Capitolul vi - FOLOSIREA APARATURII - Regulamentul 165/04-feb-2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 2 Aprilie 2025
CAPITOLUL VI:FOLOSIREA APARATURII
Art. 32: Utilizarea corectă a tahografelor
(1)Întreprinderile de transport şi conducătorii auto asigură funcţionarea corectă şi utilizarea corespunzătoare a tahografelor digitale şi a cardurilor de conducător auto. Întreprinderile de transport şi conducătorii auto care utilizează tahografe analogice asigură funcţionarea corectă şi folosirea corespunzătoare a foilor de înregistrare.
(2)Tahografele digitale nu se setează astfel încât acestea să se comute automat la o categorie specifică de activitate atunci când motorul vehiculului este oprit sau contactul este întrerupt, cu excepţia cazului în care conducătorul auto poate în continuare să îşi aleagă manual categoria corespunzătoare de activitate.
(3)Se interzice falsificarea, disimularea, ştergerea sau distrugerea înregistrărilor făcute pe foaia de înregistrare sau a datelor stocate în tahograf sau pe cardul de conducător auto, precum şi a documentelor imprimate de la tahograf. De asemenea, se interzice manipularea tahografului, a foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto care ar putea avea drept rezultat falsificarea, ştergerea sau distrugerea datelor şi/sau a informaţiilor imprimate. În vehicul nu poate fi prezent niciun dispozitiv care ar putea fi utilizat în aceste scopuri.
(4)Vehiculele nu sunt echipate decât cu un tahograf, cu excepţia cazului în care scopul este efectuarea testelor pe teren menţionate la articolul 21.
(5)Statele membre interzic producţia, distribuţia, promovarea şi/sau comercializarea de dispozitive construite pentru manipularea şi/sau destinate manipulării tahografelor.
Art. 33: Responsabilitatea întreprinderilor de transport
(1)Întreprinderile de transport sunt responsabile de asigurarea formării şi instruirii corespunzătoare a conducătorilor săi auto în ceea ce priveşte funcţionarea corectă a tahografelor, fie digitale, fie analogice, efectuează verificări periodice pentru a se asigura de corecta utilizare a acestora de către conducătorii săi auto şi nu acordă conducătorilor săi auto niciun stimulent direct sau indirect care ar putea încuraja abuzurile în ceea ce priveşte tahografele.
Întreprinderile de transport eliberează un număr suficient de foi de înregistrare conducătorilor de autovehicule echipate cu tahografe analogice, ţinând cont de caracterul individual al foilor de înregistrare, de durata perioadei de serviciu şi de eventualele necesităţi de a înlocui foile de înregistrare deteriorate sau cele luate de un agent de control autorizat. Întreprinderile de transport eliberează conducătorilor auto doar foi de înregistrare cu model omologat, adecvate pentru utilizarea în aparatura instalată la bordul vehiculului.
În cazul în care un vehicul este echipat cu un tahograf digital, întreprinderea de transport şi conducătorul auto se asigură, ţinând cont de durata perioadei de serviciu, că imprimarea datelor din tahograf la cererea unui agent de control se poate efectua corect în cazul unui control.
(2)Întreprinderile de transport păstrează, în ordine cronologică şi într-o formă lizibilă, foile de înregistrare, precum şi documentele imprimate, în măsura în care documentele imprimate sunt realizate în conformitate cu articolul 35, timp de cel puţin un an după ce au fost folosite şi pun la dispoziţia conducătorilor auto interesaţi copii, la cererea acestora. De asemenea, întreprinderile de transport pun la dispoziţia conducătorilor auto interesaţi, la cererea acestora, copii ale datelor descărcate de pe cardurile de conducător auto, împreună cu versiunile imprimate ale acestor copii. Foile de înregistrare, documentele imprimate şi datele descărcate se prezintă sau se înmânează agenţilor de control autorizaţi, la cerere.
(3)Întreprinderile de transport răspund pentru încălcările prezentului regulament comise de către conducătorii lor auto sau de către conducătorii auto aflaţi la dispoziţia acestora. Cu toate acestea, statele membre pot să condiţioneze această răspundere de nerespectarea de către întreprinderea de transport a alineatului (1) primul paragraf din prezentul articol şi a articolului 10 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
Art. 34: Folosirea cardurilor de conducător auto şi a foilor de înregistrare
(1)Conducătorii auto folosesc foi de înregistrare sau cardurile de conducător auto în fiecare zi în care conduc, începând din momentul în care preiau vehiculul. Foaia de înregistrare sau cardul de conducător auto nu se retrag înainte de sfârşitul zilei de lucru, în afara cazului în care retragerea foii sau a cardului respectiv este autorizată sau este necesară pentru a introduce simbolul ţării după trecerea unei frontiere. Nicio foaie de înregistrare sau niciun card de conducător auto nu se foloseşte pentru a acoperi o perioadă mai lungă decât cea prevăzută.
(2)Conducătorii auto protejează în mod adecvat foile de înregistrare sau cardurile de conducător auto şi nu utilizează foi de înregistrare sau carduri de conducător auto murdare sau deteriorate.
(3)Atunci când, datorită îndepărtării de vehicul, un conducător auto este în imposibilitatea de a folosi tahograful montat la bordul unui vehicul, perioadele de timp menţionate la alineatul (5) litera (b) punctele (ii), (iii) şi (iv):
a)dacă vehiculul este echipat cu un tahograf analogic, se înscriu pe foaia de înregistrare manual, automat sau în orice alt fel, lizibil şi fără a murdări foaia de înregistrare; sau
b)dacă vehiculul este echipat cu un tahograf digital, se înscriu pe cardul de conducător auto cu ajutorul funcţiei de introducere manuală oferite de tahograf.
Statele membre nu impun conducătorilor auto o cerinţă de a prezenta formulare care să ateste activităţile lor în intervalul în care s-au aflat departe de vehicul.
(4)Atunci când la bordul unui vehicul echipat cu un tahograf digital se află mai mulţi conducători auto, fiecare conducător auto se asigură că propriul card de conducător auto este inserat în deschiderea corectă a tahografului.
Atunci când la bordul unui vehicul echipat cu un tahograf analogic se află mai mulţi conducători auto, conducătorii auto operează modificările necesare în foile de înregistrare, astfel încât informaţiile relevante să fie trecute pe foaia de înregistrare a conducătorului auto care conduce efectiv vehiculul.
(5)Conducătorii auto:
a)se asigură de faptul că ora înregistrată pe foaia de înregistrare corespunde cu ora oficială a ţării de înmatriculare a vehiculului;
b)utilizează funcţia de selecţie a activităţilor pentru a permite ca următoarele perioade de timp să fie înregistrate separat şi distinct:
(i)cu semnul
timpul de conducere;
(ii)cu semnul
: "altă muncă", însemnând orice altă activitate în afară de cea de conducere, definită la articolul 3 litera (a) din Directiva 2002/15/CE, precum şi orice activitate desfăşurată pentru acelaşi angajator sau pentru un alt angajator din sectorul transporturilor sau din afara acestui sector;
(iii)cu semnul
"disponibilitate", definită la articolul 3 litera (b) din Directiva 2002/15/CE;
(iv)cu semnul [POZĂ - a se vedea actul modificator-]: pauzele, repausul, concediul anual sau concediul medical,
(v)cu semnul «traseu parcurs pe feribot/în tren»: împreună cu semnul [POZĂ - a se vedea actul modificator-]: perioada de repaus pe feribot sau în tren, astfel cum se prevede la articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
(6)Fiecare conducător auto al unui vehicul echipat cu un tahograf analogic înregistrează următoarele informaţii în foaia sa de înregistrare:
a)când a început să folosească foaia de înregistrare - numele şi prenumele său;
b)data şi locul începerii folosirii foii de înregistrare şi data şi locul încetării acestei folosiri;
c)numărul de înmatriculare al fiecărui vehicul pe care conducătorul auto îl foloseşte, atât la începutul primei călătorii înregistrate în foaia de înregistrare, cât şi mai târziu, în timpul folosirii foii de înregistrare, în eventualitatea schimbării vehiculului;
d)citirea contorului kilometric:
(i)la începutul primei călătorii înregistrate în foaia de înregistrare;
(ii)la sfârşitul ultimei călătorii înregistrate în foaia de înregistrare;
(iii)în eventualitatea schimbării vehiculelor în timpul zilei de lucru, citirea contorului kilometric al primului vehicul pe care conducătorul auto îl utilizează şi citirea contorului kilometric al vehiculului următor;
e)ora la care a avut loc o schimbare a vehiculului.
f)simbolul ţării în care îşi începe şi cel al ţării în care îşi încheie ziua de lucru. De asemenea, conducătorul auto introduce simbolul ţării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv. Această primă oprire se efectuează la cel mai apropiat posibil loc de oprire la frontieră sau după trecerea frontierei. În cazul în care trecerea frontierei unui stat membru are loc pe un feribot sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul ţării în portul sau în staţia de sosire.
(7)Conducătorul auto introduce în tahograful digital simbolul ţării în care îşi începe şi cel al ţării în care îşi încheie ziua de lucru.
Începând cu 2 februarie 2022, conducătorul auto introduce şi simbolul ţării în care intră după trecerea frontierei unui stat membru, la începutul primei opriri a conducătorului auto în statul membru respectiv. Această primă oprire se efectuează la cel mai apropiat posibil loc de oprire la frontieră sau după trecerea frontierei. În cazul în care trecerea frontierei unui stat membru are loc pe un feribot sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul ţării în portul sau în staţia de sosire.
Statele membre pot impune conducătorilor de vehicule care efectuează operaţiuni de transport pe teritoriul lor să adauge la simbolul ţării specificaţii geografice mai detaliate, cu condiţia ca statele membre respective să fi notificat Comisiei acele specificaţii geografice detaliate înainte de 1 aprilie 1998.
Introducerea informaţiilor menţionate la primul paragraf de către conducătorii auto nu este necesară dacă tahograful înregistrează în mod automat datele de localizare în conformitate cu articolul 8.
Art. 35: Foile de înregistrare şi cardurile de conducător auto deteriorate
(1)În cazul deteriorării unei foi de înregistrare ce conţine date înregistrate sau a unui card de conducător auto, conducătorii auto păstrează foaia de înregistrare sau cardul de conducător auto deteriorate împreună cu foaia de înregistrare de rezervă utilizată pentru înlocuire.
(2)În caz de deteriorare, funcţionare defectuoasă, pierdere sau furt al cardului de conducător auto, conducătorul auto:
a)la începutul traseului, imprimă informaţiile detaliate privind vehiculul pe care îl conduce şi introduce pe documentul imprimat:
(i)informaţiile detaliate care permit identificarea conducătorului auto (numele, numărul cardului de conducător auto sau al permisului de conducere), inclusiv semnătura sa;
(ii)perioadele menţionate la articolul 34 alineatul (5) litera (b) punctele (ii), (iii) şi (iv);
b)la sfârşitul traseului, imprimă informaţiile privind perioadele de timp înregistrate de tahograf, înregistrează toate perioadele consacrate altei munci, perioadele de disponibilitate şi de repaus efectuate de la imprimarea informaţiilor la începutul traseului, atunci când aceste informaţii nu au fost înregistrate de tahograf, şi marchează pe document detaliile care permit identificarea conducătorului auto (numele, numărul cardului de conducător auto sau al permisului de conducere), inclusiv semnătura sa.
Art. 36: Înregistrările efectuate de către conducătorul auto
(1)În cazul în care un conducător auto conduce un vehicul echipat cu un tahograf analogic, conducătorul auto este în măsură să prezinte, la cererea unui agent de control autorizat:
(i)foile de înregistrare din ziua în curs şi din cele 56 de zile precedente,
(ii)cardul de conducător auto, în cazul în care este titularul unui asemenea card; şi
(iii)orice informaţie înregistrată manual şi orice document imprimat în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 56 de zile precedente.
(2)În cazul în care conducătorul auto conduce un vehicul echipat cu un tahograf digital, este în măsură să prezinte, la cererea unui agent de control autorizat:
(i)propriul card de conducător auto;
(ii)orice informaţie înregistrată manual şi orice document imprimat în timpul zilei în curs şi pe parcursul celor 56 de zile precedente;
(iii)foile de înregistrare corespunzătoare aceleiaşi perioade ca cea menţionată la punctul (ii), pe parcursul căreia a condus un vehicul echipat cu un tahograf analogic.
(3)Un agent de control autorizat poate verifica respectarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 prin analizarea foilor de înregistrare, a datelor afişate, imprimate sau descărcate care au fost înregistrate de tahograf sau de cardul de conducător auto sau, în lipsa acestora, a oricărui document justificativ care dovedeşte nerespectarea unei dispoziţii, precum articolul 29 alineatul (2) şi articolul 37 alineatul (2) din prezentul regulament.
Art. 37: Proceduri în caz de funcţionare defectuoasă a aparaturii
(1)În eventualitatea defectării sau a unei funcţionări defectuoase a unui tahograf, întreprinderea de transport îl prezintă pentru a fi reparat de către un montator sau un atelier aprobat, de îndată ce circumstanţele permit acest lucru.
Dacă vehiculul nu se poate întoarce la locaţia întreprinderii de transport în timp de o săptămână, calculată din ziua defectării sau din ziua în care s-a constatat funcţionarea defectuoasă, reparaţia se realizează în cursul călătoriei.
Măsurile luate de statele membre în conformitate cu articolul 41 conferă autorităţilor competente competenţa de a interzice folosirea unui vehicul în cazul în care defecţiunea sau funcţionarea defectuoasă nu a fost remediată după cum se prevede la primul şi la al doilea paragraf din prezentul alineat, în măsura în care acest lucru este în conformitate cu legislaţia naţională a statului membru în cauză.
(2)Pe durata cât tahograful se află în pană sau funcţionează defectuos, conducătorul auto marchează datele care permit identificarea sa (numele, numărul cardului de conducător auto sau al permisului de conducere), inclusiv semnătura sa, precum şi informaţiile privind perioadele de timp care nu au fost înregistrate sau imprimate corect de tahograf:
a)pe foaia sau foile de înregistrare; sau
b)pe o foaie temporară care se ataşează foii de înregistrare sau se păstrează împreună cu cardul de conducător auto.
*) Dispoziţiile capitolului VI din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 se aplică cu următoarea adaptare:
stat membru" înseamnă "stat membru al Uniunii Europene şi Ucraina