Capitolul i - CERINŢELE ÎN MATERIE DE AUTORIZARE ŞI CERINŢELE ORGANIZATORICE APLICABILE APA-URILOR ŞI ARM-URILOR - Regulamentul 1143/12-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de autorizare şi cerinţele organizatorice aplicabile mecanismelor de publicare aprobate şi mecanismelor de raportare aprobate, precum şi privind cerinţele de autorizare aplicabile furnizorilor de sisteme centralizate de raportare, şi de abrogare a Regulamentului delegat (UE) 2017/571 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025
CAPITOLUL I:CERINŢELE ÎN MATERIE DE AUTORIZARE ŞI CERINŢELE ORGANIZATORICE APLICABILE APA-URILOR ŞI ARM-URILOR
[- Articolul 27d alineatul (1) şi articolul 27f alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
Art. 1: Informaţii furnizate autorităţilor competente
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 transmite ESMA sau, după caz, autorităţii naţionale competente informaţiile prevăzute la articolele 2-7, precum şi informaţiile privind toate cerinţele organizatorice stabilite în secţiunea II din prezentul capitol.
(2)Un APA sau un ARM informează prompt ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă cu privire la orice modificare semnificativă a informaţiilor furnizate la momentul autorizării sau ulterior.
Art. 2: Informaţii privind organizarea
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Programul de activitate menţionat la articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include următoarele:
a)informaţii privind structura organizatorică a solicitantului, inclusiv o organigramă şi o descriere a resurselor umane, tehnice şi juridice alocate activităţilor sale operaţionale;
b)informaţii privind politicile şi procedurile de separare a activităţilor pentru a asigura segregarea dintre APA sau ARM şi orice altă activitate desfăşurată de solicitant;
c)informaţii privind politicile şi procedurile în materie de conformitate ale solicitantului care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM, inclusiv:
(i)numele persoanei sau al persoanelor responsabile cu aprobarea şi actualizarea politicilor respective;
(ii)măsurile de monitorizare şi de asigurare a respectării politicilor şi procedurilor în materie de conformitate;
(iii)măsurile care trebuie luate în cazul unei încălcări care ar putea avea ca rezultat nerespectarea condiţiilor în care s-a acordat autorizaţia iniţială;
(iv)o descriere a procedurii de informare a ESMA sau, după caz, a autorităţii naţionale competente, cu privire la orice încălcare ce ar putea avea ca rezultat nerespectarea condiţiilor în care s-a acordat autorizaţia iniţială;
d)o listă a tuturor funcţiilor externalizate şi a resurselor alocate pentru controlul funcţiilor externalizate.
(2)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 şi care oferă şi alte servicii decât serviciile de raportare a datelor trebuie să descrie serviciile respective în organigrama prevăzută la alineatul (1) litera (a).
Art. 3: Informaţii privind structura de proprietate
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include în cererea sa de autorizare:
a)o listă cu numele fiecărei persoane sau entităţi care deţine direct sau indirect 10 % sau mai mult din capitalul sau din drepturile de vot ale solicitantului sau ale cărei participaţii îi permit acesteia să exercite o influenţă semnificativă asupra solicitantului;
b)o listă a tuturor întreprinderilor în care o persoană sau o entitate menţionată la litera (a) deţine cel puţin 10 % din capital sau din drepturile de vot sau asupra cărora persoana sau entitatea respectivă exercită o influenţă semnificativă;
c)o diagramă care ilustrează legăturile de proprietate dintre societatea-mamă, orice filială şi orice altă entitate asociată sau sucursală.
(2)Întreprinderile incluse în diagrama menţionată la alineatul (1) punctul (c) sunt identificate prin denumirea lor completă, forma juridică şi adresa oficială.
Art. 4: Informaţii privind guvernanţa corporativă
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include în cererea sa de autorizare informaţii cu privire la politicile interne de guvernanţă corporativă şi la procedurile care reglementează organul său de conducere, cadrele superioare de conducere şi, dacă au fost create, comitetele sale.
(2)Informaţiile prevăzute la alineatul (1) includ:
a)o descriere a proceselor de selecţie, numire, evaluare a performanţelor şi eliberare din funcţie a cadrelor superioare de conducere şi a membrilor organului de conducere;
b)o descriere a liniilor ierarhice şi a frecvenţei raportării către cadrele superioare de conducere şi organul de conducere;
c)o descriere a politicilor şi procedurilor privind accesul la documente al membrilor organului de conducere.
Art. 5: Informaţii privind membrii organului de conducere
[- Articolul 27f alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include în cererea sa de autorizare următoarele informaţii cu privire la fiecare membru al organului de conducere:
a)numele, data şi locul naşterii, numărul naţional de identificare personală sau un echivalent al acestuia, adresa şi datele de contact;
b)funcţia în care este sau va fi numit membrul respectiv;
c)un curriculum vitae care atestă deţinerea unei experienţe şi a unor cunoştinţe suficiente pentru exercitarea corespunzătoare a responsabilităţilor conferite;
d)dovada absenţei cazierului judiciar în legătură cu infracţiunile de spălare a banilor, finanţare a terorismului, furnizare de servicii financiare sau de gestionare de date, acte de fraudă sau de deturnare de fonduri, în special sub forma unui extras oficial sau, în cazul în care un astfel de document nu este disponibil în statul membru relevant, a unei declaraţii pe proprie răspundere privind buna reputaţie şi prin autorizarea ESMA sau, după caz, a autorităţii naţionale competente să solicite informaţii referitoare la eventuale condamnări pentru vreo faptă de natură penală în legătură cu spălarea banilor, finanţarea terorismului, furnizarea de servicii financiare sau de gestionare de date sau în legătură cu acte de fraudă sau de deturnare de fonduri;
e)o declaraţie pe proprie răspundere privind buna reputaţie şi autorizarea ESMA sau, după caz, a autorităţii naţionale competente să solicite informaţii din care să reiasă dacă membrul:
(i)a făcut obiectul unei hotărâri în defavoarea sa într-o procedură de natură disciplinară iniţiată de o autoritate de reglementare sau de un organism guvernamental;
(ii)a făcut obiectul unei constatări judiciare în defavoarea sa în proceduri civile în instanţă în legătură cu furnizarea de servicii financiare sau de gestionare de date ori pentru abateri sau fraude în procesul de gestionare a activităţii;
(iii)a făcut parte din organul de conducere al unei întreprinderi care a făcut obiectul unei hotărâri în defavoarea sa sau al unei penalităţi din partea unei autorităţi de reglementare sau a cărei înregistrare sau autorizaţie a fost retrasă de către o autoritate de reglementare;
(iv)nu mai are dreptul de a desfăşura activităţi supuse unei obligaţii de înregistrare sau autorizare de către o autoritate de reglementare;
(v)a făcut, în alt mod, obiectul unor amenzi, suspendări, descalificări sau al oricărei alte sancţiuni emise de un organism profesional în legătură cu fraude, deturnări de fonduri sau cu prestarea de servicii financiare sau de gestionare de date;
(vi)nu mai are dreptul de a ocupa funcţia de director, de a ocupa orice funcţie de conducere sau nu mai are calitatea de angajat sau de ocupant al altui post din cadrul unei întreprinderi ca urmare a unor abateri profesionale sau deontologice;
f)o indicaţie privind durata minimă care urmează să fie alocată pentru îndeplinirea funcţiilor membrului în cadrul APA-ului sau al ARM-ului;
g)o declaraţie privind orice conflicte de interese potenţiale care ar putea exista sau apărea în îndeplinirea atribuţiilor sale şi precizarea modului în care sunt gestionate aceste conflicte.
(2)Informaţiile prevăzute la alineatul (1) se includ, de asemenea, în comunicările menţionate la articolul 27f alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 în ceea ce priveşte APA-urile şi ARM-urile. Un APA sau un ARM comunică prin mijloace electronice ESMA sau, după caz, autorităţii naţionale competente orice modificare a componenţei organului său de conducere înainte ca o astfel de modificare să se producă.
În cazul în care, din motive întemeiate, notificarea nu poate fi efectuată înainte de producerea respectivei modificări, aceasta se efectuează în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a avut loc modificarea.
(3)Un APA sau un ARM înregistrează informaţiile prevăzute la alineatul (1) pe un suport care permite stocarea acestora într-un mod care să asigure faptul că informaţiile sunt accesibile pentru o consultare ulterioară şi care să permită reproducerea neschimbată a informaţiilor stocate. Un APA sau un ARM se asigură că aceste informaţii sunt actualizate.
(4)Un APA sau un ARM păstrează informaţiile prevăzute la alineatul (1) literele (d) şi (e) timp de cel mult cinci ani din momentul în care membrul în cauza a încetat să îşi exercite funcţia.
(5)În cazul în care dovada menţionată în la alineatul (1) punctul (d) conţine informaţii privind alte condamnări penale decât cele enumerate în dispoziţia respectivă, un APA sau un ARM se asigură că numai persoanele responsabile cu evaluarea caracterului adecvat al membrilor ai organului de conducere au acces la aceste informaţii. Aceste informaţii se stochează separat de celelalte informaţii referitoare la un membru al organului de conducere. Se ţin evidenţe privind accesul la aceste informaţii. Informaţiile nu se stochează în cazul în care se referă la candidaţi pentru funcţia de membri ai organului de conducere care nu au fost numiţi.
(6)ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă păstrează informaţiile prevăzute la alineatul (1) literele (d) şi (e) timp de cel mult cinci ani din momentul în care membrul în cauză al organului de conducere a încetat să îşi exercite funcţia.
Art. 6: Informaţii privind controalele interne
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include în cererea sa de autorizare informaţii detaliate cu privire la mediul său de control intern. Acestea includ informaţii privind funcţia sa de control intern, funcţia de conformitate, funcţia de gestionare a riscurilor şi funcţia sa de audit intern.
(2)Informaţiile detaliate menţionate la alineatul (1) trebuie să includă:
a)o prezentare generală a organizării funcţiilor de control intern, de gestionare a riscurilor, de conformitate şi de audit intern ale solicitantului, inclusiv atunci când solicitantul se bazează pe funcţii externalizate;
b)o evaluare a principalelor riscuri care pot apărea în exploatarea APA-ului sau ARM-lui;
c)politicile de control intern ale solicitantului şi procedurile de asigurare a aplicării coerente şi eficace a politicilor respective;
d)politicile, procedurile şi manualele pentru monitorizarea şi evaluarea adecvării şi a eficacităţii sistemelor solicitantului;
e)politicile, procedurile şi manualele pentru controlul şi protecţia sistemelor de prelucrare a informaţiilor ale solicitantului;
f)identitatea organelor interne responsabile cu evaluarea oricăror constatări rezultate în urma desfăşurării controlului intern şi cu luarea deciziilor privind rezultatul acestora.
(3)În ceea ce priveşte funcţia de audit intern a solicitantului, informaţiile detaliate menţionate la alineatul (1) includ următoarele:
a)informaţii privind respectarea de către solicitant a standardelor profesionale naţionale sau internaţionale;
b)orice cartă a funcţiei de audit intern, precum şi metodologiile şi procedurile aferente;
c)o explicaţie a modului în care este elaborată şi aplicată metodologia de audit intern, dacă există, ţinând cont de natura activităţilor solicitantului, de complexitatea acestora şi de riscurile aferente;
d)în cazul existenţei unui comitet de audit intern:
(i)informaţii privind componenţa, competenţele şi responsabilităţile acestuia;
(ii)planul său de lucru pentru cei trei ani de la data depunerii cererii, ţinând seama de natura şi de amploarea activităţilor solicitantului, de complexitatea acestora şi de riscurile aferente.
Art. 7: Informaţii privind rezilienţa operaţională digitală
[- Articolul 27d alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un solicitant care doreşte să obţină o autorizaţie de exploatare a unui APA sau a unui ARM în temeiul articolului 27d din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 include în cererea sa de autorizare dovezi ale conformităţii cu cerinţele privind organizarea şi capacităţile de gestionare a riscurilor TIC, strategia privind rezilienţa operaţională digitală şi testarea acesteia, gestionarea incidentelor şi gestionarea riscurilor TIC generate de terţi în temeiul Regulamentului (UE) 2022/2554.
(2)Informaţiile prevăzute la alineatul (1) includ documente privind măsurile adoptate de solicitant, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554, cu privire la:
a)gestionarea riscurilor TIC;
b)gestionarea incidentelor legate de TIC;
c)testarea rezilienţei operaţionale digitale;
d)monitorizarea riscurilor TIC generate de terţi.
(3)Informaţiile prevăzute la alineatul (1) iau în considerare dimensiunea şi profilul general de risc, precum şi natura, amploarea şi complexitatea serviciilor, a activităţilor şi a operaţiunilor solicitantului.
[- Articolul 27g alineatul (1), (3) şi (5), articolul 27i alineatul (2) şi alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
Art. 8: Conflictele de interese
[- Articolul 27g alineatul (3) şi articolul 27i alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un APA sau un ARM instituie şi menţine măsuri administrative eficace menite să prevină conflictele de interese cu clienţii care utilizează serviciile sale pentru a-şi îndeplini obligaţiile care decurg din reglementări şi cu alte entităţi care achiziţionează date de la APA-uri sau ARM-uri. Astfel de măsuri trebuie să includă politici şi proceduri pentru identificarea, gestionarea şi divulgarea conflictelor de interese existente şi potenţiale şi trebuie să conţină:
a)inventarul conflictelor de interese existente şi potenţiale, care să includă şi descrierea, modul de identificare, prevenire, gestionare şi divulgare a acestora;
b)separarea atribuţiilor şi a funcţiilor operaţionale din cadrul structurii APA-urilor sau ARM-urilor, inclusiv:
(i)măsuri de prevenire sau control al schimbului de informaţii în situaţiile în care există riscul apariţiei unui conflict de interese;
(ii)supravegherea separată a persoanelor relevante ale căror funcţii principale implică interese care ar putea fi în conflict cu cele ale unui client;
c)o descriere a politicii aplicate pentru stabilirea taxelor percepute de APA-uri sau ARM-uri şi de întreprinderile cu care respectivul APA sau ARM are legături strânse;
d)o descriere a politicii de remunerare a membrilor organului de conducere şi a cadrelor superioare de conducere;
e)normele privind acceptarea de bani, cadouri sau alte foloase de către personalul APA-ului sau ARM-ului şi de către organul său de conducere.
(2)Inventarul conflictelor de interese menţionat la alineatul (1) litera (a) include conflictele de interese generate de situaţiile în care APA-ul sau ARM-ul:
a)ar putea obţine un câştig financiar sau ar putea evita o pierdere financiară în detrimentul unui client;
b)ar putea avea un interes în rezultatul serviciului furnizat unui client care să fie diferit de interesul clientului privind acel rezultat;
c)ar putea fi stimulat să acorde prioritate propriilor interese sau interesului unui alt client sau grup de clienţi, mai degrabă decât intereselor clientului căruia îi este furnizat serviciul;
d)primeşte sau ar putea primi de la o persoană, alta decât clientul, în raport cu serviciul furnizat clientului, un stimulent sub formă de bani, bunuri sau servicii, altul decât comisionul sau taxele percepute pentru serviciu.
Art. 9: Cerinţe organizatorice privind externalizarea
[- Articolul 27g alineatul (3) şi articolul 27i alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un APA sau un ARM care dispune ca activităţile să fie efectuate în numele său de către furnizori de servicii terţi, inclusiv de către întreprinderi cu care are legături strânse, se asigură că furnizorul de servicii terţ are capacitatea şi competenţa de a desfăşura activităţile respective într-un mod fiabil şi profesionist.
Un APA sau un ARM trebuie să precizeze care dintre activităţi urmează să fie externalizate şi să specifice inclusiv nivelul de resurse tehnice şi umane necesare pentru realizarea fiecăreia dintre aceste activităţi.
(2)Un APA sau un ARM care externalizează activităţi se asigură că externalizarea nu îi reduce capacitatea sau prerogativele de a îndeplini funcţii de conducere de nivel superior sau de conducere.
(3)Un APA sau un ARM rămâne răspunzător pentru orice activitate externalizată şi adoptă măsuri organizatorice menite să asigure:
a)faptul că acesta evaluează dacă furnizorul de servicii terţ desfăşoară activităţile externalizate într-un mod eficace şi în conformitate cu legislaţia şi cu cerinţele în materie de reglementare aplicabile şi abordează în mod adecvat deficienţele identificate;
b)identificarea riscurilor în ceea ce priveşte activităţile externalizate şi o monitorizare periodică adecvată;
c)proceduri adecvate de control în ceea ce priveşte activităţile externalizate, inclusiv supravegherea efectivă a activităţilor şi a riscurilor asociate acestora în cadrul APA-ului sau a ARM-ului;
d)continuitatea adecvată a activităţilor externalizate.
În sensul literei (d), APA sau ARM trebuie să obţină informaţii cu privire la măsurile de asigurare a continuităţii activităţii ale furnizorului de servicii terţ, să evalueze calitatea acestora şi, dacă este necesar, să solicite îmbunătăţiri.
(4)Un APA sau un ARM se asigură că furnizorul de servicii terţ cooperează cu ESMA sau, după caz, cu autoritatea naţională competentă, în legătură cu activităţile externalizate.
(5)În cazul în care un APA sau ARM externalizează o funcţie critică sau importantă, acesta comunică ESMA sau, după caz, autorităţii naţionale competente:
a)identitatea furnizorului de servicii terţ;
b)măsurile organizatorice referitoare la externalizare şi la riscurile asociate acesteia, astfel cum se prevede la alineatul (3);
c)rapoartele interne sau externe privind activităţile externalizate.
Art. 10: Administrarea informaţiilor incomplete sau potenţial eronate de către APA-uri
[- Articolul 27g alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)APA-urile instituie şi menţin măsuri corespunzătoare pentru a se asigura că publică în mod corect rapoartele referitoare la tranzacţii primite de la firmele de investiţii, fără să introducă ele însele vreo eroare sau să omită informaţii şi corectează informaţiile în cazul în care ele însele au introdus erori sau omisiuni.
(2)APA-urile monitorizează în mod continuu şi în timp real performanţele sistemelor lor informatice, asigurându-se că publicarea rapoartelor referitoare la tranzacţii pe care le-au primit s-a încheiat cu succes.
(3)APA-urile realizează verificări periodice ale concordanţei dintre rapoartele referitoare la tranzacţii pe care le primesc şi cele pe care le publică, verificând dacă informaţiile au fost corect publicate.
(4)Un APA trebuie să confirme primirea raportului referitor la tranzacţii firmei de investiţii care întocmeşte raportul şi să transmită codul de identificare a tranzacţiei atribuit de APA. Un APA trebuie să indice codul de identificare a tranzacţiei în orice corespondenţă ulterioară referitoare la un anumit raport de tranzacţii purtată cu firma care întocmeşte rapoartele.
(5)Un APA instituie şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a identifica, în momentul primirii acestora, rapoartele referitoare la tranzacţii care sunt incomplete sau care conţin informaţii susceptibile de a fi eronate. Aceste măsuri trebuie să includă alerte automate privind preţul şi volumul, luând în considerare:
a)sectorul şi segmentul în care este tranzacţionat instrumentul financiar;
b)nivelurile de lichiditate, inclusiv nivelurile istorice de tranzacţionare;
c)valorile de referinţă corespunzătoare pentru preţ şi volum;
d)dacă este necesar, alţi parametri, în funcţie de caracteristicile instrumentului financiar.
(6)În cazul în care consideră că raportul referitor la tranzacţii pe care l-a primit este incomplet sau conţine informaţii susceptibile de a fi eronate, mecanismul de publicare aprobat nu publică respectivul raport şi alertează de îndată firma de investiţii care l-a transmis.
(7)În circumstanţe excepţionale, APA-urile şterg şi modifică informaţiile dintr-un raport referitor la tranzacţii la cererea entităţii care furnizează informaţiile, atunci când aceasta nu poate anula sau modifica ea însăşi informaţiile din motive tehnice.
(8)APA-urile publică politicile nediscreţionare privind anularea şi modificarea informaţiilor din rapoartele referitoare la tranzacţii, care includ penalităţile pe care APA-urile le pot impune firmelor de investiţii ce furnizează astfel de rapoarte dacă, din cauza unor informaţii incomplete sau eronate, rapoartele respective au fost anulate sau modificate.
Art. 11: Gestionarea informaţiilor incomplete sau potenţial eronate de către ARM-uri
[- Articolul 27i alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un ARM instituie şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a identifica rapoartele referitoare la tranzacţii care sunt incomplete sau care conţin erori evidente imputabile clienţilor. Un ARM efectuează validarea rapoartelor referitoare la tranzacţii pe baza cerinţelor stabilite la articolul 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 în ceea ce priveşte câmpul, formatul şi conţinutul câmpurilor în conformitate cu tabelul 1 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2017/590 al Comisiei (10).
(10)Regulamentul delegat (UE) 2017/590 al Comisiei din 28 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare pentru raportarea tranzacţiilor către autorităţile competente (JO L 87, 31.3.2017, p. 449, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/590/oj).
(2)Un ARM instituie şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a identifica rapoartele referitoare la tranzacţii care conţin erori sau omisiuni pentru care este răspunzător el însuşi şi pentru a corecta, inclusiv prin eliminare sau modificare, astfel de erori sau omisiuni. Un ARM validează câmpul, formatul şi conţinutul câmpurilor în conformitate cu tabelul 2 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2017/590.
(3)Un ARM monitorizează în mod continuu şi în timp real funcţionarea sistemelor sale, asigurându-se că raportul referitor la tranzacţii pe care l-a primit a fost transmis cu succes autorităţii competente în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014.
(4)La cererea ESMA sau, după caz, a autorităţii competente naţionale ori a autorităţii competente căreia ARM îi transmite rapoarte referitoare la tranzacţii, ARM realizează verificări periodice ale concordanţei dintre informaţiile pe care acesta le primeşte de la clientul său sau le generează în numele clientului în scopul raportării tranzacţiilor şi eşantioanele de date furnizate de autoritatea competentă.
(5)Orice corecturi, inclusiv anulările sau modificările rapoartelor referitoare la tranzacţii, care nu corectează erorile sau omisiunile pentru care este răspunzător un ARM se efectuează numai la cererea unui client şi pentru fiecare raport referitor la tranzacţii în parte. În cazul în care un ARM anulează sau modifică un raport referitor la tranzacţii la cererea unui client, acesta îi prezintă clientului respectivul raport actualizat.
(6)În cazul în care, înainte de a transmite raportul referitor la tranzacţii, un ARM identifică o eroare sau o omisiune imputabilă unui client, acesta nu transmite raportul referitor la tranzacţii şi notifică fără întârziere firmei de investiţii detaliile erorii sau omisiunii, pentru a-i permite clientului să transmită un set de informaţii corectate.
(7)În cazul în care un ARM sesizează erori sau omisiuni pentru care este el însuşi răspunzător, acesta transmite imediat un raport corect şi complet.
(8)Un ARM comunică fără întârziere clientului detaliile erorii sau omisiunii şi îi furnizează acestuia o versiune actualizată a raportului referitor la tranzacţii. De asemenea, un ARM notifică fără întârziere eroarea sau omisiunea autorităţii competente din statul său membru de origine şi autorităţii competente căreia ARM i-a transmis raportul referitor la tranzacţii.
(9)Obligaţia de a corecta sau de a anula rapoarte incorecte referitoare la tranzacţii sau de a semnala tranzacţiile omise nu se aplică şi erorilor sau omisiunilor care au avut loc cu mai mult de cinci ani înainte de data la care ARM a luat cunoştinţă de astfel de erori sau omisiuni.
Art. 12: Conectivitatea ARM-urilor
[- Articolul 27i alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)Un ARM trebuie să dispună de politicile, mecanismele şi capacităţile tehnice necesare pentru a respecta specificaţiile tehnice privind transmiterea rapoartelor referitoare la tranzacţii cerute de autoritatea competentă din statul său membru de origine şi de alte autorităţi competente cărora ARM le trimite rapoartele referitoare la tranzacţii.
(2)Un ARM trebuie să dispună de politicile, mecanismele şi capacităţile tehnice adecvate pentru a primi rapoartele referitoare la tranzacţii de la clienţi şi a le transmite înapoi informaţii acestora. Un ARM îi furnizează clientului o copie a raportului referitor la tranzacţii pe care ARM l-a transmis autorităţii competente în numele clientului.
Art. 13: Cerinţe privind prelucrarea automată aplicabile APA-urilor
[- Articolul 27g alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
(1)APA-urile publică informaţii în conformitate cu articolul 27g alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 într-un format prelucrabil automat.
(2)Se consideră că informaţiile sunt publicate într-un format prelucrabil automat în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)sunt într-un format de fişier structurat astfel încât aplicaţiile software să poată identifica, recunoaşte şi extrage cu uşurinţă date specifice;
b)sunt stocate într-o arhitectură informatică adecvată care permite accesul automat;
c)suportul este suficient de solid pentru a garanta continuitatea şi regularitatea furnizării serviciilor şi asigură un acces adecvat în ceea ce priveşte viteza;
d)informaţiile pot fi accesate, citite, utilizate şi copiate de un software gratuit şi accesibil publicului.
În sensul primului paragraf litera (a), formatul fişierului trebuie specificat prin standarde libere, deschise şi care nu fac obiectul unor drepturi de proprietate. Formatul fişierului include tipul de fişiere sau mesaje, normele privind identificarea acestora, precum şi denumirea câmpurilor şi tipul de date din câmpurile pe care acestea le conţin.
(3)APA-urile:
a)pun la dispoziţia publicului instrucţiuni, explicând în ce mod şi în ce loc pot fi accesate şi utilizate cu uşurinţă datele, inclusiv indicând formatul fişierului;
b)fac publice orice modificări aduse instrucţiunilor menţionate la litera (a) cu cel puţin trei luni înainte de intrarea lor în vigoare, cu excepţia cazului în care există o nevoie urgentă şi motivată temeinic ca modificările instrucţiunilor să intre în vigoare mai rapid;
c)includ un link către instrucţiunile menţionate la litera (a) pe pagina principală a site-ului lor web.
Art. 14: Detalii privind tranzacţiile care trebuie să fie publicate de APA-uri
[- Articolul 27g alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014]
Un APA publică:
(a)în cazul tranzacţiilor executate care au drept obiect acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare, detaliile tranzacţiei, specificate în tabelul 3 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2017/587 al Comisiei (11), precum şi utilizarea marcajelor corespunzătoare enumerate în tabelul 4 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2017/587;
(11)Regulamentul delegat (UE) 2017/587 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii în legătură cu acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare şi la obligaţia de tranzacţionare a anumitor acţiuni într-un loc de tranzacţionare sau printr-un operator independent (JO L 87, 31.3.2017, p. 387, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/587/oj).
(b)în cazul tranzacţiilor executate care au drept obiect obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate, detaliile tranzacţiei, specificate în tabelul 2 din anexa II la Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei (12), precum şi utilizarea marcajelor corespunzătoare enumerate în tabelul 3 din anexa II la Regulamentul delegat (UE) 2017/583.
(12)Regulamentul delegat (UE) 2017/583 al Comisiei din 14 iulie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind pieţele instrumentelor financiare cu privire la standarde tehnice de reglementare privind cerinţele în materie de transparenţă pentru locurile de tranzacţionare şi firmele de investiţii, în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate (JO L 87, 31.3.2017, p. 229, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/583/oj).