 10 alineatul (3) din Directiva 2014/47/UE, transmis prin intermediul sistemului RSI sau al unei alte reţele securizate într-un format structurat, astfel cum se prevede în anexa la prezentul regulament;
2."raport RSI mai detaliat" înseamnă documentul emis după un control în trafic mai detaliat menţionat la articolul 16 alineatul (2) din Directiva 2014/47/UE;
3."stat membru de înmatriculare" înseamnă statul membru în care este înmatriculat vehiculul sau, în cazurile în care vehiculul nu face obiectul înmatriculării în temeiul legislaţiei naţionale, în care este pus în circulaţie.
Art. 3: Sistemul RSI
(1)Comisia instituie un sistem de mesagerie (sistemul RSI) utilizând arhitectura sistemică a sistemului de mesagerie al Registrului european al întreprinderilor de transport rutier în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480. Sistemul RSI facilitează îndeplinirea obligaţiei de notificare stabilite la articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2014/47/UE.
(2)Sistemul RSI îndeplineşte specificaţiile tehnice prevăzute în anexa I, în anexa III punctele 1 şi 2, în anexele V, VI şi VII la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480 şi în anexa la prezentul regulament.
Art. 4: Notificarea
(1)Punctul de contact din statul membru care a efectuat controlul tehnic în trafic notifică fără întârziere statului membru de înmatriculare rezultatele controlului.
(2)Statul membru care efectuează controlul tehnic în trafic realizează notificarea către statul membru de înmatriculare utilizând sistemul RSI, în conformitate cu cerinţele procedurale şi tehnice prevăzute în anexă.
Art. 5: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 30 iunie 2020.
Cu toate acestea, articolul 4 alineatul (1) se aplică de la 20 mai 2018.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 29 noiembrie 2017.

Pentru Comisie

Preşedintele

Jean-Claude JUNCKER

ANEXĂ:Cerinţe minime privind conţinutul mesajelor XML
1.Antet
Toate mesajele XML schimbate cu sistemul au acelaşi antet pentru a identifica expeditorul, destinatarul, data şi ora expedierii, precum şi aceleaşi informaţii tehnice.

Common Header (Antet comun)

Obligatoriu

Version (Versiune)

Versiunea oficială a specificaţiilor XML va fi specificată prin namespace (spaţiul de nume) definit în fişierul de definiţie a schemei XML al mesajului (XSD) şi în atributul version (versiune) din elementul de antet al oricărui mesaj XML. Numărul versiunii ("n.m") va fi definit ca valoare fixă la fiecare lansare a XSD.

Da

Test Identifier (Identificator de testare)

ID opţional pentru testare. Iniţiatorul testului va completa ID-ul, iar toţi ceilalţi participanţi la fluxul de lucru vor re- direcţiona/returna acelaşi ID. În producţie, acesta trebuie ignorat şi nu va fi folosit dacă este furnizat.

Nu

Technical Identifier (Identificator tehnic)

Un UUID care identifică în mod unic fiecare mesaj. Expeditorul generează un UUID şi completează acest atribut. Această informaţie nu se utilizează în niciun scop legat de activităţi economice.

Da

Workflow Identifier (Identificator al fluxului de lucru)

Identificatorul fluxului de lucru este un UUID şi trebuie generat de statul membru solicitant. Acest ID este apoi utilizat în toate mesajele pentru a corela fluxul de lucru.

Da

Sent At (Transmis la)

Data şi ora, în format UTC (ora universală coordonată), la care a fost transmis mesajul.

Da

Timeout (Timpul a expirat)

Acesta este un atribut opţional în ceea ce priveşte data şi ora (în format UTC). Această valoare va fi stabilită numai de către hub pentru solicitările redirecţionate. Acesta va informa statul membru respondent cu privire la ora la care va expira solicitarea. Utilizarea sa este opţională, astfel încât să se poată folosi aceeaşi definiţie de antet pentru toate tipurile de mesaje, indiferent dacă este necesar sau nu atributul "Timeout".

NU SE UTILIZEAZĂ, întrucât trimitem doar notificări şi nu se aşteaptă răspuns.

Nu

From (De la)

Codul ISO 3166-1 alfa 2 al statului membru care transmite mesajul sau "UE" ("UE" se utilizează la expedierea mesajelor de eroare din hub).

Da

To (Către)

Codul ISO 3166-1 alfa 2 al statului membru căruia i se trimite mesajul sau "UE" ("UE" se utilizează la expedierea mesajelor de eroare către hub).

Da

2.Raport mai detaliat
Dacă se comunică rezultatul unui control tehnic în trafic mai detaliat, mesajul RSI şi mesajul de confirmare a primirii expediat automat se vor alcătui după cum urmează.
În scopul de a se facilita notificarea, lista de verificare inclusă în anexa IV, motivele respingerii şi evaluarea deficienţelor prevăzute în anexa II la Directiva 2014/47/UE se includ în mesajul RSI sub formă de conţinut opţional.
Mesajul RSI se expediază întotdeauna de către statul membru unde are loc controlul către statul membru de înmatriculare. Recepţionarea mesajului RSI nu poate fi refuzată.
Mesajul de confirmare a primirii serveşte pentru a confirma primirea mesajului de notificare.

Solicitare de notificare RSI

Obligatorie

Business Case Identifier (Identificator de caz)

Este vorba despre un număr de serie sau de referinţă care identifică fiecare caz în parte.

Ar putea fi utilizat un ID al cazului pentru a se putea stabili o legătură atunci când se utilizează mai mult de un flux de mesaje pentru a se trata acelaşi caz, de exemplu, atunci când se trimite o notificare iniţială şi ulterior se trimite o notificare mai detaliată, ambele legate de acelaşi caz.

(Text)

Da

Sending Authority (Autoritatea expeditoare)

Autoritatea competentă care emite mesajul RSI. (Text)

Da

RSI Details (Detalii despre RSI)

Da

RSI Identifier (Identificator RSI)

ID unic al RSI în statul membru unde are loc controlul.

Facilitează comunicarea şi permite statului membru de înmatriculare să solicite mai multe detalii statului membru unde are loc controlul, care îl poate utiliza pentru a efectua căutări în baza sa de date.

(Text)

Nu

Location (Loc)

Locul în care a avut loc RSI. Pot fi coordonate precise, municipalitatea, oraşul, etc.

(Text)

Da

Date/Time (Data/ora)

Data RSI în format ISO 8601 UTC (AAA-LL- ZZThh:mm:ssZ)

Da

Inspector (Inspector)

Numele agentului de control, al inspectorului sau al autorităţii care a efectuat RSI.

(Text)

Da

Vehicle Details (Datele vehiculului)

Da

Category (Categoria)

Categoria de vehicule.

- N2 (3,5-12 t)

- N3 (peste 12 t)

- O3 (3,5-12 t)

- O4 (peste 10 t)

- M2 ( > 9 locuri până la 5 t)

- M3 ( > 9 locuri peste 5 t)

- T5

- T1b

- T2b

- T3b

- T4.1b

- T4.2b

- T4.3b

- Altă categorie de vehicule

(Listă de selecţie, poate fi selectat un singur element)

Da

Other category (Altă categorie)

A se preciza o altă categorie:

- M1, N1, O1, O2, T1a, T2a, T3a, T4a, T4.1a, T4.2a, T4.3a, C, R1a, R1b, R2a, R2b, R3a, R3b, R4a, R4b, S1a, S1b, S2a, S2b, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e

(Listă de selecţie, poate fi selectat un singur element, numai dacă se alege "Alta", dar nu este obligatoriu)

Nu

Registration (Înmatriculare)

Numărul de înmatriculare al vehiculului. (Text)

Da

VIN

Numărul de identificare al vehiculului. (Text)

Da

Odometer (Odometru)

Indicaţia odometrului vehiculului în momentul în care se efectuează RSI.

IMPORTANT: Dacă este instalat un odometru, acest câmp trebuie completat; în caz contrar introduceţi valoarea "0".

(Număr)

Da

Transport Undertaking/Holder Details (Datele întreprinderii de transport/titularului)

Da (trebuie completat unul dintre cele doua câmpuri, întreprindere sau titular)

 

Transport Undertaking (Întreprinderea de transport)

Da (numai dacă este vorba despre întreprindere)

Undertaking Name (Denumirea întreprinderii)

Denumirea întreprinderii de transport. (Text)

Da

Undertaking Address (Adresa întreprinderii)

Adresa întreprinderii de transport (adresa, codul poştal, oraşul, ţara).

(Text)

Da

Undertaking Community Licence (Licenţa comunitară a întreprinderii)

Numărul licenţei comunitare [conform Regulamentelor (CE) nr. 1072/2009 şi (CE) nr. 1073/2009]

IMPORTANT: Dacă se cunoaşte numărul licenţei comunitare, acesta trebuie introdus.

(Text)

Da

 

Titularul (dacă nu este vorba despre o întreprindere)

Da (doar dacă este vorba despre un titular)

 

Societate

Da (doar dacă titularul este o societate)

Name (Denumire)

Denumirea întreprinderii titulare. (Text)

Da

Address (Adresă)

Adresa societăţii de transport titulare (adresa, codul poştal, oraşul, ţara).

(Text)

Da

Natural person (Persoană fizică)

Da (doar dacă titularul este o persoană fizică)

Family Name (Nume de familie)

Numele de familie al titularului. (Text)

Da

First Name (Prenume)

Prenumele titularului. (Text)

Da

Address (Adresă)

Adresa titularului (adresa, codul poştal, oraşul, ţara).

(Text)

Da

Registration certificate (Certificat de înmatriculare)

Numărul certificatului de înmatriculare.

Nu

Driver Details (Datele conducătorului auto)

Da

Family Name (Nume de familie)

Numele de familie al conducătorului auto. (Text)

Da

First Name (Prenume)

Prenumele conducătorului auto. (Text)

Da

Driving Licence (Permisul de conducere)

Numărul permisului de conducere al conducătorului auto. Dacă este posibil, pentru o mai bună identificare.

(Text)

Nu

Driving Licence country (Ţara permisului de conducere)

Ţara unde a fost eliberat permisul de conducere în codul din două litere conform ISO 3166-1 alfa 2.

Nu

Checked item (Elementul controlat)

(această secţiune se repetă pentru fiecare element controlat; este obligatorie pentru un mesaj RSI şi apoi trebuie indicat ca fiind controlat cel puţin un element)

Da

Item (Element)

Elementele enumerate în lista elementelor de control care figurează în anexa IV la Directiva 2014/47/UE.

Dacă este selectat un element înseamnă că acesta a fost controlat.

Elementele din listă:

(0) Identificare

(1) Sistemul de frânare

(2) Direcţia

(3) Vizibilitatea

(4) Echipamentul de iluminat şi sistemul electric

(5) Punţi, jante, anvelope, suspensie

(6) Şasiu şi accesorii şasiu

(7) Alte echipamente, inclusiv tahograf şi dispozitiv limitator de viteză

(8) Elemente poluante, inclusiv emisii şi scurgeri de combustibil şi/sau ulei

(9) Inspecţii suplimentare la vehiculele din categoriile M2 şi M3

(10) Arimarea încărcăturii

(Listă de selecţie, poate fi selectat un singur element)

Da

Failed? (Respins?)

Pentru fiecare Checked item (element controlat) rezultatul controlului (Admis/Respins): Adevărat dacă este "Respins"

(Adevărat/Fals)

Da

 

Checked item detail (Detaliu privind elementul controlat)

(Dacă rezultatul este "Respins", pentru fiecare element controlat se repetă această secţiune pentru fiecare deficienţă constatată)

Nu (Doar dacă rezultatul este "Respins", dar nu este obligatoriu să se indice mai multe detalii)

Reason for failure

(Motivul respingerii)

Pentru fiecare element controlat (Checked item) care este respins (Failed), detaliile defecţiunilor conform definiţiei din anexa II la Directiva 2014/47/UE.

Elementele din listă:

- 0.1.a IDENTIFICAREA VEHICULULUI > Plăcuţele cu numărul de înmatriculare (dacă sunt obligatorii) > Plăcuţă (plăcuţe) de înmatriculare absentă (absente) sau fixată (fixate) atât de nesigur încât riscă să cadă.

- 1.1.1.a SISTEMUL DE FRÂNARE > Starea mecanică şi funcţionare > Pivotul pedalei frânei de serviciu/axul levierului manual > Pivot prea strâns.

- 6.2.5.a.1 ŞASIU ŞI ACCESORII ŞASIU > Cabină conducător auto şi caroserie > Scaunul conducătorului auto > Scaun cu structură defectă.

- Etc.

(Listă de selecţie, poate fi selectat un singur element, dacă există mai mult de o deficienţă, această subsecţiune se repetă pentru fiecare dintre ele)

Nu se indică evaluarea deficienţei, aceasta este cunoscută în conformitate cu anexa II la Directiva 2014/47/UE.

IMPORTANT: În anexa II, unele motive ale respingerii nu sunt numerotate, de exemplu, pentru 6.2.5.a există două opţiuni, iar pentru a se şti la care ne referim, acestea se numerotează în sistem cu 1 şi 2.

Da

Rectified? (Remediată?)

Deficienţa a fost remediată în statul membru unde are loc controlul? Adevărat = Da

(Adevărat/Fals)

Nu

Result of inspection (Rezultatul controlului)

Da

Result of inspection (Rezultatul controlului)

Rezultatul RSI (Admis/Respins): Adevărat dacă este "Admis"

(Adevărat/Fals)

Da

Prohibition or Restriction (Interdicţie sau Restricţie)

Interdicţie sau restricţie de utilizare a vehiculului care prezintă deficienţe periculoase.

(Adevărat/Fals)

Da

PTI Requested? (Se solicită ITP?)

Statul membru unde are loc controlul solicită statului membru de înmatriculare să realizeze o inspecţie tehnică periodică? Adevărat = Da

(Adevărat/Fals)

Da

RSI Notification Acknowledgement (Confirmarea de primire a notificării RSI) (Trimisă automat)

Obligatorie

Status Code (Cod de stare)

Codul de stare al confirmării de primire.

(Listă de selecţie, poate fi selectat un singur element)

Da

Status Message (Mesaj de stare)

Eventuale observaţii privind codul stării.

(Text)

Nu

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 314L din data de 30 noiembrie 2017