Directiva 92/24/CEE/31-mar-1992 privind dispozitivele limitatoare de viteză sau sistemele similare de limitare a vitezei montate pe diferite categorii de autovehicule

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
Directiva 92/24/CEE/31-mar-1992 privind dispozitivele limitatoare de viteză sau sistemele similare de limitare a vitezei montate pe diferite categorii de autovehicule
Dată act: 31-mar-1992
Emitent: Consiliul Comunitatilor Europene
CONSILIUL COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în special articolul 100a,
având în vedere propunerea Comisiei (1),
(1)JO C 229, 4.9.1991, p. 5.
în cooperare cu Parlamentul European (2),
(2)JO C 13, 20.1.1992, p. 505, JO C 67, 16.3.1992.
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social (3),
(3)JO C 40, 17.2.1992, p. 54.
întrucât este necesar să fie adoptate măsurile de instituire progresivă a pieţei interne pe o perioadă care se va încheia la 31 decembrie 1992; întrucât piaţa internă cuprinde un spaţiu fără frontiere interne în care este asigurată libera circulaţie a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor şi a capitalurilor;
întrucât cerinţele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească autovehiculele în conformitate cu dreptul intern se referă, între altele, la limitarea vitezei pentru anumite categorii de vehicule;
întrucât aceste cerinţe diferă de la un stat membru la altul; întrucât este, de aceea, necesar să fie adoptate aceleaşi dispoziţii de către toate statele membre, fie în completarea, fie în locul normelor lor actuale pentru a facilita aplicarea la fiecare tip de vehicul a procedurii de omologare CEE care a făcut obiectul Directivei 70/156/CEE(4);
(4)Directiva 70/156/CEE a Consiliului din 6 februarie 19 70, de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind omologarea autovehiculelor şi a remorcilor acestora (JO L 42, 23.2.1970, p. 1), astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 87/403/CEE (JO L 220, 8.8.1987, p. 44).
întrucât, în scopul îmbunătăţirii siguranţei rutiere şi pentru reducerea gravităţii accidentelor în care sunt implicate vehicule grele de transport de mărfuri şi de pasageri se consideră ca urgentă necesitatea dotării vehiculelor din aceste categorii cu un dispozitiv limitator de viteză;
întrucât, în domeniul mediului şi al economiei, poate fi realizată reducerea poluării aerului şi a consumului de carburant;
Întrucât, în toate cazurile în care Consiliul împuterniceşte Comisia să aplice norme stabilite în sectorul autovehiculelor, este necesar să se prevadă o procedură de consultare prealabilă între Comisie şi statele membre în cadrul unui comitet consultativ;
întrucât în cadrul programului Drive sunt necesare şi utile activităţi de cercetare în domeniul dezvoltării limitatoarelor variabile comandate în funcţie de limitările de viteză justificate de starea drumurilor şi de condiţiile de circulaţie,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1
În sensul prezentei directive:
- «vehicul» înseamnă orice autovehicul din categoriile M2, M3, N2 sau N3, aşa cum sunt definite acestea în anexa II la Directiva 70/156/CEE, destinat utilizării rutiere, având cel puţin patru roţi şi o viteză maximă nominală de peste 25 km/h,
- «dispozitiv de limitare a vitezei» înseamnă un dispozitiv pentru limitarea vitezei, destinat utilizării pe un vehicul din domeniul de aplicare al prezentei directive, pentru care poate fi acordată omologarea unei unităţi tehnice separate, în sensul Directivei 70/156/CEE. Sistemele de limitare a vitezei maxime încorporate prin construcţie în vehicule respectă acelaşi cerinţe ca şi dispozitivele de limitare a vitezei

Art. 2
Statele membre nu pot:
- refuza omologarea CEE sau omologarea naţională a unui vehicul ori refuza sau interzice vânzarea, înmatricularea, punerea în circulaţie sau utilizarea unui vehicul din motive care privesc echiparea sa cu dispozitive limitatoare de viteză;
- refuza omologarea CEE a unui ansamblu tehnic sau omologarea naţională a unui dispozitiv limitator de viteză sau să interzică vânzarea ori utilizarea unui dispozitiv limitator de viteză;
dacă sunt îndeplinite cerinţele din anexele la prezenta directivă.
Art. 3
Orice modificare necesară adaptării cerinţelor din anexele la prezenta directivă la progresul tehnic este adoptată în conformitate cu procedura prevăzută în articolul 13 din Directiva 70/156/CEE.
Art. 4
Statele membre adoptă actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până cel târziu la 1 ianuarie 1993. Ele informează imediat Comisia cu privire la aceasta.
Când statele membre adoptă dispoziţiile menţionate la primul paragraf, acestea cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere în momentul publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Art. 5
Începând de la 1 ianuarie 1994, statele membre:
- nu mai pot elibera documentul prevăzut în articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 70/156/CEE pentru un tip de vehicule al cărui dispozitiv limitator de viteză nu se conformează dispoziţiilor din prezenta directivă;
- pot refuza omologarea naţională pentru tipurile de vehicule al căror limitator de viteză nu se conformează dispoziţiilor din prezenta directivă.
Începând de la 1 octombrie 1994, statele membre pot interzice prima punere în circulaţie a vehiculelor al căror limitator de viteză nu corespunde cerinţelor din prezenta directivă.
Art. 6
Prezenta directivă se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 31 martie 1992.

Pentru Consiliu

Preşedintele

Vitor MARTINS

ANEXA I:
1.DOMENIUL DE APLICARE
1.1.Prezenta directivă se aplică dispozitivelor limitatoare de viteză omologate CEE atât ca ansambluri tehnice ale autovehiculelor, cât şi ca instalaţii pe autovehicule, în conformitate cu definiţia din articolul 1.
Autovehiculele a căror viteză maximă este mai mică din construcţie decât viteza stabilită, aşa cum a fost prevăzută în Directiva 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 privind instalarea şi utilizarea în cadrul Comunităţii (1) a limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule, pot să nu fie dotate cu un dispozitiv limitator de viteză sau cu un sistem de limitare a vitezei.
(1)JO L 57, 2.3.1992, p. 27.
Scopul prezentei directive este de a limita la o valoare specificată viteza maximă pe şosea a vehiculelor pentru transportul de mărfuri din categoriile N2 şi N3 şi a vehiculelor pentru transportul de călători din categoriile M2 şi M3. Acest obiectiv este realizat cu ajutorul unui dispozitiv limitator de viteză sau a unui sistem de limitare a vitezei montat pe vehicul, a cărui principală funcţie este controlul alimentării motorului cu carburant.

2.DEFINIŢII
2.1.În sensul prezentei directive:
2.2."viteză limitată (Vlim)" înseamnă viteza maximă a vehiculului pe care nici construcţia sa, nici echipamentul său nu îi permit să o depăşească la acţionarea totală a comenzii acceleratorului;
2.3."viteză fixată (Vfix)" înseamnă viteza medie prevăzută a vehiculului în condiţii stabilizate;
2.4."viteză stabilizată (Vstab)": viteza vehiculului în condiţiile definite în anexa III punctul 1.1.4.2.3;
2.5."dispozitiv limitator de viteză" înseamnă dispozitiv a cărui funcţie principală este de a regla alimentarea motorului cu carburant, în scopul limitării vitezei vehiculului la valoarea prevăzută;
2.6."masa proprie" înseamnă masa vehiculului în stare de funcţionare, cu lichid de răcire, ulei, carburant, scule şi roata de rezervă;
2.7."tip de vehicul" înseamnă vehicule care nu prezintă diferenţe esenţiale în ceea ce priveşte următoarele caracteristici:
2.7.1.- marca şi tipul dispozitivului sau ale sistemului limitator de viteză, dacă sunt în dotare;
2.7.2.- plaja de viteze în cadrul căreia poate fi stabilită limita din paleta definită pentru vehiculul de probă;
2.7.3.- raportul putere maximă / masă proprie, mai mic sau egal cu cel de la vehiculul de probă;
şi
2.7.4.- raportul maxim regim motor / viteză a vehiculului în treapta cea mai ridicată de viteză, mai mic decât cel de la vehiculul de probă;
2.8."tip de dispozitiv limitator de viteză" înseamnă dispozitive limitatoare de viteză care nu prezintă diferenţe esenţiale între ele în ceea ce priveşte următoarele caracteristici:
- marca şi tipul;
- plaja valorilor de viteză la care pot fi reglate;
- modul de reglare al alimentării motorului cu carburant.
3.CEREREA DE OMOLOGARE CEE A UNUI VEHICUL
3.1.Cererea de omologare a unui tip de vehicul privind limitarea vitezei trebuie prezentată de către constructorul vehiculului sau de către reprezentantul acreditat al acestuia.
3.2.Cererea trebuie să fie însoţită de documentele menţionate în continuare, în trei exemplare, precum şi de următoarele informaţii:
3.2.1.descrierea în detaliu a tipului de vehicul şi a pieselor vehiculului privind limitarea de viteză, inclusiv datele şi documentele menţionate în anexa II, apendicele 1;
3.2.2.trebuie prezentat un vehicul reprezentativ pentru tipul de vehicul care urmează să fie omologat serviciului tehnic care va efectua testările;
3.2.3.un vehicul care nu are toate componentele specifice tipului respectiv poate fi admis la testări numai în cazul în care solicitantul poate convinge autoritatea competentă că absenţa componentelor omise nu are nici o influenţă asupra rezultatelor verificărilor în ceea ce priveşte cerinţele din prezenta directivă.
3.3.Autoritatea competentă trebuie să verifice existenţa dispoziţiilor corespunzătoare care permit asigurarea unui control efectiv de conformitate a producţiei înainte de a se acorda omologarea CEE.
4.OMOLOGAREA CEE
4.1.Se acordă omologarea tipului de vehicul dacă vehiculul prezentat pentru omologare în conformitate cu prezenta directivă îndeplineşte cerinţele de la punctul 7 menţionate în continuare.
Omologarea, extensia sau refuzul omologării de tip a unui vehicul conform prezentei directive trebuie notificată statelor membre prin intermediul unei fişe de comunicare conform modelului din anexa II apendicele 2 din prezenta directivă.
4.2.Fiecare tip omologat primeşte un număr de omologare. Acelaşi stat membru nu poate atribui acelaşi număr unui alt tip de vehicul.
5.CEREREA DE OMOLOGARE CEE A UNUI ANSAMBLU TEHNIC PENTRU UN DISPOZITIV LIMITATOR DE VITEZĂ
5.1.Cererea de omologare CEE a unui dispozitiv limitator de viteză, ca ansamblu tehnic, trebuie prezentată de către producătorul dispozitivului limitator de viteză sau de reprezentantul acreditat al acestuia.
5.2.Pentru fiecare tip de dispozitiv limitator de viteză, cererea trebuie să fie însoţită:
5.2.1.de un dosar, în 3 exemplare, cu descrierea caracteristicilor tehnice ale dispozitivului limitator de viteză şi a modului de instalare pe unul sau mai multe tipuri de vehicule cărora le este destinat;
5.2.2.de 5 eşantioane din tipul de dispozitiv limitator de viteză, care trebuie să aibă menţionate lizibil şi fără a putea fi şterse marca comercială a solicitantului şi denumirea tipului;
5.2.3.de un vehicul sau de un motor (pentru testările pe stand), dotat cu dispozitivul limitator de viteză de omologat, ales de solicitant de comun acord cu serviciul tehnic care efectuează testele.
5.3.Autoritatea competentă trebuie să verifice existenţa dispoziţiilor corespunzătoare care permit efectuarea unui control efectiv de conformitate a producţiei dispozitivului limitator de viteză înainte de a se acorda omologarea CEE.
6.OMOLOGAREA
6.1.Omologarea de tip a dispozitivului limitator de viteză se acordă dacă dispozitivul limitator de viteză prezentat pentru omologare în conformitate cu prezenta directivă corespunde cerinţelor menţionate în continuare la punctul 7.
6.2.Fiecărui tip de dispozitiv limitator de viteză omologat i se va atribui un număr de omologare. Primele două cifre (00 pentru directivă în forma sa iniţială) indică numărul de ordine atribuit seriei de amendamente corespunzătoare celor mai recente modificări tehnice importante aduse directivei, la data eliberării omologării. Acelaşi stat membru nu poate atribui acelaşi număr unui alt tip de dispozitiv limitator de viteză.
6.3.Omologarea, extensia sau refuzul omologării de tip pentru un dispozitiv limitator de viteză prin aplicarea prezentei directive este notificată statelor membre prin intermediul unei fişe de comunicare conform modelului din anexa II apendicele 4 din prezenta directivă.
6.4.Marca de omologare internaţională trebuie aplicată într-un loc vizibil şi uşor accesibil, specificat în certificatul de omologare, pe fiecare dispozitiv limitator de viteză conform cu un anumit tip de dispozitiv limitator de viteză omologat în conformitate cu prezenta directivă; această marcă este formată de:
6.4.1.un dreptunghi în interiorul căruia se află litera "e" urmată de numărul specific ţării care a eliberat omologarea;
Şi
6.4.2.un număr de omologare, în conformitate cu indicaţiile din certificatul de omologare CEE (vezi anexa II, apendicele 4) lângă dreptunghiul care constituie marca de omologare.
6.5.Marca de omologare trebuie să fie clar lizibilă şi de neşters.
6.6.Un exemplu pentru prezentarea mărcii de omologare este menţionat în anexa II, apendicele 5 din prezenta directivă.
7.CERINŢE
7.1.Generalităţi
7.1.1.Limitarea de viteză trebuie să fie astfel încât, la o utilizare normală şi indiferent de vibraţiile la care ar putea fi supus, vehiculul să corespundă dispoziţiilor prezentei directive. Dispozitivul limitator de viteză trebuie proiectat, fabricat şi montat astfel încât vehiculul pe care este instalat să fie conform cu dispoziţiile prezentei directive în cazul unei utilizări normale.
7.1.2.În mod special, dispozitivul limitator de viteză instalat pe vehicul trebuie proiectat, fabricat şi montat astfel încât să reziste fenomenelor de coroziune şi de îmbătrânire la care se presupune că va fi supus şi trebuie să fie inviolabil.
7.1.2.1.Este necesar ca limita stabilită să nu poată, în nici un caz, fi mărită sau anulată la vehiculele aflate în exploatare, indiferent dacă această modificare este provizorie sau permanentă. Inviolabilitatea trebuie demonstrată serviciului tehnic printr-un dosar care analizează vulnerabilitatea sistemului în ansamblul său.
Analiza trebuie să demonstreze, luându-se în consideraţie diferitele stări în care se poate găsi sistemul, consecinţele unei modificări a stărilor de intrare şi de ieşire asupra funcţionării, posibilităţile de obţinere a acestor modificări prin defecţiuni sau prin intervenţii ilicite şi eventualitatea acestora. Analiza trebuie să înceapă mereu imediat ce apare prima defecţiune.
7.1.2.2.Este necesar ca funcţia de limitare de viteză, dispozitivul limitator de viteză şi conexiunile necesare funcţionării sale, cu excepţia celor care sunt indispensabile funcţionării vehiculului, să poată fi protejate faţă de orice reglare neautorizată sau faţă de întreruperea alimentării electrice, cu ajutorul unui sigiliu şi/sau a unui dispozitiv de închidere pentru care este necesară utilizarea unui dispozitiv special.
7.1.3.Funcţia limitării de viteză şi dispozitivul limitator de viteză nu trebuie să determine intervenţia frânei de serviciu a vehiculului. Intervenţia unei frâne permanente (de exemplu un încetinitor) este autorizată numai dacă are loc după ce dispozitivul limitator de viteză a redus la minim alimentarea cu carburant.
7.1.4.Funcţia de limitare a vitezei sau dispozitivul limitator de viteză trebuie să fie proiectate astfel încât viteza vehiculului pe drumul public să nu varieze în cazul apăsării pe accelerator când vehiculul se deplasează cu viteza fixată.
7.1.5.Funcţia de limitare a vitezei sau dispozitivul limitator de viteză trebuie să permită o comandă normală a acceleratorului pentru schimbarea treptelor de viteză.
7.1.6.Nici un defect de funcţionare şi nici o intervenţie ilicită nu trebuie să permită motorului să aibă o putere mai mare decât cea corespunzătoare poziţiei pedalei de acceleraţie.
7.1.7.Funcţia de limitare a vitezei trebuie comandată independent de acceleratorul utilizat, în cazul în care conducătorul auto poate, aşezat pe scaun, să acţioneze mai multe comenzi ale acceleratorului.
7.1.8.Funcţia de limitare a vitezei sau dispozitivul de limitare a vitezei trebuie să intervină corect astfel încât să nu genereze perturbaţii electromagnetice intolerabile în apropiere.
7.1.9.Toate elementele necesare funcţiei de limitare de viteză sau dispozitivului limitator de viteză trebuie să funcţioneze de fiecare dată când vehiculul este în funcţiune.
7.2.Cerinţe speciale
7.2.1.Pentru diferitele categorii de autovehicule, viteza limitată V este stabilită în conformitate cu Directiva 92/6/CEE.
7.2.2.Această limitare de viteză poate fi obţinută prin dotarea vehiculelor cu un dispozitiv limitator de viteză omologat CEE sau cu un sistem similar care îndeplineşte aceeaşi funcţie de limitare de viteză.
7.2.3.Viteza fixată trebuie să fie inscripţionată pe o placă montată într-un loc vizibil în habitaclul fiecărui vehicul.
8.TESTĂRI
Testările de limitare a vitezei la care este supus vehiculul sau dispozitivul limitator de viteză prezentat pentru omologare, precum şi eficienţa limitării prevăzute, sunt descrise în anexa III din prezenta directivă.
La cererea constructorului şi cu acordul autorităţii care răspunde de omologare, vehiculele a căror viteză maximă nelimitată calculată nu depăşeşte viteza fixată definită pentru aceste vehicule pot fi scutite de testările specificate în anexa III, cu condiţia respectării cerinţelor din prezenta directivă.
9.MODIFICAREA TIPULUI VEHICULULUI SAU A DISPOZITIVULUI LIMITATOR DE VITEZĂ ŞI EXTENSIA OMOLOGĂRII CEE
9.1.Orice modificare a tipului vehiculului sau a tipului dispozitivului limitator de viteză trebuie notificată serviciului administrativ care a omologat tipul de vehicul. Acest serviciu poate:
9.1.1.fie să considere că modificările aduse nu au un impact negativ semnificativ şi că, în orice caz, vehiculul sau dispozitivul limitator de viteză corespund cerinţelor;
9.1.2.fie să solicite un nou proces verbal de testare din partea serviciului tehnic care răspunde de testări.
9.2.Confirmarea sau refuzul omologării trebuie adresate, cu modificările respective, statelor membre, în conformitate cu procedura menţionată anterior la punctul 4.1.
9.3.Autoritatea competentă care eliberează extensia de omologare trebuie să dea un număr de serie fiecărei fişe de comunicare stabilită pentru respectiva extensie de omologare.
10.CONFORMITATEA PRODUCŢIEI
10.1.Orice vehicul sau dispozitiv limitator de viteză, omologat în conformitate cu prezenta directivă, trebuie fabricat conform cu tipul omologat care corespunde cerinţelor de la punctul 7 din prezenta directivă.
10.2.Pentru verificarea respectării cerinţelor menţionate la punctul 10.1. se efectuează un control specific producţiei.
10.3.Titularul omologării trebuie:
10.3.1. să se asigure că există procedurile care să permită un control eficient al calităţii vehiculului sau al dispozitivului limitator de viteză;
10.3.2. să aibă acces la materialul de testare necesar controlului conformităţii fiecărui tip omologat;
10.3.3. să se asigure că rezultatele testărilor sunt înregistrate şi că documentele anexe rămân disponibile pe o perioadă care urmează să fie stabilită de comun acord cu serviciul administrativ;
10.3.4. să analizeze rezultatele fiecărui tip de testare, pentru a verifica şi a se asigura că există o constanţă a caracteristicilor vehiculului sau ale dispozitivului limitator de viteză, luând în consideraţie variaţiile admise pentru producţia industrială;
10.3.5. să se asigure că fiecare tip de vehicul sau de dispozitiv limitator de viteză este supus unui număr suficient de testări şi de verificări, în conformitate cu procedura adoptată de comun acord cu autoritatea competentă;
10.3.6. să se asigure că orice variaţie a eşantioanelor sau a elementelor testate, care dovedeşte neconformitatea în cadrul tipului de testare luat în consideraţie, determină o nouă eşantionare şi testări suplimentare. Este necesar să fie luate toate măsurile pentru restabilirea conformităţii producţiei.
10.4.Autoritatea competentă care a acordat omologarea poate, în orice moment, să verifice metodele de control a conformităţii folosite în fiecare unitate de producţie.
10.4.1. La fiecare inspecţie, trebuie prezentate inspectorului procesele verbale de testare şi de producţie.
10.4.2. Inspectorul poate alege prin sondaj eşantioane pentru a le supune testelor în laboratoarele constructorului. Numărul minim de eşantioane poate fi stabilit în funcţie de rezultatele controlului efectuat de către constructor.
10.4.3. Dacă nivelul calităţii nu este corespunzător sau dacă apare necesitatea verificării validităţii testărilor efectuate în conformitate cu punctul 10.4.2, inspectorul trebuie să selecteze eşantioane care urmează să fie trimise serviciului tehnic care a efectuat testările de omologare.
10.4.4. Autoritatea competentă poate realiza orice probă prevăzută în prezenta directivă. Frecvenţa normală a inspecţiilor permise de către autoritatea competentă este de o inspecţie la doi ani. Dacă rezultatele unei inspecţii nu sunt satisfăcătoare, autoritatea competentă trebuie să se asigure că s-au luat toate măsurile pentru restabilirea, în cel mai scurt timp, a conformităţii producţiei.
11.SANCŢIUNI PENTRU NECONFORMITATEA PRODUCŢIEI
11.1.Omologarea eliberată pentru un tip de vehicul sau de dispozitiv limitator de viteză, în conformitate cu prezenta directivă, poate fi retrasă în cazul în care nu au fost respectate cerinţele stabilite la punctul 7.
11.2.Dacă un stat membru retrage o omologare CEE, pe care iniţial o acordase, are obligaţia să anunţe imediat celelalte state membre prin intermediul unui certificat de omologare CEE, în conformitate cu modelul din anexa II apendicele 2 sau 4.
ANEXA II1:Apendicele 1 - FIŞA DE INFORMAŢII nr. ..... conform anexei I la Directiva 70/156/CEE privind omologarea CEE de tip pentru un autovehicul referitor la limitarea de viteză sau echiparea cu dispozitive limitatoare de viteză
(Directiva 92/24/CEE)

După caz, informaţiile de mai jos trebuie transmise în trei exemplare, prevăzute cu un cuprins. Orice desen trebuie să fie suficient de detaliat şi să fie prezentat la o scară corespunzătoare, pe format A4 sau pliat la dimensiunea acestui format. Pentru funcţiile comandate prin microprocesoare trebuie furnizate informaţii corespunzătoare privind performanţele.

0. GENERALITĂŢI
0.1. Marca (denumirea producătorului): .....................................................................................................................
0.2. Tipul şi denumirea comercială: ............................................................................................................................
0.3. Modul de identificare a tipului, dacă menţiunea figurează pe vehicul (b) (1): ................................................
(1)Referinţele şi notele de subsol utilizate în această fişă de informaţii corespund celor care figurează în anexă la Directiva 70/156/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 87/403/CEE. Nu sunt reproduse elementele fără relevanţă pentru obiectivul prezentei directive.
0.3.1. Amplasarea acestei menţiuni: ..................................................................................................................................
0.4. Categoria vehiculului (c): ..............................................................................................................................
0.5. Numele şi adresa producătorului: ..........................................................................................................
0.6 Amplasarea şi modul de marcare a plăcilor şi inscripţiilor regulamentare:
0.6.1. pe şasiu: ........................................................................................................................................
0.6.2. pe caroserie: ...................................................................................................................................................
0.7. În cazul componentelor şi ansamblurilor tehnice, amplasarea şi modul de inscripţionare a mărcii de omologare CEE: .......................................................................................................................
0.8. Adresa (adresele) instalaţiei (instalaţiilor) de montaj: ......................................................................................
1.CONSTRUCŢIA GENERALĂ A VEHICULULUI
1.1.Fotografii şi/sau desene ale unui vehicul reprezentativ:...........................................................................................
2.MASE ŞI DIMENSIUNI (e) (în kg şi mm) (eventual, faceţi trimiteri la desene):
2.6.Masa vehiculului carosat în stare de funcţionare sau masa saşiului cu cabină, dacă producătorul nu furnizează caroseria (cu lichid de răcire, lubrifianţi, carburant, scule, roată de rezervă şi conducător auto) (o) (maxim şi minim pentru fiecare versiune):
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2.8.Masa maximă în sarcină tehnic admisibilă de către constructor (maxim şi minim pentru fiecare versiune) (y):
............................................................................................................................................................................................
3.MOTORUL (q)
3.1.Producătorul:
3.1.1.Codul motor al producătorului (menţionat pe motor sau alte modalităţi de identificare): ......................................
3.2.Motor cu ardere internă: ................................................................................................................................................
3.2.1.Caracteristicile specifice motorului: ...................................................................................................................
3.2.1.1.Principiul de funcţionare: aprindere prin scânteie / aprindere prin compresie, în 4 timpi / în 2 timpi (1)
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
3.2.1.3.Capacitatea cilindrică (S):................ cm3
3.2.1.4.Raport de compresie volumetric: .........................................................................................................................
3.2.1.8.Puterea maximă netă (+): ................................... Kw la:........................... min-1
3.2.1.9.Turaţia maximă admisă, prevăzută de către constructor:................................................................ min1
3.2.1.10. Cuplu maxim net (+): ........................................ Nm la............................ min1
4.TRANSMISIA (v)
4.2.Tipul (mecanic, hidraulic, electric etc.): ........................................................................................................................
4.5.Cutia de viteze: ....................................................................................................................................................
4.5.1.Tipul [(manuală / automată / TVC (*) (1)]:
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
(*)Transmisie variabilă continuă.
4.6.Raporturile de demultiplicare a vitezelor:

Viteza

Raportul cutiei (raport regim motor / viteza de rotaţie a arborelui de ieşire)

Raportul (raporturile punţii (raport viteză de rotaţie a arborelui de ieşire / roţi motoare)

Demultiplicare totală

Maximă pentru TVC

1

2

3

...

Minimă pentru TVC

Marşarier (mers înapoi)

   
4.7.Viteza maximă a vehiculului şi raportul care permite obţinerea acestei viteze (în km/h) (w): ..................................
6.SUSPENSIA
6.6.Pneuri şi roţi:
6.6.1.Combinaţie (combinaţii) roţi / pneuri: .......................................................................................................................
(La pneuri indicaţi denumirea, indicele de capacitate de încărcare minimă, simbolul categoriei de viteză minimă; la roţi, indicaţi dimensiunea (dimensiunile) jantelor şi descentrarea (descentrările).
6.6.1.1.Osial: .........................................................................................................................................
6.6.1.2.Osia 2: .......................................................................................................................................................................
etc.
6.6.2.Limitele superioară şi inferioară ale spiţelor de roată:
6.6.2.1.Osial: ..................................................................................................................................................................
6.6.2.2.Osia 2: ...................................................................................................................................................................
etc.
6.6.3.Presiunea în pneuri recomandată de producătorul vehiculului:................................ kPa.
ANEXA II2:Apendicele 2
MODEL [Format maxim: A 4 (210 x 297 mm)]
CERTIFICAT DE OMOLOGARE CEE
(Vehicul)

Ştampila administraţiei

Comunicare privind:
- omologarea (1)
- extensia omologării (1)
- refuzul omologării (1)
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
pentru un tip de vehicul, în conformitate cu Directiva 92/24/CEE privind dispozitivele limitatoare de viteză sau sistemele similare limitatoarelor de viteză montate pe anumite categorii de autovehicule.
Numărul omologării CEE: .........................
Numărul extensiei: .....................................
SECŢIUNEA I:
0. Generalităţi
0.1. Marca (denumirea producătorului): .................................................................................................................
0.2. Tipul şi denumirea comercială (se menţionează toate variantele): ..........................................................................
0.3. Modul de identificare a tipului, dacă menţiunea figurează pe vehicul (b) (*): ............................................................
(*)Referinţele şi notele de subsol pentru acest certificat corespund celor care figurează în anexa I la Directiva 70/156/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 87/403/CEE.
0.3.1. Amplasarea acestei menţiuni: ..................................................................................................................................
0.4. Categoria vehiculului (c): ............................................................................................................................................
0.5. Numele şi adresa producătorului: ............................................................................................................................
0.8. Adresa (adresele) instalaţiei (instalaţiilor) de montaj: .............................................................................................
Nu sunt reproduse elementele fără relevanţă pentru obiectivul prezentei directive.
SECŢIUNEA II:
1.Informaţii suplimentare
1.1.Dacă este cazul, marca şi tipul dispozitivului (dispozitivelor) limitatoare de viteză omologate CEE; numărul (numerele) de omologare: .....................................................................................................................
1.2.Marca şi tipul dispozitivelor limitatoare de viteză instalate: ................................................................................
1.3.Viteza sau intervalul de viteze la care poate fi reglat limitatorul de viteză................... km/h
1.4.Raport putere maximă motor / masa proprie pentru tipul de vehicul: ..........................................................
1.5.Raport maxim regim motor / viteză a vehiculului în treapta de viteză cea mai mare pentru tipul de vehicul: .....................
2.Serviciul tehnic care efectuează testările: ......................................................................................................
3.Data procesului-verbal pentru testări: ................................................................................................
4.Numărul procesului-verbal pentru testări: ...................................................................................
5.Motivul (motivele) extensiei omologării (dacă este cazul): ........................................................................................
6.Eventuale observaţii: ...................................................................................................................................................
7.Locul: ....................................................................................................................................................................
8.Data: ................................................................................................................................................................................
9.Semnătura: ......................................................................................................................................................
10.În anexă este ataşată o listă a documentelor care constituie dosarul de omologare depus la serviciul administrativ care a eliberat omologarea şi care poate fi obţinută la cerere.
ANEXA II3:Apendicele 3
FIŞA DE INFORMAŢII NR ..... (a) (*)
în conformitate cu anexa I la Directiva 70/156/CEE privind omologarea CEE a dispozitivului limitator de viteză ca ansamblu tehnic pentru autovehicule
(*)Referinţele şi notele de subsol pentru această fişă de informaţii corespund celor care figurează în anexa I la Directiva 70/156/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 87/403/CEE. Nu sunt reproduse elementele fără relevanţă pentru obiectivul prezentei directive.
(Directiva 92/24/CEE)

Dacă este cazul, informaţiile de mai jos trebuie transmise în trei exemplare, însoţite de un cuprins. Orice desen, dacă este cazul, trebuie prezentat în detaliu şi la o scară corespunzătoare, pe format A4 sau pliat la acest format. Pentru funcţiile comandate prin microprocesoare, trebuie furnizate informaţii corespunzătoare privind performanţele.

0. Generalităţi
0.1. Marca (denumirea producătorului): .........................................................................................................................
0.2. Tipul şi denumirea comercială: ...........................................................................................................................
0.3. Modul de identificare a tipului, dacă această menţiune figurează pe ansamblul tehnic (b): ...................................
0.3.1. Amplasarea acestei menţiuni: ..................................................................................................................................
0.5. Numele şi adresa producătorului: ..........................................................................................................................
0.7. La componentele şi la ansamblurile tehnice, amplasarea şi modul de aplicare a mărcii de omologare CEE:
1.2.8.Dispozitivul limitator de viteză:
1.2.8.1.Tipul dispozitivului limitator de viteză: mecanic / electric / electronic (1)
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
1.2.8.2.Măsurile de asigurare a inviolabilităţii dispozitivului limitator de viteză: ...........................................................
1.2.8.3.Tipul de vehicul sau de motor pe care a fost testat dispozitivul: ..........................................................................
1.2.8.4.Viteza sau intervalul de viteze la care poate fi reglat dispozitivul, în cadrul limitelor stabilite pentru vehiculul de probă:
1.2.8.5.Raportul putere motor / masa proprie pentru vehiculul de probă: .........................................................................
1.1.8.7.Tipul (tipurile) de vehicul (vehicule) pe care poate fi instalat dispozitivul: ........................................................
1.2.8.8.Viteza sau intervalul de viteze la care poate fi reglat dispozitivul, în cadrul limitelor stabilite pentru vehiculul (vehiculele) pe care poate fi instalat dispozitivul: ...........................................................................................................
1.2.8.9.Raportul putere motor / masa proprie pentru vehiculul (vehiculele) pe care poate fi instalat dispozitivul: ........................
1.2.8.10. Raportul maxim regim motor / viteză vehicul în treapta de viteză cea mai ridicată pentru tipul de vehicul (vehicule) pe care poate fi instalat dispozitivul:
1.2.8.11. Modul de reglare a alimentării motorului cu carburant: ....................................................................................
ANEXA II4:Apendicele 4
MODEL (a) (*)
(*)Referinţele şi notele de subsol pentru această fişă de informaţii corespund celor care figurează în anexa I la Directiva 70/156/CEE, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva 87/403/CEE. Nu sunt reproduse elementele fără relevanţă pentru obiectivul prezentei directive.
[Format maxim: A4 (210 x 297 mm)]
CERTIFICAT DE OMOLOGARE CEE
(Ansamblu tehnic)

Ştampila administraţiei

Comunicare privind:
- omologarea (1)
- extensia omologării (1)
- refuzul omologării (1)
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
pentru un tip de ansamblu tehnic în conformitate cu Directiva 92/24/CEE privind dispozitivele limitatoare de viteză sau sistemele limitatoare de viteză similare, montate pe anumite categorii de autovehicule.
Numărul omologării CEE: .........................
Numărul extensiei: ............................................................
SECŢIUNEA I:
0. Generalităţi
0.1. Marca (denumirea producătorului): ...................................................................................................................
0.2. Tipul şi denumirea comercială: ...........................................................................................................................
0.3. Modul de identificare a tipului, dacă menţiunea figurează pe ansamblul tehnic (b): .................................
0.3.1. Amplasarea acestei menţiuni: ............................................................................................................................
0.5. Numele şi adresa producătorului: ............................................................................................................................
0.7. La componentele şi ansamblurile tehnice, amplasarea şi modul de aplicare a mărcii omologării CEE:
SECŢIUNEA II:
1.Informaţii complementare
1.1.Dispozitiv limitator de viteză: mecanic / electric / electronic (1)
(1)Tăiaţi menţiunile inutile.
1.2.Tipul de vehicul pe care poate fi montat dispozitivul: ..........................................................................................
1.3.Viteza sau intervalul de viteze la care poate fi reglat limitatorul de viteză în limitele definite pentru vehiculul (vehiculele) pe care poate fi instalat dispozitivul:
1.4.Raportul putere motor / masa proprie la vehicul (vehiculele) pe care poate fi instalat dispozitivul: .........................
1.5.Raportul maxim regim motor / viteză a vehiculului în treapta de viteză cea mai mare a vehiculului (vehiculelor) pe care poate fi instalat dispozitivul:
1.6.Instrucţiuni privind instalarea dispozitivului pentru fiecare tip de vehicul: ..................................................
2.Serviciul tehnic care efectuează testările: ..................................................................................................................
3.Data procesului verbal de testare: .........................................................................................................
4.Numărul procesului verbal de testare: ...........................................................................................................................
5.Motivele extensiei omologării (dacă este cazul): .........................................................................................................
6.Eventuale observaţii: ......................................................................................................................................................
7.Locul: .......................................................................................................................................................................
8.Data: ........................................................................................................................................................................
9.Semnătura: ......................................................................................................................................................................
10.În anexă este ataşată o listă a documentelor care constituie dosarul depus la serviciul administrativ care a eliberat omologarea şi care poate fi obţinută la cerere.
ANEXA II5:Apendicele 5 - Exemplu de marcă de omologare CEE pentru un ansamblu tehnic
Marca de omologare prezentată mai sus, aplicată pe un limitator de viteză, arată că ansamblul tehnic respectiv a fost omologat în Franţa (e2) în conformitate cu prezenta directivă, sub numărul de omologare 001241. Primele două cifre arată că dispozitivul limitator de viteză a fost omologat în conformitate cu versiunea iniţială a prezentei directive.
ANEXA III:TESTĂRI ŞI PERFORMANŢE
1.TESTAREA DISPOZITIVULUI LIMITATOR DE VITEZĂ
La cererea solicitantului omologării, s-au efectuat testări în conformitate cu unul dintre punctele 1.1, 1.2 sau 1.3.
1.1.Măsurarea pe pista de testare
1.1.1.Pregătirea vehiculului
1.1.1.1.Serviciului tehnic trebuie să-i fie trimis un vehicul reprezentativ pentru tipul de vehicule care urmează să fie omologate sau un dispozitiv reprezentativ pentru tipul de dispozitive limitatoare de viteză care urmează să fie omologate, după caz.
1.1.1.2.Reglajele motorului vehiculului de probă, în special alimentarea cu carburant (carburator sau injecţie), trebuie să fie conforme cu indicaţiile constructorului vehiculului.
1.1.1.3.Pneurile trebuie să fie rodate şi umflate la presiunea indicată de producătorul vehiculului.
1.1.1.4.Masa vehiculului trebuie să corespundă masei proprii a vehiculului declarată de către producător.
1.1.2.Caracteristicile pistei de testare
1.1.2.1.Acoperirea pistei de testare trebuie să permită rularea cu viteza stabilizată şi să nu prezinte nici o denivelare. Panta acesteia nu trebuie să depăşească 2 % şi nu trebuie să varieze cu mai mult de 1 %, cu excepţia efectelor de ovalizare.
1.1.2.2.Pe pista de testare nu trebuie să existe apă stătătoare, zăpadă sau polei.
1.1.3.Condiţii atmosferice
1.1.3.1.Viteza medie a vântului, măsurată la o înălţime de cel puţin 1 m deasupra solului, trebuie să fie mai mică de 6 m/s, cu rafale care să nu depăşească 10 m/s.
1.1.4.Metoda de testare la acceleraţie
1.1.4.1.Când vehiculul se deplasează cu o viteză mai mică cu 10 km/h faţă de viteza fixată, vehiculul este accelerat, la maxim, prin apăsarea pedalei acceleratorului până la capăt.
Această presiune trebuie menţinută cel puţin 30 de secunde după stabilizarea vitezei vehiculului. Viteza instantanee a vehiculului se înregistrează în timpul testării, în scopul stabilirii curbei viteză / timp, precum şi în timpul activării funcţiei de limitare de viteză sau a dispozitivului limitator de viteză, după caz. Precizia măsurării vitezei trebuie să fie de + 1 %. Timpul se măsoară cu o precizie de 0,1 s.
1.1.4.2.Criteriile de omologare la testarea la acceleraţie
Proba este considerată satisfăcătoare dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
1.1.4.2.1. Viteza stabilizată (Vstab) atinsă de vehicul este mai mică sau egală cu viteza fixată (Vfix). Este admisă, totuşi, o toleranţă de 5 % din valoarea Vfix sau 5 km/h, reţinându-se valoarea cea mai mare.
1.1.4.2.2. Răspuns tranzitoriu (vezi figura 2 din apendice) Când viteza stabilizată este atinsă pentru prima dată:
a)viteza maximă nu trebuie să depăşească viteza stabilizată (Vstab) cu mai mult de 5 %;
b)gradientul de schimbare a vitezei nu trebuie să depăşească 0,5 m/s2, dacă măsurarea se face într-un interval de timp mai mare de 0,1 s;
Şi
c)condiţiile de viteză stabilizată, menţionate la punctul 1.1.4.2.3., trebuie atinse în 10 s după ce viteza stabilizată (Vstab) a fost atinsă pentru prima dată.
1.1.4.2.3. Viteza stabilizată (vezi figura 2 din apendice) Când a fost obţinut un reglaj al unei viteze stabile:
a)viteza nu trebuie să varieze cu mai mult de 4 % sau cu 2 km/h faţă de viteza stabilizată (Vstab), reţinându-se valoarea cea mai mare;
b)gradientul de schimbare a vitezei nu trebuie să depăşească 0,2 m/s când măsurarea se face într-un interval de timp mai mare de 0,1 s;
c)viteza stabilizată (Vstab) este viteza medie calculată pentru o durată minimă de 20 s, începutul măsurării fiind la 10 s după ce a fost atinsă viteza stabilizată pentru prima oară.
1.1.4.2.4. Pentru fiecare raport al cutiei de viteze care permite depăşirea limitei de viteză trebuie să fie efectuate testările la acceleraţie şi verificate criteriile de omologare.
1.1.5.Metode de testare la viteză constantă
1.1.5.1.Vehiculul trebuie adus la acceleraţie maximă, la viteză constantă, apoi trebuie menţinut strict la această viteză pe un tronson de pistă de cel puţin 400 m. Viteza medie a vehiculului se măsoară pe acest tronson, prima oară pe un sens şi a doua oară în celălalt sens, aplicând aceeaşi procedură.
Pentru a obţine viteza stabilizată pe ansamblul testării, se calculează media celor două viteze medii obţinute. Testarea trebuie repetată în totalitate de cinci ori, inclusiv calculul vitezei stabilizate. Viteza trebuie măsurată cu o precizie de ± 1 %, iar timpul cu 0,1 s.
1.1.5.2.Criterii de omologare la testarea la viteză constantă
Testările sunt considerate satisfăcătoare dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
1.1.5.2.1. în timpul testărilor, viteza stabilizată obţinută nu depăşeşte niciodată viteza fixată. Este, totuşi, admisă o toleranţă de 5 % din valoarea fixată sau de 5 km/h, fiind reţinută valoarea cea mai mare.
1.1.5.2.2. Diferenţa între vitezele stabilizate extreme obţinute în timpul testărilor trebuie să fie mai mică sau egală cu 3 km/h.
1.1.5.2.3. Pentru fiecare raport de demultiplicare care permite, teoretic, depăşirea vitezei limită fixate trebuie să fie efectuate testările la viteză constantă şi verificate criteriile de omologare.
1.2.Testări la standul cu rulouri
1.2.1.Caracteristicile standului cu rulouri
Inerţia masei vehiculului trebuie reprodusă pe un stand cu rulouri cu o precizie de ± 10 %. Viteza vehiculului se măsoară cu o precizie de ± 1 %, iar timpul cu aproximativ 0,1 s.
1.2.2.Metoda de testare la acceleraţie
1.2.2.1.Puterea absorbită de frâna standului cu rulouri în timpul testării trebuie reglată astfel încât să corespundă rezistenţei de înaintare a vehiculului la viteza sau vitezele de testare. Această putere, care poate fi calculată, trebuie reglată cu o precizie de + 10 %. La cererea constructorului şi cu acordul autorităţii competente, puterea absorbită poate fi reglată şi la 0,4 Pmax (Pmax reprezentând puterea maximă a motorului). Când vehiculul se deplasează cu o viteză mai mică cu 10 km/h faţă de viteza fixată, vehiculul este accelerat la maximul posibilităţilor motorului, apăsând pedala de acceleraţie până la capătul cursei. Această presiune trebuie menţinută cel puţin 20 s după stabilizarea vitezei vehiculului. Viteza instantanee a vehiculului se înregistrează în timpul testării, în scopul stabilirii curbei de variaţie a vitezei în funcţie de timp, precum şi în timpul punerii în acţiune a dispozitivului limitator de viteză.
1.2.2.2.Criterii de omologare a testării de accelerare
Testările sunt considerate satisfăcătoare dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
1.2.2.2.1. Viteza stabilizată (Vstab) atinsă de vehicul este mai mică sau egală cu viteza fixată (Vfix). Este totuşi admisă o toleranţă de 5 % din valoarea Vfix sau de 5 km/h, fiind reţinută valoarea cea mai mare.
1.2.2.2.2. Răspuns tranzitoriu (vezi figura 2 din apendice).
Când viteza stabilizată este atinsă pentru prima oară:
a)viteza maximă nu trebuie să depăşească viteza stabilizată (Vstab) cu mai mult de 5 %;
b)gradientul de schimbare de viteză nu trebuie să depăşească 0,5 m/s2, când măsurarea se face într-un interval de timp mai mare de 0,1 s;
c)condiţiile de viteză stabilizată, menţionate la punctul 1.2.2.2.3., trebuie atinse în cele 10 s din momentul când a fost atinsă pentru prima dată viteza stabilizată (Vstab).
1.2.2.2.3. Viteza stabilizată (vezi figura 2 din apendice)
Dacă a fost obţinut un reglaj de viteză stabilă:
a)viteza nu trebuie să varieze cu mai mult de 4 % faţă de viteza stabilizată (Vstab) sau cu 2 km/h, reţinându-se valoarea cea mai mare;
b)gradientul de schimbare de viteză nu trebuie să depăşească 0,2 m/s2, când măsurarea se face într-un interval de timp mai mare de 0,1 s.
1.2.2.2.4. Pentru fiecare raport al cutiei de viteze care permite, teoretic, depăşirea limitei de viteză trebuie să fie efectuate testările la acceleraţie şi verificate criteriile de omologare.
1.2.3.Metoda de testare la viteză constantă
1.2.3.1.Vehiculul trebuie instalat pe standul cu rulouri. Criteriile de omologare menţionate în continuare trebuie îndeplinite pentru o putere absorbită de standul cu rulouri prin variaţia progresivă de la o putere maximă Pmax până la valoarea de 0,2 Pmax. Viteza vehiculului se măsoară pentru tot intervalul de putere definit mai sus. Viteza maximă a vehiculului este determinată în acest interval. Testarea şi măsurările definite anterior trebuie repetate de cinci ori.
1.2.3.2.Criterii de omologare la testarea la viteză constantă
Testarea este considerată satisfăcătoare dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
1.2.3.2.1. Nici una dintre vitezele stabilizate obţinute (Vstab) nu depăşeşte viteza fixată (Vfix). Este totuşi admisă o toleranţă de 5 % din valoarea fixată sau de 5 km/h, fiind reţinută valoarea cea mai mare.
1.2.3.2.2. Diferenţa între vitezele stabilizate extreme obţinute în timpul testărilor nu trebuie să fie mai mare de 3 km/h.
1.2.3.2.3. Pentru fiecare raport al cutiei de viteze care permite, teoretic, depăşirea vitezei limită trebuie să fie efectuate testările la viteză constantă, iar criteriile de omologare trebuie să fie verificate.
1.3.Testări la standul de testare a motorului
Această procedură de testare poate fi utilizată numai în cazul în care solicitantul reuşeşte să convingă serviciul tehnic că această metodă este echivalentă cu testările pe pistă.
2.TESTĂRI LA ANDURANŢĂ
Dispozitivul limitator de viteză trebuie supus testării la anduranţă indicate în continuare. Solicitantul este, totuşi, scutit de această probă dacă poate demonstra că materialul rezistă la efectele îmbătrânirii.
2.1.Dispozitivul este supus unui anumit număr de cicluri de funcţionare pe un stand de testări, simulând poziţia şi mişcările care ar avea loc dacă dispozitivul ar fi montat pe vehicul.
2.2.Se asigură un ciclu de funcţionare cu un sistem de comandă livrat de constructor. Diagrama ciclului este prezentată mai jos:
t0 - t1 - t2 - t3 - t4 - t5 - t6 - t7: timpul necesar pentru această operaţie
t1 - t2 = 2 secunde
t3 - t4 = 1 secundă
t5 - t6 = 2 secunde
t7 - t8 = 1 secundă
în tabelul următor sunt prezentate cinci tipuri de condiţionări. Eşantioanele dispozitivului limitator de viteză (DLV), de acelaşi tip cu cel care face obiectul cererii de omologare, trebuie supuse condiţionărilor, în conformitate cu următorul tabel.
 

Primul DLV

Al doilea DLV

Al treilea DLV

Al patrulea DLV

Condiţionarea 1

X

   

Condiţionarea 2

 

X

  

Condiţionarea 3

 

X

  

Condiţionarea 4

  

X

 

Condiţionarea 5

   

X

2.2.1.Condiţionarea 1: testare la temperatura mediului (293 K + 2 K). Număr de cicluri: 50 000.
2.2.2.Condiţionarea 2: testare la temperatură înaltă.
2.2.2.1.Componente electronice
Ciclurile de funcţionare a componentelor electronice trebuie să se desfăşoare în totalitate într-o incintă climatizată. Pe toată durata ciclurilor de funcţionare trebuie menţinută o temperatură de 338 K + 5 K. Număr de cicluri: 12 500.
2.2.2.2.Componente mecanice
Ciclurile de funcţionare a componentelor mecanice trebuie să se desfăşoare în totalitate într-o incintă climatizată. Pe toată durata ciclurilor de funcţionare trebuie menţinută o temperatură de 373 K + 5 K. Număr de cicluri: 12 500.
2.2.3.Condiţionarea 3: testări la temperatură joasă.
În incinta climatizată, folosită pentru condiţionarea 2, se menţine o temperatură de 2 5 3 K + 5 K, pe toată durata ciclurilor de funcţionare. Număr de cicluri: 12 500.
2.2.4.Condiţionarea 4: testări la ceaţă salină. Această condiţionare este efectuată numai în cazul componentelor expuse mediului rutier.
Ciclurile de funcţionare a dispozitivului trebuie să se desfăşoare într-o incintă cu atmosferă salină. Concentraţia în clorură de sodiu este de 5 %, iar temperatura internă de 308 K + 2 K. Număr de cicluri: 12 500.
2.2.5.Condiţionarea 5: testări la vibraţii
2.2.5.1.DLV-ul este montat în acelaşi mod ca pe vehicul.
2.2.5.2.Vibraţiile sinusoidale trebuie aplicate în cele 3 planuri. Baleiajul logaritmic trebuie să fie de 1 octavă pe minut.
2.2.5.2.1. Prima testare: gama de frecvenţă: 10 - 24 Hz; amplitudine: + 2 mm.
2.2.5.2.2. Testarea a doua: gama de frecvenţă: 24-1 000 Hz, pentru ansamblurile tehnice montate pe şasiuri şi cabină; intrare: 2,6 g. Pentru ansamblul tehnic montat pe motor, intrare: 5 g.
2.3.Criterii de omologare la testările la anduranţă
2.3.1.La încheierea testărilor la anduranţă, dispozitivul nu trebuie să fi pierdut nimic din eficienţa sa în ceea ce priveşte viteza fixată.
2.3.2.Totuşi, în cazul în care dispozitivul se defectează în timpul testării la anduranţă, la cererea producătorului, un al doilea dispozitiv poate fi supus testărilor la anduranţă.
ANEXA III1:Apendice
1.CURBA ASIMPTOTICĂ
Figura 1
În acest caz, Vfix = Vmax, cu condiţia ca să fie atinsă viteza maximă.
2.CURBA OSCILANTĂ
Figura 2
Vmax reprezintă viteza maximă atinsă de vehicul în timpul primei semiperioade a curbei de răspuns.
Vstab reprezintă viteza stabilizată a vehiculului. Această viteză corespunde vitezei medii calculate pentru o durată minimă de 20 s, începând la 10 s după ce a fost atinsă viteza stabilizată pentru prima oară.
Publicat în Ediţia Specială a Jurnalului Oficial cu numărul 0 din data de 1 ianuarie 2007